Yleinen keskustelu

Millä viikoilla te muuten meinasitte kertoa raskaudesta muille? Tää vaihtelee niin paljon ja jokaisen aikataulu just oikea. Mutta kiva silti kuulla.

Me ollaan aika perinteisiä et nt-ultraan todennäköisesti odotellaan ennenkuin perheelle kerrotaan. Tän toisen kohdalla ollaan sen verran hölläilty et muutamalle läheiselle kaverille oon sanonu, samoin mies. Töissä en koe kiirettä sanoa, ekasta kerroin vasta n 17-18 viikolla. Voi olla että tän kuitenkin vähän aiemmin kerron.
Kerrotaan lapsille sitten vasta kun alkaa näkyä. Viimeksi sain peitelty vk20 ja sinne ainakin nytkin yritän. Lapset saa sitten kertoa kelle haluavat jos haluavat. Muut saa huomata sitten kun huomaavat

Eilen kerrottiinkin eilen miehen vanhemmille vähän extempore, että pikkusisarus mahdollisesti tulossa ensi keväänä. Oltiin heillä koko päivä kylässä, oma väsymystila sitä luokkaa että kiuskasin miehelle että minun puolesta voidaan sanoa niin ei tarvitse ihmetellä mikä on. No he olivat jotain jo ounastelleet. 😄

Me ollaan kerrottu mun puolelle perheestä tässä viikonloppuna ja miehen puolelle tarkoitus kertoa ens viikolla kun tulevat käymään ☺️ Omalle äidille tuli kyllä kerrottua jo muutama viikko takaperin
Kavereille tms varmaan sitten kun ollaan vähän pidemällä

Oon kertonut vain puolisolle ja parhaalle kaverille, jonka kanssa muutenkin jaetaan kaikki. Lähimmille kavereille voisin kertoa, jos tulee puheeksi tai sopiva hetki. Muille sitten varmaan ekan kolmanneksen ja nt-ultran jälkeen. Katsotaan.

Joku kyseli nenäsuihkeista. Mulla on ollut Flixonase käytössä ja nimenomaan raskauden takia vaihdettiin tähän. Yritän käyttää mahd. vähän.

Miten teillä saa neuvolaan yhteyden? Täällä päin ajanvaraus ja neuvonta vain puhelinaikana arkisin klo 12-13. On vaikea töissä saada hoidettua. Joku viestimahdollisuus olisi kiva.

7+3

Oon kertonut vain puolisolle ja parhaalle kaverille, jonka kanssa muutenkin jaetaan kaikki. Lähimmille kavereille voisin kertoa, jos tulee puheeksi tai sopiva hetki. Muille sitten varmaan ekan kolmanneksen ja nt-ultran jälkeen. Katsotaan.

Joku kyseli nenäsuihkeista. Mulla on ollut Flixonase käytössä ja nimenomaan raskauden takia vaihdettiin tähän. Yritän käyttää mahd. vähän.

Miten teillä saa neuvolaan yhteyden? Täällä päin ajanvaraus ja neuvonta vain puhelinaikana arkisin klo 12-13. On vaikea töissä saada hoidettua. Joku viestimahdollisuus olisi kiva.

7+3
Jyväskylässä oli onneksi takaisinsoittoprosessi. Oon osan päivistä etänä, niin etätyöpäivänä mä soitin neuvolaan heti aamusta ja jätin takaisinsoittopyynnön. Saman päivän aikana sain soiton takaisin ja hoitui ajanvaraus!

Onpa kyllä hankala tuo kapea ajanvaraus, pystytkö töissä "lähtemään lounaalle" tuohon aikaan jonnekin, mistä voi soittaa? Voihan sitä oikeastikin ottaa lounaan mukaan ja sanoa että haluaa tänään syödä itsekseen kun pitää samalla hoitaa omia menoja puhelimessa? 🤔 Auttaisiko se?

Jyväskylässä oli onneksi takaisinsoittoprosessi. Oon osan päivistä etänä, niin etätyöpäivänä mä soitin neuvolaan heti aamusta ja jätin takaisinsoittopyynnön. Saman päivän aikana sain soiton takaisin ja hoitui ajanvaraus!

Onpa kyllä hankala tuo kapea ajanvaraus, pystytkö töissä "lähtemään lounaalle" tuohon aikaan jonnekin, mistä voi soittaa? Voihan sitä oikeastikin ottaa lounaan mukaan ja sanoa että haluaa tänään syödä itsekseen kun pitää samalla hoitaa omia menoja puhelimessa? 🤔 Auttaisiko se?
Mulla on ruokatauko 11:30 - 12 ja muuten on aikalailla koko ajan asiakkaita. Sain onneksi ajan varattua, kun sille puhelulle vain varasi hyvissä ajoin aikaa - muka joku asiakaspuhelu 😁 Mutta jos tulisi nopeammin (esim. alle viikon varoitusajalla) tarve, niin menee hankalaksi.

7+3
Meillä saa neuvolaan yhteyden soittamalla joskus aamulla klo 9 aikaan. Mut voi soittaa myöhemminkin ja vastaavat jos kerkeävät.

Meillä pystyi chatin kautta varaamaan ajan neuvolaan. Oli kyllä kätevää ei tarvinnut puhelimessa jonottaa..

Pk-seudulla on Maisa sovellus jonka kautta voi laittaa neuvolaan viestiä ja sieltä sit vastataan 1-3arkipäivän jälkeen, mut mulle aina vastattu seuraavana päivänä jo tai saman päivän aikana jos oon aikasin laittanu viestiä

Ajateltiin tytöille kertoa raskaudesta varmaankin rakenneultran jälkeen.

Mietin jos kertoisin äidilleni varhaisultran jälkeen eli perjantaina. En osaa sanoa vielä milloin muille ystäville ja sukulaisille.🤔 Jännittää kertoa kolmosesta. Luulen, että tulee täytenä yllätyksenä.😅

Meillä täällä käytössä Lunna-palvelu, josta pystyy chatin kautta varaamaan neuvola-aikoja, mutta vaihtelee varmasti kunnittain.

Tuo Maisa on kyllä todella kätevä ajanvarauksiin ja siirtoihin. Ensimmäinen vastaan tullut julkisen puolen sovellus, joka oikeasti toimii!

Me ajateltiin yrittää venyttää kertomista siihen asti että saadaan kaikista seulonnoista tulokset. Molemmat on kertoneet yhdelle kaverille, että on myös "ulkopuolinen" jonka kanssa höpistä asiasta.

Tässä nyt pohditaan että riittääkö meille tuo Helsingissä ilmaiseksi tarjottava NIPT-seulonta, vai laitetaanko omaa rahaa kiinni ja mennään Viroon tuota jonkin verran laajempaan tutkimukseen sen sijaan. Ei erityisiä riskejä kun kummallakaan ei ole kromosomipoikkeamia suvussa tiedossa, mutta monet tuttavat käyneet ja suosittelivat. Toki heille ei tuo NIPT ilmaisena kuulunutkaan...

Tuo Maisa on kyllä todella kätevä ajanvarauksiin ja siirtoihin. Ensimmäinen vastaan tullut julkisen puolen sovellus, joka oikeasti toimii!

Me ajateltiin yrittää venyttää kertomista siihen asti että saadaan kaikista seulonnoista tulokset. Molemmat on kertoneet yhdelle kaverille, että on myös "ulkopuolinen" jonka kanssa höpistä asiasta.

Tässä nyt pohditaan että riittääkö meille tuo Helsingissä ilmaiseksi tarjottava NIPT-seulonta, vai laitetaanko omaa rahaa kiinni ja mennään Viroon tuota jonkin verran laajempaan tutkimukseen sen sijaan. Ei erityisiä riskejä kun kummallakaan ei ole kromosomipoikkeamia suvussa tiedossa, mutta monet tuttavat käyneet ja suosittelivat. Toki heille ei tuo NIPT ilmaisena kuulunutkaan...
Helsingissä tarjottava on varmasti aika hyvä kuitenkin vaikka ei ihan se laajin olekkaan, se sukupuoli siitä puuttuu

Onko teillä ollut sellaista korostunutta tietoisuutta raskaana olemisesta? Tuntuu, että plussan jälkeen se oli koko ajan mielessä:
"Mä oon raskaana"
"Tässä mä meen - raskaana"
"Eipä tiiä kukaan tässä ympärillä olevista, että oon raskaana"
Tuli myös käytyä lenkillä ekaa kertaa raskaana, käytyä töissä ekaa kertaa raskaana... 😄 Onko tää vaan joku ensikertalaisen juttu?

Nyt on kyllä helpottanut jo. Suurimman osan ajasta ei asiaa enää edes muista tai ajattele 😊

No ei tässä kaiheesti kerkee ton 10kk tytön kanssa ees muistamaan välillä, et oon raskaana. Eilen unohdin neuvolanki, mut mies oli silleen, että eiks sun pitäs alkaa lähtee johonki🙈

Onko teillä ollut sellaista korostunutta tietoisuutta raskaana olemisesta? Tuntuu, että plussan jälkeen se oli koko ajan mielessä:
"Mä oon raskaana"
Tuli myös käytyä lenkillä ekaa kertaa raskaana, käytyä töissä ekaa kertaa raskaana... 😄 Onko tää vaan joku ensikertalaisen juttu?

Nyt on kyllä helpottanut jo. Suurimman osan ajasta ei asiaa enää edes muista tai ajattele 😊
Hauska 😃 Mulla on vähän samalaista ajatusmaailmaaa aina arkena, mutta töissä ei kerkeä. Eniten mulla korostuu joka aamu ku herään, nii mietin ekana että oonko tosiaan raskaana tänäkin aamuna 😂

"Mä oon raskaana"

Joo hep!! 😂😂 Välillä yritän ajatella muutakin ja on se ekojen päivien jälkeen helpottanut mutta ei oo kyllä ollut yhtäkään päivää ettei vähintään hetken ajattelisi että kas, olen raskaana! 😆 Just tänään mietin että miten pieneltä jotkut työjututkin tuntuu tän rinnalla 🙈

Joo hep!! 😂😂 Välillä yritän ajatella muutakin ja on se ekojen päivien jälkeen helpottanut mutta ei oo kyllä ollut yhtäkään päivää ettei vähintään hetken ajattelisi että kas, olen raskaana! 😆 Just tänään mietin että miten pieneltä jotkut työjututkin tuntuu tän rinnalla 🙈
No tämä kans. Asiat menny vähän eri mittakaavaan 😄

Joo kyllähän tää raskaus on vallannut kaikki ajatukset ja mietin asiaa lukemattomia kertoja päivässä🙈 tätä jotenkin vielä pahentaa se, että en oo kertonut vielä kellekään lukuunottamatta kahta kaveria, joille kerroin viime perjantaina. Oon vaan itse ollu sellaisessa omassa kuplassani ja ihan tajuttoman tyytyväinen itseeni 😂🤰

"Mä oon raskaana"

Oman kokemuksen mukaan oli esikoista odottaessa🤔 muitten kohdalla ei niinkään. Ehkä jonkun verran kolmannen kohdalla kun oli niin pitkä aika edellisestä raskaudesta.

"Mä oon raskaana"

Oli! 🤣 Esikoinen jo 5v niin edelllsestä raskaudesta oli sen verran aikaa, että tais tulla samaa "uutuudenviehätystä" kuin ensikertalaisilla 😃

Takaisin