Mun mielestä täälläkin on vielä paperinenJostain ketjusta luin, että joillakin on sähköinen neuvolakortti? Kuinka monella täällä sellainen on?
meillä luultavasti vielä mennään paperisella.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mun mielestä täälläkin on vielä paperinenJostain ketjusta luin, että joillakin on sähköinen neuvolakortti? Kuinka monella täällä sellainen on?
meillä luultavasti vielä mennään paperisella.
Pirkanmaalla on sähköinen. Oli jo 2022 ennen hyvinvointialueita Tampereen kaupungilla käytössä.Jostain ketjusta luin, että joillakin on sähköinen neuvolakortti? Kuinka monella täällä sellainen on?
meillä pohjois-savossa luultavasti vielä mennään paperisella.
Juuri noin kuten @ISLI sanoi. Siihen käytiin varataan ainakin täällä Helsingissä 1,5 tuntia, eli asioita voidaan käydä odottajan ja puolison toiveesta riippuen läpi hyvinkin tarkalla tasolla. Ja toki pyritään selvittämään, jos on jotain erityistä huolta tulevaan lapseen tai vaikka parisuhteeseen liittyen ja tarjoamaan tukea.Mitähän siellä ekassa neuvolassa sitten tehdään?
Mulla samoin 5. raskaus, mutta tammikuussa oli edellisen keskenmenneen etäneuvola. Tänään oli nyt tämän tulevan helmikuisen eka neuvola ja meni 30 minuuttia etänä, kun tuttuja asioita käytiin.Juuri noin kuten @ISLI sanoi. Siihen käytiin varataan ainakin täällä Helsingissä 1,5 tuntia, eli asioita voidaan käydä odottajan ja puolison toiveesta riippuen läpi hyvinkin tarkalla tasolla. Ja toki pyritään selvittämään, jos on jotain erityistä huolta tulevaan lapseen tai vaikka parisuhteeseen liittyen ja tarjoamaan tukea.
Mulle tää on nyt 5. raskaus ja nyt keväällä keskenmenneen raskauden eka neuvola oli maaliskuussa, eli n. 3 kk sitten. Silloin mulla taisi mennä tasan 30 min siihen käyntiin etäyhteydellä. Nyt varmaan menee vielä nopeammin, kun tuskin mitkään käytännöt on tässä välissä muuttuneet![]()
Meillä ei ollut mies mukana ja on todellakin turha hänelle.Onko teillä olleet puolisot ensikäynnillä mukana, onko käyty jotain terveystietoja ym miksi olis hyvä olla mukana? En muista yhtään esikoisen ajalta oliko vai eiKysyn tätä asiaa myös kyllä huomenna neuvolasta kun on soittoaika ja ajat saan tietoon
mun mielestä suurin osa neuvolakäynneistä on vaan niin turhia miehen olla sielä mukana, että ei turhaan viittis tulla sinne kun on paljon töitäkin tehtävänä.
Ekasta lapsesta oli mukana melkein jokaisella, paitsi loppuraskauden lääkärikäynnillä, joka kestikin ehkä 2,5 minuuttia.Onko teillä olleet puolisot ensikäynnillä mukana, onko käyty jotain terveystietoja ym miksi olis hyvä olla mukana? En muista yhtään esikoisen ajalta oliko vai eiKysyn tätä asiaa myös kyllä huomenna neuvolasta kun on soittoaika ja ajat saan tietoon
mun mielestä suurin osa neuvolakäynneistä on vaan niin turhia miehen olla sielä mukana, että ei turhaan viittis tulla sinne kun on paljon töitäkin tehtävänä.
No niinpä, ihan hölmöä tämä oman pään ajattelutapa. Koska tosiaan mitä teen tai ajattelen ei vaikuta mitenkään itse lopputulokseen, se menee niinkuin on tarkoitettu. Sun tsemppaamana varasinkin eilen varhaisultran ja tänään pääsin viimein myös neuvolan soittojonoista läpi ja aika on nyt varattu. Kiitos siisEihän se soitto ja ajan varaaminen asioiden etenemiseen vaikuta. Raskaus etenee niin kuin sen on tarkoitettu, on neuvolan aika varattuna tai ei. Ennemmin soittaa ja saa ajan ajoissa, kuin se ettei olekaan oikein aikoja enää antaa ja käynnille pääsy venyy. Ja ainakin meillä saa ajan helposti peruttua tekstarilla, jos nyt pahin tilanne tulisikin eteen. Kovasti tsemppiä![]()
Kysytään miehen perus sairaudet ja suvun sekä päihteiden käyttö, mulla ei mies päässyt tänne mukaan mutta ois halunnut, terkka sanoi että seuraavalle käynnille olisi hyvä miehen tulla mukaan. Ja varmasti osallistuukin suurimpaan osaan, hän on tosi innoissaan ja kiinnostunut.Onko teillä olleet puolisot ensikäynnillä mukana, onko käyty jotain terveystietoja ym miksi olis hyvä olla mukana? En muista yhtään esikoisen ajalta oliko vai eiKysyn tätä asiaa myös kyllä huomenna neuvolasta kun on soittoaika ja ajat saan tietoon
Ihanaa, että sait asiat hoidettuaNo niinpä, ihan hölmöä tämä oman pään ajattelutapa. Koska tosiaan mitä teen tai ajattelen ei vaikuta mitenkään itse lopputulokseen, se menee niinkuin on tarkoitettu. Sun tsemppaamana varasinkin eilen varhaisultran ja tänään pääsin viimein myös neuvolan soittojonoista läpi ja aika on nyt varattu. Kiitos siis
Meidän neuvola aika on keskellä päivää, joten mies ei pääse liukenemaan töistä mukaan. Mutta hyvä kuulla että hän ei todennäköisesti missaa mitään.
Noista raskaussovelluksista, mulla oli Flo maksullisena kierron seurantaan ja sen raskauden seuranta on ihan perus hyvä. En tiedä sitten miltä se näyttää maksuttomana. Latasin kans ton Preglifen ja sieltähän tuli yllärinä ilmaiseksi if:n raskauden tukivakuutus, jonka kautta saa kaksi ilmaista etälääkäriaikaa terveystaloon ja sai tilata ilmaiseksi pari tuttia ja tuttipullonja itse sovelluskin vaikuttaa hyvältä, toi @Ansq mainitsema kalenteri on tosi kätevä!
Meillä on sama la, ja mulla alko myös nyt sunnuntaina ihan hirvee kuvotus. Siis tuntuu kun olis jatkuvasti merisairas, eikä siihen tunnu auttavan syöminen eikä syömättä jättäminen. Vähän ahdistaa ajatus, ettei yhtään tiedä millon tää tästä helpottuuTänään 5+5 ja alkaa kunnolla iskeen vaivat päälle. On jo viikon kunnolla turvottanut ja rintoja aristanut, mutta se ei vielä ollut mitenkään lamaannuttavaa. Eilen alkoi sellanen kuvotuspahoinvointi ja väsymys, että tuntu ettei mitään jaksa eikä pysty. Sellanen jatkuva huono olo, josta tietää ettei oksenna mutta silti koko ajan kuvottaa. JA NÄRÄSTÄÄ. Söin vesimelonia eiliseen asti hullun lailla, kunnes alkoi tuntua siltä, että se vesimeloni aiheuttaa sitä närästystä. Jos tämä olo tästä päivä päivältä vaan pahenee, niin sitten en tiedä mitä teen ja kuinka hulluksi kerkeän tästä tulla
Ensimmäinen neuvola on vasta 9+0, joten jos siellä ultrataan niin jotain pitäisi jo hyvinkin näkyä. Ultrataanko ensimmäisessä neuvolassa, vai kuunnellaanko vaan sydänääniä? Oon pohteen alueen potilas ja en löydä netistä oikein mitään tietoa mitä milloinkin tehdään.
Tässä siemailen piparminttuteetä ja toivon, että se auttais vähän tähän oloon ja jaksamaan töissä. Tsemppiä kaikille muille kanssakärsijöille! Tuleva käärö on kuitenkin kaiken tän vaivan arvosta![]()
Meillä oli esikoisen raskaudessa ja ekat 6 kk vauvavuotta aivan mahtava terveydenhoitaja. Hän oli niin rauhallinen ja vakuuttava, että kaikista asioinneista jäi aina tosi turvallinen ja nähty olo. No, hän lähti työnkiertoon, josta ei palannut koskaan.Meilläkin mies oli aikanaan esikoisen raskauden ensikäynnillä mukana, mutta sen jälkeen oon käynyt ensikäynnit yksin ja yksin hoidan tömänkin raskauden ekan etäneuvolan.
Täytyy sanoa, että olen vähän kateellinen teille, joilla pitkä suhde johonkin tutuksi tulleeseen terkkariin, jonkan kanssa synkkaa. Meillä ollut isompien lasten neuvolauran aikana ties kuinka monta "omaa" terveydenhoitajaa ja muutenkin aikoja jouduttu niiltä omilta hoitajilta perumaan ja vaihdettu vieraisiin. Nyt viime vuosina se ei ole mua enää niin hirveästi liikuttanut, kun lapset jo taaperoiän ohittaneita ja neuvolakäyntejä ollut kummallakin se tasan 1 vuodessa (ja esikoisella nyt jo viimeinenkin neuvola takana), mutta nyt kun tuolla täytyy taas alkaa ramppaamaan useammin, olisi kiva, jos olisi tuttu th, jonka kanssa synkkaisi ja olisi edes jotenkin kiva käydä niitä rutiinijuttuja läpi.
Mulla oli edellisessä raskaudessa. Söin silloin kahta erilaista antibioottia kahteen eri vaivaan.Onko täällä joku syöny raskaana ollessaan antibioottikuuria? Veikkaan että mulla on joku otsaontelotulehdus meneillään, ja mietityttää, jos saan huomenna jotku antibiootit tähän tms..