Yleinen keskustelu

Heippa! Ehkä minäkin uskallan nyt pikkuhiljaa siirtyä tänne.. Meillä alkoi lähestymään vuosi täyteen yritystä ja oltiinkin jo meidän tutkimustulosten perusteella saatu lähete lapsettomuushoitoihin. Kunnes sitten saatiinkin pieni juhannusihme 🥹 toivotaan nyt vaan, että tämä ihme jaksaa jatkaa kasvamistaan ❤️ kovasti jännittää.
Nyt noin 5+2 ja laskettuaika vähän tuntuu nyt vaihtelevan eri sovellusten mukaan, 26.2 tai 28.2. Tää on meidän ensimmäinen, joten olen itse ihan pihalla näistä 😅 En taida vielä uskaltaa soitella neuvola aikaa, ehkä ensi viikolla.
Tää kuullostaa niin meidän tarinalta. Esikoista yritettiin 1v 8kk jonka aikana oltiin jo käyty tutkimuksissa ja oltiin menossa pari aikaan. Yllättkseksi esikoinen ilmoitti tulostaan. Nyt tätä toista oltiin yritetty 1v 2kk ja olin kerennyt jo soittaa neuvolaan lapsettomuus asista varmaan 4vkoa aijemmin. Nyt rv 5+6. Meille ei suoda liian nopeasti raskautta

Mä varasin itse ekan neuvolan 7+1. Kävin tänään, kun viikkoja 9+1. Tämä Hus-alueella.
Mä ymmärrän ettei heti varaa. On kuitenkin tosi haastavaa, että aikoja ei välttämättä ole. Mulla auttoi se et oon nyt onneksi lomalla.
Itse en varannut tällä kertaa aikaisemmin, kun en halunnut et joudun perumaan jälleen ajan mikäli varhaisultrassa on taas huonoja uutisia. 🙈

En ehkä kestä, mies oli tilannut positiivisen raskaustestin kunniaksi mulle yllätyksenä yhden laukun jota olen pitkään katsellut 😭❤️ Laukku tuli tänään ja se oli kyllä niin ihana kuin ajattelinkin.

Muuten tämä päivä onkin mennyt kotona sairastupaa pidellessä. Flunssa iski nyt kuitenkin ja uhkaavasti näyttää siltä, että silmätulehdus on myös puskemassa päälle. Joskus lapsena viimeksi ollut silmätulehdus. Huomenna kyselen ab-tippojen perään, jos ei nyt puhdistuksella ja kostuttavilla tipoilla parane.

EDIT laittelinpa jo työterveyden chattii viestiä nyt illalla, kun alkoi silmä rähmimään. Aamupäivällä lääkärin soittoaika, josko saisi jotkut tipat tähän... Inhottava vaiva 🙄

Muokattu viimeksi:
Mitä sovelluksia teillä on käytössä raskauden seurantaan? Onko ilmaisia vai maksullisia? Haluisin ehkä jonkin ladata mut en oo ihan varma uskallanko vielä🙈

Onko ne ilmasia?
On molemmat! Varmaan saa lisämaksusta jotain hienoja nippelitietoja ostettua, mutta noi ilmaset riittää vallanmainiosti. Toi preglife on mun mielestä tosi selkeä ja tykkään kun sielä esim näkyy kalenterista helposti mikä raskausviikko on milloinkin😊 preggers on taas siitä kiva että sielä saa esim. alkion / sikiön todellista kokoa katseltua ja että miltä näyttää milläkin viikoilla jne🤭

Mulla käytössä preglife ja flo, koska se on ollut muutenkin kiertoja seuratessa käytössä. Preglife ehkä mukavampi, löytyy enemmän tietoa ja kaikenmaailman tsekkilistoja yms. Molemmat toimii ilmaiseksi, mutta Flo:ssa olisi maksullisiakin ominaisuuksia, tosin en ole niitä kaivannut. Flo:n voi myös jakaa puolison kanssa, jolloin hänellekin tulee jotain infoa. Ja ainakin yritysvaiheessa näkyi kierto ja oletettu ovulaatioajankohta yms.

Soittelikin lääkäri juuri, laittaa reseptit silmätipoista ja -voiteesta. Silmä on turvoksissa kuin pingispallo ja toinenkin silmä alkanut vähän rähmiä 😩😩 Toivottavasti helpottaa nopeasti lääkkeillä.

Tänään 5+5 ja alkaa kunnolla iskeen vaivat päälle. On jo viikon kunnolla turvottanut ja rintoja aristanut, mutta se ei vielä ollut mitenkään lamaannuttavaa. Eilen alkoi sellanen kuvotuspahoinvointi ja väsymys, että tuntu ettei mitään jaksa eikä pysty. Sellanen jatkuva huono olo, josta tietää ettei oksenna mutta silti koko ajan kuvottaa. JA NÄRÄSTÄÄ. Söin vesimelonia eiliseen asti hullun lailla, kunnes alkoi tuntua siltä, että se vesimeloni aiheuttaa sitä närästystä. Jos tämä olo tästä päivä päivältä vaan pahenee, niin sitten en tiedä mitä teen ja kuinka hulluksi kerkeän tästä tulla :No Evil Monkey:

Ensimmäinen neuvola on vasta 9+0, joten jos siellä ultrataan niin jotain pitäisi jo hyvinkin näkyä. Ultrataanko ensimmäisessä neuvolassa, vai kuunnellaanko vaan sydänääniä? Oon pohteen alueen potilas ja en löydä netistä oikein mitään tietoa mitä milloinkin tehdään.

Tässä siemailen piparminttuteetä ja toivon, että se auttais vähän tähän oloon ja jaksamaan töissä. Tsemppiä kaikille muille kanssakärsijöille! Tuleva käärö on kuitenkin kaiken tän vaivan arvosta :Two-hearts:

Tänään 5+5 ja alkaa kunnolla iskeen vaivat päälle. On jo viikon kunnolla turvottanut ja rintoja aristanut, mutta se ei vielä ollut mitenkään lamaannuttavaa. Eilen alkoi sellanen kuvotuspahoinvointi ja väsymys, että tuntu ettei mitään jaksa eikä pysty. Sellanen jatkuva huono olo, josta tietää ettei oksenna mutta silti koko ajan kuvottaa. JA NÄRÄSTÄÄ. Söin vesimelonia eiliseen asti hullun lailla, kunnes alkoi tuntua siltä, että se vesimeloni aiheuttaa sitä närästystä. Jos tämä olo tästä päivä päivältä vaan pahenee, niin sitten en tiedä mitä teen ja kuinka hulluksi kerkeän tästä tulla :No Evil Monkey:

Ensimmäinen neuvola on vasta 9+0, joten jos siellä ultrataan niin jotain pitäisi jo hyvinkin näkyä. Ultrataanko ensimmäisessä neuvolassa, vai kuunnellaanko vaan sydänääniä? Oon pohteen alueen potilas ja en löydä netistä oikein mitään tietoa mitä milloinkin tehdään.

Tässä siemailen piparminttuteetä ja toivon, että se auttais vähän tähän oloon ja jaksamaan töissä. Tsemppiä kaikille muille kanssakärsijöille! Tuleva käärö on kuitenkin kaiken tän vaivan arvosta :Two-hearts:
Meillä ei ainakaan neuvolassa (Helsingissä) ultrata, eikä ensimmäisessä neuvolassa kuunnella myöskään vielä sydänääniä. Neuvolassa on sellainen alkeellinen ultra, jolla viimeisessä lääkäriultrassa (ns. synnytystapa-arviossa) katsotaan, että vauva on pää alaspäin, mutta kuva on todella epäselvä.

Lisäyksenä vielä, että sydänääniä ei kuunnella eka käynnillä, koska niitä ei välttämättä vielä neuvolan laitteilla kuulla, joten tulee vain turhaa huolta. Ilmeisesti pääsääntöisesti kuunnellaan rv 12 alkaen neuvolakäynneillä.

@Kultakataja_

Meillä (ollaan kyllä eri hva) ei ultrata eikä kuunnella sydänääniä ensimmäisessä neuvolassa. Sydänäänten kuuntelu aloitettiin joskus nt-ultran jälkeen. Ja ultralaite siellä neuvolan lääkärillä kyllä oli, mutta ei mua edellisen raskauden aikana neuvolassa kyllä ultrattu kertaakaan. En tiedä ultraavatko sitten loppuraskaudesta, mutta mulla tehtiin se keskeytys silloin rv22, niin ennen sitä ei ultraa ainakaan käytetty. Ainiin ja kun mulla se radi todettiin, niin ne loppuraskauden ultratkin olisi ollut siellä äitiyspolilla, missä täällä ultrataan muutenkin nt- ja rakenneultrat.

Mä kävin eilen neuvolassa, eikä siellä ultrattu tai kuunneltu sydänääniä. Kuten aiemmin on todettu, niiden löytämättä jääminen voi huolestuttaa turhaan. ❤️

Mulle neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että jos huolestuttaa, voi avoneuvolaan mennä kuuntelemaan sydänääniä, mutta kannattaa vasta rv 11 (10+0–>). Ja sanoi vielä, että jos he eivät löydä sydänääniä, niin sit ultrataan.
Mutta en tiiä tarjotaanko tätä kaikille, vaan jossain tapauksissa vain. Tämä tuli esille, kun multa peruttiin luvattu neuvolapsykologin palvelu (olin jo käynyt muutaman kerran) Yt:n seurauksena ja mietittiin et miten pystyn käsittelemään keskenmenon pelkoa (takana kaksi peräkkäistä kkm).

@Kultakataja_ Vaihtelee varmaan paikkakunnittain pohteella. En itse asu alueella mutta kuulemma ainakin joissain Kalajokilaakson kaupungeissa ultrataan eka kerralla ja muulloinkin jos haluaa.

Mulla on ekassa raskaudessa kuunneltu sydänäänet jo ekassa neuvolassa, viikkoja taisi olla 9+3, hyvin kuului. Tästä on aikaa 20 vuotta, terkkari oli kokenut ja uskalsi kokeilla. Sen jälkeen ei ole kukaan suostunut kokeilemaan noin aikaisin. Täällä neuvolalääkäri on ajoitettu alkuraskauteen rv 8-9 ja silloin ultrataan. Kaikissa neuvoloissa ei ole ultralaitteita ollenkaan, täällä on vanha heikolla näkyvyydellä, mutta on kuitenkin. Ylihuomenna kuulen, jos on tullut muutoksia.

Mie hyppään takaisin yrittäjiin..
Käytiin tänään ultrassa ja sykettä ei löytynyt kooltaan vastasi myös paljon pienempään.

Toivon teille muille hyvää kesää ja ihanaa odotusta ♥️

Mitähän siellä ekassa neuvolassa sitten tehdään?
Lähinnä annetaan kasa ohjeita mm. liikunta ja ravitsemus raskausaikana. Käydään läpi terveyskäyttäytymistä, ajatuksia raskaudesta, sikiöseulontaan, ultriin ja labroihin liittyvät asiat. Itselle uudelleen synnyttäjänä tuo käynti on aika turha. Meillä onneksi onnistuu etäkäyntinä.

Jostain ketjusta luin, että joillakin on sähköinen neuvolakortti? Kuinka monella täällä sellainen on?
meillä pohjois-savossa luultavasti vielä mennään paperisella.

Muokattu viimeksi:
Takaisin