Yleinen keskustelu

Kuuluuko joissain kunnissa varhaisultra aina odottajille? Minä en ainakaan saanut aikaa, kun ensimmäisen kerran soitin neuvolaan vaikka pyysin. Ensi viikolla soittavat ja kertovat milloin ensimmäinen neuvolakäynti olisi ja ehkä koitan vielä uudelleen pyytää sitä. Jännittää, kun on useampi vuosi menty "tulee jos on tullakseen" eikä ole tullut ja nyt aivan ihmeen kaupalla plussasin, en usko vieläkään todeksi, luulin etten ikinä tule näkemään niitä kahtaa viivaa. Nyt jännittää kun taitaa olla influenssa päällä, toivottavasti pieni kestää sen.

Kuuluuko joissain kunnissa varhaisultra aina odottajille? Minä en ainakaan saanut aikaa, kun ensimmäisen kerran soitin neuvolaan vaikka pyysin. Ensi viikolla soittavat ja kertovat milloin ensimmäinen neuvolakäynti olisi ja ehkä koitan vielä uudelleen pyytää sitä. Jännittää, kun on useampi vuosi menty "tulee jos on tullakseen" eikä ole tullut ja nyt aivan ihmeen kaupalla plussasin, en usko vieläkään todeksi, luulin etten ikinä tule näkemään niitä kahtaa viivaa. Nyt jännittää kun taitaa olla influenssa päällä, toivottavasti pieni kestää sen.
Mä en ole kuullut ainakaan, että kunnissa tarjottaisiin "oletuksena" varhaisultraa, jos raskaus ei ole hoitoalkuinen tai ole joku poikkeustilanne. Olen itse menossa omakustanteisesti. 😊

Esikoinen tykkää makoilla mun mahan päällä. Tuli mieleen, että toivottavasti tästä ei oo nyt mitään haittaa raskaudelle. 😑 Mahan kasvaessa pitää kuitenkin viimeistään keksiä jotain muuta läheisyyttä. 💕

Mä en ole kuullut ainakaan, että kunnissa tarjottaisiin "oletuksena" varhaisultraa, jos raskaus ei ole hoitoalkuinen tai ole joku poikkeustilanne. Olen itse menossa omakustanteisesti. 😊
En ole itsekkään kuullut, että kunnissa tarjottaisiin varhaisultraa meillä päin ainakaan. Itse menossa kans omakustanteisesti.

Meillä täällä Helsingissä kun soitin ultraa niin 3.3 lähtien Helsingin kaupunki tarjoaa NIPT-testin maksuttomasti mikä oli positiivinen yllätys. Onko muilla kunnilla näin? ☺️

Onko täällä ketään Pirkanmaalta? Soitin neuvolaan ja varasin sieltä ajan niin sain tekstiviestin perästä että voisin varata nt-ultraan ajan OmaTaysista PIN-koodilla. Yritin varata mutta järjestelmä ilmoitti, ettei ole aikoja 🤔 pitääkö sinne sit soitella? Se on vaan niin hankalaa mun työpäivien aikana 🙄 vai riittääkö jos varaan vasta 9+ viikolla ultran samalla kun on eka neuvola, niin voisin sieltä kysyä miten toimia?
Mä muistan tämän saman! Taisin soittaa. Peruutusaikoja voi kytätä. Ihanaa että sait jo nt-ultraan ajan

En ole itsekkään kuullut, että kunnissa tarjottaisiin varhaisultraa meillä päin ainakaan. Itse menossa kans omakustanteisesti.

Meillä täällä Helsingissä kun soitin ultraa niin 3.3 lähtien Helsingin kaupunki tarjoaa NIPT-testin maksuttomasti mikä oli positiivinen yllätys. Onko muilla kunnilla näin? ☺️
+40 v. saa NIPT:in Pirkanmaalla.

Mulla ois tulossa fysioterapiakäynti, joka sisältää myös hierontaa. Onko se ok näin alkuraskaudessa? Varmaan siis tota niska-hartiaseutua hieroisi. En haluaisi vielä kertoa raskaudesta edes fyssarille niin mietin onko pakko.
Eiköhän. Mä kävin niskan, selän, pakarat jalat pari päivää ennen synnytystä

Heips! Täällä yksi, jolla LA alkukuusta 😊 vieläkään en ihan täysin meinaa uskoa tätä raskautta, joten siitä varmaankin johtuu että kesti eksyä etsimään ryhmää. 😄
Meillä ennestään jo kolme lasta, tulee nyt sitten iltatähden iltatähti 😅

Mites muiden olotilat? Täällä aikamoinen kuvotus aivan kokoajan 🤢
Hep. Kuvotus alkoi 2+4. Uskomatonta mutta totta.

Mä muistan tämän saman! Taisin soittaa. Peruutusaikoja voi kytätä. Ihanaa että sait jo nt-ultraan ajan
En mä siis saanut vielä sitä aikaa vaan neuvolasta sanottiin, että voin varata sen sitten lähempänä, paria viikkoa ennen. Samoihin aikoihin sit varailen ku eka neuvola.

Minkä hintaisia varhaisultrat on ja millä viikoilla sinne kannattaa mennä? Ja siis mistä lasketuilla viikoilla, eli kierron mukaan vai ovulaation mukaan laskettuna?
Ja jos on suositella jotain yksityistä lääkäritaloa, niin olisi plussaa.

Haluaisin myös käydä, neuvolaan soittaessa tästä kysyin ja sanottiin että ei tehdä kun vasta oliko viikolla 12.
Ensimmäinen raskaus kyseessä, ja jotenkin niin epätodellinen ja kaikkia ajatuksia päässä että haluaisi sen varmistuksen 🥹

Minkä hintaisia varhaisultrat on ja millä viikoilla sinne kannattaa mennä? Ja siis mistä lasketuilla viikoilla, eli kierron mukaan vai ovulaation mukaan laskettuna?

Haluaisin myös käydä, neuvolaan soittaessa tästä kysyin ja sanottiin että ei tehdä kun vasta oliko viikolla 12.
Ensimmäinen raskaus kyseessä, ja jotenkin niin epätodellinen ja kaikkia ajatuksia päässä että haluaisi sen varmistuksen 🥹
En tiedä mistä päin oot, mutta ainakin pk-seudulla voin lämpimästi suositella Perhe-Artea sekä Kaunis odotusta. Kaunis odotukseen on ollu nyt alekoodeja ja harjoitteluaikoja edukkaammin saatavilla, mutta noin muuten kummassakin paikassa hinta pyörii siinä 86-89e välillä.
Muissa paikoissa hinnat pyörii useemman satasen kohdalla, koska yleensä niissä lääkärin tekemät ultrat. Näissä toisissa kätilön tekemät minkä takia hintaki edukkaampi.

Jos tiedät tarkkaan koska ovis ollu niin laskisin siitä viikot. Itellä tilanne oli se et tehtyjen testien perusteella arvasin ettei voi mitenkään olla viikkoja niin paljon mitä nla laskee ja oviksen pakko olla ollu myöhemmin.
Digillä myös sain tähän varmistusta.
Silti eilen bebe vastasi vielä pienempää kun mitä odotin, mutta luotan siihen nyt kun täsmää myös sen puolesta miten testit alkanut haamuilemaan yms.

Ja siis en menisi kyllä itse ennen 6+ viikkoja. Sekin on jo aika siinä ja siinä näkyykö sykettä ja jos yhtään mahdollista heittoa on nii sitä suuremmalla syyllä.
Mulla piti nla mukaan olla eilen 8+2, omien laskujen mukaa taas 7+1 ja bebe tosiaan vastasi 6+5. :)

Kuten @diamante tossa yllä jo kirjoitti, näillä on ihan tosi iso hintahaarukka riippuen siitä, tekeekö ultrauksen kätilö vai lääkäri! Esikoisesta kävin vu:ssa lääkärillä, ja se oli kyllä tosi kallista (lähes 300 e). Kätilön tekemä ultra maksaa paikasta ja mahdollisista tarjouksista riippuen about 60-100 e.

Rv 6+3 eteenpäin on kaiketi mahdollista alkiolta jo näkyä syke, joten itse menisin (ja menen) tämän jälkeen. Jos ovulaatio tai hedelmöitysajankohta on tiedossa, kannattanee noudattaa siitä laskettuja raskausviikkoja. 😊 Itse en varatessani muistanut tätä huomioida, ja menen oviksesta laskettuna 6+5, vaikka varmasti "varminta" olisi käydä vasta joskus 7+0 jälkeen.

Missä päin asut? Pk-seudulla ja Tampereen seudulla on tosiaan paljon vaihtoehtoja käydä, mutta sitten myös esimerkiksi Oulussa on Oulun ultra ja Merioulun neuvola, josta itselläni on hyvät kokemukset.

Olen itse käynyt tuossa Perhe arteassa ja on vaan positiivista sanottavaa ja aivan ihana henkilökunta. Itse kävin ensin 6vkolla ja näkyi, että on oikeassa paikassa mutta ei muuta. Toisen kerran sitten kävin 8vkolla ja silloin näkyi syke kans. Itse siis ehdottaisin, että varmin olisi siinä 8vkolla ☺️

Kuulin myös, että Turun seudulla tarjottaisiin maksuttomasti tuo NIPT ja tosiaan täällä Pirkanmaalla vasta 40+. Esikoisen ryhmässä oli puhetta joskus, että omakustenteisesti tämä NIPT maksaisi lähemmäs tuhat euroa :Face Without Mouth:

Itse olen myös menossa tuonne Perhe-Arteen. Ovulaatiotestiplussasta laskettuna (jos ovis olisi ollut seuraavana päivänä eli 2+0) olisi tuolloin 7+0. Ei kyllä ole sellainen fiilis, että olisi ainakaan juuri vähemmän päiviä. Mietin jopa onko ovulaatio todellisuudessa ollut päivän pari aikaisemminkin oireiden perusteella. Olisin kyllä itse ottanut hieman myöhemmälle, mutta ei sopinut omiin aikatauluihini.

Kuten @diamante tossa yllä jo kirjoitti, näillä on ihan tosi iso hintahaarukka riippuen siitä, tekeekö ultrauksen kätilö vai lääkäri! Esikoisesta kävin vu:ssa lääkärillä, ja se oli kyllä tosi kallista (lähes 300 e). Kätilön tekemä ultra maksaa paikasta ja mahdollisista tarjouksista riippuen about 60-100 e.

Rv 6+3 eteenpäin on kaiketi mahdollista alkiolta jo näkyä syke, joten itse menisin (ja menen) tämän jälkeen. Jos ovulaatio tai hedelmöitysajankohta on tiedossa, kannattanee noudattaa siitä laskettuja raskausviikkoja. 😊 Itse en varatessani muistanut tätä huomioida, ja menen oviksesta laskettuna 6+5, vaikka varmasti "varminta" olisi käydä vasta joskus 7+0 jälkeen.

Missä päin asut? Pk-seudulla ja Tampereen seudulla on tosiaan paljon vaihtoehtoja käydä, mutta sitten myös esimerkiksi Oulussa on Oulun ultra ja Merioulun neuvola, josta itselläni on hyvät kokemukset.

Kiitokset näistä!
Asun Tampereen seudulla, joten Tampereelle varmaan ajan varaisin.

Eli jos on ollut Flo käytössä kierron seurantaan, kannattaako viikot laskea sen antaman oviksen mukaan? Oikeasta ajankohdasta ei ole siis tietoa, ja kiertokin ehkäisyn kanssa melko epäsäännöllinen niin vaikea arpoa ajankohtaa.
Varmaan huhtikuun ekalle viikolle? Kierto alkoi 8.2 js Flo näyttää nyt 5+0.

Eli jos on ollut Flo käytössä kierron seurantaan, kannattaako viikot laskea sen antaman oviksen mukaan? Oikeasta ajankohdasta ei ole siis tietoa, ja kiertokin ehkäisyn kanssa melko epäsäännöllinen niin vaikea arpoa ajankohtaa.
Varmaan huhtikuun ekalle viikolle? Kierto alkoi 8.2 js Flo näyttää nyt 5+0.
Jos et oo testannut ovulaatiota, laskisin menkkojen alusta nuo raskausviikot. 😊 Flo:n arvio ovulaatiosta on ainakin itselläni monesti heittänyt tosi paljon, jopa viikolla. Mutta aika varmasti jos huhtikuun alkuun varaa, on jo tarpeeksi viikkoja että näkyy jotain!

Eilen testattu digillä ja 2-3 tuli tulokseksi, hetkellinen mielenrauha siis. 😅

Pitääkin itsekin yrittää etsiä kätilön tekemiä ultria, jos noin suuri ero hinnassa on. 👍🏻

Pitääkin itsekin yrittää etsiä kätilön tekemiä ultria, jos noin suuri ero hinnassa on. 👍🏻
Mäkin olen nyt menossa kätilölle. 😊 Esikoisen raskaudessa ei ollut paljoa vaihtoehtoja, kun meidän paikkakunnalla ei silloin ollut vielä muita mahdollisuuksia kuin eräs yksityinen lääkärikeskus. Mä en oikeastaan näe paljoakaan lisäarvoa siinä, että ultraajana on lääkäri, kun seulontaultratkin tekee kätilö.

Takaisin