Yleinen keskustelu

Meillä ei ollut rv 23 neuvolassa mitään puhetta synnytyksestä vielä.

Minulta kyseltiin kolmannessa neuvolassa ajatuksia synnytyksestä ja imetyksestä. Eniten käsiteltiin imetystä, vaikka sanoin etten vielä oikein osaa siihen asiaan ottautua. Ehkä tulkitsi tuon vastauksen empimiseksi, vaikka sanoin että ajatus on imettää, mutta siitä pidemmälle en ole miettinyt. Tuli siis pitkä perusteluluento siitä, että mitä kaikkea hyötyjä imetyksestä on. Synnytystä ei käyty läpi sitten sen enempää, kun kysyttiin onko jotain ajatuksia tai onko pelkoja.

Ensviikolla on neuvola,silloin rv24 jolloin tulee tarvittavat lähetteet polille tms. Viimeksi neuvolassa näistä jo alustavasti keskusteltiin ja nyt on varattu pidempi aika että keritään käymään paremmin läpi asioita 😊 ja toki saa silloin myös raskaustodistuksenkin.

Mä oon tilannu pakkauksen ja sen pitäis olla nyt matkalla 🫶 En alkanut arpomaan ja odottamaan siihen asti kunnes tulee 2025 pakkaus, vaan otin suosiolla sen -24 version, joka on mun mielestä ihan kiva :smiling-eyes: Toki meillä on myös saatuna jo muutamia tuon pakkauksen vaatteita, mutta ne on perusvaatteita, joten tulee varmasti käyttöön kaikki.

Nyt pitäis vaan täyttää loppuun se äitiys- ja vanhempainrahahakemus. Tuntuu, et se on joltain osin ihan täyttä hepreaa näin ensikertalaiselle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ei olla vielä päätetty, että miten jaetaan vapaita (todnäk täysin puoliksi), mutta jos nyt ekat pätkät sais haettua edes ens vuoden alkuun asti, niin ei tarvis niitä sit kesällä kiireessä ihmetellä:Grimacing Face:

Edellisessä neuvolassa (viikolla22) multa kysyttiin synnytyksestä vaan sitä, et onko synnytyspelkoa tms, mut ei muuten kyl puhuttu synnytyksestä. Mut siis me oltiin jo eilen ensimmäisessä (etä)synnytysvalmennuksessa! 😱 Oikeesti oltais voitu mennä myös vasta heinäkuussa, mutta ollaan silloin molemmat lomalla ja varmaankin reissussa, niin päätettiin osallistua jo nyt! Tosi hurjaa, miten nopeesti aika menee!

Meillä oli tosiaan eilen neuvola. Terveydenhoitajaopiskelijan kanssa käytiin aluksi asioita läpi ja neuvolatäti tuli sitten loppuosiolla mukaan. Taysilta on toive, että saavat ajoissa lähetteet mahdollisia pelkopolilaisia varten, koska siellä on aika ruuhkaista. Käytiin kuulumisia läpi, vointia, vauvan liikkeitä, synnytykseen ja loppuraskauteen liittyviä ajatuksia ja täyttämääni Ipana kyselyä koskien synnyttämistä. Hyvä käynti oli ja lähete tosiaan saadaan. Mua ahdistaa inasen molemmat vaihtoehdot, sektio ja alatiesynnytys niin parempi mennä juttelemaan ja synnytyksen tienoilla ei ole enää ahdistusta/paniikkikohtauksia hillitsevää lääkitystä käytössä joten tarvitsen jo ennakoivasti apua tulevan kohtaamiseen.

Eilen saatiin myös raskaustodistus ja tehtiin illalla kaikki hakemukset valmiiksi. 18.8. alkaisi raskausvapaa ja puoliso varmaankin luovuttaa minulle ainakin osan päivistään. Toive ja tahtotila on olla kotona vuosi ja sitten vaihdetaan puolison kanssa.

Mä luulen että vanhaa riittää jakoon vielä jonkin aikaakin vaikka nyt julkaistaan. Mutta se on ihan mutua vaan. Kiva kumminkin nähdä uus pakkaus! Voin sit yrittää metsästää molemmista pakkauksista mieluisimpia juttuja jos otetaan rahana. Vieläkin arvon vähän 🙈

Mäkin tein just vapaahakemukset niin Kelalle kuin työnantajalle ja samalla hain äitiysavustuksen rahana. 😊 Melkein kaikki äitiyspakkauksen asiat on jo kalasteltu kirppareilta tai Vintedistä (ei siis samoja, mutta käyttötarkoitukseltaan). Vapaita olis nyt elokuun lopuilta huhtikuun loppuun ja sitten olis puolison vuoro hypätä puikkoihin saman verran. 😊

Hauskaa kuulla, että no nyt just se uus pakkaus julkistetaan, kun tein viimeisen valinnan hakea rahaa 😂 mut toisaalta vaikka olis miten kivoja tuotteita, niin meillä on ne jo.

Nyt oli näköjään tämän vuoden äitiyspakkaus julkistettu. Ihania kuoseja! Muutenkin hyviä tuotteita. Kyllähän tuon mielellään ottaisi, mutta oli viime vuotisessakin kivoja kuoseja. Eikös jossain ollut veikkausta, että vasta kesän lopussa aikaisintaan tulisi tuo -25 pakkaus jakoon.. Viime vuonnakin meni pitkälle ennen kuin -24 pakkausta alettiin jakaa

Minunkin mielestä oli ihan somat kuosit ja väri, ei olisi mitään ongelmia huolia tyllerölle jos se pakkaus sattuisikin nyt tulemaan postissa 😊

Mua harmittaa kun tykkään tosta uudesta pakkauksesta ja haluaisin sen. Mutta tosiaan luin Kelan julkistuksen yhteydessä aamulla että vasta loppukesästä aletaan jakaa arvion mukaan. En siis usko että millään saatais tota kun äitiysavustus täytyy hakea viimeistään 2kk ennen laskettua eli meidän tapauksessa heinäkuun alussa... Jää siis muutamasta viikosta vaan kiinni 🙁 Ei ois uskonut ettei syyskuiselle sais oman vuotista pakkausta. Eikä mulle vuodella oo väliä, tykkään vaan enemmän tosta uudesta.

Täytyy yrittään haalia sit molempien pakkauksien parhaita paloja erikseen mutta eihän se yhtä kivaa ole... Tai tietty jos joku vaihtaisi koko pakkauksen rahaan sitten kun niitä tulee jakoon.

Tunnetko ketään toista odottajaa, jos vaihtaisi paketteja päikseen jos sille toiselle sopii?

Mäki tykkään enemmän tästä uudesta kuin viime vuotisesta. Harmi että taitaa just jäädä saamatta 😅

Joo uusi pakkaus on kyllä kivempi, heinäkuun puolivälissä pitäisi hakea ni saa nähdä kumpi tulee. 🙈 Ehdottomasti sen viltin ja makuupussin haluaisin 🤞🏻

Mun kaveri on ostanut ÄP viltit Torista kaikille lapsilleen (3kpl), kun ei ole ulkomailla asuvana oikeutettu siihen. Kuulemma parhaimmillaan tulee jo parin kuukauden sisään jakelun aloituksesta niitä myyntiin, jos vaan jaksaa odottaa 😅 Jos siis haluaa sen voltin tai makuupussin eikö oo niin väliä saako sen vähän isommalle vauvalle 😅

Takaisin