Yleinen keskustelu

Niimpä, ja kannattaa ihan käydä vaikka liikkeessä kyselemässä ja puntaroimassa eri vaihtoehtoja! Meille liikkeestä juuri sanottiin silloin, ettei suomessa suositella vauvaa turvaistuimeen, ettei se kaikkia turvallisuuskohtia tms. Niin tähän olen ajatukseni perustanut😄 mutta kätevähän se olisi kun menisi pidempään! Turvakaukaloita liikkuu kyllä paljon hyvä kuntoisia myös käytettynä, jos tuntuu ettei sille itsellä ole pitkäikäistä käyttöä niin sehän on hyvä vaihtoehto myös 😊
Mulla itellä taas käytettyihin vähän sellanen.. ku vaikka ilmotettais et on hyväkuntoinen ni se miten sitä on sitten oikeasti säilytetty/kohdeltu. Eikä välttämättä kerrota vaikka ois ollu kolaritilanteessa se kaukalo.
 
Mul ois ideana mahd. Pitkäikäsiä asioita hommata koska ei tuu kuitenkaa jatkokäyttöä näille itelle enää, ja huonosti niitä menee käytettynä joka on ihan ymmärrettävää. Ite siis pohdin sitä että samat suojat nois istuimissa on ku kaukaloissa että eroaako ne toisitaan sitten 😂 pitää vielä tutustua
Tää meidän istuin on semmonen että menee kai jo hyvin nuorelle 40 senttisestä 125 senttiseen asti eli menee noin 6-7-vuotiaaksi asti. Kallistuskulmaakin saa säädettyä tosi monipuolisesti eli ei tarvitse olla istuma-asennossa. Tossa on joku supistaja ihan pienelle, jonka saa sitten myöhemmin pois ja niskatuen korkeutta saa säädettyä. Ja kun vertaan siihen kaukaloon joka meillä oli lainassa niin tää istuin tuntuu jämäkämmältä. Kaukalo oli jotenkin hirmu hepposen tuntunen, mutta sen takia ei samanlaista hankitakaan. Ei ole kokemusta vastasyntyneen laittamisesta istuimeen joten siitä en tiedä miten näppärästi käy🤷‍♀️ vaihdettiin istuimeen tosiaan jonkin verran alle 1-vuotiaana kun neidillä meni hermo kaukalossa makoillessa.😅 mutta käy kysymässä kaikki tyhmätkin kysymykset liikkeissä😄
 
Täällä kulutetaan aikaa ensimmäisessä sokerirasituksessa. Samalla otettiin NIPTi, mahduttiin vielä pilottitutkimukseen mukaan ☺️ sit vaan tuloksia odottelemaan
Meil kuulu nipt vaan suostumusperusteisesti. Mä joudun uusiin verikokeisiin vielä
 
Tää meidän istuin on semmonen että menee kai jo hyvin nuorelle 40 senttisestä 125 senttiseen asti eli menee noin 6-7-vuotiaaksi asti. Kallistuskulmaakin saa säädettyä tosi monipuolisesti eli ei tarvitse olla istuma-asennossa. Tossa on joku supistaja ihan pienelle, jonka saa sitten myöhemmin pois ja niskatuen korkeutta saa säädettyä. Ja kun vertaan siihen kaukaloon joka meillä oli lainassa niin tää istuin tuntuu jämäkämmältä. Kaukalo oli jotenkin hirmu hepposen tuntunen, mutta sen takia ei samanlaista hankitakaan. Ei ole kokemusta vastasyntyneen laittamisesta istuimeen joten siitä en tiedä miten näppärästi käy🤷‍♀️ vaihdettiin istuimeen tosiaan jonkin verran alle 1-vuotiaana kun neidillä meni hermo kaukalossa makoillessa.😅 mutta käy kysymässä kaikki tyhmätkin kysymykset liikkeissä😄
Meillä myös tällainen. Jouduttiin pieneen kolariin kun lapsi oli noin 7 kk ja sen jälkeen hävitettiin kaukalo ja hankittiin tällainen pidempiaikainen istuin. Tuon ikäistä vauvaa nyt ei enää muutenkaan voinut kaukalossa juuri kannella tms, mutta nyt vähän mietityttää kun se kaukalo ihan vastasyntyneelle oli kuitenkin tosi kätevä tapa siirtää autosta vaikka neuvolaan tms. Adapteria vaunuihin meillä ei ollutkaan, enkä kyllä sitä sitten kaivannutkaan. Aika paljon liikutaan ihan kävellen ja lyhyitä matkoja julkisilla, joten melko vähäiseksi jäisi lopulta kaukalon käyttö ja ajateltiin pärjätä nyt ilman sitä. Istuimeen ollaan oltu tosi tyytyväisiä.
 
Meillä turvakaukalo oli ihan ehdoton, kuljettiin paljon autolla. Esikoinen oli pienikokoinen ja reilusti yli 1-vuotias kun vasta siirryttiin turvaistuimeen. Kaukalo saatiin tutulta ilmaiseksi suoraan käytöstä, käyttöikää oli vielä sen verran että esikoisella meni mutta syyskuisella ei. Nyt käytössä on toisessa autossa Klippan Century ja toisessa BeSafen isofix-kiinnitteinen jonka mallia en muista. Centurya voin suositella, yksi pisimpään menevistä istuimista sitten kun lapsi saa siihen siirtyä. Molemmat näistä ostettiin torista käytettyinä, siisteinä 2-3 vuotta vanhoina. Oon uskaltanut ostaa näin, en jaksa uskoa että kukaan perheellinen oikeasti haluaisi muiden lapsille pahaa ja tahallaan myisi kolaroituja istuimia.
 
Meillä turvakaukalo oli ihan ehdoton, kuljettiin paljon autolla. Esikoinen oli pienikokoinen ja reilusti yli 1-vuotias kun vasta siirryttiin turvaistuimeen. Kaukalo saatiin tutulta ilmaiseksi suoraan käytöstä, käyttöikää oli vielä sen verran että esikoisella meni mutta syyskuisella ei. Nyt käytössä on toisessa autossa Klippan Century ja toisessa BeSafen isofix-kiinnitteinen jonka mallia en muista. Centurya voin suositella, yksi pisimpään menevistä istuimista sitten kun lapsi saa siihen siirtyä. Molemmat näistä ostettiin torista käytettyinä, siisteinä 2-3 vuotta vanhoina. Oon uskaltanut ostaa näin, en jaksa uskoa että kukaan perheellinen oikeasti haluaisi muiden lapsille pahaa ja tahallaan myisi kolaroituja istuimia.
Oon liian kyyninen ku näkee nii paljon jo vanhentuneita istuimia, eikä kaikki edes tienny valmistusaikaa olevan noissa 😅 oon liian epäileväinen
 
Rosegold, miten ultra meni? Kaikki hyvin? Olen seurannut sun matkaa tässä ❤️
Kiitos kysymästä, ihana että olet hengessä mukana!❤️ Ultrassa oli kaikki niinkuin pitää 😭❤️❤️ pieni voi hyvin, liikuskeli ja venytteli, mutta ei suostunut antamaan selvää sivuprofiilia vaan hengaili selkä edellä. Kaikki tarvittava saatiin kuitenkin katsottua, niskaturvotus hyvin pieni ja muutkin riskit pieniä 🙏🏼
 
Kauan teillä muilla meni NIPT tuloksissa ja minä viikonpäivänä se otettiin?
 
Oletteko harkinneet tai käyneet jo hammastarkastuksessa? Sanovat, että hampaiden terveys ois tärkeää, ja hammaskivi saattaa altistaa tulehdiksille, joita pitäisi välttää. Mä en kuitenkaan ainakaan hyvinvointialueelle edes saanut aikaa hammastarkastukseen, kun koitin soittaa ja varata aikaa. Olin käynyt just viime kesänä, niin en saa ennen ensi kesää sinne aikaa. Tuntuu vähän hassulta, koska siihen maksuttomaan valistuskäyntiin sit taas saa ajan. En sitä nyt hampaitani ihan hyvin hoitavana koe kuitenkaan tarvitsevani 🤔

Pitää siis mennä yksityiselle, jos hammastarkastukseen tarvii mennä. Sinne ei nyt ajat sit ainakaan pitäis olla niin kiven alla..
 
Oletteko harkinneet tai käyneet jo hammastarkastuksessa? Sanovat, että hampaiden terveys ois tärkeää, ja hammaskivi saattaa altistaa tulehdiksille, joita pitäisi välttää. Mä en kuitenkaan ainakaan hyvinvointialueelle edes saanut aikaa hammastarkastukseen, kun koitin soittaa ja varata aikaa. Olin käynyt just viime kesänä, niin en saa ennen ensi kesää sinne aikaa. Tuntuu vähän hassulta, koska siihen maksuttomaan valistuskäyntiin sit taas saa ajan. En sitä nyt hampaitani ihan hyvin hoitavana koe kuitenkaan tarvitsevani 🤔

Pitää siis mennä yksityiselle, jos hammastarkastukseen tarvii mennä. Sinne ei nyt ajat sit ainakaan pitäis olla niin kiven alla..
Miksi haluaisit nyt jo uudestaan tarkastukseen, jos olet viime kesänä käynyt? Todettiinko sulla silloin jotain hoidon tarvetta? Sillä ensimmäistä lastaan odottavien käynnillä myös katsotaan suuhun, joten suuhygienisti kyllä ohjaa lääkärille jos siellä jotain hoidettavaa olisi 😊 Ja mahdolliset vähäiset hammaskivet varmaan ehtii poistamaan samalla käynnillä. Mutta siis harvalla on oikeasti tarvetta käydä tarkastuttamassa vuosittain, ellei ole hyvin kariesaktiivinen hampaisto. Yleensä suositeltu väli on sen 2-3 vuotta.
Terv. suuhygienisti
 
Muokattu viimeksi:
Miksi haluaisit nyt jo uudestaan tarkastukseen, jos olet viime kesänä käynyt? Todettiinko sulla silloin jotain hoidon tarvetta? Sillä ensimmäistä lastaan odottavien käynnillä myös katsotaan suuhun, joten suuhygienisti kyllä ohjaa lääkärille jos siellä jotain hoidettavaa olisi 😊 Ja mahdolliset vähäiset hammaskivet varmaan ehtii poistamaan samalla käynnillä. Mutta siis harvalla on oikeasti tarvetta käydä tarkastuttamassa vuosittain, ellei ole hyvin kariesaktiivinen hampaisto. Yleensä suositeltu väli on sen 2-3 vuotta.
Terv. suuhygienisti
Mulla ei reikiä juuri ole ollut, mut hammaskiveä kertyy kyllä. Mulla on mielikuva, et mitä enemmän sitä on, sitä enemmän sen poisto sattuu 🤣 Mut hyvä kuulla, että murehdin varmaan turhaan tän kanssa ❤️
 
Mä sain ajan hammaslääkärille mutta suuhygienisti joka ottais kivet veke niin sille olis löytynyt sopiva aika vasta kesälle . Sanoin että yleensä mulla kiveä melko vähän että jos se lekuri voi ne rapsutella sitte siinä samassa pois.
 
Oletteko harkinneet tai käyneet jo hammastarkastuksessa? Sanovat, että hampaiden terveys ois tärkeää, ja hammaskivi saattaa altistaa tulehdiksille, joita pitäisi välttää. Mä en kuitenkaan ainakaan hyvinvointialueelle edes saanut aikaa hammastarkastukseen, kun koitin soittaa ja varata aikaa. Olin käynyt just viime kesänä, niin en saa ennen ensi kesää sinne aikaa. Tuntuu vähän hassulta, koska siihen maksuttomaan valistuskäyntiin sit taas saa ajan. En sitä nyt hampaitani ihan hyvin hoitavana koe kuitenkaan tarvitsevani 🤔

Pitää siis mennä yksityiselle, jos hammastarkastukseen tarvii mennä. Sinne ei nyt ajat sit ainakaan pitäis olla niin kiven alla..
Mulla sattuu oleen just 19.3 hammaslääkäri, paikkaus aika 😭🫣 muuten en erikseen raskauden takia käy ikinä, ellei ole reikä tms syy.
 
Takaisin
Top