Yhdistelmävaunut

Mä sain tehtyä kaupat kaverin kanssa heidän sisarusrattaista. Koppa pitää hankkia, ja mietin jos selvittäisiin pehmeellä kopalla, kun kuitenkin se jää nopeesti pois käytöstä (esikoisen kanssa ratasvaihe alkoi heti siinä 5kk iässä, kun haluttiin nähdä enemmän ympärille).

Varastossa meillä on kahdet yhdistelmät, jotka myyn pois. Toiset oon saanut mun siskolta ja toiset on ollut parvekevaunuina, kun asuttiin vielä kerrostalossa. Kumpaakin aina säilytetty sisällä ja ovat hyväkuntoiset. Halvalla myyn ne sit pois, kun nyt vievät vaan tilaa. Yhdet matkarattaat jätän, että on yhdet ns. yksilövaunutkin sit tarpeen mukaan käytössä varsinkin sitten, kun esikoinen ei enää halua yhtään istua rattaissa.
 
Mä löysin nyt Torista Teutoniat ja tykkään kyllä. Kääntymättömät isot ilmakumipyörät on landella ehdoton, meillä on ihana purtsi vieressä ja siellä saa lenkkeillä, niin ei mitään kääntyviä pyöriä tänne :) Talvella aura kulkee miten sattuu, niin pitää lumessa päästä kerholle.

Ehdoton ykkönen oli heittoaisa, kun aurinko alkaa paistaa suoraan vaunuihin tai istuvan lapsen naamaan, niin helppo aisalla kääntää "kulkusuunta". Edelliset vaunut piti se ratasosa aina irrottaa ja kääntää toisinpäin, oli aivan mahdotonta kun taapero alkoi oleen jo painava. Vauvan kanssa ei niinkään asia oo ongelma kun nukkuu ja sidon sen kankaan aina varjoksi, mutta taaperon kans se ongelma oli kesällä päivittäinen. Ja jos lenkki mutkitteli niin olis saanu useaan kertaan vaihtaa sitä kulkusuuntaa.

Tavaratila piti olla sellainen et sinne saa sit vaikka kerhoreppua tai vaikka luistimet. Kauppaan meillä on 13km joten kauppakassin ei sinne tarvi mahtua. Me käydään kauppakeskuksissa kerran vuodessa tai kaksi, kun käytän paljon nettikauppoja (mulla on paniikkihäiriö niin en lähde mielellään paikkoihin joissa on liikaa ihmisiä).

Edelliset oli Teutonia Fun, ostettiin uutena, oli kauniit ja kestävät, mutta täysin epäkäytännölliset. En suosittele ellei asu keskellä keskustaa ja tarvi näppärät hissiin ja bussiin menevät vaunut :)
 
Parin kauppareissun jälkeen itseä mielytti Emmaljungan Viking. Sopivan kevyet ja kapaet sekä ketterät rattaat monipuoliseen liikkumiseen.
 
Meillä ollut esikoisella Britax Smile 2 - rattaat. Ovat mielestäni kätevät ja suht ketterät liikkua sekä kaupungissa että lenkkipolulla. Etupyörät pystyy lukitsemaan tarvittaessa. Uutena vaunukopan ja primo-turvakaukalon kanssa ostettuna hintakin oli ihan kohtuullinen. Noita voin ainakin suositella, jos joku miettii kyseisen mallin hankintaa.
Tällä kertaa mietinnässä, kuten muutamalla muullakin et pitäiskö ostaa sisarusrattaat vai pärjäisikö noilla nykyisillä laudan kanssa. Esikoinen on pienemmän syntyessä vasta 1v9kk ja kävelee kyllä paljon mut en usko et hän malttaa seisomalaudalla olla kovin pitkään kun on kovin aktiivinen tapaus... Jään siis myös odottamaan, jos jollain olisi suosituksia sisarusrattaista.
 
Mä oon nyt saanut päähäni, että ne meidän tulevat tuplat on Bugaboon Duot. Nyt tuli torissa vastaan mieluinen väriyhdistelmä kohtuuhinnalla, mutta onko liian aikaista ostaa?

Ja täältä kans vahva suositus Britax Smile yhdistelmille! Jos ois yhtään enemmän ikäeroa, jatkaisin vain niillä.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin ollut suunnitelmissa nuo Britax Smile, todennäköisesti nyt se uusi 3. malli. Miten tuon Primo kaukalon kanssa, kuinka pitkään se oli teillä käytössä, miitku?
 
Meillä kans Britax Römer Primo kaukalo käytössä. Menee edelleen ihan hyvin pojalla, joka nyt 78cm, 10,5kg ja pian 10kk. Siinä on muistaakseni rajana 83cm, 13kg ja 13 kk. Vähän se on painava mun kamujen mielestä, mutta ite olen tottunut ja haba kasvaa :grin Tykkään siitä kun se on niin iisi käyttää telakan kanssa ja noiden rattaiden sekä helppo kiinnittää vöillä tarvittaessa toiseen autoon.
 
Siis tuo helppous telakan kanssa ja sitten se, että ne saa vaunujen runkoon kiinni on suurin houkutin täällä.
 
Kävin testaamassa niitä kaverilta ostettuja sisarusrattaita. Tuntui kyllä hyviltä, ja mahtui hyvin autoonkin. Vielä ei otettu mukaan, kun pitää toi varasto järjestää uudelleen. Nää oli Carenan rattaat, jos joku haluaa etsiä lisätietoja.
 
Vaunuasia alkaa olla ajankohtainen täälläkin ja tarkoitus olisi lähipäivinä käydä katsastamassa paikalliset vaunuliikkeet. Ystävälleni pidin jo kolmannen asteen ristikuulustelun vaunuista samalla kun hänelle raskaudesta kerroin. Häneltä tuli suositukset:
-Bugaboo
-Emmaljunga
-Britax smile, mikä näemmä täälläkin foorumilla saanut paljon kehuja.

Tarkoitus olisi metsästää vaunuja käytettynä. Mutta miten nuo vaunuliikkeet on vain klo 18.00 auki. Pitää heti rynnätä, kun töistä pääsee.
 
Jos joku haluaa (pk-seudulla) ostaa Britaxin b-dual sisarusrattaat/-vaunut, niin saapi 50 eurolla... hommasin Bumbleriden sisarusrattaat, jossa myös kuomukoppa vauvalle. Olen erittäin tyytyväinen siihen löytöön. Hyvin kulkee. Britaxeihin olen liian lyhyt. Tai siinä on tosi korkea kuomu.
 
Tänään oli miehen kanssa virallinen vaunujen katsastuspäivä. Katsannassa olivat edellä mainitsemani merkit; emmaljunga, Brirax, Bogaboo ja lisäksi liikkeessä ollut teutonia. Meille tärkeää mm. käytännöllisyys, keveys, eri osien yhteensopivuus. Ketterin oli Bogaboon fox ja tämän jälkeen Teutonia, mutta muiden ominaisuuksien puolesta liputamme molemmat Britax Smile- vaunuja.

Luultavasti päädymme uuteen III- malliin. Smile:ssa erityisesti meitä molempia mielytti turvakaukalon/ratasosan/vaunukopan helppo ja jouheva asennus runkoon ja isofix telakkaan ilman adaptereita. Runko oli myös kaikista kokeilemistamme malleista kevyin, kun sitä kuitenkin pitää usein nostaa auton takakonttiin ja pois sieltä. Kasaus oli helppoa ja säätönapin olivat mielestämme helppoja käyttää.
 
Meilläkin ollut suunnitelmissa nuo Britax Smile, todennäköisesti nyt se uusi 3. malli. Miten tuon Primo kaukalon kanssa, kuinka pitkään se oli teillä käytössä, miitku?
Meillä oli kaukalo käytössä noin 10kk ikään asti. Pituuden ja painon puolesta olisi mennyt vielä varmasti muutaman kuukauden pidempään mut lähdettiin silloin just autoreissuun ja poika oli vähän levoton kun kaukalo alkoi jäädä ahtaaksi. Tilavampi turvaistuin rauhoitti matkustamista. Primossa kätevää oli kyllä kun sen sai suoraan ratasrunkoon kiinni ilman adaptereita. Tarvittaessa myös sen pystyi kiinnittämään turvavöillä takapenkille, jos meni esim appiukon kyydillä terveyskeskukseen (omassa autossa oli isofix-jalusta). Oltiin tosi tyytyväisiä tuohon hankintaan, mutta pakko mainita, ettei mulla edes ole kokemuksia muista kaukaloista, joten en pysty vertaamaan mihinkään.
 
Me ei olla uskallettu vielä hankkia mitään, ajateltiin että odotetaan ainakin rakenneultraan. Kaikki kaukalo - ja vaunuasiat on lähes täyttä hepreaa. Kaukaloon pitää ainakin panostaa ja tehdä kunnolla selvitystyötä, muilla jutuilla ei ehkä ole niiiin väliä. Vaunut voisin hommata käytettynäkin, jos löytyy oikein hyväkuntoiset.
 
Itse liputan myös käytettyjen tavaroiden puolesta yleisesti. Vaunuissa, kun nyt luultavasti päädytään tuohon Smile III niin mietittiin lähinnä jälleenmyyntiarvoa parin vuoden päästä. Tuolloin kun Smile II on jo "vanha" ja jälleenmyyntiarvo luultavasti hieman tippuu. Vaunupaketti suunnitteilla mahdollisesti tilata saksasta. Miten suomen markkinat mahtavat keväisin mennä, onko tässä keväällä vielä jotain "pääsiäis alennuksia" tms. Blac fridayt ja vuodenvaihde, kun menivät jo.
 
Täällä ollaan menossa tutustumaan vaunu-/kaukalotarjontaan, jännää :nailbiting:

Miten te joilla on ollut kaukalo, jonka saa rattaiden runkoon kiinni onko sitä ominaisuutta tullut käytettyä paljon? Ja meneekö vaikeaksi jos on adapterin kanssa (Britax Smileen ei ilmeisesti ole erillistä adapteria vaan kaukalo menee suoraan runkoon)?
 
Täällä ollaan menossa tutustumaan vaunu-/kaukalotarjontaan, jännää :nailbiting:

Miten te joilla on ollut kaukalo, jonka saa rattaiden runkoon kiinni onko sitä ominaisuutta tullut käytettyä paljon? Ja meneekö vaikeaksi jos on adapterin kanssa (Britax Smileen ei ilmeisesti ole erillistä adapteria vaan kaukalo menee suoraan runkoon)?
Jos vähänkin enemmän tulee autolla vauvan kanssa liikuttua niin suosittelen. Meillä erikseen matkarattaat (babyjogger city tour lux) missä kaukaloadapteri. Runko oli valmiina auton tavaratilassa. Lähes vuoden oli käytössä, sitten alettiin käyttämään pelkkiä matkarattaita. En ainakaan painavaa runkoa viitsisi nostella autoon, siksi meilläkin matkarattaat erikseen. Eikä tarvitse mm lämpöpussia irrottaa varsinaisista vaunuista vaan ne on aina valmiina käyttöön. :)

Britax smileen menee suoraan britaxin kaukalo, ei tarvitse adaptereita.
 
Täällä ollaan menossa tutustumaan vaunu-/kaukalotarjontaan, jännää :nailbiting:

Miten te joilla on ollut kaukalo, jonka saa rattaiden runkoon kiinni onko sitä ominaisuutta tullut käytettyä paljon? Ja meneekö vaikeaksi jos on adapterin kanssa (Britax Smileen ei ilmeisesti ole erillistä adapteria vaan kaukalo menee suoraan runkoon)?
Minä käytin sitä aika paljon kun kuljettiin autolla jonnekin, mies yleensä esim. kauppareissuilla nosti vaan kaukalon ostoskärryihin.

Selkiyttikö ostosreissu ajatuksia vaunujen suhteen?
 
Mä kuulun varmaan siihen vähemmistöön, joka piti sitä kaukalon kiinnittämistä vaunurunkoon turhakkeena, vaikka autolla paljon liikutaankin. Onhan se joo kätevä, mutta itselle ei tullut käyttöön. Kaukalon voi tosiaan nostaa ostoskärryihin ja meillä oli lopulta käytössä kevyet matkarattaat vauvatuella ja jotka sai täysin makuuasentoon. Niitä oli kätevä kuljettaa mukana autossa. Nukkuvan vauvan oppi niihinkin nopeesti siirtämään ja toisinpäin. Ja ainakin meillä, jos vauva siirron aikana heräsi, nukahti pian uudestaan kaukalossa/rattaissa.
 
Ei tosiaan tehty mitään päätöstä vielä, Britax Smile lll oli meidän makuun ainakin ensikoeajolla kauhean kiikkerät. Tiedä oliko vika sitten kaupan mallissa vai missä. Harmi sinänsä, koska oli muuten siro malli verrattuna Oran Untoon, joka oli toinen vaihtoehto. Olisko mitään merkkisuosituksia?

Ja yksi tyhmä kysymys, jos laittaa kaupassa sen turvakaukalon ostoskärryyn, niin mihin sii? Ihan kärryyn vai siihen missä lapset istuu? Nimimerkillä käytetään ostoskoria :laughing001
 
Takaisin
Top