Yöunet

Mä en muista millon mulla ois ollu viimeeks vaikeuksia nukahtaa... Yleensä ku menee siinä puol ysin aikaan sänkyyn ni nukahtaa heti. Noh, toivottavasti poitsu nukkuis ens yönä kans hyvin ja minä myös. :)

Sultti, Voi, mikä unelma! Kokonainen yö!! Olen hieman kateellinen. :) Mutta valitettavasti tunnistan hyvin tuon nukahtamisen vaikeuden.

Toissa yönä menin kahdeksalta nukkumaan, rättipoikkiväsyneenä ja ajattelin, että no, vihdoinkin saan vähän vähennettyä univelkaa. Ja mitä vielä! Tyttö nukkua posotti ja minä vaihdoin kyljeltä toiselle tunnista toiseen - yritin jopa lukea tylsää kirjaa, mutta sekään ei auttanut. Sitten kun lopulta nukahdin, olikin yösyötön aika. Sen jälkeen nukuinkin kuin tukki, mutta ei se enää kauheasti lämmittänyt. Onneksi mieheni heräsi tytön kanssa ja sain nukuttua kunnon aamu-unet.

Luulen, että minulla on unirytmi niin sekaisin, ettei kroppani tiedä, koska on yö. :) Se on vaikeaa, kun on yökukkuja ja koko päivän laahustaa puoliunessa, mutta sitten kun pitäisi mennä nukkumaan, onkin pirteimmillään. Nooh, taas vain univelat tähän samaan konkurssiin, lyhennellään niitä sitten joskus myöhemmin. ;)

Meillä herätään viideltä, plaaah. Onneksi nukahtaa hetkeksi, kun on saanut maitoo. Puolseiska mies herää niin sit noustaan koko porukka. Harmittaa, kun kyse on vaan reilusta tunnista... et saatais koko yön unet. Varmaankin nukkuis sit sine seiskaan (ehkä) jos mentäis myöhemmin nukkuu (about 22), mut Karpo on kyllä ihan naatti jo kasin aikaan ja minä myös.

Ei täst pitäis valittaa, kun meillähän on mennyt yöt tosi hyvin jo pitkään, siis yhdellä syötöllä (:

Mahtavaa kun vauvat alkaa vetää täysiä öitä!!! Meillä ollaan niistä vielä kaukana, mutta tuo antaa silti toivoa! Ja oppi poitsu nyt kääntymään niin hyvin, että vaihtaa yölläkin asentoa melkein aina itse. Vielä kun jäisi yösyötöt pois. Mutta se vaatis varmaan parempaa ruokailua päivällä.

Joo, toivo herää täysistä öistä vaikka useamman kuukauden olen kyllä vielä psyykkisesti varautunut heräilemään. Ehkä tuolla 7-8kk iässä mietitään unikoulua ja yösyöttöjen lopettamista ellei herra ole itsenäisesti siihen mennessä niitä tajunnut. Ei nytkään enää syö rintaa kuin kaksi kertaa yössä. Saisi vaan ne muut turhat heräämiset ja hyörimiset jäädä pois. Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa!

Mä uskon, että meillä ratkaisu on ollut se, että päivällä syödään nyt neljällä aterialla sosetta ja ruokailurytmi on tasainen.

Vastavirrassa, meilläkin ruokailuja neljästi päivässä ja isot satsit vetääkin. Siihen päälle vielä rintaa 6-8 kertaa päivässä ja onhan nuo yöunet tosiaan jo parantuneet aiempaan verrattuna. Kunhan viljat saa vielä kehiin, niin eiköhän se siitä :)

Kiva kuulla etta kiinteiden aloittaminen saattaa parantaa oita.

Meilla herattiin varmaan 10 kertaa viime yona kun poika oli niin tukkoinen ettei henki kulkenut. Taisteli vastaan kun yritin laittaa nenasumutetta eika eukalyptystipat kuumassa vesiastiassa auttaneet. Olo on kylla tosi kamala ja kuin humalassa.

Toissa yönä tyyppi nukku sen koko yön, viime yönä söi yhen kerran MUTTA ilman tuttirumbaa. Mä oisin ihan tyytis viime yön kaltaseen järjestelyyn. Sitä tutin nostelua biljoona kertaa yössä mä en oikein jaksa... Sekin tietty helpottuu tässä kun kohta pitää muksu siirtää samaan makkariin nukkumaan ku olkkarissa alkaa olee turhan aikasin turhan valosaa. Makkarissa on sen verran hyvät pimennysverhot että ei erota onko yö vai päivä. :) Neuvolassa terkkari just tänään sano, että hän ei haluu pelotella mutta vauvan ensimmäinen kesä saattaa olla vanhemmille aika haastava.

Nyt on taas yöt suht rauhallisia. Menee n. 21.15 nukkuu ja syö siin 5-6 aikaa. Sitä ennen saa kyl tuttii välil nostaa enemmänki ja toisin öin ei lainkaa. Sit syömise jälkee se nukkuu hyvin vaihtelevast, joskus tunnin ja tänään kolme tuntii.

Näköjään se vaan menee niin, että kaikki uusi vaatii totuttelua kun on vauva. Laitettiin pinnasänkyyn laita takaisin (ollut ennen ilman yhtä laitaa kiinni mun sängyssä), jotta voidaan harjoitella nukkumista erillään minusta kauempana meidän makkarissakin ennen kuin viedään sänky pojan omaan huoneeseen. Noh, ruokailla piti taas kolme kertaa eikä kaksi niin kuin melko monena yönä jo ja muutenkin sain melko paljon hypätä pystyssä sitä rauhoittamassa. Tosin yksi syy on kai ihan se, ettei mahdu itse yhtä sujuvasti pyörimään nyt kun kaikkialla on seinä vastassa. Ehkä se siitä pian tottuu, toivon mukaan. Väsyttää paljon muutaman paremman yön jälkeen. En tiedä milloin me päästään siihen että saisi nukkua 5-6h putkeen. Mutta eiköhän joskus. Aion ostaa kaupasta tänään kaikkia mahdollisia soseita, joissa on lihaa ja kokeilla, söisikö se niistä jotain. Jospa proteiini pitäisi edes nälän loitolla.

Onko teilla pinniksessa minkaanlaisia pehmusteita? Taalla niita ei suositella mutta pelottaa etta poika pyoriessaan tyontaa kaden tai jalan rakoihin.
Meilla on myos tuo laidan laitto edessa. Viime yona poika pyori monta kertaa minun puolelle ja sai olla takaisin nostamassa.

On mulla pehmusteet kun tyyppi tunkee päälä reunaa vasten mielellään ja tunkee käsiä sinne väleihin. Mä en jaksa uskoa, että me on mikään tukehtumisriski tämän ikäiselle. Vai onko siihen joku muu syy miksei suositella?

Ei kun just sen tukehtumis tai kuristumisriskin vuoksi. Ainakin sanotaan etta pitais ottaapois kun rupeaa kiipeilemaan ja nousemaan pystyyn. Sitten on kylla sellaisia jotka pujotellaan pinnojen valiin.

Tulipas taas tyhmä olo. :D Mä oon yksikseni tuskaillut hieman lerpun reunapehmusteen kanssa täällä, mutta en oo tajunnut, että sen voisi pujotella sinne pinnojen väliinkin.. Kiitos vinkistä!

Meillä on kyllä saanut välillä käden tai jalan pinnojen väliin, mutta en oo osannut mitään suurta vaaraa siinä nähdä. Ja tuttu sanoi juuri, että kohta se pitää jo ottaa poiskin, kun lapsi alkaa itse repimään sitä sieltä.. Tai ainakin heillä oli molempien lasten kohdalla kuulemma tehty näin.

En tiiä tekeekö se tämä valosuus kun täälä kukutaan koko ajan aikasemmin. Yritettiin pitkittää nukkumaanmenoa, että uni riittäs niin herättiin jo puolta tuntia aiemmin ku ennen. :D No jos menee näin yhellä syötöllä niin kyllä tässä ihan kivat unet saa, mutta jos useammin syödään niin tuntuu ko ois nukkunu ollenkaan.

Meillä taas huono yö takana. Nyt kaipaisin vinkkejä miten saatte pienokaisen uudelleen uneen jos herää yöllä? Meillä joskus riittää pelkkä tutin nosto ja kyljen kääntö mutta viime yönä ei. Ei auttanut kuin syöttää jolloin nukahtaa siihen mutta en viittis enää ihan neljää kertaa syöttää yössä ku tiedän ettei nälkäänsä sitä tarvi.Parhaimmillaan mennään kahdella syötöllä/yö. Jos on jotain hyviä keinoja mielessä niin otan mielellään kokeiluun :)

Papuliina, tuo on kyllä hankala tilanne jos vauva yhä syö yöllä ja siihen rauhoittuisi, mutta itse tietenkin haluaa yösyötöistä eroon. Meillä sama tilanne. Meillä onneksi tuntuu, että vauva itsekin periaatteessa haluaa takaisin nukkumaan kun yöllä herää eli ei virkisty ihan kokonaan vaan huutaa tai kitisee mutta yrittää nukkuakin. Jos itku on melko vähäistä vielä eli ei kilju niin käännän sen esim kyljelleen ja kädellä painaen keinutan, joskus kahdella kädellä niin, että vauva on tavallaan käsien välissä. Joskus pitää ihan ottaa syliin ja itseä vasten pitäen keinutella ja kävellä huoneessa, etenkin jos on joku kipeä. Joskus yhä se white noise ääni auttaa eli sitäkin kuunnellaan joskus. Toisinaan joutuu isäkin heräämään ja vauva rauhoittuu vasta sen syliin (kai olosuhteiden muutos jotenkin vaikuttaa). Nyt olen myös yrittänyt muutaman kerran sitä, että jos imetän yöllä niin en annan vauvan imeä koko rintaa vaan sen verran, että on rauhallisempi ja yritän sitten laittaa taas nukkumaan. Tarvii lisäksi kyllä vielä jotain rauhoittelua tällöin.

Meillä nyt ehkä lykätään sitä omaan huoneeseen menoa, kun toisella puolella makkaria nukkuessa saa aika paljon juosta vauvan luona rauhoittamassa ja siinä herätä itse pahasti. Voi olla, että olisi rauhallisempi omassa huoneessa ilman meidän hajuja, mutta nyt kun ajattelen lopettavani imetystä niin ehkä se tulee tarvitsemaan sitä läheisyyttä, joten saa vielä varmaan nukkua mun sängyn vieressä.

Takaisin