Yöunet

Yritin huijata meijän pirpanaa ja laittaa lakanan ikkunaan jos ei heräis heti ku alkaa valostuun. Ei auttanu. :D

Kyllä kunnon pimennysverhot on ihan must. Meillä on niin omassa, kuin esikoisenkin huoneessa. Ilman ei tulis mitään. Ei se meillä tosin näihin aamuheräämisiin auta. Viimeistään 6:30 ollaan hereillä. Aamu seiskaan nukkuminen on harvinaista herkkua :)

Meillä yöt menee ihan ok. Likka menee nukkuun 21-22 välillä. Joskus syö kerran, joskus nukkuu aamuun asti. Eli herää yleensä kahdeksalta. Nyt ku on valoisaa niin rupiaa jo muhiseen ja kiekkaan sängys viiden aikana. Välillä jatkaa hyvin unia ku kääntää kylkeä ja laittaa tutin suuhun. Tänä aamuna päätti herätä seitsemältä.... Välillä meillä kans rauhoittuu ku antaa maitoa tuos kuuden-seittemän aikana niin nukkuu kahdeksaan tai jopa puoli yhdeksään... MUTTA kahteen päivään ei oo nukkunu kunnon päiväunia!!!!! mitähän konstia kokeilis et sais nukkuun pitempään ku yleensä nukkunu 3 tuntiaki.. Tänään nukahti kesken leikin lattialle peiton päälle KAKS kertaa :D :D eka aamulla kymmenen aikana ja nukkui n,20 min ja iltapäivällä klo 17 ja nukkui 20 min.... vaunut ei kelvannu ku yritin nukuttaa, sänky ei kelvannu, autoilemaanki lähdin josko sais unen päästä kii mutta ei... Huoh.. Onneks nukkuu ees yöt :)

Meillä ei oo mitään verhoja makkarissa. :D Luulisin et on enempi tottumiskysymys toi pimennysverho. Esikoisen kanssa oli kylässä aina hankalaa, kun ei ollutkaan pimeetä. Itelläkin oli hankala nukahtaa. Nyt en edes haluais pimennysverhoa, pimeestä on niin vaikee herätä, etenkään pireenä.

Yleensä neiti on herännyt seiskan aikaan, paitsi tänään varttia vaille kuus. Hyvinpä tuo melkein tunnin porskutteli sängyssään, pariin otteseen koitin imettää et nukahtais. Vaikutti vähän jo väsyneeltä kun oltiin saatu aamuhommat tehtyä. :D

Ihan pienesta lahtien meidan poika on herannyt valoisuuteen ja ilman pimennysverhoa ei kylla nukkuisi paikkareitakaan edes rattaissa. Ollaan menossa kahdeksi viikoksi mun vanhempien ja ovat siellakin laittaneet pimennysverhon. Yollakin yovalo pitaa laittaa pois heti imetyksen jalkeen muuten poika alkaa sita ihmettelemaan.

Kyllä meillä nuo pimennysverhot on ihan vanhempiakin varten :) Se on totta, että valoisuuteen heräis paljon paremmin ja virkeämpänä mutta se nukahtaminen kesäaikaan.. Niin mikä nukahtaminen? On sitten vaan jäänyt tavaksi käyttää niitä jatkuvasti.

Mä elättelin toiveita, että sunnuntaina, kun siirrytään kesäaikaan, tuo herääminen vähän siirtyisi lähemmäksi seiskaa. Noh, poika otti ilmeisesti itse ennakkoa ja heräsi tänään jo 5:30. Että huomenta vaan :)

Vippe, meilläkin on päiväunet ihan päin hanuristia nykyään. Mutta yöt poika nukkuu äärimmäisen hyvin n. 21-07. Pohdittiin neuvolassa, että päiväunet luultavasti takkuavat juurikin noiden pitkien yöunien takia. Kun yöllä ei tule ollenkaan valvomista niin päivällä unen tarve vähenee nyt kun ikääkin tulee lisää.

Päivät ovat vaan nyt olleet suhteellisen rasittavia. Poika nukkuu vain pieniä pätkiä ja vaunuissakin nukkuminen tuntuu olevan välillä yhtä huutoa. Maha on selkeästi kipeä rotarokotteesta ja ikenet kutiavat. Onneksi yöt ovat menneet niin hyvin. Olen yrittänyt aikaistaa nukkumaan menoa, koska nyt poika on pitkään valvonut jopa 22:30 saakka. Eilen mies laittoi pojan sänkyyn about 21 aikaan ja heti nukahti. Päivä oli kyllä
unien suhteen ollut taas ihan älyttömän rikkonainen.

Musta tuntuu että toi jäbä ei hyödy sellasista puolen tunnin unista mitään, on vaan kiukkuisempi herätessään. Vähintään tunti pitäis nukkua, jotta auttais. Autossakaan ei enää vetele kuin max. 45 minuuttia kerrallaan. Noooh, vaihe tämäkin muiden joukossa. Kyllähän toi nyt ihan älyttömästi yrittää päästä liikkeellekin, joten ehkä ei vaan malta nukkua päivisin.

Triina meillä on nyt muutama päivä mennyt ihan samalla tavalla! Yöllä nukkuu 21-07(08) yhdellä syötöllä ja päivällä ei juuri mitään.. :o Lenkillä nukkui eilen juuri ja juuri puoli tuntia ja heräs kesken lenkin. Autoon nukahti myös hetkeksi, muuten ei mitään..

Triina ja vastavirrassa, Meilla on ihan sama juttu! Erotus on tosin, etta tytto on ihan iloinen, mutta kun pitaisi paivaunille menna, niin alkaa kanista ja venkoilla. Ja paivaunet ovat olleet tyyliin 20-40 min. Mutta yot nukkuu 19-07 kahdella syotolla. Etta ehka paivisin ei sitten niin nukuta? Tosin joka toinen tai kolmas paiva tytto nukkuu pitkia paivaunia.

Meillä poika saattaa herätä päiväunilta noin 30-45 minsan jälkeen muka ihan virkeenä. Ei itke tai mitää ja on ihan silmät auki. Mä olen yleensä jättänyt vaunuihin, jos on ihan rauhallinen ja lähes aina on jatkanut unia. Jos kovasti juttelee tms niin toki otan sisälle. Yleensä tommoset lyhyet päikyt ei riitä ja hetken päästä viimestään kiukuttaa. Tätä on jatkunut nyt noin viikon. Sen jälkeen kun huijausyrityksensä jälkeen nukahtaa niin saattaa helposti nukkua vielä reilut kaksi tuntia. Meillä nukutaan paremmin yölläkin, jos saa päivällä nukkua tarpeeksi mutta tämä poika nukkuukin paljon. Ainakin itsestä tuntuu siltä, kun vertaa monen muun vauvaan. Ei se mua huolestuta kun normaalisti kehittyy kuitenkin ja on ihan virkeä hereillä ollessaan :) Tässä iässä taitaa vielä olla aika yksilöllistä tuo tarvittava unimäärä.

Libra, ilmeisesti täällä sama juttu. Nyt on poika nimittäin venkoillut päiväunien kanssa kaksi päivää, tänään kolmantena päivänä nukkuu tällä hetkellä jo pitkälti toista tuntia. Ulkona vaan tuulee niin kovin, että tuuli meinaa herättää.

Tänään on muutenkin ollut selkeästi hyväntuulisempi kaveri täällä.

Mutta joo, sitä tuo meidän terkka pohti, että pitkät yöunet vievät kyllä päikkäreistä osan. En kuitenkaan valita (ainakaan paljon). Absolutely better this way!

Ja Aamutähti, mä en myöskään ihan helposti ota vaunuista sisälle. Poika saattaa itkeskellä tai jutustella vaunuissa 30 min torkkujen jälkeen vartinkin ja nukahtaa sitten jopa pariksi tunniksi. Mutta viime päivinä hän on suoraa huutoa kirkunut jopa puoli tuntia, jolloin olen saattanut luovuttaa ellei itku ole väsyttänyt niin että nukahtaa uudelleen. Tuollaisen itkun jälkeen uni kuitenkin kestää vain 10-20 min.

Toistaiseksi meillä ei ole päivän unimäärä tai tapahtumat, rutiinit tai rutiinittomuus, vaikuttaneet mitenkään yöuniin. Yöt ovat todella hyviä ellei joku paikka ole kipeä.

Mä en yleensä tosiaan anna edes pitkään itkeä vaunuissa, kun jo luovutan. Yleensä se pitkään itkeminen on meillä merkki, että uni ei enää tule/on nälkä, joten en edes ala kokeilemaan. Meillä ei kuitenkaan tarvi paljoa vaunuja heilutella, kun nukkuu tai muuten rauhoittuu, ei edes nukkumaan viedessä. Ja pitkään itkemisellä ma tarkoitan noin minuuttia ilman, että yrittääkään rauhoittua.

Esikoista sain kyllä aikoinaan heilutella vaunuissa tämänkin edestä vaikka muutoin helpompi tapaus olikin. Hyvä, että sentään jossain pääsen tämän kuopuksen kanssa helpommalla..joskaan aina ei ole ollut näin helppoa tämäkään mutta helpommaksi kaikki alkaa käymään kun ikää tulee. Tämän voi varmaan moni muukin allekirjoittaa? :)

Mutta kyllä minäkin ottaisin tänne ennemmin ne pitkät, yhtenäiset yöunet kuin pitkät päikkärit. Nykyisin meillä ollaan jo unessa viimeistään kahdeksan aikaan mutta herätys on tosiaan sitten kuuden maissa. Eli siinä tulee 10 tuntia unta. Joinain öinä saattaa olla hereillä noin tunnin jumpaten ja jutustellen. Joinain öinä kaipaillaan tuttia noin tunnin välein ja joinain öinä sen tutin puuttuminen ei haittaa pätkääkään. Vaikka ei syökään kuin pari kertaa yössä niin silti nuo tutin nostelut ym. valvottaa mua vaikka poika itse olisikin pääasiassa unessa.

Mun pitäs muutenkin mennä itse johonkin unikouluun. Vaikka poika nukkuis niin minä valvon, yleensä ekan syötön jälkeen, noin yhden maissa, mä alan valvomaan, eikä uni tule millään uudestaan. Todella rasittavaa.. aamulla kyllä väsyttäis ja päikkäreitä en osaa nukkua vaikka poika nukkuukin. Välillä on esikoinenkin tässä hoidettavana ja muina päivinä on sitten kaikkee muutakin kotipuuhaa tms.

Milloinkohan sitä jaksaisi hyssytellä poikaa yöllä syöttämisen sijaan. Tuntuu vakiintuneen 3 syöttöä per yö tahti ja kun meillä yöt ovat ennen olleet ihan hirveitä niin tuo plus pari kitinää ei selvästi häiritse tarpeeksi. Mutta hyvä kai se olisi saada edes kahteen kun kolmella vaipat täyttyy niin, että aamulla on yleensä tullut pissat läpi jostain kohtaa.

Meilläkin vakiintunut tuo 3 syöttöä yössä. Yritän kyllä tutilla saada rauhoittumaan mutta ei niin ei. Neuvolassakin ohjeistettiin että rinta olisi vihoviimeinen keino mutta väsyneenä sitä ei kauaa jaksa yrittää :/ 8kk:n iässä kehotti aloitta unikoulun jos yöt edelleen yhtä rikkonaisia. Isin kans vain yöksi ja äiti eri huoneeseen.

Jeeeee! Viime yönä sai tosiaankin nukkua! Poitsu kävi nukkuu klo 19:20, heräs vähän jumppaamaan kasin aikaan mut nukahti hyvin äkkiä uudestaan. Seuraavan kerran heräs maitoa itkemään klo 04:30 ja oli syönnin jälkeen takas nukkumassa 04:45. Hieman pelotti että jäbä herää herätyskelloon tai kahvinkeittimeen siinä 05:15, mutta EI! Nukku tyytyväisenä vähän yli seiskaan. Noh, ens yö on taas ihan erilainen, mut nyt on äipälläkin levännyt olo. :)

Meillä kokeiltiin eilen josko iltapuuro auttaisi yöruokailuun. Eipä auttanut :/ 1.30 piti syöttää kun tyyppi ei puoleen tuntiin muuten rauhoittunut. Pari kertaa silti yhteensä söi eikä kolme, mikä sekin on jotain. Silti olisi pikkuhiljaa ihanaa kun joskus nukuttais se 6h. Nyt on poika toista yötö omassa huoneessaan, mutta sekään ei ole kauheasti vaikuttanut sen uneen. Minä tosin ehkä nukun välit sitkeämmin kun ei sen pyörimistä kuule.

Mä oon kans jonkun aikaa antanu iltapuuroa mut eipä oo hirveesti vaikutusta ollu. Syö silti sen yhen kerran yössä.

Takaisin