Yöunet

Täytti juuri 4kk. Ja tämä on tilanne nyt..huomenna voi olla vaihteeksi toisin :) Jos luet vanhempia postauksiani samasta aiheesta niin tämä rytmi on muuttunut aika paljonkin ihan parin viikon sisään ilman mitään isompia ponnistuksia multa itseltäni :D

Edit. Vuorokautinen unimäärä on siis ollut vakio jo jonkin aikaa, noin 16 h. Ainoastaan rytmi on muuttunut.

Taas alkaa olla pikku kestoväsymys päällä. Alkuyö menee niinki hyvin kunhan tyttö tankkaa kunnolla maitoa. Yheltä heräs syömään, kolmelta taas jotaki känisemään. Yritin nukuttaa sen muuten kun aattelin ettei voi taas olla nälkä. No neljältä viimein nukahti ja kuuelta heräs. Söi 180ml ja heräs taas seittemältä niinku ei ois koko yönä saanu ruokaa ja vetas 150ml. Ja taas kasilta herättiin. Oon niin aamu-uninen etten jaksais näitä pätkä aamuja! :D yöt niinki hoituu.

Mulla meinas käpy palaa yöllä ku pääsin vast puolen yön jälkeen nukkumaan kosk luin koulukirjaa. No sit toi sankari päätti jo heti 1 jälkee herätä syömään! Voi perkele! Yleensä siis syö vasta joskus 6 aikaan aamulla. Muutenkin koko ajan jotai ärinää pisi yöt....

Emmie olipas sulla nälkänen kaveri siellä! :o

heinukka been there! Tykkään illasta ottaa aina omaa aikaa, kun pieni menee unille ja usein tuntuu, että saa justiin silmät kii, ku pitäs jo herätä ensimmäisen kerran.

Isänsä pohjaton maha! Uskon, ettei munkaan maito riittänyt ku kitinää oli harva se päivä ja korvikkeella annokset on tosiaan tommosia, mutta ollaan kuitenki hyväntuulisia koko ajan. :)

Ois kiva valvoa ja siis ottaa omaa aikaa ysin jälkeen, kun poikanen nukkuu.. mut mä ite sammun viim puoltuntia pojan jälkeen :D ja nyt oon kyllä alkanut miettiä, et nukunkohan liikaa... jos miettii, et kerran herätään, ja ollaan siis max 15 min hereillä ja muuten 21-06, nukutaan... vai oisko kenties joku kevätväsymys iskenyt...

Oon siis iltaisin ihan naatti. Ja välillä aamullakin tekis mieli jatkaa unia... Ja mitä enemmän mä ulkoilen, sitä enemmän mua väsyttää :D

Mut on nää vauva-ajan epämääräiset unirytmit aina tuhat kertaa parempia kun loppuraskauden tuskaiset yöt. Hoh hoijaa, ihan kauhulla muistelen...

Joo, mä en yhtään kaipaa sitä loppuraskauden aikaa... Öisin heräs ainaki viis kertaa joko siihen et piti mennä vessaan tai sit siihen et lonkkaan särkee. Ja mulla oli vielä riesana levottomat jalat jotka piinas ihan joka ilta!

Mä olen nyt parina iltana sekoittanut pojalle päärynäsosetta ja maitoa. Eli tehnyt "puuroa". Ja poika nukkuu läpi yön syömättä! Poika käy nukkumaan n. 20:30 ja herää 7 jälkeen aamulla. Joskus nukkuu jopa kasiin. Ysiltä on usein jo uusilla unilla!

Jahas..lähden ostamaan päärynäsosetta -> :D Just tänään vitsailin miehelle, että miltäköhän tuntuu nukkua koko yö heräämättä.. ;)

Mua ei ilmeisesti valmisteltu raskausaikana näihin herätyksiin. Kyllä nyt kerran tai kaks kävin vessassa ja vähän vaihtelin asentoa, mutten kokenut sitä kovin raskaaksi kun sai kuitenkin nukkua niin paljon, kun huvitti. Toki poika syntyi rv 38, veikkaan säästyneeni muutamaltakin asialta sen ansiosta.

Sarjassamme varmasti taas tyhmiä kysymyksiä mutta te, jotka käytätte nukuttaessa harsoa tai uniriepua, niin eikö vauva voi tukehtua siihen?

Millaista harsoa käytätte ja peittääkö se koko kasvot? Miten sitä oikein käytetään?

Uniriepu? Eikö vauva vie sitä kasvoilleen? Meillä ainakin kun se yritetään saada suuhun. Siihen se sitten usein jää kasvoille pyörimään.

Miten mä en tajua näiden käyttöä? :D

Olen antanut soseen 19:30-20:00 välillä, silloin kun poika ei ole vielä liian väsynyt ja jaksaa syödä. Olen myös nukkumaan käydessä sitten tarjonnut pulloa, mutta ei ole pariin iltaan huolinut.

Minä laitan unirievun kainaloon. Sidon yhteen rievun nurkkaan solmun, josta poika pitää kiinni ja natustaa solmun tupsua jos tutti tippuu. Kun poika nukkuu, vedän riepua tarvittaessa poispäin. Mutta kaikenhan tuo naamaansa työntää :D

Sultti Mulla oli kans niin tässä kuin ekassakin raskaudessa levottomat jalat, mä olin ihan varma, että olen varmaan ainoa kun kärsii niistä. Se on ihan kamalaa, oikeastaan pahin mun raskausoireista, molemmat raskaudet olleet muuten tosi helpot.. Kyllä mua närästi myös mutta siihen on sentään lääkkeet. Levottomiin jalkoihin ei oikein auttanut mikään. Vähän pidemmät leffat oli pakko kattoo seisaaltaan heilutellen jalkoja kun ei pystynyt oleen paikoillaan ja yöt kävellä ympäri kämppää.. :( Se vaiva jäi kyllä samantien synnärille, onneksi :)

Edit. Pahoittelut out of topic-päivityksestä :)

VilliVadelma; meillä on harso kasvojen päällä nukutettaessa, ja kun tyttö nukahtaa niin otan harson pois naaman päältä mutta jätän siihen pään ympärille sen. Harso on ohut mutta en yöksi jätä hengitysteiden päälle ettei tukehdu.. Meillä on pakko pitää jotain silmien päällä kun muuten nukuttamisesta ei tuu mitään (ehkä tästäkin tavasta päästään eroon jossain vaiheessa).

Meillä on pojalla sellanen pehmolelun ja unirievun välimalli..siis vähän niinkuinpieni neliön mallinen kangaspala, jolla on kirahvin pää.. Joskus laitan sen kainaloon ja joskus taas sängyn nurkkaan, mutta aina sitä hierotaan nassuun ennen pitkää. Välillä riittää, että se on kainalossa, välillä nukkuu sen päällä ja välillä se on ihan nenässä kiinni. Yritän aina vähän siirtää sitä, ettei tukehdu. Mutta huomaa, että kovin tärkeä siitä on hänelle tullut. :)

Mina en ollut ollenkaan tajunnut kayttaa riepua tai nallea tms ennen kuin toissapaivasta lahtien vaikka meilla on sellainen nalle, joka on kiinni fleece-palasessa. En ole uskaltanut laittaa kun poika nukkuu mahalleen ja se on niin paksu. Aloin nyt laittamaan uninallea pojan paan ylapuolelle siihen paikkaan missa minun kasivarsi ennen oli. Siis nukkui aina nena minun kainalossa. Aion ostaa viela 2 samanlaista nallea jos sattuu hukkumaan. Eilen aloitin laittaa harson pojan paan yli nukuttaessa ja se tuntuu helpottavan rauhoittumista. Otan sen pois kun on nukahtanut. Toivotaan etta nama kikat auttavat.

Olen nyt lukenut sita Pehmea matka hoyhensaarille ja tykkasin kirjasta, joka tosiaan auttoi ymmartamaan vauvan nukkumista ja auttoi asettamaan realistiset odotukset varsinkin kun poika ei ole edes 4kk viela. Pidin eilen kirjaa nukkumisista ja jotain pikku muutoksia rutiineihin aion tehda heti.

Olen myos tilannut Ikean Gulliver sangyn joka muuntuu pojan kasvaessa mutta ensiksi teen siita sankyyni sivuvaunun ja sita kautta opetellaan omaan sankyyn. En ollut myoskaan tullut ajateltua etta kun pojan kanssa nukutaan niin lahekkain etta minun liikahtelut herattavat hanet ja sivuvaunun laitettuani voin itse nukkua hieman kaempana hanesta. Sitten aion hankki flanellilakanat jos ne olisivat vahan pehmeammat.

Kun saisi pojan viela paasemaan aina toiselle unisyklille. Han aina heraa 45-60min jalkeen. Tassa se tutti voisi olla helpotus mutta kun ei huoli.

Huh huh melkeen hiki tulee tassa pojan paikkareille nukuttamisessa kun tanaankin sita on tehty monta kertaa ja siihen paalle lankapuhelin parahti ja kaksi kertaa ovikello just kun olin saanut uneen. Nyt nukkuu minun fleece aamutakkiin kaarittyna.

Meillä tyttö nukkuu harso kasvoillaan. Itse en usko, että siihen voi tukehtua, ei se niin tiiviisti hengitysteihin mene. Varsinkaan päivällä ei nukkumisesta tule yhtään mitään, jos ei kasvoja saa johonkin suojaan. Kantoliinassakin hautaa naamansa piiloon...

Meilläkin on se neliöruutu-unirätti missä pupunpää,enkä usko että voi tukehtuu vaikka välillä naamalla onkin,enemmän sitä syö :D
kyllä vauva osaa päätäkääntää ja meidän vauvathan on jo isoja ja jänteviä kyllä yks rätti siirtyy ominavuinkin syrjään :D

Takaisin