Yöunet

Aloitinpa tuolla unikouluketjunkin, mutta voisin tänne jakaa vielä viimeaikaisia yöunikokemuksia. Nyt alan pikkuhiljaa heräämään koomasta, sillä viime yönä oli vain neljä heräämistä ja pisin unipätkäni oli jopa 3,5h. Meillähän alettiin nukkumaan suht hyvin joku kuukausi sitten, mutta sitten tuli 5kk neuvola ja rokotteet. Siitä alkoi kahden viikon jyrkänjyrkkä alamäki. Poika heräsi yli kymmenen kertaa yössä, välillä ihan vartin välein ja pisin unipätkä taisi olla tunnin mittainen.Nälkä hänellä ei ollut, kunhan tarvitsi tuttia/silittelyä/sylittelyä/hyssyttelyä unien jatkamiseen. Välillä kyllästyin ramppaamiseen (poika nukkuu omassa huoneessaan) ja käperryin hänen sänkynsä viereen lattialle matolle ummistamaan silmiä. En muistele lämmöllä :D

Mutta nyt näyttää siltä, että tilanne on paranemaan päin. Kaikki sormet ja varpaat ristissä ja pystyssä vai miten nyt niiden pitikään olla, että yöheräämiset vähenisivät nyt pysyvästi!

Meillä on nyt yöt menneet aika hyvin, itse lopetin kelloon tuijottamisen ja olenkin saanut paremmin nukuttua :) Poika kyllä heräilee noin kahden tunnin välein yöllä mutta monesti riittää, että näyttää (!) tuttia niin rauhoittuu. Siis käyttää melkein huulilla mutta ei se hänelle kelpaa mutta rauhoittuu silti ja jatkaa sitten unia ilman isompia kitinöitä. En tiedä auttoiko se, että laskettiin myös pinniksen pohja puoleen väliin ja siirrettiin pinnis pois meidän sängyn vierestä, kun en olisi kuitenkaan enää yltänyt siitä tuttia tarjoamaan. Nyt joutuu siis sängystä itse nousemaan, kun pitää rauhoitella mutta rauhoittuu tosiaan yllättävän nopeasti. Kovin pitkiä yhtenäisiä unia meillä ei siis vieläkään nukuta, syökin noin neljän tunnin välein, mutta jaksan tämän ainakin vielä toistaiseksi :)

Päiväunirytmi hakee meillä taas paikkaansa, edelleen herää noin 5-5:30 (no tättärää..), ekat päikyt sisällä noin kaksi tuntia heräämisestä ja nukkuu yleensä 30-60 min. Sen jälkeen ollaan taas pari tuntia hereillä ja ekat päikyt ulkona 2-3 tuntia. Sitten taas 2-3 tuntia hereillä ja pitkät tai pätkät päikkärit. Nuo iltapäiväpäikkärit siis vaihtelee, että saattaa nukkua yhdet parin tunnin päikkärit tai kahdet alle tunnin päikkärit. Yksillä, alle tunnin päikkäreillä, ei pärjäisi mitekään iltaan, noin klo 20. Aikaisemmin poika oli melkein tunnin valvomisen jälkeen valmista kauraa unille, nykyisin myös tunnin valvomisen jälkeen hieroo silmiään ja näyttää kaikki mahdolliset väsymisen merkit mutta sitten kun vie esim. ulos niin onkin ihan virkeä, sama sisällä. Mä olen ajatellut, että tuo on jotain tylsistymistä. Tuon tunnin jälkeen olen tehnyt ihan älyttömän homman viihdyttääkseni toista jonkin aikaa ja sen jälkeen onkin todella hyvällä tuulella vähintään seuraavan tunnin. Me yritetään oikein sinnitellä oikein pitkään valveilla, ennen kuin mennään nukkumaan niin varmasti myös nukahtaa.. yliväsymys ei meillä ole ainakaan toistaiseksi ongelma tai sitten se ei kunnolla yliväsymyksen puolelle vielä päässyt kuitenkaan. Lyhentyneet päikkärit ei ole toistaiseksi vaikuttaneet yöunien pituuteen mutta katsotaan nyt pitkässä juoksussa, miten tässä käy. Olikohan tämä nyt tarpeeksi sekava kirjoitus taas vaihteeksi.. :)

Meilläkin palattu nyt näihin huonoihin öihin. 19-22 pätkä menee hyvin. Sitte ku ite tuun kymmeneltä sänkyyn niin tytöllä alkaa semmonen levoton hyöriminen tuolla ettei siihen ääneen pysty nukahtamaan. Lopulta ku ennen kahtatoista pääsee uneen niin korkeintaan 2h pätkää saanu nukkua.

Saman määrän tyttö juo maitoa kun normaalistikkin yöllä, mutta ennen se meni yhdellä syötöllä, nyt joudun antaan sen kolmessa osassa. Aivan ku ei olis enää nälkänen edes yöllä vaan tarvii jonkun imemisen, että pystyy jatkaa unia. Ennen kuitenkin oikeesti nälkäsen olosena veti pullon tyhjäksi. Eilen tuli puoli vuotta ja ajattelin pitäskö nyt alkaa lopettelemaan tuota yösyöntiä. Jos kokeilis antaa vettä tuttipullosta?

Kunhan mies tulee työreissulta niin aion painua vierashuoneeseen nukkumaan ja hoitakoot mies välistä yön. Oon taas aivan poikki. :/

Nytpä muuten hoksasin, että tää on alkanu siitä ku rupesin antaan iltapuuron! Jos se pittääki nälän niin hyvin yöllä, että tyttö vaan sitte tottumuksesta herää? :D

Saiskin mentyy vierashuoneeseen ja nakitettuu miehelle mutta hän on kuulemma väsyneempi kun minä raskaan työn takia...,eikä edes yöllä herää pojan huutoihin. Että tuota joo ehkä siinä 10 vuoden päästä pääsen nukkumaan enemmän kun kahen tunnin pätkissä.

Ja taas kymmeneltä ku tulin sänkyyn alko se kitinä. Nyt mä annoin vettä tuttipullosta, imi sitä ahnaasti ja nukahti heti ku vaihoin tutin suuhun. Eli ei tosiaan oo ainakaan nälkä vaan tarttee jonku imuttamisen että pääsee uneen takasin..

Meillä menee nykyään yöt joko yhellä syötöllä ilman muita heräämisiä tai sitten ilman syömistä mutta tuttia saa nostella moooonta kertaa. On se kiva ku joka ilta saa jännätä että millanen yö tällä kertaa on luvassa. :D

Kummasti tuo vesi autto nukahtamaan ja hän nukku neljään ja sitte piti syödä. Siitä sitten vielä kuuteen ja ehkä kaks kertaa piti tutti antaa. Parempi yö siis jo, pitkästä aikaa. :)

Juu yön jännittäminen etukäteen on kyllä kovin kurjaa ihmiselle, joka ennen niin rakasti nukkumaan menoa ja nukkumista. Jos tuo lapsi joskus alkaa nukkua niin mä saan varmaan siinä vaiheessa jo jotain tic nykimisoireita aina kun valot sammutetaan :D viime yönä oli taas niitä nukahtamisvaikeuksia ja kipulääkkeestä huolimatta itkuisuus alkoi kahdelta ja sen jälkeen nukuttiin jotain epämääräisiä pätkiä. Paitsi, että nyt poika on nukkunut melkein 2h ja mietin, pitäisikö rytmin nimessä herättää pikkuhiljaa vai ei.

Meillä nukuttiin monta yötä hyvin, eikä tutinkaan tippuminen haitannut pätkääkään, eikä sitä oikestaan juuri huolinutkaan. Nyt on mennyt kaksi yötä peräjälkeen, että on taas saanut olla tuttia nostelemassa ja syötykin on kolme kertaa..voi plääh. Joku kausi varmaan ja uskoisin, että on väliaikaista. En osaa sanoa, mistä johtuisi..hampaat on yksi potentiaalinen syypää.

Voe voe, nyt kun tuo kääntyminen on opittu ni yöllä poika herää monta kertaa itkeskelemään ku ei löydä hyvää asentoa. Yrittää vähän niinku mahalleen mutta kyljellään nukkuu.

Meillä myös Sultti kääntyminen on vaikuttanut muutaman yön yöuniin kun pieni unissaan kääntyy vahingossa mahalleen eikä ole ikinä nukkunut niin päin.Säikähtää sitten sitä ja alkaa itkemään.Pää pystyssä siellä raukka ja ihan hölmistyneenä että apua mitä tapahtui.

Täällä sama homma! Oon vuorannut nyt poitsun molemmin puolin koska eilenkin katottiin miehen kaa elokuvaa alhaalla ja yhtäkkiä alko hälyttimestä kuulumaan ihanku joku tukehtuu.. Juostiin sit kilpaa ylös ja toinen siellä mahallaan pötköttää puoli unessa pää pystyssä. Veikkaan et oli unessa pyörähtäny ja ku mahallaa ei osaa nukkua niin nenä patjaan sit vaan.

Sanokaa joku viisaampi että voiko lapsi näin tukehtua koska oli voin sanoo uni aika herkässä viime yön ku koko ajan pelotti.

Ei mulla toki mitään lukuja ole, mutta kyllä sellaista olen lukenut, että kun osaa kääntyä voi nukkua miten päin haluaa, vaikka hetken olisi nenä alas niin kyllä kai vauvakin sen pään sitten kuitenkin kääntää tai nostaa. Aika minimaalisia ovat kuitenkin tapaukset, joissa vauvat tukehtuvat enää puolen vuoden jälkeen ja luulisi, että tuota kääntyilyongelmaa taas on paljon. Meillä tällä hetkellä nukutaan pääosin mahallaan. Silloin alkuun kun poika alkoi kääntyä niin sai välillä heräillä auttamaan sitä parempaan asentoon, mutt onneksi enää ei siinä apua tarvita.

Kun siis tää kaveri alkaa itkemään sit ku mahalleen kääntyy (Öisin siis). Ei oo koskaan varmaan päätä sivulle kääntäny masulla ollessaan. Oon varovasti yrittäny mutta en viiti sitä väkisin runnoo, ku ei oikeen hiffaa et miks pitäs kääntää pää ja painaa patjaan.. No eiköhän tää tästä :) viimeyö meni kummiski yhellä imetyksellä ja sit kuudelta seuraavan kerran heräs.

Ja ku olin ottanu viereen niin hyvin nukuttiin molemmat :) Nyt se tuolla on tosiaan vuorattuna, saa nähdä auttaako :)

Meillä ton kääntyilyn lisäks on sellanen juttu että kun poitsu rehaa peittonsa kanssa öisin ni viime yönä ku vessaan mennessä kurkkasin pinnikseen ni tyyppi oli taas kerran vetäny peiton naamalleen. Ens yöks laitan ton äp:n makuupussin pinnikseen. Tuskin kokonaan peiton alla ollessa kans hirveen hyvin happee saa.

Meillä on kohta kolme kuukautta osattu kääntyy ja edelleen sen on pakko unissaanki kääntyy mahallee. Vuorailen sitä kans sinne ku ei hän mahallaa kuitenkaa nukkuu haluu, kunha ny muute vaa kääntyy..

Meilla poika on alusta asti nukkunut mahallaan ja silloin alkuun vahdin ettei tukehdu ja han kylla kaantaa paataan unissaan paljonkin. Poika usein nukkuu unirattinsa paallakin.

Minä opetin pojan pari kuukautta sitten nukkumaan mahallaan. Silloin saattoi välillä läntätä naaman patjaan, mutta heräsi sitten itkemään. En minäkään siis tiedä, mutta jotenkin tuntuu että tämän ikäiset jo osaavat kääntää pään. Tai sitten tosiaan rupeavat itkemään.

Meillä nykyään mahallaan nukkuminen onnistuu hyvin, mutta poika ei sängyssä oikein osaa kierähtää takaisin kyljelleen. Joskus täytyy siis käydä auttamassa.

Takaisin