Yöunet vauvan ja myös äidin

Noh, typy kukku suurimmaksi osaksi tyytyväisenä 22-03, että ei ihan menny nii hyvin yö kun viimeksi. Tänään sammui kylvyn jälkeen tissille kun puulla päähän lyöty puoli kahdeksan ja tuolla tuhisee pinniksessä täyttä päätä. :)

Meillä tää nukutushomma on nyt venyny niin että joka ilta joutuu pari tuntia nukuttamaan. Ei meinaa millään nukkua syvää unta. Ei kyllä liiemmin huudakkaan, ainakaan jos viitsii hyssyttää. Mutta määrätietoisesti pitää silmiä auki, syö nyrkkiään ja jokeltelee välillä. Mukamas ei ole yhtään väsynyt... Mutta kun ottaa syliin, silmät painuu välittömästi kiinni ja taas kun laskee sylistä, silmät avataan ja sama rumba alkaa uudelleen...

Välillä meni jo paremmin, mutta nyt tämä show on alkanut uudeelleen ja sama tietty toistuu kaikille unille käydessä ja yösyötönkin jälkeen, ei pelkästään yöunille mentäessä...

Meillä nukuttamiseen vihdoin löytynyt keino. Ennen kannoin vauvaa, hyssyttelin, silittelin, kiikutin keinutuolissa, lauloin, tein kaikkeni että saan pienen nukahtamaan. Joka ilta 1-3 tuntia meni siihen rumbaan. Yhtenä iltana en millään jaksanut ja laskin vauvan vain omaan sänkyyn jossa alkoi kaamea huuto. Istuin vierellä ja katsoin tytsyn itkua, ihmetyksekseni huuto loppui alle 5 minuutissa ja tyttö täydessä unessa :D näin ollaan toimittu nyt joka ilta, yö vaatteet päälle, masu maitoa täyteen ja omaan sänkyyn. Jaksaa huutaa max 10 min ja nukahtaa siihen sikeään uneen! :) ihanaa!

Meillä toimitaan eeella aivan samoin! Iltahommiin menee n. 1h nykyään (vaatteiden+vaipannvaihto, kylpy, iltamaito). Tosin täällä sänkyyn meno 8/10 kerrasta onnistuu ilman mitään huutoja. Ja jos itkettää vähän niin tutti suuhun ja silittely auttaa. Jos huuto yltyy niin otan hetkeksi syliin rauhoittumaan ja laitan takaisin sänkyyn.
Toinen minkä olen huomannut helpottavan arkea on se että olen tajunnut että poitsu jaksaa valvoa 1,5-2h jonka jälkeen alkaa väsyttää. Jos on kuiva vaippa, masu täynnä ja sylissäkin alkaa kitinä niin usein johtuu alkavasta väsymyksestä ja kelloon vilkaisu sen vahvistaa. Silloin vien pojan sänkyyn päikkäreille ja nukahtaa rauhallisesti. Yliväsyneenä tulee unta vastaan taistelut ja nukuttaminen on vaikeampaa.

Argh! Tulipahan valvottua melkein koko yö ! :o ja "hauskaahan" tässä on se että vauva nukkunut sikeästi ja äippä valvoi :D poitsu meni illalla klo 19 nukkumaan. Mun sisko tuli käymään illalla ja keittelin sille kahvit joskus 9 aikaan. Ja mitä ihmettä oikein ajattelin kun join seuraksi itsekin kupillisen ?!?! Virhe nro 1 !!! :o eipä väsyttänyt ei. 00.30 alko uni painaa ja ajattelin että parempi nyt herättää poika syömään kun muuten herää kuitenkin vvarmasti vajaa tunnin päästä. Siinä sitten syötiin ja hän jatkoi unia ja multa oli taas väsymys tipotiessään. Siinä sitten makoilin sängyllä ja mietiskelin maailman menoa (mm.ISIS-järjestöä, putinia, oulun kirvessurmaa, huomista kauppalistaa ja millonkohan oon viimeks kukatkin kastellut) ja viimeisen kerran katsoin kelloa klo 3. No toooootttakai kissat päätti herättää klo 6 raapimalla raivokkaasti makkarin ovea. PUUH! Ja nyt odottelen että vauva herää syömään, kun hieman sen suuntaisia ääniä pinniksestä kuuluu enkä viitsi sitten enään silmiä ummistaa.
Välillä siis näinkin päin. Toivottavasti ei kovin usein :D

Tämä viikko on niin kummallinen. Niin rauhallinen ja helppo ollut. Tällaista lisää! Meillä typy on alkanut oppia nukahtamaan yöunille pinnikseen itse. Jos on rauhallinen ja tyytyväinen niin lasken pinnikseen ja menen itse sängylle makoilemaan. Siihen hän nukahtaa sitten aikansa heiluttua. Yöllä syöttöjen jälkeen ei myöskään oo tarvinnu pariim viikkoon nukuttaa, vaan typy sänkyyn ja nukahtaa itsekseen vaikka olisikin jäänyt hereille. Tuota nyt tosiaan pari viikkoa. Ja tällä viikolla vain yksi huono yö, jossa typy vaan valvo tyytyväisenä 22-03.
Viime yönä typy nukahti 19.30, söi 22, 03 ja 06. Itse menin nukkumaan 23.30 ja silti niin hyvät unet takana. Tällaista lisää!

Meillä on nukuttu koko viikko! Viime yönä typy valvo tyytyväisenä kahteen. Kateltiin miehen kanssa sarjoja ja syliteltiin ja heijattiin vaunuisss jonne lopulta nukahti itsekseen naureskellen. Nukku 02-06 ja 06-09 ja 09-10 masullaan mun mahan päällä. Heräsi kun sai pierut pihalle :D Äippä tuntee itsensä levänneeksi :)

Jätkä nukkui viime yönä ennätyspitkän pätkän 20.30-02.30. Taisin herätä joskus yhden maissa itse ka ihmettelin hetken että onpa kumma kun ei ole vielä herännyt syömään! Kuudelta heräsi tokan kerran ja sitten ei meinannutkaan enää nukuttaa...

Että mä odotan noita pitkiä unia :D Oon kade :D Typyn hieno unirytmi jatkuu, unet on 2h pidentyny 3 ja puoleen :) Muutankerran 4h ja yhdet 5h unet. Kumpa pysyisi tällaisena!
Ysin syönnin jälkeen otin typyn taas masun päälle nukkumaan ja tässä hän vieläkin tuhisee tyytyväisenä ja päästelee paukkuja :D Äippäkin heräs ensin.

Muokattu viimeksi:
Nojoo, täällä ollaa vajaa kuukaus nukuttu 7-8 h putkeen, syönti ja jatkaa unia 9:00 asti :) poika nukahtaa vasta 22-23 aikaan tosin, vaikka yritän saaja aikasemmin, mutta huuto siitä tulee kun ei halua vielä nukkua kun ei nukuta... Päikkäreillekkää en meinaa saaja, torkahtelee n. 15min ehkä maksimissaa 1h.. mutta tyytyväinen poika on, ei itke/raivoa kun hereillä on :) mutta ihteeni rupiaa vähä turhauttaa, ei pysty oikee mahottomia tekemää. Noh, onneks eilen nukku hirveen hyvin päikkäreitä, niin sain rauhassa virkata ja siivota :-) mitä ei oo pitkää aikaa tapahtunu :-D

Muru nukkui 8 tuntia, enkat täällä. Heräs syömään ja sit jatkettiin viel 4 tuntia :D Tykkään, koska tämä perhepedissä - oon miettiny et onko mahdollista vai provosoinko mä syömään siin vieres kun maito haisee. Mut nyt ku mietin ni onhan se pitkää pätkää nukkunu aiemminkin. Nukahtaa 21-23 (joskus myöhemminkin) ja kaks syöttöä sijottuu yleensä amuyölle ja aamuun.

Täällä ne hyvät yöunet vaihtui taas huonoihin. Viime yön nukkui suht hyvin vieressä kunha käsi oli masun päällä. Sylistä jos laskee pois vaikka olisi tovin jo nukkunut niin itku alkanut samantien. Mies nukku kolme yötä olohuoneen lattialla vaavin kanssa keinutellen tätä vaakatasossa olevassa sitterissä jonne sit nukahti lampaantaljan lämpöön jossai vaiheessa. Mä sain nukkua flunssaani pois joka kyllä jatkuu edelleen. Katsotaan miten käy nyt kun mies yrittää typyä nukuttaa. Nukahti jo tissille ja nukkui sikeästi sylissä, pinnikseen kun vein ni ei menny kauaa ku silmät sepposen seläĺlään :/

Meillä ei illalla annettu lisämaito pidentänyt ensimmäistä unipätkää vaan tyttö nukkui 5 tuntia ja heräsi syömään. Pari viikkoa sitten tyttö nukkui kahtena yönä 7 tunnin pätkän! Nyt oon koittanut muistella mitä kyseisinä päivinä tehtiin erilailla että nukutti niin hyvin...

No neiti nukahti lopulta 23.30 ja heräsi 3 syömään. Nukahti kuitenkin samantien takaisin. Tuosta lampaantalja sitteristä on tullut niin turvallinen sopukka, että nostin sen pinnikseen ja typy sai sitten siellä nukkua.

Meillä on taisteltu nukkumaanmenon kanssa melkein kuukausi, mutta eilen vasta oikein ymmärsin miksi typy ei halua nukahtaa. Luin, että tässä 2-3kk ikäisenä vauvaa helposti pelottaa kun ei ymmärrä äidin ja isin olemassaoloa jos heitä ei näy tai kuulu. Jos vauva herää eikä isi tai äiti olekaan lähellä, voi vauva pelätä nukkumaanmenoa.
Eilen imetin typyä meidän sängyn päällä ja siihen kun neiti nukahti, jäin viereen makaamaan ja surffailin tabletilla. Aina jos tutti tippui tai alkoi käsien viuhtominen, laitoin tutin suuhun ja otin kädestä kiinni. Tunnin sisään typy oli sikeässä unessa (sen huomaa siitä kun tutin imu loppuu ja se putoaa suusta kun suu on niin rento) eikä havahtunut unestaan ennen ekaa yösyöttöä. Yöllä typy ei jaksa tapella kun maito saa nukahtamaan uudelleen.
Ehkäpä tällä tekniikalla neiti tajuaa ettei ole syytä pelätä iltaisin.

Onko mitään vinkkejä miten saisi yöunia pidennettyä? Illalla tyttö kyllä tankkaa evästä mut ei nykyään nuku kuin max 5 tunnin pätkän. Aiemmin on nukkunut muutaman kerran jopa 6 tai 7 tuntia yhteen menoon. Loppuyön herää syömään 2 tunnin välein. Syö yöllä vain toisen rinnan ja jatkaa tyytyväisenä unia. Pitäisiköhän vaan yöllä yrittää herätellä että söis toisenkin rinnan? Kun ei ole raskinut kun toinen makeasti unessa. Toissa illalla sai korviketta lisäksi mutta nukkui silti vain 5 tuntia. Äitiä väsyttää kun tartteis yhden pidemmän unipätkän.. onko mitään tehtävissä vai onko vain tyydyttävä osaansa?

Takaisin