Yöunet vauvan ja myös äidin

Täällä nukuttiin hyvin viime yö, tai siis vauva nukkui, klo 21-02.30 putkeen! Äiti taas heräili siinä kahdentoista jälkeen vähän väliä ihmettelemään että eikö sitä herätäkään vielä syömään. Sitten jäbä nukkui siitä vielä kuuteen ja äiti heräili neljän maissa taas ihmettelemään että eikö sitä herätäkään höpöttelemään kuten nyt niin usein on viime aikoina käynyt!

Joo, täytyisi taas malttaa noita päikkäreitä nukkua. On vaan päivisin niin paljon kaikkea muuta mukavaa puuhaa :) ja toisaalta oon nukuttanut nyt paljon vaunuissa päivällä ni jotenkin pelkään että en sitten heräisikään itkuhälyttimeen. Kai se täytyisi vaan alkaa siirtää tuo poika omaan sänkyyn ni sais vähän rauhaa yöuniin. Sitä kyllä yritettiin viimeyönä, eka siirsi isänsä, poika heräsi ja huuto päälle. Sitten siirsin minä, sain nukkuvana siirrettyä ja nukkui ekan pätkän pinniksessä. Syömään kun otin ni nukahin ennen kun sain siirrettyä pojan takas, jäi sitten perhepetiin :D aamuyöllä yritin syötön jälkeen siirtää, poika tietysti heräsi, hetken höpöttelyä pinniksessä ja huuto päälle. Ei kun takas meidän sänkyyn ja siihen loppu mun päättäväisyys...

Jonsku87 teidän poika kuulostaa ihan samanlaiselta nukkujalta kuin meidän tyttö. Pinnikseen ei nukahda ja isin nukuttamisesta kanssa alkaa huuto. Ekan unipätkän saattaa pystyä nostamaan neidin pinnikseen, mutta mäkin aina nukahdan ekaan syöttöön ja typy jää kainaloon. Tosin neiti on semmoinen pyörijä nyt että pinniksessä saa aina itsensä jumiin, mutta rauhottuu jos saa nukkua mun kainalossa.

Neiti nukkuu aamun päikkärit mun kainalossa, ja yhdet päikkärit iltapäivällä vaunuissa, kun mamma ei enää tartte lisää unta. Ja olishan sitä puuhaa täälläkin vaikka mitä, mutta miten ihmeessä mä voin huolehtia lapsesta ja kodista selväjärkisenä jos en saa nukkua levottoman yön jälkeen päikkäreitä. Sitten iltapäivästä jaksaa taas, ja neiti viihtyy aika pitkiä aikoja itsekseen nyt kun pyörii ympäri helposti mutta hallitsemattomasti.

Niin ja kyllä siihen itkuhälyttimeen herää jos sen ottaa korvan viereen. Kyllähän sitä itkuun/höpöttelyyn muutenkin herää.

Meillä monta viikkoa ollut levottomat yöt. Sitä ennen oli jo tapana nukkua 10 tunnin yöunia heräämättä. Nyt pqrhaimmillaan herätty yöllä vain kerran syömään mutta useimmiten 2-3 kertaa ja välillä muutenkin nukutaan levottomasti. Voi kun saisi ne täydet yöunet takaisin!

Totta röpelö, täytyisi vaan malttaa ottaa se uniaika. Ihan varmasti tekemistä jokaisella riittää mutta eipä sitä onneksi kukaan ainakaan täällä pahaksi pistä vaikka päikkäreitä kuinka nukkusikin. Se on vaan tämä oma touhukas luonne. Mutta kai se täytyy taas opetella laittamaan oma hyvinvointi samalle sijalle pojan hyvinvoinnista huolehtimisen kanssa. Kaikki muu joutaa odottaa :)

Jonsku87, mulla on kans usein samaa ettei malta! Varsinkin jos on jotain kivaa puuhaa keksinyt niin aivan mahdotonta :P

Onko tää totta?! Meidän neiti, joka on oikee tissitakiainen ja äidissä roikkuja muutenkin. Siis sama typy, joka koko pienen ikänsä nukkunut mun kainalossa perhepedissä, nukahti tänään omaan sänkyynsä ilman sylittelyä, taputteluja ja maitoa. Ilmeisesti neiti ei vaan tykännyt nukkua pinnasängyssä, mutta heti kun päätettiin kokeilla vaihtaa pinnis matkasänkyyn, neiti sammui alle puolessa tunnissa tyytyväisenä ja tuolla tuhisee edelleen 2½ tunnin jälkeen. Ainoa mitä tarvitsi nukahtamiseen oli oma unipupu, itkuhälyttimen monotoninen "tuiki tuiki tähtönen" soimaan repeatilla ja tieto siitä että äiti on samassa huoneessa. Ja mä oikeesti valmistauduin valvomaan koko yön huutoitkun säestämänä.

Wuhuu!:happy093Koko yö omassa sängyssä. :dance011Vaikka typy heräilikin tavallista useammin aamuyöstä, niin oon tosi ylpeä meidän tytöstä. Kuka olis uskonut että pinnasängyn vaihdolla voi olla noin iso merkitys. Ja vaikka mamma joutuikin nyt ihan nousemaan ylös imettämään, typy jatkoi ruokailun jälkeen uniaan ihan tosta noin vain ja pakko myöntää että mä nukuin itsekin niin paljon paremmin, vaikka ajallisesti unta oli jopa ehkä vähemmän kuin aikaisemmin. Ehkä laatu korvasi määrän. Tätä lisää kiitos!

No nyt on takana parit paskat yöt. Ei onneksi vielä linjalla tosipaskat, ehkäpä niitä semejä. Näistä kategorioista kun on ollut puhetta :) Edellisyönä herätys vajaa 2 h välein. Viime yönä nukkuun 21.30, eka herätys joskus 23 jälkeen, toinen joskus 02 maissa, eikä millään olis nukkunut takas. Tunti puuhastelua ja kolmen aikaan takas nukkuun. Oli jo heräilemassä 6 jälkeen, onneks nukahti ihan ite vielä tunniksi. Pikkuisella nuhaa ja yskää, viime yönä jouduin nenäimuria käytteleen aina kun heräs. Liekö jotain yöhulinoiden ja lievän flunssan yhdistelmää. Pikkuisen on väsy fiilis itsellä, toivottavasti olis edes muutama parempi yö edessä. Ja toivottavasti alkais flunssa lähteä pois!

Eih, täällä on nyt kahtena aamuna jouduttu heräämään viideltä... Vähän tuntuu että rytmi olis keikahtamassa takaisin siihen mitä oli ennen kellojen siirtoa. Ollaan tosin laitettu poju nukkumaan vähän aikaisemmin siinä toivossa että yöunet pojulla pitenisi eikä päivällä nukkuisi sitten niin paljon (nukkuu nyt n. 9 tunnin yöunet), mutta ei siis näytä toimivan. Hampaiden takia on heräillyt öisin nyt aika paljon, kerran oon syöttänyt yössä ja moooonta kertaa nostetaan tuttia tai hyssytellään. Joten mami on aika väsynyt jälleen! Onneksi tulee viikonloppu kohta niin voi nakittaa miehen yövuoroon...

Me nukuttiin pojan kanssa viime yö toisessa huoneessa, jossa on pimennysverho. Heräsi ekan kerran itkuun puoli yksitoista jälkeen, mutta sitten nukkuikin klo 4.20 asti! Kaadoin jo maitoa pulloon mutta kaveri nukahtikin uudelleen ja heräsi sitten viideltä. Annoin maidon (vaikka ehkä olisi voinut pärjätä ilmankin), ja sen jälkeen höpöteltiin ja torkuttiin puoli seiskaan. Mutta viime aikoina syötöt ovat olleet jotain 23-1.20 väliltä ja tuttia nostettu monta kertaa joten muutosta siinä mielessä paljonkin. :)

4kk hulinoista jäi päälle toinen syöttö ja aavistuksen levottomat aamut ennen heräämistä. Kiitos iltapuuron, niin meillä palattiin takaisin vanhaan rytmiin, joka meillä oli 2-4kk iässä. Eli nukkumaan klo 20, syöttö 4.30-5.30 ja herätys 7-8. Äiti kyllä kiittää tästä rytmistä. Nopeasti myös rinnat taas palasivat tähän rytmiin eikä enää aamuisin uida maidossa.

Meillä kanssa ihan mahtavia öitä ollut jo pitemmän aikaa ! :) poika menee nukkumaan n. 18.30-19, syötän ennen kun menen itse nukkumaan siinä 21-22 aikoihin. Herää kerran yöllä syömään n.2-3 aikoihin ja ylös noustaan 7 aikaan :) Joskus herää aamuyöllä vaatimaan pudonnutta tuttia, ei aina. Olen hyvin tyytyväinen tähän :)

Äh, täällä on parina viime yönä nukuttu normaalia huonommin kun pienellä on flunssa :( mennyt nukkuun 20-21, herännyt 01 ja pölissyt/hyörinyt/pyörinyt tunnista puoleentoista, viime yönä annoin jopa maitoa vähän. Sitten molempina aamuina kuudelta herätys. Yritin ottaa viereen, mutta kiipeää vain naaman päälle ja alkaa repiin hiuksista :mad: tänä aamuna onneksi vielä nukahti maidon jälkeen hetkeksi mun kainaloon, ettei ihan kuudelta tarvinnut nousta..

Niin ja noiden lisäksi nousen sängystä n. 25kertaa yössä kun hän itkeskelee tutin perään, jota ei voi syödä kun on nenä niin tukossa.. :(

ISO Kiitos tästä ketjusta ja kommenteista ja ohjeista 4 kk hulinoista. En tällaisista edes tiennyt, olin vaan ihmeissään miten meidän yöt ja päiväunetkin on nykyään 1-2h pätkissä. Tuo selittää sen, edes neuvolassa mua ei osattu auttaa. 4 kk lääkärineuvolassa lääkäri kommentoi no se on vauva?!
Siis tietää tämän jossain vaiheessa helpottavan ja äitikin saa ehkä joskus taas vähän enemmän unta.
Tammikuisista olen, mutta neiti tuli maailmaan jo joulukuussa.

Nyt on uskaltanut isikin palata makkariin kun neiti nukkuu yönsä omassa sängyssä ja herää vain klo 00 ja 03 ja sitten onkin kello jo 6 ja isinkin pitää herätä töihin. Pikku neiti on erittäin tarkka herätyskello ja aloittaa iloisen kiljumisen heti herättyään ettei varmana kukaan enää nuku.

pikku muru näitä levottomia kausia riittää mutta onneks niissä yleensä on välissä muutama viikko hyviä tai ainakin kohtuullisia yöunia. Eka oli jatkuva tissittely 3kk ikään asti, sitten 4kk hulinat, nyt melkein puolivuotiaana jäädään aina sängyssä pahaan asentoon jumiin kun unissaankin ryömitään. Sitten tulee hampaat ja lopulta noustaan seisomaan ja kävellään, mikä kuulemma on yhtä iso edistysaskel pienelle kuin että aikuinen oppisi lentämään, valvottaa siis varmasti kun ton taidon oppii ja pikku kroppa on kokoajan nousemassa ylös, umpiunessakin. Mutta sitten vuoden ikäisenä alkaa kai helpottamaan...kai...

Takaisin