Yöunet vauvan ja myös äidin

Elä suotta harmistu, en loukkaantunut :) Väsyneenä reagoin hyvin nopeasti ja saatan kuulostaa hyökkäävältä.
Hyvä pointti oli kirjoituksessasi ja luon sen monesti. Jotenkin tuli vain tarve kirjoittaa tuo vastine, kun koin th:n suhtautumisen niin kannustavana ja saaneeni eväitä tähän tilanteeseen.
Ylipäätänsä minusta sulla on hyvin kannustava ja positiivinen tapakirjoittaa :)
Yö meni yllättävän kivuttomasti rokotuksista huolimatta. Päivän ja illan neiti oli niin itkuinen ja kipeän oloinen :(

Kiva kuulla että et loukkaantunut, minulla itselläni nimittäin on tapana erityisesti väsyneenä herkästi ottaa henkilökohtaisesti asioit, sitten olen myöhemmin hoksannut että jaa, ei asia ehkä ollutkaan ihan niin kuin ensiksi ajattelin. :D ja kiitos, tarkoitus onkin kannustaa, vaikka se onkin vähän hankalaa näin kirjallisesti! :)

Tosiaan mukavaa, että sinulla on kiva terveydenhoitaja, hyvä että hän on kiinnostunut jaksamisestasi, eihän niitä keinoja tosiaan tässä vaiheessa hirveästi ole, joten kaikki keinot käyttöön vaan sekä kärsivällisyyttä ja kykyä pyytää apua. <3 Mullakin on kiva th, hän vaikuttaa aidosti kiinnostuneelta jaksamisestani eikä esim painosta imetyksen lopettamiseen, niin kuin eräs mieslääkäri tässä vasta ikään...

Täällä oli muuten ihan normi 4 herätystä yö, niin kuin toissayönäkin, mutta jostain syystä itse herään jo viiden maissa enkä meinaa saada enää unta. :/ sitten päivällä väsyttää hulluna. Varmaan stressiä.

Harvassa onkin nämä aamut kun herää ennen vauvaa ! :D Meillä on menty taas normaalin kaavan mukaan monta yötä. Nukkumaan mennään edelleen klo 18-18.30, en vaan ole saanut sitä pidennettyä. Ilkeä känkkäränkkä valtaa lapseni kun olen yrittänyt pidentää yöunille menoa. Toisaalta, miksi sitä pidentämäänkään kun nukkuu hyvin aamuun ja heräillään 7 aikoihin joka on mulle ihan ok :) Yöllä herätään yleensä kerran syömään ja kerran aamuyöllä tuttia nostamaan. Olen alkanut nyt antamaan maitoa ennen kuin itse menen nukkumaan eli n. 21, joka pidentää mun omaa ekaa unipätkää. Vauva heräilee 1-2 aikaan syömään. Olen ollut kyllä ihan tyytyväinen :) Jahas... Nyt kuuluu jokeltelua pinniksen pohjalta... :P Hyvät huomenet itse kullekkin :)

Eilen illalla oli hupaisa nukkumaan meno. Pikkuinen oli ihan puhki jo kasin jälkeen. Syötiin maidot ja puoli ysiltä sänkyyn. Tyytyväisena sinne jäi. Itse söin iltapalaa, pesin hampaita ym, väleissä kävin pikkuista kurkkaan. Siellä se pinniksessään jumppas intoo piukkana :D Kyljelle kääntyiltiin, aina jos mut huomas niin naureskeli, höpötteli sun muuta. Ei yhtään kitinöitä, puoli tuntia jaksoi jumppailla ja ysiltä olikin unessa. Muutaman kerran sai käydä peittoo nosteleen, oli jo nukahtamassa mutta sitten meno taas jatkui :) Ihana höpsö. Pitää varmaan vaihtaa peitto unipussiin... Sen verran on vauhtia että peitto on koko ajan pois päältä. Onko muilla pussia käytössä? Meillä Ikean, tuntuu vähän kevyemmältä kun äp peitto, mutta riittäis varmaan..

Täällä vähän pahasti näyttää siltä, että ollaan palaamassa klo 5 heräämisiin. Ja kun tyyppi käy yöunille siinä ysin aikaan ja herää pari kolme kertaa yössä niin sanon että tätä äitiä väsyttää ja paljon! Päikytkin on jotenkin katkonaisia, saattaa olla että nukkuu ihan hyvin mutta saattaa olla että ei nuku. Ja yleensä herää just silloin kun meinaan itse ottaa torkut. Mulla kestää päivällä jonkin aikaa että saan unen päästä kiinni vaikka olisin kuinka väsynyt, joten usein käy niin että poju jo herää ennen kuin itse ehdin nukahtaa. Noh, ei tää vaihe onneksi ikuisuuksia kestä, tsemppiä itse kullekin! :)

Mä en tajua, mä valvoin jo kolmatta yötä putkeen, vaikka vauva nukku ihan ok syöttöjen välit... Tuntuu että aivoissa vaan surraa ja kusettaa koko ajan ja on nälkä ja mikään asento ei oo hyvä, ei yksinkertaisesti nukuta. Päivällä sitten väsyttää ihan hirveästi mutta pojun unet oli eilenkin 20 min pätkissä, niin ei siinä ehdi paljon nukahtaa. Tällaista en kyllä kauaa jaksa, että kun kerrankin sais nukkua, jos ei 3-4 syöttöä lasketa, niin sitten sitä vaan kukutaan itsekseen!

Meillä oli unipussit käytössä vähän aikaa kun neiti oli pienempi. Nykyään turhautuu niihin kun niissä ei voi kunnolla jumpata. Mä laitan typylle sen verran lämpimän pyjaman, että pärjää ilman peittoakin. Sitten kun ilmat kunnolla lämpenee niin lämpötila nousee meillä kotonakin lähemmäs 25 astetta. Silloin pärjätään melkein jo pelkällä vaipalla.

Typyllä on nykyään outo tarve nukkua masullaan, jota ei oo koskaan aikaisemmin tehnyt (eikä pienenä edes saanut tehdä). Havahtui illalla unestaan kymmenen aikoihin ja oli puskemassa itseään masulle, mutta tyyny oli edessä (tyynyt varotoimenpiteenä kun neiti nukkuu meidän parisängyssä). Kun siirsin tyynyä ja neiti pääsi masulleen, niin siihen nukahti uudelleen heti. Huvittavaa :p

Meidän neuvolantäti sanoi tänään ettei voida olettaa/odottaa vauvan nukkuvan illasta aamuun ilman yösyöttöjä ennen kuin vauva on jo jonkin aikaa syönyt 5 kertaa kiinteitä päivässä. Tämä olikin mulle täysin uusi tieto...

Samaisen tätin kehotuksesta aloitamme aamupuuroilut ja pian varmaan sitten otetaan se välipalakin messiin. Saas nähdä milloin alkaa sit öissä näkyä...

Meillä on jo useampi yö ollut todella levottomia. Syödään pari kertaa yön aikana mutta alkuyö varsinkin heräillään itkemään. Rokotuksista on nyt kaksi viikkoa että ehkä nyt niistä johtuvaa. Meillähän tyttö nukku jo useamman viikon 10 tunnin yöunia heräämättä mutta jo ennen edellisen neuvolan rokotuksia kääntyi yöt taas päälaelleen :-( Ärsyttää kun ei saa nukkua! Itse on kans sellainen heräilijä ja huono nukkuja niin on hankala yhdistelmä. Pitää vaan tosiaan yrittää muistaa että tää on vaan väliaikaista..

MaMa sillä se meidän neuvolatäti ehdottikin kiinteiden lisäämistä. Nyt syödään aamu ja iltapuuro, sekä lounas ja päivällinen. Ensi viikolla otetaan liha mukaan ruokavalioon. Toki tissiä saa joka ruoan päätteeksi ja välissäkin aina kun haluaa.

Viime yö meni 3 yö syönnillä, joista kaksi niin että olin itsekin nukkumassa. Neiti nukahti poikkeuksellisesti klo 20 normaalin 21.30-22 sijaan. Mutta yö oli kyllä muuten sitten itkua. Masu taisi kuplinnasta päätellen pientä vaivata :( Meillä th ehdotti myös omaan huoneeseen siirtämistä, nyt kun neidillä sellainen on. Mä olin ajatellut että vasta 1v-1.5v siirettäisiin omaan huoneeseen. Vielä en jotenkin raaski neitiä siirtää.

Tahdon unta. Viikon iltakylpy ja sauna toivottavasti auttaa. Viikko jo nukuttu huonosti :/ Zzz

Täällä mentiin suht mukavasti kahdella syötöllä. Tosin toisella puoli viiden maissa pikkumies oli ihan silmät auki, jutteli ja hymisteli. Meni siinä lähes tunti ennen kun sai unta. Sitten heräsikin kuuden jälkeen. Otin viereen ja lähes tunnin jaksoi siinä höpötellä kun ite yritin torkkua. Sitten olikin pakko nousta. Vihdoin kun sain aamupalat eteeni ja pikkuisen tissille niin kyllähän se nyt nukkuu! Tuohon se alkaa tipahtamaan. Reilu peli. Olis voinut äitikin vähän vielä nukkua...
Mutta ei valiteta. Vois olla paljon pahempiakin nämä yöt :) Tosin tilasin mieheltä viikonlopulle nukkumisyön. Se saa vaihteeks hoidella yötouhuja.

En nuolaise ennen kuin tipahtaa, mutta olipa ihana yö yli kuukauteen! Tytön vinkkelistä katsottuna 2 yösyöttöä ja minun 1. 5h yhtäjaksoista unta molemmille ja siihen päälle 3h lisää. Että tuntuu eilisen jälkeen olo niin levänneeltä :)

Lisää tällaisia viikonloppuja! Mies hoiti molemmat yöt. Itse sain nukkua eri huoneessa tulpat korvissa. Ah, yhdeksän tunnin unet takana. Tästä on taas hyvä jatkaa heräilyihin :) toivottavasti jatkuvat edelleen parilla syötöllä per yö. Ei hulinoita meille kiitos. Eilen illalla reppana heräsi tunnin yöunen jälkeen ja heti alkoi kääntyilytreenit. Onneksi sen jälkeen nukkui kivasti ja söi sen pari kertaa.

Kyllä taisi kiinteiden lisäämisellä olla iso vaikutus meidän öihin. Nyt on yöt mennyt 2-3 syötöllä ja uni pätkät on 3h->.
Neiti on myös mennyt nukkumaan 20-21 ja nukkuu sinne 7-8 asti :) Tänä aamunakib heräsi 7.30 ja rupatteli itsekeen 30min pinniksessä pehmoleluille. Sai vanhemmat alottaa sunnuntain löhöten :) Kyllä on taas mieli virkeempi ja pinna pidempi :)

Neiti on nyt nukkunut muutaman yön 1-2 syötöllä. Jos puuro on illalla maistunut hyvin, niin neiti saattaa syödä vain silloin kun mamma tulee nukkumaan ja sen jälkeen aamulla. Kyllä on suuri ero entiseen ja jos hampaiden tulo ei vielä ala niin saatetaan saada muutama viikko hyviä unia.

Vähänkö täällä kateudesta vihreänä lueskelen. T. Nimim. toissayönä pitänyt silmiä kiinni kun poika koko yön kiehnäsi vasten... Mutta onhan se toisaalta niin ihanaa sekin <3 mutta toisaalta... Kai untakin tarvisi...

Jonsku87 suosittelen nukkumaan aamupäikkärit vauvan kanssa jos vain voit. Niin mä oon tehnyt aina kun on levoton yö ja oon väsynyt aamulla klo 6 (jolloin neiti kellontarkasti aina herää). Nukutaan monesti typyn kanssa yhdessä klo 7-9 ja sen jälkeen jaksaa mammakin ihmeen hyvin.

Lisää näitä, viime yönä neiti nukkui klo 20-1 ja 1.30-6 :)! Taidettiin molemmat olla väsyneitä eilisestä koiranäyttelyreissusta, nyt on oikein levännyt olo vaikkei kello ole vielä seitsemääkään.

Takaisin