Yöunet vauvan ja myös äidin

Meillä on alkuyöstä vähän erilaista. Aikavälillä 21-00 nukahtelee koiranuneen ja herää itkien ja tuskaisena. Saa kulkea ja rauhoitella. Sen jälkeen kyllä nukkuu ihan hyvin ja herää n. 9.00 aikaan, joskus myöhemmin ja joskus aikaisemmin.

Meillä on yöt mennyt tosi hyvin paitsi edellinen.. Kolmesti yön aikaan syöty ja muutenkin nukkunut levottomasti ja alkuyöstä piti sylissä rauhoitella. Nukahtaminenkin oli työn ja tuskan takana :O Jospa tämä oli vain se poikkeus joka vahvistaa säännön.

Jonsku87, oisin voinu kirjottaa saman tekstin..täällä myös ekat unet jopa 3 h, sen jälkeen herää syömään 2h välein, välillä useemmin..Myös päivällä 2h välein syö. Meidän tyttö nyt reilu 3kk ja ajattelin kyllä armahtaa itseäni jo 4 kk kynnyksellä ja aloittaa kiinteiden kokeilun. Ei nämä yöunet näytä muuten pidentyvän. ..päikkäreillä joutuu vähän väliä käydä ulkona heiluttelemassa vaunuja, joten äipän päiväunet ei täälläkään tule kysymykseen. ..:/

Pihla vissiin tajus ekaa kertaa että vauvan kuuluu valvottaa vanhempiaan. Viime yönä oli hereillä 4.30-6.30 - selitti ja sepusteli, käänty mahalleen, naureskeli, potki ja sätki. Siinähän sitten makoilin ja kuuntelin koko ajan, välillä tissiä tarjoten, jos sattus vaikka nukahtaan. Mut ei. Lopulta uni tuli ja nukuttiin sit kaks tuntia pitempään, noustiin siis vasta yheltätoista. Isännälle tää varmaan oli enemmän ku ok; oli meinaan viihteellä ja palaili sieltä kahen aikaan, saipahan nukkua ihan hyvin sen päälle :) Ja mikäs siinä, eipä itellekään univelkaa jäänyt.

Pitää nyt hieman avautua, kun tää aihe tuntuu kaikilla käyvän enemmän tai vähemmän mielessä. Mä oon kokenut kovaa painostusta ja siitä syystä myös hirvittävää ahdistusta, mitä tulee neidin nukkumistapoihin.

Typylle oli pienempänä, n. 2kk ikäisenä, tosi ahdistavaa mennä nukkumaan iltaisin ennen kuin löydettiin sopiva nukuttamistapa. Joka ilta kun alettiin himmentämään valoja ja aloittamaan iltarutiinit, alkoi hirveä huuto. Pieni kun ei silloin vielä ymmärtänyt ettei ole maailmassa yksin vaikka makkarissa yksin olisikin. En tiedä toimittiinko silloin väärin, tai mentiinkö sieltä mistä aita on matalin, mutta aloin nukuttamaan neitiä meidän sängyn päällä ja kaiken lisäksi rinnalle (joka on synneistä suurin, mitä oon kuullut). Siihen neiti onnellisena nukahti ja nukahtaa vieläkin. Usein vielä hamuaa pienillä käsillään mun sormiani ja pitää niistä kovaa kiinni nukahdettuaankin.

Typy nukkuu pääasiassa mun vieressä, jotta yösyötöt menisi vähällä vaivalla ja valvomisella. Kuitenkin sukulaisilta ja neuvolasta kuulin että kyllä sen vauvan pitäisi jo itsekseen nukahtaa ja nukkua omassa sängyssään. Koin olevani paska mutsi kun oon opettanut lapseni nukahtamaan rinnalle, nukkumaan vieressä ja vieläpä nauttinut siitä miten pikku kulta tuhisee kainalossa. Äkkiä rupesin lukemaan kaiken maailman unikouluohjeita ja tassutekniikoita. Jopa kokeiltiin nukuttaa typyä pinnikseen, niin että aina jos typy huutaa niin mennään rauhoittelemaan ja jos oikein itkee, otetaan syliin, mutta siitä tuli niin lohduton huuto että sain tunnin verran hyssytellä sylissä ja vasta rinnalle neiti rauhottui. Palattiin vanhaan tekniikkaan. Mä olin aivan onneton ja mietin kokoajan, missä iässä pitäisi mitäkin muutoksia tehdä, koska omaan sänkyyn ja koska siirretään omaan huoneeseen jne. Joka lähde kertoi eri tietoja. Sitten luin vielä että on hyvin tavanomaista että vauvalle tulee uniongelmia 6-9kk iässä, kun oppii niin paljon asioita kerralla ja lisäksi puhkeaa jatkuvasti hampaita. Siinä vaiheessa me mun mieheni kanssa ruvettiin miettimään tätä uni-showta yhdessä oikein kunnolla.

Mun mies oli sitä mieltä että tyttö nukkukoon mun kanssa niin kauan kuin tarttee yösyöttöä. Tarvitsee äitikin unta jaksaakseen hoitaa ja viihdyttää vauvaa koko päivän. Neiti saa nukahtaa rinnalle, koska osaa nukahtaa ilmankin, ollaan se huomattu päikkäreillä. Se on se turva mitä meidän pieni rinnasta kaipaa pystyäkseen nukahtamaan. Monesti me nostetaan typy meidän sängyn vieressä olevaan pinnikseen nukkumaan ja siellä nukkuu ekaan syöttöön asti. Sen jälkeen saa nukkua vieressä aamuun asti jos äiti sattuu nukahtamaan kesken syötön. Tarkoitus on totutella pinnikseen, jotta siellä voisi nukkua sitten kun ei yösyöminen ole enää tarpeellista, ja ihan hyvin typy on siellä nukkunutkin ja nukahtaa uudelleen jos yöllä herää tutin tarpeeseen. Päätettiin myös ettei pidetä kiirettä sen kanssa että siirrettäisiin hänet omaan huoneeseen. Kyllä se itsenäistymisen aika tulee ennen pitkää eikä meitä oikeesti haittaa vaikka typy nukkuisi siihen asti samassa huoneessa omassa sängyssään. Mitä tulee niihin muihin sänkypuuhiin, niitä voi harrastaa muuallakin kuin makkarissa, niin kuin on olosuhteiden pakosta tehty tähänkin asti.
Mies sanoi että näillä mennään ja sano mulle että nyt lakkaa kuuntelemasta muiden neuvoja ja kuuntele enemmän meidän lapsen tarvetta yksilönä. Jos lapsi tällä keinolla nukkuu yönsä hyvin ja ilman ongelmia, niin eiköhän se ole se oikea keino nukuttaa lasta.

Muutoinkin mies kokee tän mun hössötyksen ja ahdistuksen omituisena. kun vain länsimaissa painotetaan lapsen yksinään nukkumista niin kovalla painolla. Heidän kulttuurissa vauvat nukkuu äitinsä kanssa ja pikkulapset muutenkin samassa huoneessa vanhempiensa kanssa siihen asti kuin itse haluavat ja jokainen heistä on halunnut oman huoneen rauhaa ennen kouluikää. Kenellekään siellä ei tulisi mieleenkään laittaa alle vuoden ikäistä vauvaa yksin omaan huoneeseen nukkumaan, joten miksi ottaa nukkumisesta niin älytöntä stressiä.

Mä sain viimeinkin luvan olla huolehtimatta. Ehkä tää mun avautuminen tuo jollekulle teistäkin mielenrauhan. Jos vauva nukkuu hyvin teidän omalla nukutus ja nukkumistekniikalla, miksi sitä muuttamaan.

Käsityksiä on kyllä niin monia eikä sokeasti kannata mihin tahansa uskoa. Esikoisen kohdalla tuli tarkemmin kuunneltua neuvolankin ohjeita, nyt toisen kanssa osaa omaa järkeäkin käyttää :-) Meillä tyttö ei enää nukahda yö- eikä päiväunille omaan sänkyyn vaan ainoastaan syliin tai tissille. Ja näillä mennään, pääasia että nukutaan ja on hyvä olla :-) ♥

Meidän jäbälle on tullut nyt outo tapa, että herää heti pian kun me ollaan miehen kanssa menty makkariin nukkumaan. Ihan kuin vaistoaisi että me ollaan paikalla, vaikka kuinka hiljaa hiivitään sänkyyn! Pientä itkua ja kitinää johon yleensä auttaa tutti.

Mun kaveri, jolla on kahden vanha lapsi antoi hyvän neuvon 'älä stressaa, kaikki tulee aikanaan'. Sanoi että ite ihan turhaan stressaili nukkumaan menemisistä, nukkumispaikasta ym. Kyllä ne vauvat oppii kun aika on sopiva :) Tätä oon ite yrittänyt noudattaa. Hyvä neuvo. Ja yöunet on meille kaikille sen verran tärkeitä, että kunhan kaikilla on hyvä olla ja nukutaan, sillä mennään. Ite nukuin 2 kk vaavin vieressä. Joidenkin mielestä perhepeti on nou-nou. Sitten piti siirtää poju pinnikseen omaan huoneeseen kun en saanut enää ite nukuttua kunnolla. Joidenkin mielestä noin pieni ei voi nukkua vielä omassa huoneessa... Molemmat toimi aikansa ja toimii edelleen :) Näillä mennään,muiden mielepiteistä viis!

On tää kamalaa ku joutuu kaheksalta herättään vauvan kun pitää ehtiä aamutoimet ennen neuvolaan lähtemistä. Aamu-uninen vauva on kyl siunaus, sanon mä. Vaikka mä en oo sen kummemmin illan enkä aamun virkku tai torkku, mutta kuitenkin. Onneks Pihla on kuitenkin ihan hyväntuulinen vaikka kesken unien herätettiinkin. Tissi huuleen ni tyytyväisyys on taattu :D

Ja Mar-Mil - jes. Mä en oikein oo ymmärtäny, miks mun pitäis ressata muutamien kuukausien ikäisen vauvan kanssa mihin se nukahtaa ja miten. Meil nukutaan perhepedissä ja meillä nukutaan. Ja voidaan muutenkin hyvin :)

Nukahtaminen on edelleen yhtä hankalaa, muttei enää niin sirkusta ja pinniksessä nukutaan. Yöt on kamalan katkonaisia 1-2h välein heräillään. Aika vakioksi on muodostunu 8.30 herääminen, vikat 2h neiti nukkuu nun vieressä kun mies on lähteny töihin. Meillä ei perhepeti muuten toimi, mies on niin levoton nukkuja. Silloin ihan alussa typy nukkui joitain öitä välissä, hirmu muurit ympärillä mutta ei siitä oukein tullu mitään.

Röpelö, huippua et sulla on sua tukeva ja järkevästi suhtautuva mies. Meillä nukuttiin kans ekat 3kk perhepedissä, mut sit mies rupes viemään pinnikseen yöunille ja kun sinne nukahti, nii annettiin olla. Mulla tuli kyl hirvee ikävä, vaikka vauva nukku siinä puolen metrin päässä :D nyt huomattiin vieraisilla ettei baby osaa enää oikein hyvin nukkua meidän välissä, nii nukkuu sit kopassa muualla. Muistan kyl elävästi erittäin huonot nukkumisasennot vauva vieressä, mut olihan se ihanaa silti :)

Meillä vedettiin kyllä nukkumisennätykset viime yönä. Neiti nukkui 20.00-6.20. Kertaalleen sai tutin kolmen aikaan, niin kuin joka yönä. Syötön jälkeen ei enää nukuttanutkaan ja neiti sai jää pärisemään meidän väliin. Puoli kahdeksalta nostin omaan sänkyyn ja sinne sitten nukahtikin ja koko perheen voimin herättiin ennen yhdeksää.

Kauhulla odotan että onko nämä ilta levottomuudet ennakkoa tulevaan 4kk.den sleep regssioniin :O tyttö nukkunut nyt viimeiset kaksi kk hyvin, 11-12 tuntia unta 1-2 syötöllä. Syötön jälkeen jatkaa uniaan heti. Nukuttaminenkin ollut helppoa, pullo maitoo ja sitten tutti+rätti kainaloon ja uni tulee max puolentunnin sisään. Tytsy saa edelleen unenpäästä nopeasti kiinni, mutta kaipaa vähän väliä tuttia suuhun (ekat n.2h nukahtamisesta) ja jos ei heti laita suuhun niin herää kunnolla, itkuunsa. Lisäksi pyörii ja hyörii paljon enemmän ja saattaa ruveta kamalasti höpöttämään/huitomaan/itkemään unissaan, rauhoittava on nopeasti muuten herää. Kääk mää olen niin tottunut näihin hyviin uniin että rankkaa varmasti tulee olemaan jos rupee heräily kerrat lisääntyy :(

Täällä alkanut neidillä kans yöhulinat. En tiedä tarvisiko reippaasti lisätä maitomäärää vai mikä oikein on.. herää välillä ihan tyytyväisen oloisena keskellä yötä, mutta kun tarpeeksi monta kertaa laittaa tuttia hän hermostuu ja rupee kunnolla huutamaan. Toissa yönä heräsi vain kerran syömään ja viime yönä kaksi kertaa vaikka päivän mittaan annokset olivat samoja :confused: neidillä on kyllä pientä flunssaa et heräilyt voi johtua myös siitä..

Ai että mä taas kihisen raivosta!! Meidän neiti nukkuu yöt(kin) vaunuissa ja nyt miehellä on joku pakkomielle saada tuo lapsi omaan sänkyyn nukkumaan. Tuolla se on nyt tunnin jo tuhertanut sen kanssa ja huudattanut pikkuista kun vaunuun nukahtaa 5-10min. Ja minähän sen sitten tietenkin joudun lopulta nukuttamaan, kun mieheltä palaa pinna. Ja huomenna aamulla on vielä vauvauintikin eli herätys klo 6.30 ja siiihen vielä päälle yösyötöt, jotka hoidan tietenkin yksin!! P*****E!! Anteeksi avautuminen :(

Ah, täällä on alettu löytämään niitä pidempiä unipätkiä. Nyt voi varmaan jo ihan tänne tulla huuteleen :) Yleensä kun on jotain ääneen sanonut niin eihän se niin sitten enää menekkään ;) Viime yönä päästiin jopa yhden pysähdyksen taktiikalla! Unta 22.30-04, tästä sitten (no, tunti kyllä meni ennenkun nukahti takaisin..) unta kasiin asti! Muutamia tällaisia öitä on ollut, ja muina menty kahdella syötöllä. Mutta kun unet oli ennen tätä max 3 h putkeen, tämä on ihan luksusta! Poika nyt 3 kk. Tosin atooppinen iho saatu aika hyväksi, eli onhan sekin voinut pikkuisen unia häiritä. Oli jo aika paha ennen tätä. Nyt sitten kauhulla odottamaan tuota 4 kk etappia, näyttää siinä vaiheessa useamman unet mennä hetkeksi taas huonommiksi!

MaMaMehiläinen kehoita miestäs olemaan stressaamatta. Ei vauva ikuisesti vaunuissa nuku ja niin kauan kuin nukkuu, niin antaa nukkua. Jos sänkyyn haluaa totuttaa se on parempi tehdä päikkäreillä ja silloinkin aluksi viedä vaunuista koppa pinnikseen. Mutta kyllä se teidän vauva haluaa ennen pitkää pois vaunuista kun ei enää mahdu koppaan.

Kylläpähän oli taas yö. Neiti kävi nukkumaan vähän ennen yhdeksää ja heräili 22, 23.30, 01.11, 2.00, 4.17, 6.30... En suostunu joka kerta syöttämään kun rauhoittui ilmankin, mutta yhtään en kyl ymmärrä mikä oli meininki!! Aamulla oli vähän räkäinen ja yski aika paljon. Mutta päivän aikana on noikin hävinneet. Toivottavasti ens yö oia parempi, koska mies lähti reissuun ja ollaan 3 yötä ihan kaksisteen.

Takaisin