Yöunet vauvan ja myös äidin

MaMa onko sellasetko :eek: meillä on nyt kans 8kk lähtien nukuttu huonti. Toki nyt on tulossa hammasläpikin mutta jo ennen sitä. Nukahtaa hyvin ja nukkuu sikle 23-00 hyvin. Sitten alkaa kitinä, uni ulina ja itkeskely.
Toiseksi päiväunetkin on huonontunu.
 
Sama täällä. Liittynee eroahdistukseen / minäkuvan kehittymiseen / uuden oppimiseen? Meilläkin poika alkanut unissaan kitisemään ja itkeskelee ja pyörii.. Ei ole vastaavaa tehnyt aikoihin. Pari viikkoa ehdittiin nauttia kahdesta yösyötöstä ja muuten rauhallisuudesta.
 
No juuri tuota mitä kuvailitte!! Ja meillä samanlaista ja helposti aivan hillittömäksi raivokohtaukseksi yltyvää.... "Diagnoosi" vahvistettu tänään neuvolasta ja lääkärillä käyty tsekkauttamassa korvat jne. Saattaa kuulemma kestää jopa 1kk.... Siistiä :/
 
Meillä tuo ihan samanlainen alkoi keskiviikkona ja neiti nyt 7 kk ja 1 vko.
Ihana kuulla, että muillakin on samanlaista.
 
Oujee kyllä näitä hulinoita sit riittää! Neiti on onneksi kohta 9kk, ehkä nää loppuu sillon. Toivottavasti! Viimeyö oli tooodella hyvä pitkäsäaikaa. Yks yö vaan kun ei kerro vielä mitään. Tätä huonounisuutta on nyt kestäny sen kolmisen viikkoa noin ehkä. En iha tarkkaa muista enää millo alko.
 
Muokattu viimeksi:
Meillää taas viime yönä huudettiin 2.20-3.35!! Auttoi vasta kun laitoin neidin huoneeseen yövalon ja annoin vettä nokkamukista.

Sitten kyllä vetelikin unia 7.30 saakka.

Olen nyt päättäny että yöimetykset saa loppua. Neiti syö niin kovin hyvin päivisin että ei varmastikaan tarvitse tissiä yöllä enää ravinnoksi vaan lohduksi. Ja helpompi ottaa yhtenäinen linja noin yöheräämisiin ja rauhotteluihin kun ei aina tarvitse miettiä, paljonko kello on. Joko voi imettää vai vieläkö ootellaan... Nyt oon siis imettäny klo 5 jälkeen jos on ollu tarvis.
 
Hohhoijaa. Meillä ei juurikaan enää syödä öisin, mutta jatkuvasti typy heräilee ja seisoo pinniksessä vinkuen meidän viereen. Hyvinä öinä herää vasta kuuden aikaan aamulla ja haluaa kainaloon, mutta on näitä öitä kun kaks pallosilmää tuijottaa mua pinniksestä jo kolmen aikaan. Musta hieman tuntuu siltä, että typy hakee turvaa ja huomiota juuri öisin, koska päivisin mennä touhottaa itsekseen eikä juurikaan ole meidän vanhempien perään. Jos vaan on mielenkiintoista tutkittavaa niin ei edes noteeraa meitä. Ollaan joskus hänet hetkeksi jätetty sukulaisen vahdittavaksi eikä ollut edes huomannut meidän poissa oloa ennen kuin oltiin tultu takaisin. SIlloinkin vaan hymyili meille leveästi eikä itkenyt lainkaan. Illalla taas rohkea neiti muuttuu ihan takiaiseksi ja olisi kokoajan äidin kainalossa ja nauttii jos pääsee meidän väliin. Kaipa se päivän rohkeus kerätään yöllä. Kaverin samanikäinen lapsi on päivät takiaisena ja yöt nukkuu omassa sängyssä, omassa huoneessaan. Että voi sitä toistepäinkin käydä.
Mä uskon kyllä että kunhan neiti kasvaa ja alkaa enemmän ymmärtämään puhetta niin voidaan hänelle selittää että hän voi ihan hyvin nukkua meidän sängyn vieressä omassa sängyssään. Sitten aikanaan tehdään sama omassa huoneessa nukkumisen kanssa, mutta me ei pidetä samassa huoneessa nukkumista ongelmana. Kaikki aikanaan.
Kohta meidänkin neidille pitäisi alkaa puhkeamaan ekat hampaat, ja jotenkin aavistan niiden tulevan sitten nopeaa tahtia, kun ovat antaneet odotuttaa itseään näin pitkään. SIlloin sitä taas typy kitisee viereen ja samoin isojen muutosten tapahduttua - kävelemään oppiminen, äidin töihin meno ja isin kanssa kotona, päiväkodin aloitus ja paljon, paljon muuta.
 
Meillä on röpelö ihan samanlaista! Toki nukkuu omassa pinniksessä joka on meidän sängyssä kiinni... Mutta päivisin tekee ja leikkii paljon yksinään eikä sylittelyt ja halailut tule kuulonkaan! Ihan huuto tulee jos yrittää halia tms. Leikkii välillä meidän kanssa mutta pääosin mennään vaan karkuun kun äiti tai isi heiluttelee että "mikäs lelu täällä on tule äidin kanssa leikkimään".. Mutta kun nukkumaan menoaika koittaa niin sitten voitas halia, sylitellä, silitellä ja pusutella vaikka koko yö! Ja tän takia nukahtaminen kestää ja kestää ja kestää plaaaah.... Sit ku oon yrittäny että tehdään hellyys tankkaus ennen kun on aika mennä sänkyyn niin ei, ei kertakaikkiaan onnistu...
 
Täällä yöt ja vähän sitä sun tätä, tällä hetkellä syötöt 00.00, 2.00 ja 5.00 ja sitten ku herätään eli ~7. Päästiin jo yhden yösyötön tahtiin, mutta sittenpä loppui päivällä tissittely ni aloin yöllä antaa joka inahdukselle. Nyt taas syö päivälläkin muutaman kerran mutta yösyötötkin pysyy ku ei löydy jaksamista alkaa unikouluttaa. Lisäksi meillä pinnis kans sängyssä kiinni, mutta sinne nukahtaminen, ei onnistu. Tehdään siis just niin ku ei sais eli nukutetaan meidän sänkyyn ja siirretään. No, nykyisin ei enää ekan herätyksen jälkee pinnikseen rauhotuta takas (välillä se toimi). On palattu perhepetiin. Muuten hyvä, mutta poika pyörii ja potkii tai ahistaa niin että omat unet, no, eipä niistä paljon viitti edes puhua. Phuuh. Kai meilläkin joskus opitaan nukkumaan...
 
Ihana kuulla että on muitakin joiden vauvoille ei hellyys kelpaa :grin Meillä on ihan sama juttu. Poika konttaa perässä ja roikkuu jalassa, mutta heti jos nostaa syliin alkaa kaamea kiemurtelu ja kitinä että alas pitää päästä. Hetken päästä sama kuvio uudestaan. Meillä ei kelpaa läheisyys edes illalla. Yritin läheisyystankkausta niin auta armias minkä raivokohtauksen se sai aikaan. Olis kiva halia ja pusutella pikkuista, mutta minkäs teet :rolleyes: Yöt poika nukkuu kohtuu rauhallisesti muutamalla herätyksellä omassa sängyssään.
 
Ihan samanlaista meillä. Syli kelpaa hyvin harvoin. Ja just kans tulee roikkumaan lahkeessa että haluaa syliin ja sitten kun nostaa niin haluaakin heti pois :D
 
Meilläkin on pieni sylikiemurtelija :)

Mutta meillä nykyään nukutaan. Soittelin neuvolaan kun vauva vaan huusi toissaviikolla kaikki yöt ja mikään ei auttanu. On kuulemma iäauteen kuuluvaa erohadistusta, niin kuin viime viikolla taisin kirjoitellakin. Ja ohje oli että silittelyä ja syliä, mutta ei tissiä. Näin toimittiin ja nyt ei oo 6 yöhön ees heränny huutelemaan vaan nukkuu 20-07. Saas nähdä kauan tää vaihe nyt jatkuu ennen kuin taas muuttuu...

Päikkärit on meillä nyt myös vähentyny kahteen. Aiemmin oli 3×30minjnyt on 2×30-40min.
 
Meillä nukuttiin viime yönä taas pitkästä aikaa klo 21-06, mukavaa näin usean hulinayön jälkeen :).
 
Meillä nukutaan edelleen hyvin 20-07 ilman heräilyjä. Mutta tällä viikolla on selkeästi eroahdistusta nukkumaan ja päikkäreille mennessä. Tyttö ei yleensä ikinä itke, niin heti kun laskee parvekerattaisiin tai omaan pinnikseen, niin alkaa itku. Nopeasti se menee ohi, kun huomaa, ettei häntä jätetä yksin. Saattaa siinä sitten hetken kohkata omiaan ennen nukahtamista eikä tarvitse meitä vanhempia.
 
Täällä taas huonojen öiden lisäksi päivät ROIKUTAAN kiinni sylissä/äidissä. Aika koville ottaa tällä hetkellä. No, viime yönä onneksi nukkui vähän paremmin ja enemmän omassa sängyssä.
 
Minä haaveilen kokonaisista öistä tai jos edes kahdella heräämisellä selvittäisiin. Poika herää yöllä 4-8 kertaa siten, että makaa selällään ja paukuttaa sänkyä molemmilla jaloillaan. Joskus riittää että käännän hänet kyljelleen ja tutti takaisin suuhun, joskus pitää ottaa rinnalle / viereen. Ei kovin tehokkaasti enää syö öisin kuin max kahdesti, eli periaatteessa syöttöjen puolesta olisi jo rauhallisempaa. On lopettanut ONNEKSI sen ihme unimärinän tai huudon tms, mitä teki muutama viikko sitten muutaman viikon ajan koko yön. Sellaista YYYMMMMMMMM - ääntä, joka muuttui itkuksi jos ei reagoitu tarpeeksi nopeasti.

Jotenkin ei kauheasti piristänyt, kun äitini totesi että kaikki me neljä hänen lastaan nukuttiin täydet yöunet tuossa iässä, eli 9 kk. Minä totesin, että onneksi olkoon, sinulla on ollut helpot lapset. :D tuntuu kyllä kummastelevan moni kaveri, että miten meidän poika vielä syö öisin ja heräilee niin usein. Minä olen yrittänyt selittää, että tämä on ihan normaalia, joskaan ei tietysti äidin kannalta mikään ihanteellisin tilanne.

Tämmöinen avautuminen tällä kertaa, en tiedä mitä tällä hain, kai täällä on vielä joku joka imettää öisin, en tunne ketään kuka on imettänyt näin kauan varsinkaan öisin, joten siksikin hankala saada vertaistukea.
 
Meilläkin on syöty vielä öisin ja on ensin hieman hämmentäny, nyttemmin vaan v*tuttanu miten asiaan puuttuu kaikki. Ite oon päättäny että uskon niitä jotka sanovat että lapsi lopettaa itse. Meillä on ollu aika hulinat ja hampaita on tullut lisää, oon alkanu kirjottaa ylös yö yöltä kuinka on lapsi heränny. "Liian aktiivisia" öitä on ollu joitain, mutta sitten myös niitä jolloin on valvottanut kuumuus, ja niitä kun oon ite nukkunut niin etten tiedä olenko syöttänyt vai nukkunut, eikä mieskään osaa sanoa. Viime yö oli kuitenkin aika suuntaa antava; tyttö nukahti 21.15, söi ekan ja ainoan kerran 5.45 ja heräsi seitsemän jälkeen. Tätä lisää.
 
Justiina89 et ole yksin. Jäbä kiskoo sen 2 kertaa ainakin naitoa yöllä. Nukkuu vieressä koska totesin 2kk iässä tämän olevan itselleni helpoin tapa saada lepoa. Ja hyvin on toiminut. Tulee myös öitä kun kahden tunnin välein herätään konttausasentoon heilumaan tai vilkuttamaan niin voimallisesti että siihen havahtaa. En halua vielä poikaa pinnikseen laittaa. Olen itsekkin tykästynyt nukkumaan perhepedissä.
 
No, ite käyn yhdessä vauvaporukassa, ja meitä on kymmenen. Meidän jäbän lisäksi siellä on yksi vauva, joka nukkuu läpi yön. Että jos kaksi kymmenestä ja meidän poju on sieltä nuorimmasta päästä. Että ei tosiaan ole millään tavalla epänormaalia että vaavit syö öisin :)
 
Ikävää, että teillä yöt kaikkea muuta kuin yhtenäistä unta, mutta myös helpottavaa, koska meillä sama juttu.
Herätyksiä tulee hyvänä yönä 3-4 kertaa ja huonona sitten varmaan kahdeksan kertaa. Istuu pinniksessä ja itkee tai vieressä välillä myös itkahtelee. Yöllä saa tissiä useamman kerran ja ainakin kahdella syötöllä on todella nälkäinen ja syö kovasti.
Meillä päivisin ei vaan jaksa/malta syödä riittävästi ja ei olla valmiita vielä luopumaan yösyötöistä ja tätä jotkut todella ihmettelee ja varmaan paheksuukin.
Mä myös uskon että neiti vähentää ja lopettaa yösyötöt, kun on valmis siihen.
 
Takaisin
Top