Yöunet vauvan ja myös äidin

Kiva kuulla että tullut monilla jonkin sortin edistystä yöunissa. Antaa toivoa, että ehkä meilläkin vielä joskus. Musta tuntuu että itse pääsee helpoimmalla tällä hetkellä kun antaa tissiä pojan herätessä. Viime yönä 3 kertaa, ihan siedettävä määrä, mutta kyllä kaipaisin jo pitempiä unia. Kerta yössä ois hyvä. Vähän mietinnässä jonkinlaista unikoulua kunhan miehellä alkaa loma, sitä ennen en viitsi.
 
No kyllä varmasti vois jättää pullon pois! Aika selvää viestiä ainakin nyt näyttää ettei mitään ruokaa tarvi. Päivisin menee kyllä tosi hyviä satseja, että kyllä luulis niillä pärjäävän :) No, ens yötä odotellessa. Saa nähdä kuin nyt käy :)
 
Täällä taas karmea yö takana.. En saanut ite unta ennen puoli yhtä ku stressin vaan että monestikko noustaan... Neljä syöttöä, yks hyssyttely, yhden kerran torkahdin syötön ja pojan omaan sänkyyn siirron välissä, yhden kerran heräsin kun poika inisi mutta jatkoi unia omin avuin. Huoks.
 
Meillä taas tosi hyvin sujui viime yö. Tsemppiä huonojen öiden ihmisille! Ne ottaa itsellä niin koville, että toivottavasti aletaan pääsemään vähitellen niistä pois. Näin kokonaisen kolmen yön jälkeen näyttää, että öisin imetyksen lopettaminen on toiminut täällä. Viime yönä pikkunen heräsi kerran, puoli kolmen maissa. En antanut tissiä, tunnustan, pulloa annoin vielä :) Tosin ei taaskaan sitä huolinut, eli nyt jää kyllä sekin pois :) Meni noin 10 min ja takas unessa. Toissayönä kun huutoa kesti puolisen tuntia. Toki siis rauhoittelin, mutta vei noin paljon kauemmin kunnes nukahti. Nyt tais huutaa vaan muodon vuoksi :D Ehkä tajus ettei mitään tule, mitä sitä huutaan, nukutaan sitten. Ja siitä posotti meneen taas seiskaan.
 
Täällä hampaiden puhkeamisen jälkeen vaihtelee 2-4 syöttö/tutti heräämistä. Aamuyöstä on alkanut pyörimään ja paukuttelee. Ja illalla nukkumaanmennessä (nukutan) on alkanut jumppaamaan oikein urakalla. Kestää 30min-1tunnin ja lopulta nukahtaa tissille. Huomaa kun on ollut vain 2 herätystä niin oma olo on kuin vois maratoonin juosta. Katkeamattomat yöunet haave vain, mutta mä oon päättänyt lapsen tahtiin mennä kun otse kuitenkin päivisin jaksan hyvin.
 
Tänään laitettiin tytön huone kuntoon. On toiminut varastona/työhuoneena/ompeluhuoneena. Nyt olisi tarkoitus, että tyttö nukkuisi yönsä omassa huoneessa. Pikkasen äitiä jännittää, mutta menee varmaan hyvin, kun on yli kuukauden nukkunut läpi yön herämäättä. Ja ainahan sen pinnasängyn saa takaisin meidän makkariin, jos ei omassa huoneessa vielä pärjää. Kuitenkin nukahtaa yleensä itsekseen yksinään ja osaa itsekseen nukahtaa, jos herää kesken unien. Kerrotaan huomenna sitten miten meidän yö meni.
 
Tyttö nukkui nätisti omassa huoneessaan koko yön, mutta päätti sitten viideltä jo herätä. Nyt jo päikkäreillä, kun jäi unet vähän lyhyiksi.
 
Tyttö nukahtaa 20.30-21, (tässä välissä parahtaa ehkä kerran), 01-02 haluaa tissiä, 05 uudestaan, parhaimmillaan myös 06, 07. Herää yleensä kahdeksalta, joskus vasta 09-10. Viimeiset yöt olleet tätä hulinaa. Luin, että tässä iässä voi olla uniongelmia. Jos ylähampaiden pitäis puhjeta kuukauden parin sisään alahampaista, nekin voi tietty vaivata. Oon yrittäny rauhotella herännyttä vauvaa silittelemällä ja hyssyttämällä, mutta multa haluaa kyllä tissiä useimmiten lopulta. Viime yö oli kyllä ehkä asteen rauhallisempi, ehkä tämä taas tästä tasaantuu ja on taas joku kausi.
 
Aloitettiin eilen tassuttelu unikoulu, kun yöt on jo monta viikkoa olleet tosi levottomia (huom. ei hampaiden eikä minkään vaivan takia, ihan vaan tavan takia). Neiti on huomenna 8kk ja syö jo täydet ateriamäärät joten ei pitäisi olla tarvetta maidolle. Muutenkin yösyötöt on olleet nyt vain pari imaisua ja typy nukahtaa saman tien.
Viime yö oli eka tassuttelu yö ja typy heräsi klo 2:30. Suuttui mulle kun ei saanut maitoa ja jaksoi huutaa 45 minuuttia, välillä rauhottuen ja välillä taas ilmaisten mielipiteensä maidon puuttumisesta. Lopulta nukahti ja nukkui aamuun saakka ja heräsi klo 7:30. Silloin päästin rinnalle ja nukuttiin vielä reilun tunnin verran. Vaikka yöllä oli hirmuinen tahtojen taisto ja mamma yksin yritti olla vahva isukin hipsiessä nukkumaan vierashuoneeseen (tuntuu siltä että nmuutenkin isi antaa huudolle nopeammin periksi), yö oli kuitenkin rauhallisempi. Vielä viime viikolla typy heräili melkein tunnin välein ja halusi joko maitoa tai päästä viereen nukkumaan. Nyt oli vain yksi herätys.

Jatkoin tassuttelua nyt päikkäreillä ja taas tuli puolen tunnin mielenosoitushuudot, jonka jälkeen typy nukahti. Neidillä piisaa tahtoa ja näkee, että typy on oppinut itkulla manipuloimaan etenkin isiä. Vähän jos kitisee ruoan syömisestä niin isi antaa naksuja ruoan kanssa. Nyt tassuttelun kanssa yrittää samaa muhun: välillä kesken huudon vilkaisee mun reaktiota ja suuttuu kun mamma pysyy vahvana päätöksessään.
 
Tsemppiä Röpelö! On tuossa tietyllä tavalla hommaa, vaikka näin jälkikäteen ajatellen meni tosi helposti. Meillä kolme yötä ja sen jälkeen on nukuttu täydet yöt. Toki voi tulla takapakkejakin, mutta aivan mahtavaahan tämä on! Jotenkin se vaan itsellä vei hetken latautua, että nyt mä tän jaksan. Yöllä kun ei millään jaksaisi mitään muuta kun sen helpoimman tien. Mutta palkinnut on, sekä äidin, isän ja vauvan. Meillä päikkäritkin parantuneet kun osaa nukahtaa niillekin ilman hyssyttelyjä ja osaa nukahtaa takaisin jos heräilee, ei tarvi aina lähteä kärryttään. Tokihan ei aina, mutta suunta on oikein hyvä :)
 
Oletteko tehneet siis tassuttelu unikoulua vai jotain muuta?
Mä kokeilin tassuttelua kun helpottaisi jos neiti osaisi nukahtaa itsekseen esim päiksyille. Tassuttelu sai meillä aikaan vaan seklaisen paniikin että :s itkuhan kuuluu siis tietty asiaan, mutta eikai sentään sellainen paniikki itku mikä ei rauhoitu?
 
No mä oon tehnyt jotain sekalaista :) Meillä nukutaan selällään. Ne tassutteluohjeet on hassusti mahallanukkujalle, mutta toimi ne näinkin päin. Mä koetin aina ensin laittaa käden rinnan päälle ja silitellä. Jos ei auttanut, nostin syliin ja rauhoittelin. Rauhoittelin ihan hetken, mahdollisimman pian laskin alas kun oli rauhoittunut. Laskin aina takaisin sänkyyn, vaikka aloitti huudon jo matkalla alas. Hetkeksi menin syrjään, odotin hetken rauhoittuuko. Sitten tätä vaan niin kauan kun rauhoittui. Loppujen lopuksi kuitenkin rauhoittui sänkyyn silittelyyn ja nukahti kun olin pois näkyvistä. Olen huomannut, että tietyssä vaiheessa meillä itku alkaa jos vauva näkee mut. Siksi menin aina hetkeksi sivuun. Voi olla ihan rauhallinen ja aloittaa itkun jos äiti vilahtaa näkyvissä :) Tätä me siis tehtiin yöllä kun oli jo oppinut illalla nukahtamaan itse.
Siinä taas meni eka viikko niin etten enää antanut nukahtaa tissille (tosin ei enää nukahtanutkaan kun vaihdettiin iltaimetys eri huoneeseen), sen jälkeen sänkyynmeno oli itkua, mutta rauhoittelin ja nukuttelin syliinkin välillä ekalla viikolla. Tokalla viikolla sitten tajusin antaa unirätin ja sen kanssa nukahtaa kivasti. Tokalla viikolla kokeilin myös tuolitaktiikkaa, istuin vieressä, mutten ihan pinniksessä kiinni. Ei kyllä tarvinnut kun ekana iltana, sen jälkeen sujui jo itse. Iltanukahtaminen on sujunut siitä asti hienosti. Se ei kuitenkaan riittänyt öihin, ja noin kolmen viikon jälkeen otettiin vielä tuo yöunikoulu, missä lopetin yöimetyksen.
Että tällaista sekalaista settiä :) Luulen, että kaikki menee, mikä toimii. Kunhan vaan nukahtaisi nimenomaan itse kun on rauhoittunut. Ja se, että toimii koko ajan samalla tavalla, johdonmukaisesti. Mikään asiantuntija en kyllä ole :D Varmaan joillain tämä käy helpommin ja toisilla sitten ei.. Meillä meni kyllä tosi nopsaa.
 
Me ollaan nyt tassuteltu 2 yötä ja viime yö meni aavistuksen verran helpommin. Neiti heräsi taas klo 2:30, mutta nyt ei huutanut läheskään yhtä paljon kuin edellisyönä. Pientä kitinää vain kun ei löytänyt hyvää asentoa nukahtaa ja minä tassutin selkää, olkapäätä, jalkaa, kättä, poskea, sen mukaan missä asennossa neiti sattui olemaan. 45 minuuttia siinä taas meni ennen kuin neiti nukahti uudelleen, mutta sitten taas nukuttiin aamuun asti heräämättä.

Kyllä se itku ekana yönä oli tosi kauheeta kuunnella, mutta kun typy välillä rauhottui ja ihmetteli miksei huuto tehoa, sen tiesi, ettei ole tosi kyseessä, vaikka lohduttomalta välillä kuulostikin. Otin välillä typyn syliin rauhoittumaan jos ei tuntunut itse osaavan rauhoittua.

Nyt vein neidin ekoille päikkäreille ja pinniksestä kuuluu välillä iloinen höpötys, välillä yrittää tekaista itkua, mutta ei oikein saa mitään kunnollista itkua aikaiseksi.
 
Lisäyksenä vielä että, sellainen suuri muutos on jo nähtävissä, että typy on hyväksynyt tassuttelun maidon korvikkeeksi ja se rauhoittaa selvästi. Äsken huusi pinniksessä ja kävin laskemassa käteni pienen olkapäälle ja heti rauhottui ja sulki silmät. Ei tarvinnut edes kauaa tassutella kun oli jo niin rauhallinen, että pystyi nukahtamaan itsekseen.
 
Täytynee varmaan miehen loman alettua yrittää uudelleen. Yöllä kyllä neiti osaa nukahtaa takaisin uneen, paitsi jos se nälkä tulee oikeesti. Mutta tuo yöunille nukahtaminen on joko tissille nukahtamista tai syliin pomputtelun jälkeen. Helpompaa on nykyään, mitä oli ennen kaikkien sirkustemppujen kanssa. Että sinänsä ei kiire.
Silloin taannoin kun tuota tassuttelua kokeilin, niin tuntui että se tassuttaminen vain lisäsi itkua.
 
Ääh, meillä on varmaan hampaita pojalle tulossa vai mitä lie, yleensä nukkunut 3 päikkärit joista 2 on puoli tuntia ja yhdet 2-3 tuntia, nyt jo viikon ajan pisimmillään 1,5 tuntia ja tosi kiukkuinen, heräilee yöllä jopa 6 kertaa ja rauhoittuu vain tissille, eilen illalla pian nukahdettuaan heräsi itkemään ja itki tunnin yhtä soittoa ihan väsyksissä. Tosin heräsi sitten vain kahdesti viime yönä. Odotan niin viikonloppua, että mies nousee pojan kanssa aamulla. Ehkä sitten tosiaan miehen lomalla vois yrittää tuota tassuttelua tms.

Tsemppiä röpelö ja muut unikoulujen kanssa, samoin me muut jotka vielä kitkutellaan yösyöttöjen kanssa! Kyllä ne vauvat joskus oppii nukkumaan :)
 
Meillä on yöt nyt huimasti parantuneet. Useampi yö mennyt täysin syömättä, mutta tuttia joutuu välillä nostamaan. Ei selvästi tarvii yöllä maitoa kun päivällä syö jo soseita hyviä määriä.
 
Takaisin
Top