Yöunet vauvan ja myös äidin

Sivuvaunu kuulostaa hyvältä ja aion ehdottomasti seuraavalle vauvalle hommata pinnasängyn, josta saa reunan alas. Helpottaisi päiväunille nukuttamistakin kun ei tarvitsisi roikkua kaiteen yli käsi puuduksissa. Mutta näillä mennään nyt tämän lapsen kanssa :)

Viime yö meni hyvin, poika heräsi vain kahdesti! :) liekö syynä ollut myöhäinen nukkumaanmenoaika, poika nukahti vasta 22.30, ehti torkkua autossa melko pitkään kun tultiin kyläilemään. Heräsi kuitenkin kahdeksalta, niin kuin nyt viimeaikoina on tehnyt. On paljon levänneempi olo nyt :)
 
En minäkään olisi jaksanut unikoulua. Univelka oli niin valtava että ei mulla pinna olisi riittänyt. Meillä onneksi isimies hoitaa unikoulun vaikka meneekin aamulla töihin :)
 
Tyttö nukkui viime yön omassa huoneessa. Uusinta yritys sitten heinäkuun alun. Silloin alkoi juuri helteet ja tyttö nukkui todella rauhattomasti silloin, joten oli helpompaa olla meidän kanssa. Silloin ei päikkäreitäkään nukuttu.

Mutta tosiaan tyttö nukahti itsekseen ja nukkuikin heräämättä klo 20.15-6.50. Kerran kuulin äännähdyksen, kun toinen pyöri sängyssä, mutta kun ei lisää kuulunut, niin en edes noussut. Äiti nukkui vähän katkonaisesti, kun pelkäsin, etten kuule, jos pieni tarvitsee. Olihan meillä itkuhälytinkin vaikka tuo pieni nukkuu viereisessä huoneessa. Toivottavasti tämä nyt alkaa sujumaan.
 
Meilläkin nukuttiin omassa huoneessa eilen 22.30-5 keskeytyksetöntä unta :-) Tuttia piti käydä nostamassa ennen ja jälkeen tuon ajan, mutta syömättä koko yö n. 20-6 :-) Eipä tuo haittais vaikka aamusta vähän pidempään nukkuis.. no ehkä se tästä ajan kanssa muuttuu.
 
Täällä on herätty nyt monta viikkoa useita kertoja yössä ja vain tissi on kelvannut. Nyt nukutin pojan viekkuun tissille kuten tavallista mutta siirsin pinnikseen joka on sängyn vieressä. Kokeillaan miten tämä sujuu... että onko heräilyt jotain kehitysvaiheeseen liittyvää vai heräileekö poika esim mun tai miehen liikkeisiin yöllä... jännittää jo valmiiks..
 
Meillä ainakin poika nukkuu levottomammin jos minä olen samassa huoneessa. Tällähetkellä nukunkin yksin vierashuoneessa ja pojat kuorsaa kilpaa makkarissa. Myös itse nukun paremmin näin..
 
Meillä on nyt viikon ajan herätty kolmelta. Helposti saa kyllä takaisin uneen. Rauhoittuu kun saa unipupun ja silittää hetken selästä. Sitten herää taas normaalisti viideltä jolloin pääsee tissille ja viekkuun nukkumaan. Ihan tyhjästä putkahti tää klo 3 heräily. Veikkausiin että liittyy kehitykseen kun nyt on oppinu kävelemään kärryn kanssa eteenpäin.
 
Heräsi illalla juuri kun olin itse nukahtamassa ja ihan oli hädissään eikä rauhoittunut takas pinnikseen. Otin viekkuun ja nukahin itekki. Ja heräämisiä oli kolme sen jälkeen...
 
Tyttö on nukkunut nyt viikon omassa huoneessa. Flunssa on lähes loppunut jo, öisin ei vaivaa jäljelle jäänyt yskä ja hengitys kulkee hyvin. Silti tyttö heräilee 1,5-2 tunnin välein ja aamuyöstä ei millään meinaa saada emää uneen. Vain syli tai tissi kelpaa. Ennen yöunet ollut minimissään yhteensä 10 tuntia, tällä viikolla vain 8-9 tuntia levotonta unta ja päivällä kahdet pitkät oäiväunet. Tarkoittaakohan tämä nyt sitä ettei ole vielä aika nukkua omassa huoneesa? Joskus näitä levottomia Öitä oli yhteisessä huoneessakin mutta enimmäkseen tuttia piti kerran pari nostaa ja harvemmin käydä tissillä. Mut lähes heti nukahti uudelleen.
 
Olen kuullut että tämä n. 10 kk-1 v on melkoista aikaa lapsen minäkuvan ja kehityksen kannalta, eroahdistus voi tosissaan painaa päälle, joten en ihmettelisi jos se teillä vaikuttaa yöuniin. Minä aina mietin että kannattaa edetä omien voimien mukaan ja lasta tarkkaillen ; jos vaikuttaa ettei aika ole vielä kypsä, niin ei siitä mitään haittaa lapselle ole, että hän tulee takaisin vanhempien huoneeseen (päinvastoin, tykkäähän useimmat aikuisetkin nukkua oman kullan vieressä) . Jos taas velvetia tuntuu että itse jaksat öiset heräämiset niin voihan sitä omaan huoneeseen totuttamista jatkaa.
 
Velvetia: ei varmaankaan sitten ole vielä valmis olemaan yötä ilman vanhempia. Meillähän kävi samalla lailla heinäkuussa ja heti, kun otettiin takaisin meidän makkariin viikon kokeilun jälkeen, niin yöt rauhoittui ja nukkui pidempään. Kyllä se lapsi siellä omassa huoneessa nukkuu, kunhan vaan on siihen valmis. Ehkä kuukauden päästä onkin valmis siihen.

Nyt tyttö on viikon nukkunut omassa huoneessa heräämättä kertaakaan yössä. Myös me vanhemmat olemme nukkuneet paremmin, kun pienen kääntyilyt ja liikkumiset pinnasängyssä ei kuulu meidän korviimme. Hän myös nukahtaa hienosti yksikseen, hetken kohkaa omiaan ja välillä saattaa istuvalteen nukahtaa ja kellastaa siitä makuulle. Ainakin siltä hänen asennot välillä näyttää.
 
Kiitos vastauksista! Sehän tässä onkin ettei itse jaksa näitä heräämisiä.. Ajateltiin nyt kuitenkin vielä kokeilla josko tämä tästä lähtisi sujumaan. Eilen aamulla olin kyllä ihan valmis jo luovuttamaan tämän kokeilun mutta miehen kanssa juteltiin ja sovittiin että hänkin ottaa enemmän vastuuta öistä ja nukuttamisesta. Heti on tuntunut paremmalle itsestä yhden illan ja yön perusteella :-) Viikolla yöheräilyt on toki vain minun vastuulla kun mieskin tarvitsee unta että jaksaa töissä käydä. Meillä tämä oman huoneen tekeminen tytölle vaati muutakin kuin vain pinnasängyn siirtämistä eri huoneeseen, nimittäin kolmen makuuhuoneen huonekalut siirtyivät uuteen paikkaan. Siksi takaisin muuttamista ei ihan heti jaksaisi taas tehdä :O
 
Ei tämä omassa huoneessa nukkuminen ota oikein onnistuakseen. Kaksi viikkoa nyt kokeilua takana. Tyttö nukkui eka viikon lyhyet yöunet ja kahdet pitkät päiväunet. Ajateltiin sitten että jätetään toiset päikyt pois, jos saatais sillä yöunia pidennettyä. No nyt nukutaan 10 tuntia yöllä ja yhdet pitkät päikyt. Mut edelleen yöllä levotonta, ei tosin niin pahasti kuin eka viikolla. Tuttia saa vähän väliä käydä antamassa tai jatkaa itkaisun jälkeen itse uniaan. Joka yö ei tarvii imettää, välillä aamuöisin. Selvästi on aamuisin väsynyt niin kuin jäis unet kesken mut ei vaan saa jatkamaan niitä. Ei nyt oikein tiedä miten tästä jatkais, itselläkin niin väsy että järki seisoo päässä. Onneksi viikonloppuna saa jatkaa unia kun mies hoitaa tyttöä! Pitää viikonloppuna tehdä jotain ratkaisuja tän suhteen.
 
Ei se sujunut, muutettiin huoneet takaisin entiselleen jo kaksi viikkoa sitten. Eipä ole muistanut tänne käydä päivittämässä! Yöt rauhoittui heti eikä sen jälkeen olla juurikaan öisin heräilty. Tämä siis sopii meille paremmin niin mennään näin vielä toistaiseksi :)
 
Kiva juttu velvetia että yöt rauhoittui, vaikka ette ihan vielä siihen "viimeiseen" tavoitteeseen päässeet, eli omaan huoneeseen siirtymiseen, mutta eiköhän senkin aika tule. :)

Musta taas tuntuu että meillä mennään vaan takapakkia; poika nukkuu välillä kaiket yöt meidän keskellä, kun en vaan jaksa sitä edestakaisin rumbaa pojan ja meidän sängyn välillä. Toisaalta mua ei haittaa vaikka poika nukkuu meidän keskellä... Mutta toisaalta taas olisi mukava jos hän osaisi nukkua koko yön omassa sängyssä heräilemättä kovin paljoa. Pelkään, että "opetan" pojan nukkumaan vain meidän viereen, mutta onhan sekin poisopittavissa. Nyt on taas vaan hankalampi vaihe tuon nukkumisen kanssa. Tuntuu että poika on muutenkin koko ajan lahkeessa kiinni ja herää jopa päiväunilta itkemään mun perään, vierastaa tuttuja, isi ei kelpaa jne... Jospa se aika auttaisi tähänkin, pitää vaan sanoa että onneksi en ole vielä töissä, ois ihan mahdotonta!
 
Meillä on ollut viimeiset 2kk ihme hulinaa nukahtaminen. Välillä miehen kanssa melkein tapellaan, että kumpi nukuttaa. Viime viikolla mies sitten oma-aloitteisesti alkoi pitämään unikoulua tassuttelemalla ja nukahtaminen on nopeutunut eikä enää itkuja tule. Eikä nouse koko ajan pinniksen reunaa vasten pomppimaan. Eilen nukutin tytön viikon tauon jälkeen ja ilman itkuja päästiin. Kunhan vielä päästäisin takaisin siihen, että vaan jätetään lapsi sänkyynsä ja hän sinne itsekseen nukahtaa. Nyt pitää pinniksen vieressä olla. Varmaan tässä joululomalla sitäkin harjoitellaan.
 
Poika nukahtaa hyvin sänkyysä, mutta yöllä 00-3 aikaan alkaa huutoshow. Ei rauhotu millään nukkumaan, vaikka hoidan ja silittelen. Olen ottanut syliin ja odottanut jos siihen nukahtaisi, mutta ei oikein onnistu sekään. Olen sitten pojan laittanut meidän keskelle nukkumaan, ja siinä se nukkuukin äärettömän hyvin..
Olen yrittäny kattoa, jahka se hampaista johtuis, mutta en ole kyllä nähnyt merkkiä niistä..
 
Idapa, voi olla ihan ikään kuuluvaa eroahdistusta. Meillä on tosi voimakasta ollut jo pari kk, jossain vaiheessa poika tosiaan meilläkin nukkui omassa sängyssään suurimman osan yöstä, kävi vain tissillä... Nyt en edes jaksa nostaa häntä pois meidän keskeltä kun siinä nukkuu paremmin.

Niin, onhan tässä ollut tosiaan yksi sellainen yö, että poika heräsi vain kerran! Tosin valvoi sitten tunnin putkeen, mutta se johtui yskästä. Tällä hetkellä se pahuksen yskä herättää pojan muutaman kerran yössä, muuten on nukkunut paremmin kuin aikoihin. Jospa tää taas tästä.
 
Ahaa, no se vois kyllä olla.. Yritin tarjota vettäki yöllä jos sattus janottaa, nii ei ku kauheemman raivarin vaa sai siitä ku ees ehotin :D ja sylliin se haluaa sillon ku se itku kohtaus tulee.. Noh, on poika nukkunukki liian hyvin tähän asti, että ei se haittaa mitää jos meteliä pitää yöllä:D ihmetytti vaa.
 
Takaisin
Top