Yöt vauvan kanssa

Foorumi on aika hiljainen mut jospa tätä joku lueskelee:)
Eilinen ilta meni taas niin penkin alle et vinkkejä kaipaisi...klo 20 jälkeen tyttö rauhottui omaan sänkyynsä kunnes menin itse nukkumaan ennen klo 21 jolloin heräsi ja itku alkoi. Yritin ensin rauhoitella että nukahtaisi uudelleen mutta ei onnistunut, päätin ottaa rinnalle jossa menikin sitten pari tuntia...koko aikaa ei imenyt, torkkui välillä ja välillä kitisi ja itkeskeli, ei oikein nälkäkään tuntunut olevan. Vaipankin vaihdoin kuivaan. Sitten kun vihdoin näytti että alkaa nukahtamaan siirsin omaan sänkyyn, pari minuuttia oli hiljaista kunnes itku ja ähinä alkoi taas...otettiin sitten lopulta viereen johon rauhottui heti ja nukkuikin 4-5 tuntia putkeen. Miten saan rauhoitettua nukkumaan omaan sänkyyn? Vieressä kun nukkuu ei omasta nukkumisesta tule oikein mitään, tulee vaan torkahdeltua...

Toinen asia on vauvan nukkuminen päivällä...rauhoittuu nukkumaan vaan syliin, muutaman kerran sitteriin tai sohvalle vähäksi aikaa, omaan sänkyyn ei ollenkaan. Mies lähtee ens viikolla töihin niin oon pulassa jos ei nuku muualla kun sylissä...

On tää vaan niin uuden opettelua ja välillä iskee epätoivo kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä :sad001
 
Kyllä täällä päivittäin lueskellaan imetyksen lomassa, mutta kirjoittaminen on niin hidasta yhdellä kädellä :sad001

Meillä myös oli tarkoitus, että vauva olisi nukkunut omassa sängyssä alusta asti, mutta kitisee vaan siellä eikä kenenkään nukkumisesta tule mitään.. Mies sai siis lähtöpassit vierashuoneeseen ja me nukutaan vauvan kanssa meidän sängyssä siten, että tyttö on unipesässä (pelkään muuten, että kierähdän päälle). Tällä tavalla saan tytön edes jotenkin nukkumaan, sitten kun ensin on kärsitty monta tuntia vatsavaivoista. Tarkoitus toki olisi, että tyttö nukkuisi jossain vaiheessa omassa sängyssä, mutta mennään helpoimman kautta nyt nää 3 ekaa kuukautta, jonka jälkeen TOIVOTTAVASTI loppuu noi vatsavaivat. Tarpeen tullen vauvaa voi imettää suoraan unipesässä ollessa, kun on itse kyynärpään varassa, jolloin lasta ei tarvii siirtää minnekään kun nukahtaa tissille. Tästä ainakin meidän tissitakiaiselle apua :D
 
Täällä vauva nukkuu osittain omassa sängyssä. Koska en imetä, niin selvästikään ei kaipuuta syliin niin hirveästi. Tosin sylissä nukahtaa aina. Itse nukun toisessa makuuhuoneessa ja mies toisessa. Vauva nukkuu minun ja seinän välissä nyt toistaiseksi, koska näin sitten taas nukun itse paremmin. Yössä nukutaan n.4-5pätkissä, mutta meidän yö alkaa vasta 22-00 paikkeilla, viime yönä 01.50-6.00/06.30-10.30, noiden unien väleinä vaihdan vaipan ja syötän n.120ml. Vauvalle annan ns. Unimaitoa kitinään, jolloin sitä menee n. 10-40ml, ja silloin kyse on vain unen kiinni saamisesesta. Olen myös huomannut että vatsavaivoja on tullut. Ja epäilen että syynä on kehitys plus rela d, joka vasta aloitettiin. Korvike meillä on alusta asti ollut sama omneo. Nyt mennään näillä ja katsotaan miten tuo elo muuttuu kun ikää tulee, mutta vatsavaivoja taitaa suurimmaksi osaksi nyt olla.. Täytyy vaan jaksaa.
 
Lueskelen foorumia päivittäin..juurikin imetysten aikana [emoji5]
Tarkoituksena oli täälläkin nukuttaa tyttöä omassa sängyssään, mutta toisin kävi. Mies siirtyi olohuoneeseen nukkumaan ja me nukutaan sitten neidin kanssa parisängyssä. En enää pelkää kierähtäväni hänen päälleen ja itse asiassa nukun todella hyvin hänen vieressään. Kokeillaan tuota omassa sängyssä nukuttamista sitten, kun vauva on hieman vanhempi ja vähemmän heräilyjä yöllä [emoji4]
 
Mä käärin vauvan peittoon tai fleecehuopaan illalla ja imetän hänet siinä kapaloituna. Siinä on helppo nostaa hänet sänkyyn eikä tule niin suurta lämpötilan vaihtelua kun nostaa lämpimästä sylistä sänkyyn. Yöllä kun imetän nostan hänet siinä kapalossa (ei siis mikään kunnon tiukka kapalo, kädet on kuitenkin vapaana) syliin taas.
 
Täälläkin lueskellaan joka päivä imetyksen lomassa, mutta yhdellä kädellä vastaaminen on niin hidasta. Meillä vauva nukkuu samassa sängyssä meidän kanssa. Joskus jopa nukutaan kaikki neljä samassa sängyssä kun esikoinenkin ryömii sinne yöllä. :grin Yöt meillä nukutaan huonosti. Tai mies ja esikoinen saa ihan hyvin nukuttua, vaikka vauva elämöikin välillä melkoisesti, mutta itse tunnun nukkuvan yössä vain muutamia tunteja kun vauva roikkuu tissillä vähintään kerran tunnissa. Päivisinkään ei oikein voi nukkua kun esikoinen vaatii huomiota. Välillä käy kyllä mielessä jopa täysimetyksestä luopuminen, vaikka maitoa tuntuukin riittävän. :sorry: Näin alkuillasta meillä nukutaan pisimmät pätkät, joskus jopa kolme tuntia, muttei puhettakaan yhtä pitkistä pätkistä yöllä. :dead:
 
Täytynee meidänkin miettiä miehen siirtymistä nukkumaan toiseen huoneeseen jos tyttö alkaa rauhoittumaan vaan viereen. Eipähän tää aika ikuisesti kestä, pääasia et saatais kaikki nukuttuakin... Jos on sängyssä tilaa niin pystyn itsekin paremmin nukkumaan vauva vieressä, viime yönä kun tyttö oli meidän keskessä murehdin miehen kierähtämistä päälle...
Tuota kapaloimista peittoon vois myös kokeilla.
 
Meillä huijataan poika nukkumaan omaan sänkyyn yöllä niin, että lämmitetään sänky kauratyynyllä,ja tarvittaessa jätetään se tyyny vielä viereen niin ei herää siihen kun joutuu lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn.toimii ainakin meillä.Vielä kun alkais nukkua öisin vähän pidempään kun 3tuntia kerrallaan...
 
Myös mä luen kyllä foorumia, mutta sama homma kuin muilla. Yhdellä kädellä hidas kirjoittaa. Meilläkin yöt tosi katkonaisia. Nyt kun mies on palannut töihin, huolehdin pääasiassa itse vauvasta yöllä ja päivällä kun mies on töissä. Toki koska täysimetän, miesei voi kotona ollessaankaan oikein muuta kuin vaihtaa vaippaa ja huoltaa vauvaa sekä pidellä sitä sylissä, kun mä olen vaikka suihkussa.

Mutta joo. Esim. viime yö: vauva simahti klo 20 ja heräs 2330. Syötin 1,5 h, jossa välissä jo kerran nukahti, mut sit havahtu. Uus vaippa, imetys, nukahdus. Unille yhdeltä, mutta kolmelta taas herätti. Kakoi, nieleskeli ja vinkui jo sitä ennen. Klo 3-5 syötin vauvaa toisessa huoneessa, jotta mies saa nukkua. Torkahtelimme molemmat aika ajoin. Viideltä aloin olla valvomiseen ihan tsipissä, jolloin mies porhalsi onnekseni paikalle ja otti kärisevän ja itkeskelevän vauvan, käski mun mennä nukkumaan ja panna korvatulpat. Mies syötti vauvalle pullosta parikyt milliä äidinmaitoa ja saman verran korviketta. Mutta vauva se vaan valvoi.

Seiskalta mies lähti töihin ja toi vauvan mulle. Viimein neljän tunnin syömä- ja valvomiskimaran jälkeen nukahti rinnalle, ja koisasimme pari tuntia.

Yöllä ipanaa tuntuu häiritsevän liman/maidon nousu suuhun/kurkkuun. Kakoo, pulauttelee ja nieleksii. Muilla tätä? Mikä neuvoksi? Sängynpäätyä on jo nostettu ja yritetään röyhtäyttää, mutta ei aina röyhtäise. Ja tuohon kakomiseen vauva herää itsekin, muuttuu levottomaksi ja alkaa itkeskellä. Ei siis öisin itke pelkkää nälkää. En tiedä, mitä pitäis tehdä.
 
Meillä Nessu oli ihan samaa. Huonoimmat yöt meni niin, että nukuin 22-24 ja 06-07 kun vauva miehen sylissä. Meillä vauva oli myös päivisin kovin itkuinen ja huono nukkumaan. Lääkäri sitten kehotti kokeilemaan maidotonta imetysdieettiä ja saatiin myös testiin Gaviscon - lääkettä. Lääke auttoi vähän, mutta maidoton id on auttanut tosi tosi paljon ja yöt menee jo tosi hyvin 2-3h pätkissä :) eli meillä siis refluksioireet todennäköisesti johtuu maitoallergiasta (esikoisellakin oli joten ei tullut yllätyksenä)
 
Vielä lisäyksenä, että lääke jätetty pois. Maidoton dieetti on ainakin kokeilemisen arvoinen, 2 vkossa yleensä näkee, että auttaako. (Monet kokeilee maidoton, munaton, naudanton ja soijaton). Meillä lisäksi kahvi ja suklaa tuntuu pahentavan oireita. Mutta eihän noista tiedä johtuuko (aina) mun syömisestä vai jostain muusta...
 
Isla, kertoisitko vielä tarkemmin siitä, mikä kaikki vauvan käyttäytymisessä muuttui, kun jätit maitotuotteet pois? Eihän kaikilla vauvoilla toki ole refluksia tai maitoallergiaa, mutta joillekuille nekin toki osuu. On mälsää katsoa, kun toisella on huono olo eikä tiedä, miten auttaa. Meillä kun on vielä vauvalla lonkkalasta, ei tiedä, mikä kitinä on siitä tulevaa, kun painaa vauvan selkää ja estää liikkumasta, ja mikä taas voisi johtua muusta. Ja kun nyt on kitinän alkuaikoina aloiteltu myös d-vitamiini, sekin voi olla uniongelmiin ja ähellykseen sekä levottomuuteen syypäänä. On tää vauvanhoito yhtä salatiedettä. Onneks on vauvavakuutus, eli syiden etsiminen ja hoitaminen ei jää ainakaan rahasta kiinni.
 
Jäi se yöähellys pois, tai siis se jatkuva kantaminen yöllä, kun ei viihtynyt yhtään vaakatasossa (nyt nukutaan ilman sängynpäädyn korotusta), pukuja ei juurikaan ole tullut enää, ei ole enää päivällä niin itkuinen eikä itke illalla selkä kaarella. Nyt on nukkunut myös paremmin päiväunia, aiemmin nukkui vain sylissä ja liikkuvissa rattaissa.

Edelleen välillä nousee maitoa takas ruokatorveen/suuhun, mutta vähemmän. Vähemmän ärinaa ja ähinää. Kovin hyvin ei vielä viihdy lattialla selällään.

Mutta on tosiaan joo salatiedettä! Ei voi tietää mikä johtuu mistäkin. Enhän mäkään nyt 100% varma ole että kaikki on johtunut maidosta, mutta toistaiseksi ainakin vauva voi nyt paremmin :) ja kai usealla vauvalla on vatsavaivoja ja/tai refluksioireita ja ne ei johdu varsinaisesti mistään ja menee ohi itsestään 2-4kk iässä.

Tsemppiä!

Edit: kyllä meillä edelleenkin välillä ähelletään ja itketään ja selkeästi vatsavaivoja. Mutta yleisesti vauva on selkeästi tyytyväisempi ja hymyilee nyt paljon :)
 
Muokattu viimeksi:
Isla, kiitos vielä vinkeistä. Aloitin maidottoman dieetin kokeilumielessä, josko auttaisi pientä. Eniten ihmettelen, kun meidän poitsun röhinöitä, kakomista ja nieleskelyä esiintyy unilla vain öisin. Päikkäreillä mitään sellaista ei kuulu, vaikka ihan samassa unipesässä ja asennossa nukkuu. Nyt oon saanut lapsen nukahtamaan myös aamuyön valvomisten jälkeen (viime yönä oltiin taas hereillä klo 3-7) mun mahalle makoilemaan. Siinäkään ei röhise, on tosin toisin päin siinä kuin yöunilla pesässään.
 
Oi voi kun on tällä kertaa pitkä yö. Oon itse ihan naatti, silmät ristissä odotan että tuo pikkuyökyöpeli nukahtaisi .. Meni ihan kivasti ajoissa yöunille, mutta heräsi tuossa kolmisen tuntia sitten ja nyt sitten vaan jokeltelee omiaan. Ei onneksi itke enää, sitäkin tuossa teki ennen kuin rauhoittui. Nyt vaan jokeltelee ja touhuaa... Onhan tässä ollut jo monta onnekasta yötä kun ollaan herätty vain kaksi kertaa ja sujuvasti nukahdettu uudestaan. Mutta ei tällä kertaa. Itse sain päivällä otettua 30 minuutin unet. Niillähän pärjää hyvin pitkälle :wink ... Josko tuo aamulla nukahtaisi. Onneksi huomisen voi nukkua hyvällä omatunnolla.
 
Hei kaikille:)

Täällä valvotaan öitä tänään 2 viikkoa täyttävän pojan kanssa. Alussa maito ei tahtonut nousta ja lapsen paino laski joten oltiin lisämaidolla. Nyt maitoa tulee jo hyvin ja paino noussut kovasti. Tähän asti nukuttu hyvin, mutta nyt nukkumaan käyminen illalla kovan työn takana. Lapsi nukkuu meidän kanssamme, ei suostu nukkua omassa sängyssä. Nukuttamiseen menee ainakin 2-3h eikä häntä rauhoita muu kuin rinta. Tutti otettu käyttöön mutta ei suurta vaikutusta. Ilmavaivat vaivaavat poikaa öisin, mutta jalkojen pumppaamisella en ole saanut ilmaa pois. Onko tämä iltakukkuminen normaalia kun pieni kuitenkin nukkuu päivällä hyvin?
 
Täällä kans järkky yö takana. Meinasin kirjoittaa jo yöllä ja valittaa mut olis tullut niin paljon kirosanoja et jätin kirjoittamatta... Taaperolla ja vauvalla alko nuha n kolme viikkoa sitten ja meni parissa viikossa ohi. Vajaan viikon oli molemmat paremmassa kunnossa ja sit tuli nuha takas kahta kauheempana! :sad001 Nyt on sit pari yötä valvottu vauvan tuhinaa ja taapero herää pari kertaa yössä kans. Ainut asento missä vauva nukkuu krohisematta on mun sylissä niin että mä istun. Vaikka pitäisin hänet samassa asennossa ja makaisin itse hän alkaa krohista tai suoraan itkeä. Viime yönä meinas oikeesti mennä hermot kun en tiedä kuinka monta kertaa sain hänet nukahtamaan syliin, sain siirrettyä omaan sänkyyn ja jatkoi hyvin nukkumista kun odotin sängyn vieressä herääkö vai ei. Mutta samalla sekunnilla kun mun pää kosketti tyynyä alko vauva itkeä!!! Mä en vaan saanut maata.
Aamulla sain sit torkuttua kun taapero leikki olihuoneessa ja katsoi Muumeja ja mulla oli vauva sylissä ja olin puoli-istuvassa asennossa selällään. Yöllä tämäkään asento ei kelvannut neidille.
 
Kerran jo kirjotin pitkän tekstin mutta sitte se hävisikin kokonaan! Noh yritetään nyt uudestaan kun hetki aikaa :) Täällä menee yöt suhteellisen hyvin jos viime yötä ei lasketa. Toivotaan että oli vain poikkeus! Mutta siis useampana yönä menny niin että syötän noin klo23.30, 3.00 ja 7.00 ja onnistunu saamaan pojan sänkyyn häntä herättämättä ellen ite ole kerenny nukahtaa :D MUTTA viime yö oli hanurista! Pojalla just valvomispätkä 23-> ku tuntu että jatkaa ja jatkaa vaan valvomista rinnalla niin lopulta laitoin tutin suuhun ja aloin itte nukkumaan. Sitte ku heräsin lähempänä kolmea niin nostin pojan sänkyyn ja melkeen suoraan heräsi ja eiku takas vaan rinnalle. Sitte alkoki ähellys jota kesti parisen tuntia :/
Mutta siis meilläkin pojalla aika paljon masuvaivoja pitkin päivää ja tahtookin aina herätä vatsan väänteisiin :|
 
Täällä kans järkky yö takana. Meinasin kirjoittaa jo yöllä ja valittaa mut olis tullut niin paljon kirosanoja et jätin kirjoittamatta... Taaperolla ja vauvalla alko nuha n kolme viikkoa sitten ja meni parissa viikossa ohi. Vajaan viikon oli molemmat paremmassa kunnossa ja sit tuli nuha takas kahta kauheempana! :sad001 Nyt on sit pari yötä valvottu vauvan tuhinaa ja taapero herää pari kertaa yössä kans. Ainut asento missä vauva nukkuu krohisematta on mun sylissä niin että mä istun. Vaikka pitäisin hänet samassa asennossa ja makaisin itse hän alkaa krohista tai suoraan itkeä. Viime yönä meinas oikeesti mennä hermot kun en tiedä kuinka monta kertaa sain hänet nukahtamaan syliin, sain siirrettyä omaan sänkyyn ja jatkoi hyvin nukkumista kun odotin sängyn vieressä herääkö vai ei. Mutta samalla sekunnilla kun mun pää kosketti tyynyä alko vauva itkeä!!! Mä en vaan saanut maata.
Aamulla sain sit torkuttua kun taapero leikki olihuoneessa ja katsoi Muumeja ja mulla oli vauva sylissä ja olin puoli-istuvassa asennossa selällään. Yöllä tämäkään asento ei kelvannut neidille.


Täällä on myös ollut tuota nuhaa, ja sen tuomaa krohinaa. Oon kyllä kokeillut kaikenmaailman temppuja, vauvan olon helpottamiseen, välillä on ollut oikein hyviä hetkiä henki kulkee hyvin, ja sitten taas on alkanut kova itku ja nenä ihan räkäinen ja tukossa.. Oon koittanut pikkuniistäjää, ja topsyllä ottanut nenän suusta, sekä suolatippoja laittanut, myös sipulia oon pilkkonut harson sisälle. Luulen että tää nuha on kyllä iso syy tähän että yöt on menneet hiukan persiilleen. Sekä tuon korvikkeen kanssa pelaaminen, mikä sopii ja mikä ei, sekä sitten sen tuomat vatsavaivat. Simppeli vauvanhoito eloineen on jäänyt taka-alalle =D Nyt täytyy koputtaa puuta, koska tämä yö on ollut toistaiseksi poikkeuksellinen näiden huonojen joukossa. Nyt vauva nukkuu, mutta minä en. Tää valvominen on vaikuttanut omaan unenlaatuun ja unesta kiinni saamiseen... Nyt minä olen se yökyöpeli =D
 
Huhheijaa, ei paljo naurata. Viime yönä neljä tuntia unta ja sekin pätkissä. Ei oikein huumoria irtoa. Vauva haluaa vain syödä kellon ympäri ja on itsekin ihan töötissä valvomisesta. Ja mies ihmetteli aamulla, miks oon niin kärttynen... noo kun kuukauden on kohta vetäny näillä unilla, niin alkaa olla pinna kireellä. Voi kun vauva alkais nukkua öisin vähän enemmän, niin äitikin vois paremmin ja pystyis nauttimaan yhdessäolosta kunnolla.
 
Takaisin
Top