Yöt vauvan kanssa

Meillä yöt ovat olleet melko samanlaisia tämän kohta kolme viikkoa. Vauva syö 2-3 kertaa, syönnin jälkeen pidän pystyasennossa hetken, jotta saa röyhtästyä. jatkaa sitten uniaan, jos vääntelehtii tai vaikuttaa tyytymättömältö selällään, laitan kyljelleen nukkumaan, se rauhoittaa. Vaippa pitää vaihtaa 1-2 kertaa yössä, kun vääntää syödessä kakat. Ei onneksi vaihtoon erityisemmin herää. Melko pimeässä touhutaan, eikä yöllä seurustella tms. Ja mun mielestä siis poika nukkuu hyvin ja saan itsekin levättyä riittävästi.

Mies onkin sitten eri mieltä. Hän nukkuu tosi huonosti, koska poika kuulemma ääntelee läpi yön. Murisee, örisee, ähkii ja puhkii. Itse en näihin ääniin herää, mutta mies ollut aina kevyempi nukkuja. Sanoinkin, että voisi kokeilla vierashuoneessa nukkumista. Turhahan hänen on öitään valvoa, kun töissäkin pitäisi jaksaa käydä.

Maitoa mulla tulee hyvin. Välillä ihan tulvimalla ja pakkasessa on maitoa pumpattuna. Tällä kertaa imetys tuntuu onnistuvan ja toivottavasti kestää pitkään. Esikoisen kohdalla ei siis sujunut, lähinnä ehkä siksi, etten itse tykännyt koko touhusta ja nännit oli jatkuvasti rikki. Lopulta tyttö itse kieltäytyi kokonaan tissistä 6 kk iässä ja mä olin helpottunut. Mutta hyvinhän tuo on kasvanut korvikkeillakin, on ollut harvoin kipeä ja pituuskasvu yläkäyrillä. :)
 
Kotona oltu nyt 5 yötä. Aikailailla tyttö syö puolen yön maissa, sitten 5 aikoihin ja sitten aamulla 9-10 maissa. Hyvin siis menee, kovasti tyytyväisenä omassa sängyssä. Kun herää syömään niin mies yleensä hakee vauvan mun iholle viereen syömään ja kun nukahtaa niin vaipanvaihto ja vien takas omaan sänkyyn :)

Muuten ei mitenkään hirveesti pidä elämää öisin, tietysti kun kakkaa vääntää niin saattaa vaatia vähän hyssyttelyä, mutta muuten ollaan saatu nukuttua hyvin :)
 
Täällä alkaa jo rutiinilla menemään yöt. Viime yö meni näin: 00.30 vaipan vaihto + maitoa 90ml, 03.45 maitoa 60ml, 07.30 vaipan vaihto + maitoa 90ml... Ja sit vaihteeksi unta.. Seuraavaksi herättiinkin sopivasti th:n tuloon 10.30. Tarkastuskin läpäistiin puhtain paperein ja painoakin oli tullut 3670 -> 3950. Ja muutenkin th:n mielestä tyttömme on varsin tyytyväinen. Vaikka se kyllä ollaan itsekin huomattu... Onneksemme myös Omneo korvike sopii, eikä vatsavaivoja ole.
 
Yöt menevät pääsääntöisesti hyvin. Yöllä syöttöjä yleensä kolme. Parina viime yönä tyttö on tosin ollut hereillä jopa melkein pari tuntia vatsakipristelyn vuoksi [emoji54]
 
Tyttö nyt viikon ikäinen ja th kövi eilen kotikäynnillä. Koska paino oli noussut 150g sunnuntaista, niin saatiin lupa pidentään yön syöttäväliä siitä 3 tunnista 4 tuntiin eli saa itsekin vähän enemmän nukuttua syöttöjen välissä (jos siis tyttö ei itse herää syömään). Mun mielestä jotenkin muutenkin omituista, että lapsi pitää väkisin herättää syömään max 3h välein (nyt 4h), vaikka muuten nukkuisi tyytyväisenä, mutta ymmärrän kyllä että nuo säännöt on tehty vauvojen parhaaksi :) Ovatko muut noudattaneet tuota 3h syöttöväliä myös yöllä?
 
Tilkku, ihanasti ovat teidän yöt löytäneet rytmin :) ja sopiva vastikekin.. Kävi mukavan nopeasti :D .
Minä en ole herättänyt omaani kertaakaan syömään. Enkä aio herättää tulevaakaan jos syntyy normi kokoisena ja kasvaa/ruokailee yhtä hyvin kuin veljensä. Siskoni herätteli ihan pienenä omaansa kun tyytyväisenä saattoi rykäistä kuusi tuntia unta. Ei tosin kauaa, mutta sen pikkuvauva ajan viiden tunnin jälkeen. Päivällä nyt ei niin kauaa nukkunutkaan.
 
Tyttö nyt viikon ikäinen ja th kövi eilen kotikäynnillä. Koska paino oli noussut 150g sunnuntaista, niin saatiin lupa pidentään yön syöttäväliä siitä 3 tunnista 4 tuntiin eli saa itsekin vähän enemmän nukuttua syöttöjen välissä (jos siis tyttö ei itse herää syömään). Mun mielestä jotenkin muutenkin omituista, että lapsi pitää väkisin herättää syömään max 3h välein (nyt 4h), vaikka muuten nukkuisi tyytyväisenä, mutta ymmärrän kyllä että nuo säännöt on tehty vauvojen parhaaksi :) Ovatko muut noudattaneet tuota 3h syöttöväliä myös yöllä?
Meillä piti esikoista herätellä 2 tunnin välein. Sille jäikin se rytmi päälle 7kk. Ihan hirveetä! Olin aivan zombie.
 
Meillä tuo rytmi toimii vauvan ehdoilla. Eli kun ja jos hän herää. Vaikka päivisinkin nukkuu hyvin pitkiä välejä. Niin emme herätä. Viime yö meni hiukan taas toisella tapaa. Mutta ei voida odottaa että jokainen yö olisi noin pienen kanssa heti niin "täydellistä" nyt olen itsekin sairaana, joku ihmeen pöpö kurkussa niin ei oikein jaksaisi herätä... Mutta onneksi on tuo kumppani joka voi myös kantaa kortensa yöaikana.
 
Ompa täällä paljon hyvin nukkuvia vauvoja! Meillä hyvänä yönäkin syödään vähintään 5 kertaa. Harvoin nukkuu yli 3 h putkeen. Vauvalla paljon ilmavaivoja ja yölläkin kantelen sylissä ja jumppaan jalkoja jne.. nyt kuitenkin nukutaankin välillä, pitkään meni niin että vauva kähisi levottomasti 24-05 välisen ajan yöllä (jätin kahvit ja suklaat ja se auttoi levottomuuteen). Vauva tuntuu reagoivat vatsallaan tosi herkästi mun syömisiin. Parhaat yöt on silloin kun mun omat syömiset on olleet tosi vähäiset ja pois kaikki herkästi ilmavaivoja aiheuttavat.. nyt pitäisi vaan jaksaa olla tarkka omien syömisten kanssa, niin yötkin menisi paremmin... haukotus. Tekisi mieli kahvia...
Vauva 4vko vanha
 
Hyvä Isla, että noista tiettyjen ruokien poisjättämisestä on ollut teille apua :) oletko huomannut kuinka nopeasti sun syömä ruoka vaikuttaa vauvan mahaan? Voisin itsekin kokeilla joidenkin ruokien rajoittamista, kun meilläkin tyttö on aika itkuinen alkuillasta ja sitten kun saa vihdoin ilmat pois mahasta ja kurat väännettyä vaippaan, niin alkaa helpottamaan. Bongasin eilen tälläisen vauvan hierontaohjeen vatsavaivoihin, josko teille olisi jotain apua siitä.
2db774560bf9c246f15160dcdcda5a08
 
Tyttö nyt viikon ikäinen ja th kövi eilen kotikäynnillä. Koska paino oli noussut 150g sunnuntaista, niin saatiin lupa pidentään yön syöttäväliä siitä 3 tunnista 4 tuntiin eli saa itsekin vähän enemmän nukuttua syöttöjen välissä (jos siis tyttö ei itse herää syömään). Mun mielestä jotenkin muutenkin omituista, että lapsi pitää väkisin herättää syömään max 3h välein (nyt 4h), vaikka muuten nukkuisi tyytyväisenä, mutta ymmärrän kyllä että nuo säännöt on tehty vauvojen parhaaksi :) Ovatko muut noudattaneet tuota 3h syöttöväliä myös yöllä?

Meillä on sama ohje. Kun alussa sokerit heitti ja paino ei noussut riittävästi. Sokerit on kunnossa nyt, saatiin ne sairaalassa jo ojennukseen. Nyt painon nostattelua minkä vuoksi pitää herätellä. Tuntuu tyhmältä kun vaiva nukkuisi tyytyväisenä. On myös pitkiä aikoja valveilla ja tankkaa kauan. Toivottavasti saadaan pian jättää yön herätyskellot. Tänään aamulla en edes herännyt herätyskelloon mut reilun 4h unien jälkeen poika heräili tyytyväisenä itsekseen höpöttelemään ja herättelemään minua.
 
Mä en ole omaani herättäny kertaakaan syömään. Tokikin ollaan oltu hyvinvoivia ja kaikki sokerit yms olleet normisti ja paino hyvin noussut, toista varmasti jos arvot heittää tai on keskosuutta yms. Mä ite oon sitä mieltä että kyllä se sieltä herättää kun nälkä iskee.
 
Meillä vauva herää silloin kun oltaisiin menossa nukkumaan klo.23-24 aikoihin, vaatii noin 6 syöttöä ja jatkuvaa sylittelyä kunnes nukahtaa klo. 3-4 aikoihin, sitten herää 3 tunnin välein syömään. Mies ei herää yöllä edes huutoitkuun kun taas itse herään jo pelkkään kähinään, omat unet jää n.4 tuntiin. Aluksi nukuin vauvan kanssa päiväunia mutta nyt en ole saanut päivällä yhtään unta..
 
Hyvä Isla, että noista tiettyjen ruokien poisjättämisestä on ollut teille apua :) oletko huomannut kuinka nopeasti sun syömä ruoka vaikuttaa vauvan mahaan? Voisin itsekin kokeilla joidenkin ruokien rajoittamista, kun meilläkin tyttö on aika itkuinen alkuillasta ja sitten kun saa vihdoin ilmat pois mahasta ja kurat väännettyä vaippaan, niin alkaa helpottamaan. Bongasin eilen tälläisen vauvan hierontaohjeen vatsavaivoihin, josko teille olisi jotain apua siitä.

Kiitos hierontaohjeesta! Onkin vähän jalkoja ja vatsaa hieronut.

Tuntuu että reagoi noin 12h + päästä mun syömisiin. Kahvilla pidempi vaikutusaika. Toissa päivänä söin linssejä sosekeittossa ja ilmavaivoja oli tosi paljon koko yön ja jatkuivat vielä eilen, illalla vasta helpotti. Toki saattoivat johtua jostain muustakin. Jotain luin että vauvan vatsa reagoi 0,5-2 vrk:n kuluessa (allergiat erikseen).

Viime yö oli taas hyvä! Ihanaa kun saa nukuttua. Meillä ei sopivia ruokia tuntuvat olevan ainakin nämä: linssit & pavut, ruisleipä, kahvi, suklaa (/kaakao). Lisäksi syön varovaisrmmin maitotuoteita, kananmunaa, paprikaa ja ylipäätään kaikki makeat herkut ja ihan vaalea vehnäleipä. Mustikkaa pitää vähän seurailla. (Kaalia en uskalla edes kokeilla kun se oli esikoisen kanssa paha. Myös kaikki keinomakeutusaineet on muutenkin poissa ruokavaliosta). Mua kyllä surettaa etten voi juoda kahvia enkä syödä herkkuja, etenkin suklaata. Noh, pitää varovaisesti kokeilla taas muutaman viikon päästä... (vaikka terveellistä se on olla ilman herkkua, mutta kyllä tälleen väsyneenä jotain iloa tähän syksyyn pitäisi saada :D)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä vauva herää silloin kun oltaisiin menossa nukkumaan klo.23-24 aikoihin, vaatii noin 6 syöttöä ja jatkuvaa sylittelyä kunnes nukahtaa klo. 3-4 aikoihin, sitten herää 3 tunnin välein syömään. Mies ei herää yöllä edes huutoitkuun kun taas itse herään jo pelkkään kähinään, omat unet jää n.4 tuntiin. Aluksi nukuin vauvan kanssa päiväunia mutta nyt en ole saanut päivällä yhtään unta..

Olisikohan mahdollista vähän aikaistaa tuota tankkausta? Herättelet vähän aiemmin illalla syömään ja seurustelet, sylittelet jne kirkkaammassa valaistuksessa? Eihän vauvoilla tosiaan ole vuorokaudesta mitään hajua, mutta jos sitä voisi vähän ohjailla? Usein vauvat tankkaavat maitoa ja syliä illalla usean tunnin ajan ennen yötä.
 
Ilsa, eilen illalla yritinkin herätellä ja pidin pystyasennossa mutta mokoma nukkui kuin tukki :D Pitää vielä yrittää uudelleen.. Miesraukka valvoi eilen aamukuuteen vauvan kanssa jotta saisin kunnolla nukuttua, toi vaan vauvan välillä luokseni syömään.
 
Haha, vauvat voivat kyllä olla uskomattoman hyviä nukkujia silloin kuin ei tarvitse!

Meidän piti esikoista herätellä syömään, syntyi vähän aikaisemmilla viikoilla ja oli keltaisuutta ja paino laski aika paljon aluksi. Vauvaa oli aluksi tosi vaikea saada hereille. Silloin toimivia keinoja oli vaipan vaihto kirkkaassa valaistuksessa ja vaatteet kokonaan pois. Ja lattialla peiton päällä pysyi vähän hereillä, mutta syliin nukahti yleensä heti.

Ihana mies sulla Regan!
 
Meillä nyt viikon ikäinen vauva on myös aina alkuyöstä seurustelutuulella. Joskus kymmenen aikaan haluaa alkaa juttelemaan ja käy usein rinnalla. Saa tuolloin illalla myös lisämaitoa. Joskus yhden maissa nukahtaa ja sitten herää taas parin tunnin välein rinnalle. Aamulla sitten nukkuisi pudemmän pätkän ja joudun kolmen tunnin kohdalla herättämään syömään. Raukka on vaan niin umpiunessa, että ottaa aina muutaman imun rinnalla ja sitten kuukahtaa taas. Vauvalla tippui paino tosi paljon sairaalassa ja saatiin ohjeistus lisämaidon antamisesta. Nyt ekassa neuvolassa lisämaitoja alettiin purkaa ja ohjeistus on herättää kolmen tunnin välein rinnalle siihen saakka kun syntymäpaino on takaisin saavutettu. Tiheän imetyksen tarkoituksena on myös tukea mun maidonnousua. Maito on noussut vähän heikosti kun menetin synnytyksessä reippaasti yli kolme litraa verta. Nyt sitä tulee jonkin verran, mutta hieman jännittää tiistain punnitus, että onko paino noussut kun lisämaitoja purettuin ja vauva on ollut muutaman päivän rinnalla ja saanut vain yhden lisämaidon päivässä.
 
Takaisin
Top