Vitamiinos

Mä kysyin myös tänään Yliopiston apteekista tuosta foolihapon saantisuosituksesta. Ei ollut heidänkään mukaansa noussut, ohjasivat että THL:n sivuilla on ajantasainen ohjeistus. Siellä annostus on vähintään 400 mikrogrammaa eli se riittää myös.

Itselläni on tosin korkeampi annostus kuin tuo 400 mikrogrammaa, mutta se johtuu muista syistä.
 
Mä oon syöny myös folaatti+d vitamiinia elokuusta lähtien, mut nyt täytyy varmaa mennä apteekkiin ja hakee loput mitä suositellaan. Apteekissa varmaa osaavat kertoo, mitkä ois hyviä, kun ite on näistä pihalla. 😁
 
Mulla on tällä hetkellä ollu vaan perus monivitsku+foolihappo. Pitää käydä tänään apteekissa ihmettelemässä että mikä olis hyvä 😁
 
Mulla on tällä hetkellä ollu vaan perus monivitsku+foolihappo. Pitää käydä tänään apteekissa ihmettelemässä että mikä olis hyvä 😁
Jos oikein ymmärsin, niin erona monivitamiiniin ja raskausvitamiiniin on se, että raskausvitamiineissa ei ole A-vitamiinia ja on enemmän foolihappoa?
Tiedä sit näistä :D
 
Mä kysyin myös tänään Yliopiston apteekista tuosta foolihapon saantisuosituksesta. Ei ollut heidänkään mukaansa noussut, ohjasivat että THL:n sivuilla on ajantasainen ohjeistus. Siellä annostus on vähintään 400 mikrogrammaa eli se riittää myös.

Itselläni on tosin korkeampi annostus kuin tuo 400 mikrogrammaa, mutta se johtuu muista syistä.
Mä mietin tätä kans ku mun kaveri opiskelee kätilöks ja kysyin siltä. Ni se sano ettei sil oo ainakaa tietoo ja et ku neuvolaki käyttää noit virallisii ohjeit ohjeistuksenaan ja niitten pitäis päivittyy ekana 🧐
 
@Aaltokukka mistä kertomasi ohjeistus foolihapon saantisuosituksen noususta on tullut? Sitä on nyt täällä useampi pohtinut, kun THL ei asiasta ole sivuillaan mitään maininnut eikä muualtakaan ole ko. ohjeistukselle lähdettä löytynyt.
 
Mulla tuli närästystä/pahoinvointia mamavitamiineista sillon ku alotin ne jo muutama kuukausi ennen plussaa. Oon nyt syöny pelkkää foolihappoa ja d-vitamiinia. Mul on ennen ollu käytös perus monivitamiini, mut en viiti ottaa sitä nyt lisäks ku sit foolihappoa tulis suositusta enemmän ja siin on kyl a-vitamiiniaki 🤔

Maitohapot kans välil käytös, myöhemmin aattelin ottaa ne säännöllisesti ku ne vissii voi ehkästä lapsella atooppista ihoa, josta ite kärsin.
 
@nabss se taisi olla niin, että muualla Euroopassa on noussut foolihapon saantisuositus siihen johki tonniin, vaikkei Suomessa (vielä, mahdollisesti) olekaan :)
 
Ainoan Raskaus- monivitamiini, jota apteekista suosittelivat. Kuulemma on ajankohtaiset määrät kaikkea tarpeellista ja turhat ainekset jätetty pois. Mul on suolistosairaus ja tää on sopinu😊 Raskautta yrittäessä otin jo käyttöön, mutta ny raskaana ollesta entistä tarkemmin. Välillä tuppaa unohtumaan🙈
 
Ainoan Raskaus- monivitamiini, jota apteekista suosittelivat. Kuulemma on ajankohtaiset määrät kaikkea tarpeellista ja turhat ainekset jätetty pois. Mul on suolistosairaus ja tää on sopinu😊 Raskautta yrittäessä otin jo käyttöön, mutta ny raskaana ollesta entistä tarkemmin. Välillä tuppaa unohtumaan🙈

Mä ostin kans tätä just ku apteekissa kehuivat. 😊
 
Mä oon ollut aikamoinen vitamiinien popsottaja aina mut neuvolan täti sanoi et nyt pelkkä minisunin mama -tabletti riittää. 🙂
 
Mulla tuli närästystä/pahoinvointia mamavitamiineista sillon ku alotin ne jo muutama kuukausi ennen plussaa. Oon nyt syöny pelkkää foolihappoa ja d-vitamiinia. Mul on ennen ollu käytös perus monivitamiini, mut en viiti ottaa sitä nyt lisäks ku sit foolihappoa tulis suositusta enemmän ja siin on kyl a-vitamiiniaki 🤔

Maitohapot kans välil käytös, myöhemmin aattelin ottaa ne säännöllisesti ku ne vissii voi ehkästä lapsella atooppista ihoa, josta ite kärsin.
Mä en kans pysty tota mama vitamiinia. Oon syönyt vaan foolihappoa. Pitäis d-vitamiiniy aloittaa myös...
 
Mä syön Multivita raskaus ja imetys -vitamiinia. Lisäksi menee päivittäin D-vitamiini 50mikrog.
 
Mä syön Multivita raskaus ja imetys -vitamiinia. Lisäksi menee päivittäin D-vitamiini 50mikrog.
Mä söin tämmösellä kombolla vitamiineja tuossa aiemmin, mutta neuvola käski lopettaa tuon ylimääräisen D-vitamiinin. Neuvola ohjeisti, että tuon monivitamiinin D-vitamiini riittää ja ylimäärin ei kannata syödä, koska se on rasvaliukoinen.
 
Mä söin tämmösellä kombolla vitamiineja tuossa aiemmin, mutta neuvola käski lopettaa tuon ylimääräisen D-vitamiinin. Neuvola ohjeisti, että tuon monivitamiinin D-vitamiini riittää ja ylimäärin ei kannata syödä, koska se on rasvaliukoinen.
Okei! Pitääpä kysästä kans neuvolasta mitä sieltä sanotaan 😊
 
Täällä ainoan raskausvitat ja lisänä omena 3,mutta jäätäviä mötiköitä molemmat ja välillä meinaa tehdä pahaa. Ite en syö ollenkaan kalaa ja aika kasvispainotteinen ruokailu muutenki. Vitamiinit aina ruokailun puolessa välissä runsaan nesteen kans, että pysyvät alhaalla:Grimacing Face: ois pitäny kysyä tablettien/kapselien kokoa kaupassa, mutta menin "näissä ei oo mitään ylimääräistä" mainoslauseen pauloihin ja kaikki muu unohtu😅
 
Mä oon jo monta kuukautta syöny sitä minisunin mammavitaa, sit D:tä 50 mikrogrammaa ja nyt ostin kalkkia ja tällä kertaa syönkin sitä kun saletisti en saa ruuasta tarpeeksi kalkkia ku maitotuotteita käytän niin harvakseltaan. Raskausomegan aloitin nyt myös 🙂
Olen itse syönyt 50 mikrogramma D vitamiinia jo enneen raskautta.
Neuvolasse soittaessa työntekijä sanoi, että voi voi se liian paljon.
Koko perhe käyttänyt aikaisemmin 10 mikrogramma, mutta apteekissa sanottiin, että se liian vähee. Teinillä todettikin todella alhainen D-vit. kehossa

Jokainen suosittele eri asioita
 
Ilmeisesti nää MiniSunin äitiysvitamiinit on niitä, joista joillekin on tullut pahoinvointia. Nimenomaan tää violettikorkkinen purkki.
Syön itse niitä, ei ole huomanut vielä pahoinvointia. (Viikko syönyt)
Voiko se olla rauta mikä aiheutta pahoivoinnin?
Olen aikaisemmin syönyt anemian takia rauta ja aina 2vk jälkeen pakko lopetta , kun aiheuttivat järkyttäviä vatsakipuja, oksentelua, myös pyörryin monta kerta.
Ja nyt kun mietin, minulla vatsassa kova turvotus ja niin kuin olisi jatkuvat supistukset.
 
Tein kyllä pahan virheen ku en aatellu yhtään ku ostin kalkin imeskeltävänä tablettina 🤢 ilman raskauttakin se on niin ällöttävän jauhoinen ja pahoinvoinnin kanssa en varmasti saa sitä alas. Viime raskaudes lopetin magnesiuminkin kun en vaan pystyny imeskelee sitä
Tein saman virheen enneen raskautta, ostin magneesiumia koko perheelle, meistä kukaan ei pystynyt niitä syömään 🤢
 
Takaisin
Top