Vitamiinos

Olen itse syönyt 50 mikrogramma D vitamiinia jo enneen raskautta.
Neuvolasse soittaessa työntekijä sanoi, että voi voi se liian paljon.
Koko perhe käyttänyt aikaisemmin 10 mikrogramma, mutta apteekissa sanottiin, että se liian vähee. Teinillä todettikin todella alhainen D-vit. kehossa

Jokainen suosittele eri asioita
Oon kyllä ehdottomasti sitä mieltä et 50 ei oo todellakaan täällä liikaa 😄 mullakin on ollut D-vitamiinin puutosta (niinku isolla osalla suomalaisia) ja lääkäri sano et todellakin voi syödä 50 ympäri vuoden 😊
 
D-vitamiinia ja foolihappoa olen syönyt jo pitkään. Nyt pahoinvoinnin vuoksi pillereiden nieleminen on ihan mahdoton tehtävä, mutta olin onneksi juuri hankkinut sideral folic-jauhetta (lähinnä siis rautalisä oli mielessä) ja siinä onkin d ja foolihappo mukana!
 
Äitiys- ja imetys vitamiinit käytössä taas🤭
Ostan kohta kaikki erikseen.
Äitiysvitamiineissä vaan 170-180mg magnesiumi ja suositus on se 320mg (jotkut paikat suositelevat yli 400mg) myös kalsiumi tärkeä, kun magnesium auttaa kalsiumin luuston.
Omega 3 pitäisi otta lisäksi (kaloissa ei ole enää Omega 3, he saavat sen omasta ruoasta ja kasvattetut kalat syötettään ihan jollain muualle, kun mitä ne luonnossa syö)

D vitamiini myös
 
Ostan kohta kaikki erikseen.
Äitiysvitamiineissä vaan 170-180mg magnesiumi ja suositus on se 320mg (jotkut paikat suositelevat yli 400mg) myös kalsiumi tärkeä, kun magnesium auttaa kalsiumin luuston.
Omega 3 pitäisi otta lisäksi (kaloissa ei ole enää Omega 3, he saavat sen omasta ruoasta ja kasvattetut kalat syötettään ihan jollain muualle, kun mitä ne luonnossa syö)

D vitamiini myös
Mä oon menny seuraavilla:
Diasporal magnesium rakeet suoraan suuhun ennen mitään muuta aamulla. Oli kesällä ehdoton, esti koko päivän lihasjumeja ja jalkojen suonen vetoja.

MamaÄitiys monivitamiini, erillinen foolihappo, ja erillinen kalsium. Otan ne aamupalan yhteydesdä..

Kalsium ja kofeiini estävät raudan imeytymistä!

Lounaalla D3 vitamiini, rasvaliukoinen, imeytyy ruuan kanssa parhaiten.

Alkuillasta iltapalan yhteydessä kalaöljykapseli ja pelkkää magnesiumia 375mg.
Aamuyöllä vessa käynnin yhteydessä, joka toinen yö200mg rautaa ja c- vitamiinia poretablettivettä.

Niillä oon mennyt koko rask ajan, tosin foolihapon lopetin RV 20, on vesiliukoinen, ei yliannostus riskiä.
Foolihappolisä on ehdoton, koska jos sitä ei ole tarpeeksi sikiöllä voi jäädä "selkä auki".
Kalaöljyt loppuu 36+0, koska ohentaa verta, joten synnytyksessä suurentaa hallitsematonta verenvuotoriski.
Kofeiinipitoisia juomia( kahvi, tee, energiajuomat) en ole juonut lainkaan ihan ekaraskausviikkooja lukuunottamatta.
Joo, mä saan magnesiumia "liikaa", sen tietää myös neuvolan lääkäri. Piti määriä hyväksytyissä rajoissa, verraten liikuntaan jota työhöni sisältyy.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla käytössä monivitamiini ja foolihappo 5 mg. Vertailin multiplus ja raskausajan vitamiinien määriä ja sisältöjä, erot oli niin pieniä niin pysyttelin tossa multiplus, kun sitä kotoa löytyy. Noi raskauteen tarkoitetut on aika tyyriitä, lisäks mulla hemoglobiini vielä tosi hyvä, niin en koe tarvitsevani lisänä rautaa.
 
Tällä viikolla pahoinvointi on pahentunut ja pari kertaa tullut jopa aamuoksut aamupalan jälkeen siis ekaa kertaa.. aiemmin oon ollut iltapahoinvoiva. Toisella kertaa vaikutelma pelkästä omega3 oksennuksesta.. aloin sitten testaan pahoinvoinnin yhteyttä vitamiineihin ja tuntuu,että tällä hetkellä ne toimii alle vartissa pahoinvoinnin käynnistäjinä.. tosi outoa, kun tää ongelma on tullut nyt ja ei paljoa kyllä mieli tee niitä käyttää eli tauolle nyt ainaki:sad-face: ainoa merkki alkuun ja nyt minisun mama, molemmat aiheuttaa ongelmia kuten myös se omega3
 
Vitamiinit edelleen tauolla 15+3... kokeilen aina yksittäisiä päiviä välillä, mutta pahoinvointi vaan saa kunnon kiihdytyksen jokaisesta tabusta. Iltaa kohti olo itellä pahenee ja tyhjään mahaan en ees yritä ottaa ja syön vielä jotain pientä päälle,mutta mikään ei tunnu auttavan..
 
Mä oon jo monta kuukautta syöny sitä minisunin mammavitaa, sit D:tä 50 mikrogrammaa ja nyt ostin kalkkia ja tällä kertaa syönkin sitä kun saletisti en saa ruuasta tarpeeksi kalkkia ku maitotuotteita käytän niin harvakseltaan. Raskausomegan aloitin nyt myös 🙂
En tiennytkään että on raskausomega. Miten se eroaa perusomega?
 
Käykö kenellekään niin, että miettii päivän aikana, että ottiko vitamiinit? Itse otan usein aamuisin D+mamamulti kiireessä ja sit alan pähkäillä päivällä, että otinko 🧐 saatan joskus unohtaa ottaa ja otan sit päivällä.
 
Mulle tuli neuvolasta suositus nyt syödä rautaa joka 2 pvä 100mg. Ja pahoinvointia se aiheutti. Muutenkin säätö sen kans, kun joko juon teetä tai syön maitotuotteita. Ja kumpaakaan ei saisi vetää -2+2h kun ottanut raudan. Onko joku keksinyt hyvän tavan ottaa rautaa?
 
Mulle tuli neuvolasta suositus nyt syödä rautaa joka 2 pvä 100mg. Ja pahoinvointia se aiheutti. Muutenkin säätö sen kans, kun joko juon teetä tai syön maitotuotteita. Ja kumpaakaan ei saisi vetää -2+2h kun ottanut raudan. Onko joku keksinyt hyvän tavan ottaa rautaa?
Mä otan aina illalla ennen nukkumaan menoa, mutta lievää pahoinvointia on silti ( luulen että johtuu raudasta)
 
Ekalla kolmanneksella apteekin mama äitiysvitamiini violetti purkki. Sen jälkeen raskaus& imetysvitamiini, joka sisältää kaiken muun paitsi ton foolihapon.
 
Itellä mama multivitamiini raskaaana ja imetyksen aikana, lisäksi kalsiumia. Välillä oon ottanu omega-3 , ilman A-vitamiinia
 
Takaisin
Top