Vitamiinit

Mä toivon myös, että ei hemoglobiini laske kovin paljoa. Esikoisesta ainakin pysyi itseasiassa koko raskausajan ihan hyvänä. :)

Kirjoittelin juuri salaiselle puolelle, että mulla oli ensimmäisessä neuvolassa rv7 hemppa 128 ja nyt toisessa neuvolassa 133. :D haha noussut vain.

Mulla ollut eilen ja tänään oudon huono olo mahassa ja heikottaa :/ Aloitin eilen magnesiumsitraatin. Oon ottanut 1n päivässä aluksi kun niitä sais 1-3 ottaa. Mietin voiko olla jotain aloitusoiretta. Jatkanko vaan jos vaikka totun niihin. Aattelin lähinnä kokeilla niitä mut varmaan ilmankin pärjäisin. Voihan tää huono olo olla jotain muutakin...

Jos tuntuu että sitraatti ei sovi, niin kokeile jotain muuta magnesiumia. Luontaistuotekaupassa osaavat neuvoa hyvin. Itse oon tilannut iherbistä trimag-magnesiumia, siinä kolmea erilaista muotoa ja on vatsaystävällistä. Tosin melko tyyristä ja harmillista kun ei saa Suomesta.

Kiitos, joo toi on harmi kun ei apteekista saa muuta kun sitraattia. Mut mulla taisi auttaa kun rupesin ottaa sitä iltasella n.18 maissa. Luin jostain vinkin, että yötä vasten olisi hyvä. Tai voi myös olla että totuin siihen. Tuntuu, että unet myös paranivat :) Saa nähdä milloin uskaltais nostaa annostusta..

Muistankohan väärin, mutta magnesiumlisistä kannattaa katsoa, että valmiste on helposti imeytyvää laatua. Esim. magnesiumsitraattia. :)

Muistankohan väärin, mutta magnesiumlisistä kannattaa katsoa, että valmiste on helposti imeytyvää laatua. Esim. magnesiumsitraattia. :)

Kyllä ja jos on maha jumissa niin oksidimuotoinen auttaa :)

Ostin nyt Maltofer purutabletteja. Kun oon Obsidania syönyt mutta ehkä liian lähellä ruokaa, niin hb oli laskenut kuitenkin ja nyt 107. Mietin vaan miksi tuossa Maltoferin ohjeessa luki että pitäisi kysyä neuvoa lääkäristä/apteekista jos on raskaana? Neuvolasta niitä kyllä ehdotettiin.. Vai olikos se niin että alkuraskaudessa ei saanut syödä rautaa.

Ja olisi varmaan pitänyt ottaa nestemäinen Maltofer, tuo taisi olla tosi kallis. Mutta olin jotenkin epäileväinen niistä tipoista.

Maltofer on parasta. Mä oon vetänyt kesäkuusta asti 200 mg/pv. Siksi otin alunperin noi purutabletit kun tippoja olis pitänyt vetää ihan törkeästi ja tullut vielä kalliimmaksi. Mulla oli siis rautavarastot tosi vajaana jo ennen raskautta, joten siksi aloitin tuon maltoferin jo ennen tietoa raskaudesta. Just kuukausi sitten kävin ferritiinimittauksessa ja hyvin oli noussut varastoarvot, hb oli neuvolassa kaksi viikkoa sitten 130, että tehokasta rautaa on kyllä. Ei mee rahat hukkaan!

Juu ei muakaan enää harmittanut etten ottanut niitä tippoja. Kattelin netistä niin saisi näköjään tiputtaa 40 tippaa tota 100mg kohti lasiin, ei mulla kyllä hermot kestäisi ;) Oon ottanut nyt öisin ton obsidanin ja päivällä maltoferin, niin josko toi hb tosta rupeais nousemaan :)

Multa on otettu yksi verikoe, jonka perusteella ilmeisesti ei tarvi tassakaan raskaudessa rautaa syoda. Kaipa ne sit ilmoittelisivat, jos olisi syyta huoleen?

D-vitamiinilisan aloitin, kun tuntui, etta olen kuolemanvasynyt joka paiva. Edelleen. Ja kappas vain, kylla nyt on virtaa. :)

Mä aloitin joku aika myös d-vitamiinin ja c-vitamiinin, kun tuntuu väsymystä pukkaavan vaan eikä tämä kestoflunssakaan ole hävinnyt mihinkään.

Lueskelin tätä ketjua vähän taaksepäin ja Jerica oli kysellyt magnesiumin hyödyistä. Googlailin asiasta joku aika sitten ja ymmärsin että siitä saattaisi olla hyötyä mm. uniongelmiin, stressiin, ruuansulatusvaivoihin, väsymykseen, kramppeihin jne. En tiedä onko tämä miten luotettava sivusto, mutta jotain vihjettä sain tuolta. Olin alunperin aloittamassa magnesiumia lähinnä raskausvaivoja ehkäisemään (esim. iskiastyyppiset kivut jaloissa), mutta nyt oon kyllä ajatellut, että sitä olisi ihan fiksua jatkaa raskauden jälkeenkin. Kun siitä ei pitäisi olla mitään haittaa ja mahdollisia hyötyjä on paljon. Oon mm. huono nukkumaan. Mulle tuli sellainen olo että unet ois hieman parantuneet magnesiumin aloituksen jälkeen.

Joo, ma olen syonyt magnesiumia jo aiemminkin kuureina ja nytkin otan paivittain - unenlaatu on kylla huomattavasti parantunut. Luin, etta magnesium kannattaa ottaa illallisen jalkeen, jotta vaikutus tulee yoksi. Itse esimerkiksi olen jo yhdeksalta niin vasynyt, etta menen sankyyn ja niinpa saan pidemmat younet. Normaalisti saattaisin kukkua vaikka yhteentoista olematta liiemmin vasynyt.

Joillakuilla magnesium saattaa aluksi haitata nukkumista, jos magnesiumista on ollut hieman vajetta. Silloin tietenkin kannattaa ottaa magnesium aamulla. Ajan kuluessa piristava vaikutus lakkaa.

Olen lukenut Kaisa Jaakkolan kirjoja ja siellä on kyllä hyvää tietoa ravintolisistä ja mm. magnesiumtason testauksesta.

Minä ostin Maltoferin tipat. En edes huomannut tabuja. Pitää ottaa niitä seuraavaksi. Samoin aloitin taas D:n ja E-Epa kalaöljyn. Luin jostain tällä viikolla että rv25 alkaen pitää viimeistään nuokin ottaa ohjelmaan koska lapsen aivot alkaa kehittyä ja tarvitsevat hyviä rasvoja. :) Lopetin ne aiemmin kun tuli aamusin niistä paha olo. Otan nyt töihin mukaan ja nappaan lounas päälle.

Pioni77 ja kiskis ja muut, syöttekö te edelleen niitä raskausmonivitamiineja? Niistähän saa tota d-tä, mietin siis ootteko aloittaneet sen lisäksi erillisenä ton d-vitamiinin.

Omegoita en oo nyt kuitenkaan sitten vielä aloittanut, kun oon mielestäni suurinpiirtein saanut sen 2*viikossa kalaa syötyä. Tällä hetkellä ohjelmistossa on siis monivitamiini, 2 magnesiumtabua ja 2 rautatabua päivässä.

Mulla menee raskausmonivitamiini, kalaöljykapselit, magnesium ja d-vitamiini. D-vitamiinia tulee semmonen 55mikroa/vrk, kun näemmä tuo monivitamiini /mihin testimielessä vaihdoin)sisältää vain 5mikroa. Normaalisti tulee 75-100mikroa d-vitamiinia vuorokaudessa.

Raskausmonivitamiini, rauta, magnesium, D ja kalaöljy. Muistaessa probiootit ja välillä myös lisäsinkki ja c. Monivitamiinissa tosiaan on nuo kaikki mutta pitoisuudet on pienet. Mulla on toisinaan imeytymishäiriöitäkin suolessa joten eipä tiedä paljonko vitamiineista imeytyy.

Meilläkin kalaa syödään mut ihan liian harvoin. Oliiviöljyä otan välillä mutta sekin taas unohtunut.

Minä tyhmänä alotin yhessä vaiheessa maksalaatikon syönnin joka päivä varmaan kuukauden ajan.. hirveä mielihalu siihen :/ olen nyt ollu syömättä sitä ollenkaa, sisältää tuplamäärän A-vitamiinia joka ei ole hyväksi sikiön kehitykselle... ei tullu yhtään mieleen aikasemmin :/ pelottaa että eikai vaan nyt sitten oo mitää ihmeitä tapahtunu? Alkuraskaudessa aiheuttaa km herkemmin tuo A-vitamiini.. mutta nyt siis ollaan rv 29 eikä oo siis km tullut, lähinnä mietin oisko kehityksessä jotain¿?

Minä tyhmänä alotin yhessä vaiheessa maksalaatikon syönnin joka päivä varmaan kuukauden ajan.. hirveä mielihalu siihen :/ olen nyt ollu syömättä sitä ollenkaa, sisältää tuplamäärän A-vitamiinia joka ei ole hyväksi sikiön kehitykselle... ei tullu yhtään mieleen aikasemmin :/ pelottaa että eikai vaan nyt sitten oo mitää ihmeitä tapahtunu? Alkuraskaudessa aiheuttaa km herkemmin tuo A-vitamiini.. mutta nyt siis ollaan rv 29 eikä oo siis km tullut, lähinnä mietin oisko kehityksessä jotain¿?

Mä oon ymmärtänyt että joskus -70-80 -luvuilla olis ihan neuvolasta kehoitettu syömään maksaa, joten tuskin se ihan niin epäterveellistä on kuin mainostetaan. Meinaan sillä perusteella, että hengissä tässä ollaan itse kukin :).

Minun äitini on kuulemma vetänyt maksamakkaraa pötkytolkulla minua odottaessani, hällä on ollut kova himo siihen. Kaupan pihalla jo suuhunsa pursottanut:) eikä oo vahinkoa tullut...

Takaisin