Viimeisin neuvolakäyntisi

Mulla oli tänään eka neuvolakäynti :) Lähinnä vaan juteltiin ja sain lippulappusia. Ultrat varataan nykyään sähköisesti itse ja sain siihen ohjeet. Mitään muuta uutta mullistavaa ei tullutkaan vastaan. Mun uusi terkka oli ihan kiva ja jatkan asiointia hänen kanssaan :)
 
Mullakin oli tänään ensimmäinen neuvola. Juteltiin kans ja sit tehtiin mittaukset. Ei tullut oikein mitään uutta, kun kaikki on vielä aika tuoreessa muistissa esikoisen ajalta. Mutta ihan kiva oli käydä. Ja tuli sekin varmistettua, että hemoglobiini ei ole syynä väsymykseen. Arvo oli vielä ihan hyvä.
 
Mulla oli tänään kans eka neuvola. Ihana terkkaa esikoisen ajalta on palannut, mikä on huippua. Juteltiin ummet ja lammet ja koetettiin löytää myös sykkeet, mutta tk:n doppler on sen verran antiikkinen, ettei vielä löytynyt, mutta en ole huolissani. Seuraavaksi sitten varailemaan aikaa verikokeeseen ja ultraan, niin näkee miten tyyppi oikeasti jakselee.

Iloinenodottaja myös ferritiini ja kilppariarvot kannattaa mittauttaa jos kovasti väsyttää. Ferritiini voi olla matala vaikka hemppa olis vielä korkea. Tanskassahan rautalisä määrätään jos ferritiini alle 70.
 
Tänään oli eka neuvola. Eipä siellä mitään ihmeellistä, lähete labroihin ja ultraan ja lippulappusia sain. Hemoglobiini oli onneks vielä hyvä. Viime raskaudessa kerkes laskea aika paljon kun eivät ees joka kerta mitanneet sitä, ja synnytyksen jälkeen olikin sit hemoglobiini jotain 70.:eek::grin Niin tällä kertaa pyydän kyl mittaa joka kerta ja alotan raudan heti jos alkaa laskea.
 
Mä sain ekan neuvolan vasta parin viikon päähän... Mulla on ollut rauta-arvot tosi huonot jo ennen 2,5v esikoisen odotusaikaa, silloin oli ferritiini 6, ja synnytyksen jälkeen hb oli 80... Mietin että pitäiskö käydä yksityisellä tsekkaamassa rauta-arvot vai odotella kiltisti neuvolaa ja sitä, että ehkä kieltäytyvät ottamasta koko ferritiiniä muotihömpötykseen vedoten. Rautaa olen pystynyt kunnolla syömään vasta pari kuukautta, kun löysin vihdoin merkin, josta ei tule järkyttäviä vatsakipuja.
 
Täällä eka neuvola käyty ja eipä tuosta juuri apua ollut, olin monista asioista häntä paremmin perillä.

HUS ei ainakaan Helsingissä suostu ferritiiniä mittamaan. Minulla hb oli hyvissä lukemissa rautakuurin jälkeen mutta varastoja ne eivät olleet kasvattaneet. Joten kuuria jatkettu, en vielä tiedä onko ferritiini noussut. Maksaisikohan se noin 30-40€ yksityisellä ja musta se kannattaa ottaa. Mulla on ollut tilanne että selittämätöntä väsymystä jossa hb hyvä ja raudanpuutosta ei osattu epäillä ennen ferritiinin muutosta.
 
Juu, huomasin saman käyttökatkon tänään, kun yritin varata aikaa rakenneultraan! Siinä meinas hiukan tunteet kuumeta, kun en löytänyt varaa aika -nappia niin kuin ensimmäisellä kerralla :angryfire Kunnes sitten vihdoin tajusin alkaa lukemaan niitä tekstejä.
 
Ensimmäinen neuvola, vihdoin :happy: eipä siellä juuri uutta tietoa tullut, pikaisesti käytiin asiat läpi.
Nt-ultraan en pääsekään itse aikaa varaamaan, kun on käyttökatko 21.1-3.2 uuteen järjestelmään siirtymisen vuoksi. No odotellaan aikaa postissa saapuvaksi, kun en halunnut jäädä odottelemaan uuden järjestelmän aukeamistakaan jos kaikki ei sitten menekään kuten pitäisi, kuitenkin tärkeää että ultra tehdään tiettyjen viikkojen sisällä.

Viikon päästä verikokeisiin ja ihanaakin ihanampi sokerirasituskin odottaa tulevaisuudessa:wtf:

Onko tuo sokerirasitus vapaaehtoinen?
 
Tänään oli eka neuvola ja onneks oli sama ihana terkkari joka on kans hoitanu hetken omat muut lapset. Jonkun neuvolan kaavion mukaan mulla viikkoja olis vasta 8+5 vaikka omien laskujen mukaan lyhyen kierron takia olis 9+4— Kysyi haluunko kokeilla dopplerilla sydänäänien kuuntelemista ja että jos viikot vastaa 8+5 niin niitä ei todennäköisesti kuule ja että ahdistaako mua tällänen mahdollisuus... Sanoin että kuunnellaan vaan ja löytyhän ne heti sieltä — vilkas tyyppi oli kuulemma kun niitä piti metsästellä että kuuluis uudestaan. Terkkari sano sitten että kun kerran kuului noin vahvasti niin viikot vastais kuitenkin niitä mun laskemia 9+— Toivottavasti vaan eivät varaa ultraa ton 8+5 mukaan joskus viikolle 12+ koska sit voi olla omien laskujen mukaan aika lähellä jo sitä 13+6– Ultraa ei voi ite varata kun uudistaa sitä systeemiä ja pitää odotella 2 viikkoa kirjettä postiluukusta—
 
Bumby: en toki tiedä missäpäin asut, mutta minulle tehtiin lähete viime tiistaina neuvolasta ultraan ja torstaina tuli jo kirje kotiin. Keskiviikkona tosin näin sen jo omapostissa. Ka tosiaan samalla tuli aika myös rakenneultraan

Okei, kiva tietää. Toivotaan että posti kulkee nopskaa omallakin kohdalla.
 
Bumby: en toki tiedä missäpäin asut, mutta minulle tehtiin lähete viime tiistaina neuvolasta ultraan ja torstaina tuli jo kirje kotiin. Keskiviikkona tosin näin sen jo omapostissa. Ka tosiaan samalla tuli aika myös rakenneultraan

Mulle kans tuli kirje nopeaa, tiistaina lähete ja jo torstaina oli postissa kutsu np-ultraan (joka tosin on vasta parin viikon päässä)
 
Mulla oli eka neuvola tammikuun 9.pv. Tuttu terkka edellisistä raskauksista ja lasten th on myös meillä aina sama. Ehdotin että josko kuunneltais sydänääniä, Th vähän toppuutteli että ei välttämättä kuulu. Mutta kylläpä sieltä pieni sydämen jumpsutus alkoi kuulumaan mulla tulee aina itku silmään kun kuulen vauvan sykkeen. On se niiin ihanaa kuunneltavaa. Viikkoja oli silloin 9+3.
 
Meillä eka neuvolakäynti vieraan terveydenhoitajan luona, mutta laittoi meidät sitten jatkoa varten samalle, kenellä lapsen neuvola-asiat hoidetaan. Kuun lopussa sit samalla kertaa oma neuvola + tytön 1.5v neuvola
 
Takaisin
Top