Viimeisin neuvolakäyntisi

Tänään eka neuvola. Meillä meni 1h 45m, mutta oltiin varauduttu tähän. Tiesin, että tämän mun geenimutaation takia menee aikaa kaiken selvittämiseen ja lähetteiden laittoon. Toki keskusteltiin kaikesta muustakin. Meillä oli kyllä ihan mahtava neuvolatäti. :Heartred
 
Me käytiin myös tänään ekaa kertaa neuvolassa. Hyvinhän se meni, paljon tuli dataa, muttei hirveesti mitään uutta. Vaikka ensimmäinen raskaus onkin, olen kotiläksyt tehnyt ja kaiken mahdollisen selvittänyt verkon syövereistä.

Koska mun kierto on vähän ollut mitä sattuu, on LA äitiyskortissa eri kuin mitä ite laskeskelin. Varasin ensi viikolle kuitenkin alkuraskausultran Perhe Arteen, niin päästään ehkä paremmin kärryille missä mennään.
 
Mulla tänään eka neuvola. Helpotuksena tuli ettei tartte mennä sokerirasituksiin ollenkaan. En ois niihin menny muutenkaan, mut nyt luvan kanssa passaan. Ei mitään uusia juttuja sinällään. Ruokajutut kertasin siinä tai otin sen lappusen mukaan. Vähän oloja käytiin läpi jne. Ei jäänyt mieleen mitään erityistä kyllä. Jotenkin hassu käynti. Ultraamaan ei suostunut, ettei tule vääriä käsityksiä jos ei vaikka näykään sykettä tms. vielä, ihan ymmärrettävää. Vajaa 2vkon päästä verikokeisiin, sitten nt-ultra ja sitten uusi neuvolakäynti. Hyi kun aika menee nopeasti - kohta joutuu töihin....
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Kauheesti kysymyksiä ja informaatiota. Influenssarokote tökättiin ja nyt ihastelen tota äitiyskorttia ja ootan postia ekaan ultraan kuin kuuta nousevaa seuraava neuvola on 18.12.
 
Ekassa neuvolassa oltiin alkuviikolla. Olipa ihana pieni neuvola ja tosi kiva hoitaja myös. :joyful: Paljon asiaa ja kyllä jälkeenpäin piti ihmetellä että mihin kaikkialle pitäisi olla yhteydessä. Onneks kaikki on kauheen avuliaita kun kyselee jälkikäteen neuvoja.
 
Mulla oli eka neuvola viime torstaina. Siel kaikki arvot ok:) maanantaina meen verikokeisiin ja sit pitää oottaa 17.12 asti et pääsee nt ultraan :nailbiting:
 
Eka neuvola oli tiistaina, influenssa piikkiä kovasti suositeltiin joten sitä nyt kovasti pohdin pitäiskö ottaa. Aikaisemmin ei kokemusta siitä. Sama neuvolan täti kuin aiemmin eli samat tutut jutut. Sokerirasitus testiin joudunkin raskauden aikana kaksi kertaa painon ja astman takia, joka on uutta. Muissa raskauksissa olen ollut tosi hoikka (170 cm, 60 kg). Nyt painoa 74 kg, joten olen kuulemma lievästi ylipainoinen ja paino ei kuulemma sitten raskaudessa saa nousta, siinähän haastetta! Hieman yllätyin, koska olen edelleen suht hoikka, mutta painoindeksin mukaan en :joyful::grin
Edellisissä raskauksissa paino noussut aina 20 kiloa, vaikka en ole pystynyt syömään kuin terveellistä ruokaa ja mitään herkkuhimoja ei ole ollut. Työ ollut vielä tuolloin aika raskasta, jossa liikutaan joten en tiedä mistä kilot tuli! Nyt kyllä toivon, että painon nousu jäisi pienemmäksi mutta hiukkasen jännittää miten menee.
 
Mulla on ollut vasta se yksi neuvolakäynti.

Täällä tuli kutsu nt-ultrasta kotiin ja ilmoitettiin päivä, jolloin pitää käydä verikokeissa (varattiin aika itse tuolle päivälle). Tänään nt-ultrassa varattiin rakenneultraan aika 27.1. Huomenna soitan neuvolaan ja varaan seuraavan neuvola-ajan.
 
Niin ja täällä vietiin labraan verikokeiden yhteydessä kotona talletettu pissanäyte ja annettiin vielä labrassa uusi.
 
Mullakin on nyt ensimmäinen neuvolakäynti takana. Tosi paljon infoa ja nyt yritän muistaa kaiken. Mutta kaipa tässä pitää vaan mennä askel kerrallaan ja muistaa, että ekaksi varataan ajat sinne verikokeeseen ja nt-ultraan. Ja sitten tammikuussa seuraavat käynnit. Eiköhän tämä siis tästä.
 
Eilen toka neuvola, katsottiin virtsasta sokeri ja valkuaisaineet, meillä ainakin meni niin, että itsekseen käytiin vessassa tekemässä se tikkutesti ja sitten kerrottiin tulokset terveydenhoitajalle. Hemoglobiini oli kanssa noussut hyvin viime kerrasta, saan pitää vatsanrauhoittamistauon raudasta ja sit kokeilen taas miten vatsa kestää. Sydänäänet kuunneltiin ja samaa 155 sykettä jyskytti kuin 2vk NT-ultrassa.

Lisäksi käytiin läpi meidän kotitilannetta (=tukiverkkoa, omia ajatuksia meidän taloudellisesta tilanteesta jne.), tähän meillä oli sellainen kyselymoniste saatuna viime kerralla mukaan. Varmaan olisi käyty enemmänkin läpi noita asioita jos siinä lapussa meillä olisi ollut asioita mistä oltaisiin oltu kovasti keskenään miehen kanssa eri mieltä.

Seuraava neuvola 31.12. ja silloin myös lääkäri, osaako joku kokeneempi odottaja kertoa mitä siellä lääkärissä tapahtuu?
 
Mulla olisi myös 31.12. tulossa lääkäri neuvola,
Seuraava neuvola 31.12. ja silloin myös lääkäri, osaako joku kokeneempi odottaja kertoa mitä siellä lääkärissä tapahtuu?
Mulla on myös lääkärineuvola tulossa 31.12. Esikoisesta muistelisin että ensin kävin terkkarin luona ihan perusjutut ja mittaukset läpi: pissanäyte, verenpaine, paino ja juteltiin voinnista. Sitten menin lääkärille, joka teki gynen tutkimuksen ja kuunteli sykkeet. En muista että muuta erityistä olisi ollut :)
 
Seuraava neuvola 31.12. ja silloin myös lääkäri, osaako joku kokeneempi odottaja kertoa mitä siellä lääkärissä tapahtuu?
Mulla on myös lääkärineuvola tulossa 31.12. Esikoisesta muistelisin että ensin kävin terkkarin luona ihan perusjutut ja mittaukset läpi: pissanäyte, verenpaine, paino ja juteltiin voinnista. Sitten menin lääkärille, joka teki gynen tutkimuksen ja kuunteli sykkeet. En muista että muuta erityistä olisi ollut :)
 
Mulla oli torstaina toka neuvola käynti ja kaikki oli kunnossa. Hb oli laskenut 116, viimeks oli 124. Pikkasen alko oma pulssi nousemaan kun hoitaja kuunteli sydän ääniä ja ei meinannut millään löytää. Kävi sitten hakemassa toisen hoitajan joka onneksi ne löysi. Hänkin joutu kyllä ettimään niitä hetken. Mul kun on kohtu taakse päin kallistunut ja istukkakin taitaa olla edessä niin ne tietysti vaikeuttaa löytämistä. Seuraava neuvola onkkn sitten vasta helmikuun vikalla viikolla.
 
Edellinen ja siis varsinainen eka neuvola oli varmaan kk sitten... perusjutut, lähetteet verikokeisiin ja sokerirasitukseen, juttelua yms. Eka ultra oli juuri ennen joulua ja siellä kaikki kunnossa, mitä nyt la aikaistu neljällä päivällä.
Seuraava nvla vasta 16.1, en millään jaksaisi odottaa Vatsa kun ei vieläkään näy mihinkään ja oireetkin vähenee jatkuvasti niin mietin vaan koko ajan onko kaikki kunnossa .... vaikkakinhan normaaliahan tuo kaikki on että vatsa ei näy ja oireetkin helpottaa...
 
Kotihiiri 84, älä huoli. Täällä ainakin kaikki ollut hyvin kokoajan ja nyt 18+0 ja aamuisin vatsa ihan olematon. Olen hoikka. Voi mennä vissiin vielä jonkin aikaa, että kasvua alkaa tapahtumaan. Toki iltaisin turvotusta on vaihtelevasti jonkinverran. Ja mullakin monet oireet hiipuivat jo ennen nt-ultraa ja nt-ultran lisäksi neuvolalääkäri ultrasi 15+6. Dopplerilla sykkeet kuuluu tosi vahvasti, on siis jo ihan tuossa vatsan pinnassa pikkuinen.
 
Täällä kanssa 18+0 ja vatsaa ei juuri näy ja valkovuotoa lukuunottamatta aika oireettomana mennään. Ja pahoinvointi, väsymys ym. oli täällä loppunut viikolla 12-13. Tsemppiä seuraavan neuvolan odotukseen!
 
Täälläpäin Suomea on eka lääkärineuvola vasta rv26-28. Sitä ennen on kolme normaalia neuvolakäyntiä.
 
Takaisin
Top