Viimeisin neuvolakäyntisi

Me ensimmäistä odottavina ollaan käyty niin neuvoloissa kuin ultrissa yhdessä. Vain lääkärikäynnillä olin yksin. Siihen on myös kannustettu koko ajan, että mieskin on mukana. Neuvolakäynteihin on varattu se puolitoista tuntia ja meille on annettu sellaisia voimavarojamme ja parisuhdettamme pohtivia tehtäviä. Ajattelemme, että tämä on yhteinen juttu, mieskin haluaa kuulla asiat suoraan, eikä vain minun välittäminä.
 
Mullakin lääkärin käynti on ollut 15 min, mut terkkarilla mennyt se 45 min joka kerta :)
 
Yksin neuvolat, ultrat yhdessä. Esikoisesta mies oli joka neuvolassa mukana, loppuvaiheessa ei tainnu enää olla kun niitä oli niin usein mutta muuten oli aina mukana. Nyt oon käyny yksin kun mun mielestä ei niissä molempia tarvita.
 
Ompas lyhyt aika neuvolassa sulla vai tuntuuko musta vaan siltä? :smug: Mulla ollut joka käynti yli tunnin mittaisia

Joo kun kysyin kauanko about kestää nuo ajat niin 45min-1h oli vastaus ja siihen olin varautunutkin, mutta totuus oli toinen. Hemoglobiinia ei mitattu vaikka aina olen kärsinyt alemmasta ja joudun sen katsomaan terveyskeskuksessa... vastaanottojen lyhyys kuitataan sillä että olen perus terve ilman sukurasitteita ja minulla on terveydenhoitoon liittyvä koulutus. Ärsyttää koska tämä on eka raskaus ja rehellisesti en tiedä oikeastaan mitään raskaudesta, synnytyksestä tai vastasyntyneen hoidosta.
 
Joo kun kysyin kauanko about kestää nuo ajat niin 45min-1h oli vastaus ja siihen olin varautunutkin, mutta totuus oli toinen. Hemoglobiinia ei mitattu vaikka aina olen kärsinyt alemmasta ja joudun sen katsomaan terveyskeskuksessa... vastaanottojen lyhyys kuitataan sillä että olen perus terve ilman sukurasitteita ja minulla on terveydenhoitoon liittyvä koulutus. Ärsyttää koska tämä on eka raskaus ja rehellisesti en tiedä oikeastaan mitään raskaudesta, synnytyksestä tai vastasyntyneen hoidosta.
Auttaisiko terkkarin vaihto? Jos suhtautuminen on tuo ja sulla kuitenkin fiilis että vartti ei riitä?
 
Auttaisiko terkkarin vaihto? Jos suhtautuminen on tuo ja sulla kuitenkin fiilis että vartti ei riitä?
Suosittelen myös kysymään terkkarin vaihtoa. Kyllä pitäisi saada tarvitsemaansa tukea raskausaikana!
 
Kyllähän kaikille kuuluu "samanlaiset" neuvolakäynnit ammatista jne. riippumatta. Kuulostaa tosi oudolta nuo perustelut, varmaan iso osa odottajista on ns. perusterveitä.

Itse voisin ottaa lyhyet käynnit, koen ne rupattelut ja lippulappuset suht "turhiksi", ja jotenkin ovat rasittavia neuvolatädin tyylistä johtuen. Tuttua huttua ja täysin on muistissa ne miljoonat opuksetkin. Hemppaa täälläkään ei ole joka kerta mitattu.
 
Joo kun kysyin kauanko about kestää nuo ajat niin 45min-1h oli vastaus ja siihen olin varautunutkin, mutta totuus oli toinen. Hemoglobiinia ei mitattu vaikka aina olen kärsinyt alemmasta ja joudun sen katsomaan terveyskeskuksessa... vastaanottojen lyhyys kuitataan sillä että olen perus terve ilman sukurasitteita ja minulla on terveydenhoitoon liittyvä koulutus. Ärsyttää koska tämä on eka raskaus ja rehellisesti en tiedä oikeastaan mitään raskaudesta, synnytyksestä tai vastasyntyneen hoidosta.

Voi onpa ikävää :sorry: itse kans olen hoitoalalla mutta silti saan kyllä sitä henkistä tukea mitä enemmän tarvitsen kun kans ensimmäinen raskaus. Kyllä suosittelen terkkarin vaihtoa! :) onhan se itselle mukavampi käydä siellä kun tietää että se terkka on aidosti kiinnostunut sinun asioista.
 
Meidän kunnassa on mahtava, kun kaikki neuvolat toimii samassa ja sama täti hoitaa kaikki osa-alueet. Eli mulla jo kymmenen vuoden takaa papa-kokeiden ja pillereiden reseptin uusintojen alkaessa tuttu täti, hoitaa minut sekä lapset. Tuntee ja tietää pidemmältä, voin soittaa milloin vain ja mistä tahansa asiasta. :) Meillä neuvolat kuukauden välein ja nyt vielä Käyn äitiyspoliklinikalla kahden viikon välein, missä joka kerta ultrataan sekä tehdään tutkimukset laajemmin.

Mies oli mukana ensimmäisen kanssa ja nyt tämän toisenkin kanssa ihanasti jaksanut tulla, toki nyt kulkee enemmän sen takia, että minä kerron kaiken enkä jätä mitään hänen mielestään tärkeää kertomatta omasta voinnistani. :D
 
Meidän kunnassa on mahtava, kun kaikki neuvolat toimii samassa ja sama täti hoitaa kaikki osa-alueet. Eli mulla jo kymmenen vuoden takaa papa-kokeiden ja pillereiden reseptin uusintojen alkaessa tuttu täti, hoitaa minut sekä lapset. Tuntee ja tietää pidemmältä, voin soittaa milloin vain ja mistä tahansa asiasta. :) Meillä neuvolat kuukauden välein ja nyt vielä Käyn äitiyspoliklinikalla kahden viikon välein, missä joka kerta ultrataan sekä tehdään tutkimukset laajemmin.

Mies oli mukana ensimmäisen kanssa ja nyt tämän toisenkin kanssa ihanasti jaksanut tulla, toki nyt kulkee enemmän sen takia, että minä kerron kaiken enkä jätä mitään hänen mielestään tärkeää kertomatta omasta voinnistani. :D
Toi on kyl tosi hyvä että sama tuttu ihminen hoitaa kaikki:)
 
Meil muuttui nyt neuvolat niin et äitiys- ja lastenneuvola käydään samalla. Ja jako menee asuinalueiden mukaan. Eli kaikki tulee muuttumaan !
Aikaisemmin siis äitiysneuvola on mennyt sen mukaan kenelle soitat ja varaat ekan ajan. Ja lastenneuvola vähän vaihdellen (riippuen äitiysneuvolasta ja asuinalueesta).
 
Tänään neuvola 21+6. Vauhdikas tyyppi ja sykkeet 150. Pääsin purkamaan omaa mieltäni ja mies kanssa. Paino noussut ainoastaan 200g kuukaudessa, hb 127 (kuukausi sitten 117, rautaa syön aina kun muistan) ja sf mitta jo yli 19cm, meni melkein yläkäyrällä jo. Todistukset saatiin ja ensi kerralla sokerirasitus, isyyden tunnustaminen sekä influenssapiikit normi neuvolan yhteydessä.
 
Meil muuttui nyt neuvolat niin et äitiys- ja lastenneuvola käydään samalla. Ja jako menee asuinalueiden mukaan. Eli kaikki tulee muuttumaan !
Aikaisemmin siis äitiysneuvola on mennyt sen mukaan kenelle soitat ja varaat ekan ajan. Ja lastenneuvola vähän vaihdellen (riippuen äitiysneuvolasta ja asuinalueesta).
Joo meillä ainakin nykyään ois tavoite että sama terkka hoitaa koko perheen:)
 
Viime viikolla oli neuvolalääkäri, viikkoja oli silloin omien laskujen mukaan 29+0 (neuvolan laskujen mukaan muutama päivä vähemmän). Vatsan koko meni alakäyrällä, mutta kuulemma OK, kun pieni olen muutenkin. Ja tietysti sikäli kiva, että radi ei ainakaan vielä ole lapsen kokoon vaikuttanut. Painoa oli tullut kuitenkin 8 kg jo. Sekin kuulemma OK, kun lähtöpainoltani olin hoikka (itse asiassa ihan normaalipainoinen...). Lääkäri osasi kertoa, että lapsi olisi jo pää alaspäin, mikä tuntui oudolta, kun tunnen liikkeet selvimmin vain alavatsalla. Mut ehkä hän vain kieppuu siellä vielä suuntaan jos toiseenkin?
 
Mulla sf-mitta lähellä yläkäyrää ja lapsi kuitenkin keskikäyrän alapuolella (ultralla). Ei ole sf-mittoihin aina luottamista.
Kuinka usein teillä on nyt neuvola? Viimeksi oli paineet hieman koholla, en nyt tiedä sitten onko käynti sen takia jotenkin vähän tiheämmin. Ei nappais koko ajan ravata jossain, kun äitipolillakin käyntejä ja paineet olleet tuon jälkeen enemmänkin taas alhaiset eli ok.
 
Mulla sf-mitta lähellä yläkäyrää ja lapsi kuitenkin keskikäyrän alapuolella (ultralla). Ei ole sf-mittoihin aina luottamista.
Kuinka usein teillä on nyt neuvola? Viimeksi oli paineet hieman koholla, en nyt tiedä sitten onko käynti sen takia jotenkin vähän tiheämmin. Ei nappais koko ajan ravata jossain, kun äitipolillakin käyntejä ja paineet olleet tuon jälkeen enemmänkin taas alhaiset eli ok.
Mulla sama ilmiö sf-mitta yläkäyrällä ja lapsi vähän alle keskikäyrän. Itellä on nyt 2 viikon välein neuvola. Mulle sanoivat että yleensä viimesellä kolmanneksella tarkastavat useammin kuin kerran kuussa äidin ja vauvan vointia.
 
Mulla Sf-mitta meni alle sen alakäyrän, joten huomenna on ylimääräinen ultra, jossa tarkistetaan, että kaikki on kunnossa.
 
Mulla sama ilmiö sf-mitta yläkäyrällä ja lapsi vähän alle keskikäyrän. Itellä on nyt 2 viikon välein neuvola. Mulle sanoivat että yleensä viimesellä kolmanneksella tarkastavat useammin kuin kerran kuussa äidin ja vauvan vointia.
Mulla on ollut edelleenkin kerran kuussa, helmikuulle sentään on nyt varattu kaksi aikaa...
 
Takaisin
Top