Viimeisin neuvolakäyntisi

Ensimmäinen neuvolakäynti oli meillä eilen. Olen melko yllättynyt sen sisällöttömyydestä, vaikka muutkin täällä ovat siitä maininneet.
Meillä ei tule ilmeisesti olemaan ns. omaa terveydenhoitajaa, vaan vaihtuu lähes joka kerta. Lisäksi neuvolassamme on sellainen itsepalvelupiste, jossa itse ennen neuvolakäyntiä hoidetaan verenpaineen mittaus, punnitus, pissanäyte ja sen analysointi ja kirjataan itse neuvolakorttiin ja näytetään vastaanotolla terveydenhoitajalle. Onko tämä kuinka yleistä?

Jäi vähän juureton olo, vaikken ole mitenkään nuori ja en mielestäni vähästä hätkähdä. Onkohan hormoonit ihan jo pehmittäneet mut..

Mies sanoi, että hänestä oli vaivaannuttavaa kuunnella, kun minulta tentattiin niin kovasti kaikkea, ja hänestä tuntui, että olisi ollut ikäänkuin minun yksityisalueella kuuntelemassa. :laughing002
Tuo kuulostaa mun mielestä vähän tyhmältä, ettei teillä ole ns. omaa terkkaria. Mulla esimerkiksi on tää yks ja sama koko odotuksen ja synnytyksen jälkeenkin. Yleensä neuvoloissa keskitetään yhdelle terkkarille... jännä ettei teillä ole näin. :(

Ensimmäinen neuvolakäynti oli meillä eilen. Olen melko yllättynyt sen sisällöttömyydestä, vaikka muutkin täällä ovat siitä maininneet.
Meillä ei tule ilmeisesti olemaan ns. omaa terveydenhoitajaa, vaan vaihtuu lähes joka kerta. Lisäksi neuvolassamme on sellainen itsepalvelupiste, jossa itse ennen neuvolakäyntiä hoidetaan verenpaineen mittaus, punnitus, pissanäyte ja sen analysointi ja kirjataan itse neuvolakorttiin ja näytetään vastaanotolla terveydenhoitajalle. Onko tämä kuinka yleistä?

Jäi vähän juureton olo, vaikken ole mitenkään nuori ja en mielestäni vähästä hätkähdä. Onkohan hormoonit ihan jo pehmittäneet mut..

Mies sanoi, että hänestä oli vaivaannuttavaa kuunnella, kun minulta tentattiin niin kovasti kaikkea, ja hänestä tuntui, että olisi ollut ikäänkuin minun yksityisalueella kuuntelemassa. :laughing002

Onpa kurjaa että terkkari koko ajan vaihtuu! Kuitenkin paljon luottamusta vaativistakin asioista pitäisi pystyä puhumaan neuvolassa. Täällä on aluejaolla periaatteessa aina sama terkka, mutta tietty sijaisuuksia ja henkilöstön vaihtuvuutta voi silti osua.

Meilläkin tehdään toi pissatesti itse ja kerrotaan terkalle miltä näytti, tai jos ei osaa itse tulkita voi yhdessäkin katsoa sen tikun. Muut jutut ei täällä ainakaan vielä ole itsepalveluna.

Aika samat fiilikset mullakin oli ekan neuvolan jälkeen. Tyhjä olo kuvaa hyvin sitä, miltä tuntui.

Mullakin jäi kieltämättä vähän sellainen olo, että tässäkö tämä oli. Tuntui että ekalla kerralla tuli paljon enemmän tietoa ja saatiin mukaan kaikkea. Kai tää johtui vain siitä ettei kaikki ollut enää uutta. Ehkä siksi ei kerrottukaan niin paljoa, vaikka mulle kyllä kertaus ei olisi pahitteeksi kun edellisestä raskaudesta on viisi vuotta. En esimerkiksi vieläkään tiedä mitä varten ne pissaputkilot oli mitä piti kuskata labraan. :grin Kai ne sitten liittyi niihin seuloihin. Luulin että ne on jotain kuppatestejä ja muita kun sellaisetkin jossain mainittiin. :hilarious:

Meillä oli eka viime viikolla ja ihan hyvät fiilikset jäi. Esitietolomake täytettiin jo etukäteen sähköisenä, mutta neuvolakortti on onneks ihan perinteinen. Mun mielestä se vaan jotenkin kuuluu raskauteen ja kiva että jää muistoks :) Nippu luettavaa saatiin ekalla kerralla mukaan ja tehtävä keskustella raskausajan seksuaalisuudesta.

Seuraavilla käynneillä pitää ite tehdä punnitus ja sit pissasta se proteiini ja mikä ikinä toinen olikaan. Seuraava neuvola olis toukokuun puolen välin jälkeen ja ymmärsin että olis terkalle. Ei edes puhuttu mitään lääkärinajoista.

Seuraavaks pitäisi varailla seulontoja varten verikoe ym. aika ja terkka teki myös ultraa varten lähetteen. Vähän nyt vaan hämmentää, että miten me se ultra-aika saadaan kun mielestäni meidän vaan käskettiin odottaa kirjettä, mutta toistaseks ei oo mitään kuulunut. Onko kukaan muu saanut aikaa kirjeellä? Pelkään että me ollaan ymmärretty väärin. Täytyy varmaan soittaa neuvolaan jollei kirjettä parin päivän sisään tuu.

Meillä piti itse varata puhelimitse aika. Meillä ei siis ole neuvolassa ultraa, vaan ainoastaan synnärillä. Näkivät siellä ajanvarauksessa neuvolan lähetteen milloin aikaisintaan ultra voi olla eli meni raskausviikolle 12.

Meillä ei neuvolassa tarvii tehä ite muuta ku pissata purkkiin, terkkari sitte käy uittamassa tikkua siinä:grin Täällä tulee aika ultraan kirjeellä. Terkkari tekee lähetteen äippäpolille ja sieltä sitten tulee aika kirjeenä.

Täälläkin aika tulee kirjeellä kotiin, noin kaksi viikkoa ennen ultraa. Itse kävin viikko sitten neuvolassa ja odottelen kirjettä ensi viikolla saapuvaksi.

Meillä (pk-seutu) yleensä käydään itse varaamassa netissä aika. Terkkari mietti pitkään, että antaako mun varata itse, vai laittavatko he mulle kirjeellä. Syy tähän kirjeeseen siis se, kun mulla on ollut todella epäsäännöllinen kierto (18-35), enkä tarkkaan tiennyt milloin mun viimeiset menkat oli. En siis ollut neuvolan jälkeen varma tuleeko se kirjeellä vai varaanko itse, terkkari antoi kuitenkin jo ohjeetkin miten varaisin.

Mulle sitten kuitenkin tuli kirje noin viikon päästä neuvolakäynnistä, jossa oli ajat molempiin ultriin.

Meillä oli eka viime viikolla ja ihan hyvät fiilikset jäi. Esitietolomake täytettiin jo etukäteen sähköisenä, mutta neuvolakortti on onneks ihan perinteinen. Mun mielestä se vaan jotenkin kuuluu raskauteen ja kiva että jää muistoks :) Nippu luettavaa saatiin ekalla kerralla mukaan ja tehtävä keskustella raskausajan seksuaalisuudesta.

Seuraavilla käynneillä pitää ite tehdä punnitus ja sit pissasta se proteiini ja mikä ikinä toinen olikaan. Seuraava neuvola olis toukokuun puolen välin jälkeen ja ymmärsin että olis terkalle. Ei edes puhuttu mitään lääkärinajoista.

Seuraavaks pitäisi varailla seulontoja varten verikoe ym. aika ja terkka teki myös ultraa varten lähetteen. Vähän nyt vaan hämmentää, että miten me se ultra-aika saadaan kun mielestäni meidän vaan käskettiin odottaa kirjettä, mutta toistaseks ei oo mitään kuulunut. Onko kukaan muu saanut aikaa kirjeellä? Pelkään että me ollaan ymmärretty väärin. Täytyy varmaan soittaa neuvolaan jollei kirjettä parin päivän sisään tuu.

Ainakin Vantaalla on aina tullut kirjeenä aika. Kerran tuli ruhtinaalliset 2 päivää ennen ultraa, soittivat kyllä sieltä että sopiiko tää aika että ei oo ihan varma kerkeekö kirje perille ennen aikaa, laittoivat pikana niin kerkesi. :D yleensä kyllä tullut pari kolme viikkoa ennen ultraa.

Niin ja täällä on myös pissatesti tehdään nykyään itse ennen käyntiä, on ollut nyt varmaan 2-3v käytössä, ennen terkkari tutki. Paino ja verenpaine otetaan vielä ihan terkan toimesta.

Täällä kans pissa pitää itse tulkita mutta ei onneksi kauhean hankalalta näyttänyt. Terkkari sano kyllä että siitä voi vaikka ottaa kuvan jos ei osaa tulkita itse.
Ultraan varataan aika netin kautta. Kävin eilen varaamassa, oli aika kätevä.

Vieläkö teitä ohjeistettiin että ei saa käydä pissalla ennen ultraa? Täällä on ilmeisesti niin vanhat laitteet että tuo tukala sääntö on vieläkin voimassa, ilmeisesti joka paikassa ei enää ole.

Me kerrottiin neuvolassa miehen sukulaisilla olevasta perinnöllisestä sairaudesta. Mieheltä sitä ei kuitenkaan ole löytänyt ja nykytiedon mukaan, sen ei pitäis pystyä skippaamaan sukupolvea. Eli ei pitäis olla vaaraa, mut kuitenkin sit laitettiin meidän ultrat ja sikiöseulonnat eri kautta. Ei saatu itse varata, vaik Helsingissä asutaan. Ajat molempiin ultriin tuli kuitenkin samana päivänä jo netpostiin ja seuraavana päivänä kirjeellä kotiin. Eli nopeaa toimintaa :joyful:

Samalla tuli myös käsky soittaa sikiölääketieteenkeskukseen tosta sairaudesta. Vastaaja ei ollu ikinä kuullukaan (Suomessa se on n. 100-150 hlöllä) ja sit piti tarkkaan selittää mikä tauti, mitä se tekee ja keillä kaikilla suvussa se on. :joyful: Keskustelevat jossain kokouksessa, et pitääkö asialle tehdä jotain. En tosiaan itse usko, koska sen pitäisi tosiaan olla dominoiva geeni, eli ei voi skipata sukupolvea. Mut eihän sitä ikinä tiedä, jos tutkimukset on paljastaneet jotain uutta. Miehen veli on pohtinut, josko hänellä sittenkin olisi se, vaik heidän isälläkään ainoana sisarusparvesta sitä myöskään ei ole. No, jos se nyt ihmeen kaupalla meidän lapselle tulisi, niin nykylääkkeet on niin hyvät, ettei oo enää hengenvaarallinen. Vaatii vaan tosiaan sen jatkuvan lääkityksen. :confused:

Sama homma! Väkisinkin paino nousee, kun on melkein vuodelevossa ja vähän väliä on pakko syödä. Oon yrittänyt pitää syömiset terveellisenä, mutta eihän tässä mitään kulutakaan ja joinain päivinä on vaan pakko syödä sitä mikä menee alas. En oo kotona viitsinyt edes mennä vaa’alle mut neuvolassahan siihen joutuu. Onko sulla Anna ollut aiemmin sokerirasituksessa jotain? Mä joudun mennä nyt jo 12 viikon kieppeillä ja sit vielä uudestaan jos ei tossa ole mitään. :yuck: Mulla oli viimeksi se vika tulos sama kuin viitearvo ja siitähän diagnoosi seurasi koko raskausajan mukana vaikka sokerit ei koskaan olleet kotimittauksissa koholla. Siksi joutuu nyt jo aiemmin uudelleen rasitukseen.

Mulla kaks poikaa ja tyttö, poikien kanssa ollut radi-dg. Kummassakaan ei sokerit heitelleet ruokavaliolla, mutta rasituksessa 1h arvo oli rajalla ja hieman yli . Jokaisessa raskaudessa tullut 17kg lisää ja tällaiseen 160cm pituiseen tyyppiin se on tosi paljon. Ekan jälkeen kilot lähtivät heittämällä, sen jälkeen onkin ollut vaikeuksia. Nyt olo ollut siedettävä, mutta tuntuu että mahassa pitäisi olla jotain ettei tule huono olo.

Mulle jäi ekasta raskaudesta pysyvästi 5kg extraa, mutta olin silloin hoikka niin ei se niin haitannut. Huomaa että nyt iän myötä kiloja kertyy ja jää helpommin, niin en haluaisi niitä nyt kauheasti. Vaikka tietenkin sitä rasvavarastoa hieman myös tarvitaan imetykseen.

Tänään eka neuvola käynti takana. Ihan hyvillä fiiliksillä. Meillä paino, virtsa ja verenpaine pitää ottaa itse ennen käyntiä. Ultraan teki lähetteen ja itse varataan aika netin kautta. Teki myös lähetteen labraan. Ihan jees käynti. Seuraava neuvola toukokuun puolessa välissä

Kiva kuulla että on muuallakin tulee ultraan aika kirjeellä kotiin niin tiedänpähän ettei me varmaan ihan sekasin ton miehen kanssa olla :grin

Tosin mulla on nyt semmonen tilanne töissä, että pitäisi sopia tapaamisia tän kuun loppupuolelle ja toukokuun alkuun (just niihin aikoihin kun ultra tod. näk. on) ja olis tietysti kiva tietää milloin ultra on ennen kuin lähden mitään sopimaan. En oikein voi sit enää sovittuja perua. Kirjettä ei oo vieläkään näkynyt, joten vähän meinasin että soittaisin huomenna sinne ja kysyisin mikä mun aika on. Mikäli semmonen siis mulle on jo varattuna.

Tosin mulla on nyt semmonen tilanne töissä, että pitäisi sopia tapaamisia tän kuun loppupuolelle ja toukokuun alkuun (just niihin aikoihin kun ultra tod. näk. on) ja olis tietysti kiva tietää milloin ultra on ennen kuin lähden mitään sopimaan. En oikein voi sit enää sovittuja perua. Kirjettä ei oo vieläkään näkynyt, joten vähän meinasin että soittaisin huomenna sinne ja kysyisin mikä mun aika on. Mikäli semmonen siis mulle on jo varattuna.

Mulle se toinen aika ei sopinut, mut soitin sit heti ja löyty samalta päivältä parikin aikaa, jotka kävi. Varmaan muilta päiviltä olis kans. Tämä siis pk-seudulla.

Kiva kuulla että on muuallakin tulee ultraan aika kirjeellä kotiin niin tiedänpähän ettei me varmaan ihan sekasin ton miehen kanssa olla :grin

Varmasti soittamalla pystyvät myös varaamaan aikaa tarpeen vaatiessa :)

Takaisin