Viimeisin neuvolakäyntisi

Tänään oli neuvolalääkäri ja sain kaksi viikkoa saikkua pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Huh mikä helpotus! Oli muutenkin ihanan lempeä lääkäri. Yritti myös piristää mua sydänäänillä mut ei niitä löytynyt. :sad001 Tiedän ettei ne tässä vaiheessa välttämättä kuulu, mutta jäihän se mietityttämään. Lääkäri sanoi kyllä että se masiina nappasi jotain mikä ei ollut mun pulssi, mutta ei saanut ääneksi asti.

Ite varasin kans just ekan neuvolan. Ois ollu eka 10.4 mutta tajusin etten oo paikan päällä sillon nii siirty 24.4 eli kaks viikkoa eteenpäin. Oon sillon 9+5.

Meillä on huomenna eka neuvola (8+0). :happy: Kiinnostaa millainen tyyppi siellä on vastassa, koska olis kaikennäköistä, josta olis hyvä päästä puhumaan :rolleyes:Toivottavasti on kiva tyyppi. :) Mies tulee kans ainakin tähän ekaan mukaan.

Minulla oli tänään neuvola. Sama hoitaja kuin esikoisen kohdalla. Seuraava neuvola on vasta toukokuun lopulla, tuntuu ihan älyttömän pitkältä ajalta.

Minulla oli tänään neuvola. Sama hoitaja kuin esikoisen kohdalla. Seuraava neuvola on vasta toukokuun lopulla, tuntuu ihan älyttömän pitkältä ajalta.
Mulla oli eka neuvola nyt maanantaina. Seuraava on lääkärineuvola toukokuun puolessa välissä ja samallahan on se lyhyt käynti myös hoitajalla ensin. Sitä ennen on yhdistelmäseulontakäynnit labrassa ja ultrassa.
Jotenkin tuntuu pitkältä ajalta kieltämättä, mutta kyllä ne sieltä tulee ennen pitkää ne käynnit :)

Tässä alussa kaikkeen tuntuu olevan niin pitkä aika! Varsinkin ultraan. Ja toisaalta, jo kaksi kuukautta raskautta on jo takana! Ihan hassua, vastahan tämä sai alkunsa.

Minä soitin myös neuvolaan heti ensimmäisenä plussauksen jälkeisenä arkipäivänä. Aikoja oli silloin tosi hyvin varattavissa, ja neuvolan täti sanoi että 8. viikolle varataan. Aika on 1.4. eli ensi maanantaina, ja silloin rv 7+2.

Olispa kätevä tollanen sähkönen kaavakkeiden täyttö ja neuvolakortti! Minua pyydettiin tulostamaan itse netistä kaavakkeet ja nappaamaan täytetyt lomakkeet ja mies kainaloon mukaan neuvolaan. Synnäri pyydettiin myös valitsemaan siihen mennessä, kun en puhelimessa osannut muodostaa mielipidettä.

Jännittää, kun ei tiedä mitä odottaa.

Neuvolassa käyty. Olipas hassu kokemus. Hirmuinen määrä kysymyksiä :joyful: Opiskelija oli myös mukana, joka vähän myös sekoitti pakkaa. Ja moni on sanonut, ettei siellä miehelle oikein ole mitään, niin yllätti, että senkin piti kyl täytellä lomakkeita ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Eli hyvä, että tuli mukaan. Hirmu nivaskan kanssa lähdettiin myös pois. Terveydenhoitaja vaikutti mukavalta, oli tosi tehokas, mistä tykkäsin. Joku muu vois kyl olla vähän häsessä, kun niin vauhdilla niitä tietoja merkkaili ja heitti lappuja ja aikatauluja. :joyful:

Ihanan huolta pidetty olo kyl. Ihan mitä tahansa siellä sanoi, niin kaikki oli niistä mielenkiintoista ja vaikutti johonkin. Mitään ei vähätelty. Ja kaikkeen, jos vähänkään vastas kyllä, tyyliin "Isoäidillä oli 60 vuotta sitten vähän jotain..." nini heti "Tutkitaan!" :joyful:

Se mikä oli hassua oli, et terkkaa ei varhaisultra erityisemmin kiinnostanut. Tuli viikkolaskuista puhetta, kun itellä ne ei vastaa viimeisiä kuukautisia ja saatiin tälle varhaisultrassa varmistus. Se sit rukkasi sitä kuukautismerkintää, et vastaisi omaa ja vu arviota. Mut ei kysynyt mitään muuta siitä, kuten vaikka, et montako sikiötä siel oli :joyful: No ehkä oletus oli, että oltas sanottu, jos siel on useempi tai kaikki ei olis ollut hyvin tms.

Mut kaikin puolin oli kiva ja hauska kokemus. :happy:

Meilläkin otettiin isä kivasti huomioon. :) Ei saatu mitään lukemista mukaan, odotin kyllä sitä lappupinoa. Ehkä meidän kuuluis tietää jo kaikki kun on jo yksi lapsi mutta mulle ois kyllä kelvannut lukeminen ihan fiilistelynkin vuoksi. Kaikki on kai sähköisenä nykyään.

Kiva kuulla, että on ollut mukavia neuvolakokemuksia. Itse harkitsen vahvasti neuvolan vaihtoa, onneksi se on mahdollista. Terkkari oli kovin kovin nuori ja arka, eikä tullut yhtään mukava fiilis sieltä lähtiessä. Kun itse on esikoista odottamassa, ja olo on jokseenkin epävarma ja pelokas kaikesta toivoisi sitä, että neuvolassa saisi tukea ja tietoa. Mutta katsellaan. Toisaalta tuntuu niin tyhmältä edes miettiä tällaista vaihtoa, en halua olla vaikea.

Kiva kuulla, että on ollut mukavia neuvolakokemuksia. Itse harkitsen vahvasti neuvolan vaihtoa, onneksi se on mahdollista. Terkkari oli kovin kovin nuori ja arka, eikä tullut yhtään mukava fiilis sieltä lähtiessä. Kun itse on esikoista odottamassa, ja olo on jokseenkin epävarma ja pelokas kaikesta toivoisi sitä, että neuvolassa saisi tukea ja tietoa. Mutta katsellaan. Toisaalta tuntuu niin tyhmältä edes miettiä tällaista vaihtoa, en halua olla vaikea.

Mulla on ihan sama tilanne! Meillä vaihtui terkka, ja tämä uusi on sijaisena ja kovin epävarman oloinen. Tietty kaikkien täytyy aloittaa jostain joten sinänsä symppaan häntä, mutta vaivaantunut ilmapiiri jotenkin tarttuu niin että mun on vaikea puhua. Siellä kysytään kuitenkin jatkossa todella henkilökohtaisia asioista myös esim.perhetaustaan liittyen ja toivoisin, ettei silloin terkka tuijottelisi koko ajan ohjepapereita vaan pystyisi sitten kohtaamaan ne puheenaiheet kun kerran kysytään. Tuntuu että nyt mun pitäisi säästellä häntä liian vaikeilta aiheilta. :meh::oops: Mutta en tiedä kehtaanko alkaa vaihdella, kun ei mitään isompaa probleemaa ollut. Meidän kommunikaatio vaan on sellaista kiusaantunutta, kuin hississä tuntemattomien kesken. :grin

Mä onneks tiiän että meillä neuvolassa homma toimii. Sama terkkari on hoitanu edellisetkin raskaudet ja on ollut äitiysneuvolassa töissä jo varmaan 30 vuotta.:happy:

Mulla ei sopinut kemia yhteen ensimmäisen terkkarin kanssa ollenkaan. Ehdin kyseisellä henkilöllä käydä kahdessa eri raskaudessa mutta ensimmäinen raskaus todettiin kohdun ulkoiseksi. Toisella kerralla olinkin aivan hermona aikaisemman kokemukseni vuoksi ja olisin kaivannut tukea. Muistan hyvin terkkarin sympaattiset sanat:"ei voi niin huono tuuri osua kohdalle kahta kertaa". Harmi vain, että aikaisempi kohdun ulkoinen raskaus lisää tutkitusti riskiä saada se toistekin. Eikä kommentista ollut kyllä mitään apua.

Lisäksi mieheni sairastui alkuraskaudessani mononukleoosiin ja mikäli itse en ollut sitä sairastunut, se olisi ollut vaarallinen sikiölle. Omasta vaatimuksestani minulta määriteltiin vasta-aineet ja todettiin että olen taudin joskus jo sairastunut (harvinaista aikuisiällä), joten raskauden kanssa ei hätää. Näistä tuloksistakin minun piti soittaa itse muutamalle eri lääkärille kun terkkari ei ottanut kantaa mihinkään.

En kehdannut vaihtaa terkkaria vaikka halusinkin. En pitänyt hänestä yhtään, verenpaineet oli käynnillä aina koholla. En saanut häneltä tukea saati oikein edes vastauksia kysymyksiini, eli esim. milloin kuuluu lähteä sairaalaan. Onneksi ympärilläni oli paljon jo raskaana olleita ystäviä ja sukulaisia, joilta sain vastauksia kysymyksiini. Anteeksi avautuminen mutta jos yhtään tuntuu ettei terkkarin kanssa kemiat osu yhteen, etkä saa tukea jota tarvitset, vaihda! Itse en tätä tehnyt ja katunut olen. Onneksi täti vaihtui muuton myötä, ja nykyinen terkka on ollut ihana :love7

Eilen olin ekassa neuvolassa vkolla 8+4. Omien laskujen mukaan olis 8+5. Muutin nyt la 3.11. Sain myös lähetteen päivystykseen kun neuvolatädin mielestä toistaviikoa jatkunut epämääräinen vuoto pitää käydä tarkistuttamassa.
No ultrassa vauvalla kaikki hyvin <3 Kohdun seinämissä pientä hematoomaa joka hiljalleen vuotaa pois.

Meillä tänään eka neuvola. Ihanan oloinen terveydenhoitaja ja oli helppoa käydä kaikki asiat läpi. Meillä siis tänään 9+2 ja saadaan ensi viikolla jo mennä labraan ja ensi viikosta eteenpäin varata aika nt-ultraan. Tästä se sitten lähtee! Varhaisultrassa olemme jo käyneet mutta kyllähän eka neuvola ihanasti tekee kaiken todeksi <3

Mulla olisi tänään ollut eka neuvola, mut täällä isommat vielä vatsataudissa enkä voinut tietenkään laittaa niitä hoitoon joten siirsin ajan perjantaille. Nyt kun itselle jo tuttu juttu ja tietää että siellä neuvolassa ei oikein mitään tapahdu ekoilla käynneillä niin siksi vähän turhauttaa mennä sinne. Jos saisi vaan lähetteen verikokeisiin ja ultraan niin olisin tyytyväinen .

Plus mulla on aina paino noussut ihan sikana jo tässä alussa kun syön ettei tule paha olo ja siitähän se konkurssi alkaa. Ahdistaa koko painon tarkkailu. Ja ahdistaa myös tuleva sokerirasitus. Ugh

Mulla olisi tänään ollut eka neuvola, mut täällä isommat vielä vatsataudissa enkä voinut tietenkään laittaa niitä hoitoon joten siirsin ajan perjantaille. Nyt kun itselle jo tuttu juttu ja tietää että siellä neuvolassa ei oikein mitään tapahdu ekoilla käynneillä niin siksi vähän turhauttaa mennä sinne. Jos saisi vaan lähetteen verikokeisiin ja ultraan niin olisin tyytyväinen .

Plus mulla on aina paino noussut ihan sikana jo tässä alussa kun syön ettei tule paha olo ja siitähän se konkurssi alkaa. Ahdistaa koko painon tarkkailu. Ja ahdistaa myös tuleva sokerirasitus. Ugh

Sama homma! Väkisinkin paino nousee, kun on melkein vuodelevossa ja vähän väliä on pakko syödä. Oon yrittänyt pitää syömiset terveellisenä, mutta eihän tässä mitään kulutakaan ja joinain päivinä on vaan pakko syödä sitä mikä menee alas. En oo kotona viitsinyt edes mennä vaa’alle mut neuvolassahan siihen joutuu. Onko sulla Anna ollut aiemmin sokerirasituksessa jotain? Mä joudun mennä nyt jo 12 viikon kieppeillä ja sit vielä uudestaan jos ei tossa ole mitään. :yuck: Mulla oli viimeksi se vika tulos sama kuin viitearvo ja siitähän diagnoosi seurasi koko raskausajan mukana vaikka sokerit ei koskaan olleet kotimittauksissa koholla. Siksi joutuu nyt jo aiemmin uudelleen rasitukseen.

Mulla on ensi viikon tiistaina eka neuvola, silloin viikkoa on 8+4. Ei silleen mitään erityistä intoa odotella, kun oon noi ensikäynnit käynyt useaan otteeseen ja ne on kyllä tullut ihan tutuksi. :) mulla on ollut sama neuvolaterkka jo vuodesta 2013 ja hän on kyllä ihan paras tyyppi, kiva että saa jatkaa hänen kanssa!

Samaa mieltä siitä ettei tässä ekassa kyllä mitään sisältöä tai uutta ollut, mutta tuntui siltä että otettiin taas yksi askel eteenpäin! Tuntuu hassulta tässä kohtaa kysellä että oletko kuullut näistä ruokarajoitteista ja foolihapoista kun ollaan kuitenkin siinä mielessä jo aika pitkällä, onneksi itse siis ottanut tosi paljon jo selvää ennen yrityksen aloittamista.

Mua stressaa tuo painoasia myös. Mua siitä näkökulmasta että pelkään kiloja kertyvän paljon ja olon olevan epämukava vielä synnytyksen jälkeenkin, en niinkään ensikertalaisena osaa stressata niistä terveysvaikutuksista joita kiloista voi seurata. Ulkonäköön asia liittyy yllättävän vähän, oma olo on se ykkönen. Kun taustalla kuitenkin jotain syömishäiriön tapaista nuoruudessa saa se miettimään miten kehonkuva tämän kaiken kestää ja voiko alkaa vaikuttaa paljonkin omaan oloon.

Ensimmäinen neuvolakäynti oli meillä eilen. Olen melko yllättynyt sen sisällöttömyydestä, vaikka muutkin täällä ovat siitä maininneet.
Meillä ei tule ilmeisesti olemaan ns. omaa terveydenhoitajaa, vaan vaihtuu lähes joka kerta. Lisäksi neuvolassamme on sellainen itsepalvelupiste, jossa itse ennen neuvolakäyntiä hoidetaan verenpaineen mittaus, punnitus, pissanäyte ja sen analysointi ja kirjataan itse neuvolakorttiin ja näytetään vastaanotolla terveydenhoitajalle. Onko tämä kuinka yleistä?

Jäi vähän juureton olo, vaikken ole mitenkään nuori ja en mielestäni vähästä hätkähdä. Onkohan hormoonit ihan jo pehmittäneet mut..

Mies sanoi, että hänestä oli vaivaannuttavaa kuunnella, kun minulta tentattiin niin kovasti kaikkea, ja hänestä tuntui, että olisi ollut ikäänkuin minun yksityisalueella kuuntelemassa. :laughing002

Takaisin