Viimeisin neuvolakäyntisi

Mul on vähän samat fiilikset lastaaja. Esikoisesta oli Sillon Kiva käydä ku kaikki oli uutta ja jännää. Nyt se on vaan enemmän just Noi perusasioiden tarkistukset. Tiedän ilman mittaustakin et rr on matala. Ja ku liikkeet tuntuu säännöllisesti ni en oo huolissani vauvasta.

Ja lisäksi turhauttaa just ku joka kerta ollu eri sijainen, ni ne kysyy ne samat kysymykset joka kerta...
 
Mä ravaan keskussairaalan äitipolilla joka tapauksessa kerran kuukaudessa ni ei oo sillee tarvetta neuvolalle enää erikseen. Nytkin neuvoloiden väli on 6 viikkoa ja joudun siirtämään neuvolaa vielä pidemmälle ku äitipoliaika annettiin samalle viikolle. Luultavasti tulee nyt sitten 2 kuukautta väliä neuvoloille. Ei siinä, mun neuvolatäti on tosi mukava ja tuttu esikoisen ajalta mutta en koe kauheen tarpeelliseksi siellä käydä niin usein. Sf-mittaa ei oo kertaakaan otettu. Perus verenpaineet ja vauvan sydänäänet aina tsekataan ja kysyy kuulumisia. Eipä muuta.
 
En mäkään ole neuvoloita kokenut mitenkään tarpeelliseksi, vaikka ensimmäistä odotankin. Vielä kun se täti on semmoinen ärsyttävä lässynlää niin en jaksais yhtään kuunnella. Huominen pelottaa, että minkälainen syyllistäminen ja saarna sieltä onkaan tulossa.

Edit. Menen siis ihan eri neuvolaan huomenna, kun omaan ei saanut aikaan eli ihan vieras ihminen vastassa.
 
Mulla olis varmasti myös fiilis että neuvola on riittämätön, jos ei olis foorumia ja muita tiedonlähteitä. Nyt koen että tää seuranta riittää, joka on uudelleensynnyttäjällä. Onneksi kuitenkin olis se avoin neuvola, jos haluisin sinne mennä. Se tuki, mitä koen tartteevani tässä hommassa, on kuitenki erilaista ku mitä neuvola tarjoaa.
 
Musta tuntuu et oon ravannut tiheästi neuvolassa verrattuna moneen muuhun täällä :eek: Eka käynti rv 9, toinen rv 14, kolmas (neuvolalääkäri) rv 18, neljäs rv 22 ja viides rv 27 ja seuraava tulossa jo rv 30. Oon pitänyt neuvolatätiä aikaisemmin lähinnä ärsyttävänä (on siis myös mun lasten neuvolaterkka), mut nyt raskausaikana se on ollut ihan ok. Mulla on kaikki mennyt ihan hyvin ja jos jokin nyt on huolestuttanut/arveluttanut raskaudessa, oon etsinyt tietoa muualta tai kysynyt kaverilta.
 
Tänään oli kyllä mukava neuvolakäynti vaikka mitään erikoisempaa ei tehtykkään kuin perusmittaukset ja sykkeen kuuntelu. Neuvolanterkka on ollut joka kerta eri ihminen aikaisemmilla kerroilla mutta nyt oli jo "tuttu" ihminen tällä kertaa niin oli jotenkin rennompi fiilis.
 
Tänään (rv 30+1) oli pitkästä aikaa neuvola. Edellinen käynti oli rv 23. Käyntejä on harvassa, koska olen uudelleensynnyttäjä.

Olin odottanut vauvan asennon tutkimista ja omat tuntemukset olivat oikein: vauva majailee kohdussa pää alaspäin. Toki vielä mahtuu pyörähtämäänkin. Vatsa kasvaa keskikäyrän tuntumassa, sf-mitta oli 27 cm. Painoa mulle oli tullut vain puolisen kiloa edelliseen kertaan verrattuna, mutta vauvan kasvussa ei ollut huolen aihetta. Ajattelin kyllä vähän lisätä syömisiäni, viime aikoina olen sairastellut paljon ja ruokahalu on välillä ollut kateissa. Hb oli laskenut edelleen 116 > 109 rautalisästä huolimatta. Olisi kiinnostavaa tietää ferritiiniarvo.

Sokerirasitusta mulle ei tule, edellisessä raskaudessakaan ei tehty. Tuntuu että tämä on nykyään aika harvinainen tilanne!

Seuraava käynti onkin neuvolalääkäri rv 35 kieppeillä.
 
Lääkärineuvola rv 27+1
Verenpaine 100/81, pulssi 108
Hemppa 134
Pissa puhdas
Sf 25cm (ekaa kertaa mitattiin)
Painoa tullut viime käyntiin +2,5kg (viime nla 24+6)
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavaa 2,5cm ja ulkosuu auki

Kesäloma vaihtui sairaslomaan ja kestää äippäloman alkuun asti. Lähete äitipolille sokereitten takia. Ens ma seuraava ultra polilla ja neuvola 20.6.
 
Meidän neuvolassa tehdään sokerirasitus käsittääkseni kaikille yli 25-vuotiaille. Tosi paljon tuntuu käytännöt vaihtelevan eri kunnissa! Ens viikolla mulla sokerirasitus, kammottaa jo valmiiksi se litku :D
 
Rv.30 Sf-mitta 28cm, hemppa 120 joka tosi hyvä kun yleensä huidellut raskaudessa anemian puolella :) verenpaine 117/78 joka mielestäni ok mutta terkkari huolestui kun oli korkeampi kuin mitä yleensä mittauksissani. Ihottuma todella pahana mihin sain antibioottikuurin sekä reseptivoiteita, kontrolli ensi viikolla
 
Neuvolointia 29+1

Pissa: puhdas
Paineet: 109/70
Paino: +475g/vk
Turvotus: -
Liikkeet: ++
Syke: +
Hb: 110
Sf-mitta: 28cm

Vauva köllöttelee jokseenkin poikittain, jalat oikealla ja pää vasemmalla vähän alaviistossa. Th:nkin oli vaikea hahmottaa miten päin Viuhti on, joten ei ihme, etten itsekään ole meinannut siitä saada selvää! :D ja hän vaihtelee asentoaan vielä tiuhaan.
 
Tänään 30+6

Pissa: puhdas
paino: +679g/vko
hb: 110
sf: 27,5cm
syke: 160
liikkeet: ++

pää alaspäin köllöttelee edelleen ja sillain saakin pysyä :) ens kerralla lääkäri!
 
Tänään neuvola, vauvan syke 140 ja poikkitilassa källötteli. Painoni oli pudonnut parissa viikossa kilon joka yllätti ja nyt syönyt enempi jotta paino palaisi
 
Mun viime neuvolakäynnillä 11.6 rv 30+5 otettiin normit pissanäytteet (negatiiviset), verenpaine (normaali ja alhaisempi kuin aiemmissa raskauksissa) ja painoa oli tullut 1kg (vähemmän kuin viimeksi).Sanoin myös et mua ahdistaa aamupaastoarvot, joita en saa alas ja sit sovittiinkin, että seuraan vielä viikon ja kokeilen erilaisia iltapaloja. Muut arvot mulla pysyy ihan hyvin kurissa. Sydänäänet oli 130-146 ja liikkeet normaalit. Terkkari arvioi että sitä oltaisiin jo raivotarjonnassa, selkä oli vasemmalla puolella. Sf-mitta meni nätisti käyrällä. Sain anti-immunoglobuliinirokotteen, tosin vasta-aineseurannan tuloksia ei vielä ollut tullut, mutta tänään jo näkyivät ja nyt labra haluaa jostain syystä myös mun miehen verinäytteen et josko jotain perinnöllistä tms. Minä olen tietääkseni meillä ainoa rh-, kaksi aikaisempaa lasta on rh+. Hemoglobiini otettiin myös (edellisestä aikaa n. 2kk) ja oli kyl iloinen yllätys, että se oli 127 :)

Sain uudet neuvola-ajan heinäkuun alkuun, lääkäriajan heinäkuun lopulla ja vielä ylimääräisen kokoarvioultra-ajan, kun mietittiin, että mua ehkä kuitenkin huolestuttaa vauvan koko. Onhan mun molemmat aikaisemmat olleet yli 4000g, joten kieltämättä vähän hirvittää synnyttää alateitse, vaikka nuo edelliset kunnialla sainkin alateitse synnytettyä :oops:
 
Viime viikolla avoimessa neuvolassa käynti ja tänään omassa lähineuvolassa aika. Kaikki muuten hyvin mutta terkkari huolestui sf-mitasta. Edellisviikolla mittaaja oli saanut sf-mitaksi 28cm ja tällä viikolla mittasi neuvolatäti 26,5cm ja kun ilmeni että pienempi kuin edellisviikolla mittasi hän moneen otteeseen saaden nippanappa 28cm mitaksi. Kontrolli ensi viikolla jossa katsotaan onko sf-mitta kasvanut ja jos ei niin lähete ultraan
 
Tänne napsahti sairauslomaa 3viikkoa, kunnes äitiysloma alkaa. Tossa viikonloppuna yks ilta alkoi kipeät supistukset ja jomotus alaselässä, menivät sitten itsekseen ohi ennenkuin ehdittiin päivystykseen lähteä. Tänään kun kävin lääkärillä näytillä niin tuli tiukka kielto ettei töihin enää ole asiaa, ja muutenkin otettava rauhallisesti. Vauvalla kaikki hyvin, ja paikat on edelleen kiinni, mutta vauva jo hakeutunut turhan alas viikkoihin (32+0) nähden.
 
Täällä myös vauva hakeutunut turhankin alas ja neuvolassa tultiin tulokseen että aiemmin kontrolliin johtaneen sf-mitan putoamisen (-1,5cm/vk) syynä oli juurikin tuolloin tapahtunut vauvan laskeutuminen alas. Nyt tuli neuvolasta ohjeeksi että kaikki fyysisesti raskaampi jätettävä väliin ettei viikonlopun kipeät supistukset uusiudu ja oltava nyt jalat ristissä ettei vauva synny ennen aikoja. Sokeriarvot oli hiukan koholla ja nyt lisäseurantaa tämä viikko asian tiimoilla. Jos seuraavassa mittauksessa yksikin mittaustulos heittää vähänkin niin tulee lähete synnärille
 
Neuvola rv 33+0.
Paino noussut reilusti, kolme viikkoa sitten sitä oli 4kg vähemmän. Terkkarin oma vaaka tais sillo olla rikki, nyt eri vaa'alla punnittiin.
Pissa oli puhdas.
Hemppari 142. Verenpaine 106/77.
Oikeestaan aika turha käynti oli. Seuraava aika varattiin 2vk päähän, mut th itse sanos, et tuskin silloin tulen..
 
Takaisin
Top