Viimeisin neuvolakäyntisi

Neuvola viisi päivää sitten, otettiin sf mitta, joka oli 24cm ja ihan päältä tunnustelemalla selvisi miten päin vauva on, ja oli rt :P

Lyötiin lukkoon loput päivämäärät niin neuvolaan, perhevalmennukseen kuin lääkäriinkin. Ja yks kontrolliultra tosiaan myös tuloillaan istukan sijainnin takia :)
 
Neuvola viisi päivää sitten, otettiin sf mitta, joka oli 24cm ja ihan päältä tunnustelemalla selvisi miten päin vauva on, ja oli rt :p

Lyötiin lukkoon loput päivämäärät niin neuvolaan, perhevalmennukseen kuin lääkäriinkin. Ja yks kontrolliultra tosiaan myös tuloillaan istukan sijainnin takia :)

Missä sulla on istukka?
 
Mä kävin neuvolassa maanantaina, rv 24+6.
Painoa oli tullut lisä. Lähtöpainoon +5kg. Turvotus +. Sokerit plussalla, sain sokerimittarin mukaan. Pirpanoiden sykkeet 140/150 luokkaa muistaakseni ja liikkeet +/+. Hemppa noussut raudan ansiosta 130, jatkan silti joka toinen päivä sen syömistä. Ja rr 96/73, p.114. Helteet vissii vähän vaikuttaa. Harjoittelija hoiti homman hyvin.

Seuraava aika varattiin noin 2vk päähän lääkärille. Siitä viikon päästä onkin ultra. Jos sit käynnit alkais oleen 2vk välein myös siellä polilla.
 
Mullaki oli tänään neuvola, joskin jäi nuo mittaukset vähän sen varjoon et kun vasta-aineseulassa näkyi heikko punasoluarvo anti-d. Oon menossa uuteen seulaan parin viikon kuluttua ja sit saan anti-d-suojausrokotteen. Sikiö on meinaan rh+, kun minä olen rh-. Ei kuulemma aihetta huolestua enempää, mut kyllähän tuo tieto pysäytti vähän:oops:

Muuten painoa tullut vähän turhan paljon, pissa kuitenkin puhdas, verenpaine 117/76, ei turvotusta, liikkeet ++ ja vavella syke 130-140.
 
Miten muilla nää neuvolakäynnit menee ? Meillä 4 neuvola vasta nyt viikolla 30 +oli 1 kerran lääkäri. Sf mittaa ei ole otettu kertaakaan. Hemppaa ei haluttu mitata ollenkaan ennenkun sitä viime käynnillä (rv23-24) vaadin.. Radia ei olla seurattu millään tavalla.. Neuvolatäti viimeeks kyllä sanoi että käynnit on nyt vuodenvaihteessa vähennetty, mutta minusta tuntuu kyllä siltä että ihan omillaan on saanu tän raskauden ajan olla. Ja esikoinen kyseessä, niin tuntuu että ainut mistä saa mitään inffoo on tää foorumi :eek: :sad001
 
Onko teillä avointa neuvolaa tarjolla? Jos pääsis käymään semmosessa jos huoli iskee jostain?
 
On avoin neuvola olemassa, en oo kylläkään käyny. Ei nyt oo varsinaisesti huoli mistään, vauva liikkuu ja potkii. Mutta ei oo ollenkaan varma tunne, että juuri tämä ihminen jonka kuuluisi minua neuvoa ja pitää minusta ja vauvasta huolta olisi yhtään kiinnostunut työstään.. ja olen jo ekan neuvolan jälkeen vaihtanu tätiä ( hän oli surkeuden huippu, ei halunnut edes 1kk takaperin sattuneesta keskenmenosta keskustella) niin ei nyt viitsi tosta kertaa enään vaihtaa .. kuitenkin muutetaan eri paikkakunnalle juuri kun vauva syntyy , niin tulee joka tapauksessa uus täti :) onneks !
 
Täällä neuvola ollut mulla noin kk välein, eka lääkärineuvola ensi kerralla, rv 27+. Ja uudelleensynnyttäjä olen. Käynnit tihenee nyt sit oleen joka toinen viikko limittäin äitipolin kanssa. Käsittääkseni täällä käynnit olis vähän harvemmin, jos yksösraskaus olis kyseessä.
 
Mulla ollut neuvolat n. 4 vko välein alusta lähtien, nyt ei tosin kauaa mene seuraavaan, koska tarviin anti-d-rokotteen ja eivät halunneet sitä vielä antaa ennen kuin käyn uusintaseulassa (terkka konsultoi asiassa näytteen tutkivaa tahoa). Uudelleensynnyttäjillä on kuulemma harvennettu käyntejä, mut ihan hyvällä tiheydellä nämä silti on. En muista, kaipasinko esikoista odottaessa tukea, muistaakseni en, mutta oishan se tietty hyvä, että neuvola ois se paikka, josta sitä saisi.
 
Mul on ollu kans neuvoloita tosi harvakseltaan (Odotan toista). Ja kaikenlisäksi Oon nähnyt 2kertaa mun oman th ja muuten on ollu niinä parina kertana aina eri sijainen.. viimeksi piti käydä Kela asiat läpi, ni sijainen sano vaan et täs todistus ja netistä hakemukset. Se oli siinä.. ja muutenkin on kyl Sellanen olo et Oon aika yksin. Et luotetaan siihen et mitään ei tuu yms..
 
Täälläkin neuvolakäynnit sisällöltään aika niukat, raskaustodistus käteen ja kysytään kuulumiset. Hb ollaan kyllä mitattu joka kerta ja sf-mittaakin otettu. Mut muuten tuntuu että kaikki pitäis ite osata kysyä, mitään ei kerrota oma-alotteisesti.

Perhevalmennusta ei järjestetä kun niin vähän osallistuijia, se harmittaa. "Neuvolakäynneillä voi sitten kysyä mieltä askarruttavista asioista".. Oon tosi huono itse kysymään mitään. Ihmettelen miksei ohjata jonkun muun neuvolan perhevalmennuksiin tai jotain.. Synnytysvalmennus sentään järjestetään sairaalassa.
 
Meil oli esikoisen perhevalmennuksessa mun lisäksi 3 äitiä.. Ja oli just Kiva ku oli niin vähän. Uskalsi kysyä yms paljon helpommin.. Kurjaa et vedotaan siihen et on liian vähän. Koska just sille yhdelle se vois olla tosi tärkeetä käydä siel. :sad001
 
Täälläkin neuvolakäynnit sisällöltään aika niukat, raskaustodistus käteen ja kysytään kuulumiset. Hb ollaan kyllä mitattu joka kerta ja sf-mittaakin otettu. Mut muuten tuntuu että kaikki pitäis ite osata kysyä, mitään ei kerrota oma-alotteisesti.

Perhevalmennusta ei järjestetä kun niin vähän osallistuijia, se harmittaa. "Neuvolakäynneillä voi sitten kysyä mieltä askarruttavista asioista".. Oon tosi huono itse kysymään mitään. Ihmettelen miksei ohjata jonkun muun neuvolan perhevalmennuksiin tai jotain.. Synnytysvalmennus sentään järjestetään sairaalassa.

Eikös ensisynnyttäjillä pitäisi olla oikeus siihen perhevalmennukseen? Tuttuni (pieni kunta) älähti aiheesta kun ei sielläkään olisi tarjottu kun ei kuulemma ollut tulijoita. Pääsi sitten naapurikunnan järjestämään perhevalmennukseen maksusitoomuksella
 
Meillä oli juuri perhevalmennuksesta ensimmäinen. Tosin ollaan pk-seudulla, joten ryhmiä varmaan enemmän. Luulisi kuitenkin että se pitäisi tarjota jollain keinolla ensiodottajille, vaikka ryhmät olisikin pieniä. Me ollaan myös menossa monikkovalmennukseen, eli meillä ns 4 valmennusta yhteensä.
 
Mulla oli eka neuvola tammikuun lopussa (rv n.10), toka helmikuun lopussa (rv n.14) ja kolmas toukokuun alussa (rv n.22). Seuraava on sitten kesäkuun puolivälissä (rv n. 28). Näiden lisäksi face-to-face-kontakteja on ollut maailman turhin nlalääkärikäynti sekä nt- ja rakenneultrat, jotka tehtiin muualla. Että kyllä aika harvoilla käynneillä mennään, kun ei kyseessä ole ensisynnyttäjä (ja vaikka riskiraskausleimankin ovat otsaan lyöneet).
 
Ompa joillakin tosiaan käynnit harvassa..

Mulla ollu eka neuvola ennen joulua, sit sykkeiden kuuntelua tammikuun alussa, siitä sitten n. 4vk välein neuvolat ja ultrat päälle mihin sattuivatkaan.

Nyt oli neuvola plus nvlääkäri viikolla 28 (piti olla 26 mutta peruuntui) nyt sitten tästä eteenpäin taitaa olla noin kahden viikon välein perus neuvolat ja oon kuitenki jo uudelleensynnyttäjä.

Ja lopussa sitten neuvolat tihenee ihan viikon välein käytäviksi..
 
Mä oon käyny rv 9, 16 ja 24. Seuraava olis ollu kesäkuun alussa rv 30 tai 31. Mutta nyt on tosiaan ylimääräinen käynti huomenna niiden mun paskaakin paskempien sokerirasituskoetulosten takia. Saas kattoo miten siitä sitten eteenpäin. Todennäköisesti on pakko olla jotain tarkempaa seurantaa. Ensimmäinen lääkäri myös ensi viikolla.
 
Oon vissiin vähän outo kun mua ei huvittas käydä neuvolassa ollenkaan? Neljä kertaa olen siis käynyt ja kaikki on aina samalla lailla, verenpaineet samat, hb sama, sikiön syke sama, kerran otettu sf-mitta.

Testaan ite vuosittain kaikki vitamiini, maksa, veriarvot, sokerit yms. yksityisellä....ei mitään muutoksia. Sikiön liikkeet tunnen ja juu siellä kasvaa, sekä vahvistuu. Rakenneultrat ok.

Ainut minkä otin ite selville oli oudohko valkovuoto pidemmän aikaa n.3kk ja pari hiivakuuria ei auttanu. Ensin neuvola laitto sokerirasitukseen, mikä oli sama kuin viimeset 6-vuotta, mutta iästänikin johtuen kävin testaan. Vihdoin sain sitten neuvolan houkuteltua laittaan näytteen labraan. Streptokokki b positiivinen (oma kannassa) ja yksityisellä kävin tarkastaan onko kohtutulehduksia, kun neuvolasta ketään ei saanut kiinni ja yleisellä eivät alkaneet mitään tekeen ilman neuvola konsultaatiota :rolleyes:

En siis tunne omalla kohdalla kummempaa tarvetta neuvolalle, mielestäni se kertakin loppupuolella riittäis, jos ei mitään outoja juttuja ilmene.

Toki, hieno järjestelmä kun 1kerta/kk on perus seurantaa. Sitä mieltä olen myös, että jos on tarvetta useampaan kertaan siihen pitäisi olla ehdottomasti mahdollisuus!
 
Takaisin
Top