Viimeisen kolmanneksen oireet

Heissan!
Täällä tänään tasan 37 viikkoa raskaana! Neuvolalääkäri laittoi lähetteen synnytystapasuunnitteluun, eli ylimääräiseen ultraan. Mitään suurta aihetta tai huolta siihen ei ollut, itse sitä hieman kinusin... :)
Nyt eilen ja tänään on iho kutissut jonkun verran ja huomasinkin täältä teidän keskustelleen siitä raskausajan kolestaasista vai mikä se olikaan... Mulla kutina ei ole taasen ollenkaan kämmenissä tai jalkapohjissa vaan milloin missäkin tuntuu mutta ei koko aikaa eikä öisin vaivaa taas laisinkaan. Nyt on viikonloppu, että pitäisikö mun soittaa äippäpolille vai odottaa huomiseen ja soittaa neuvolaan? Turvotusta ei ole mielestäni ollenkaan...
Nyt on muutamana yönä vaivannut liitoskivut, etenkin jos makaan oikealla kyljellä niin vasen nivunen alkaa särkemään ja kun käännyn, lonkka lonksuu ja kääntyminen on vaivalloista. Viime yönä heräilin vähän väliä alavatsan nipistelymäiseen kipuun, joka hieman heijasti alaselkään, ikäänkuin menkkamaista kipua mutta kuitenkin sellaista siedettävää... Lisäksi tällöin tuntuu, että vatsa olisi hieman kovalla ja tekisi mieli pöräyttää :D Paikat tuntuu olevan kipeämmät, jalat muun muassa.

Antsku, hepatoosi tai hepatogestoosi alkaa yleensä kämmenien tai/ ja jalkapohjien kutinalla. Verikoe tehdään paaston jälkeen. Eli, kun tånåån varmaankin olet jo syönyt, niin huomenna aamulla kokeen voisi ottaa paaston jälkeen. En tiedä, miten helposti/ nopeasti teillä saa aamulla neuvolasta lähetteen? Jos nopeasti, niin voinet soittaa aamulla. Jos hitaasti, niin sitten ehkä äippäpolilta tänään.

Toivottavasti vastaus yhtään auttoi

Viikonloppu kului melko tuskaisessa olossa. Lauantaina käytiin kavereilla, itsessään jo puolen tunnin automatka oli epämukava kokemus, vauva painoi koko ajan johonkin tympeästi ja muljusi ja mua pissatti. Sitten otettiin masukuvia pari tuntia kylmässä studiossa vähillä vaatteilla, olin ihan uupunut ja joka paikkaa särki, maha kipeytyi jonkin verran lauantai-iltana, mutta nukuin ihan ok seuraavana yönä, heräilin vaan vessaan parin tunnin välein.

Eilinen ilta oli ihan järkyttävä. Mies halusi, että käydään ajelulla ja käytetään koiraa puistossa. Minäkin koiran takia sitten päätin lähteä, vaikka olin silloin jo vähän kipeä. Koko automatkan purin hammasta ja yritin hengitellä rauhassa. Mulla oli siis koko maha kipeänä ja selkää pakotti. Vaikea kuvailla kipua, kun oli niin kokonaisvaltaista. En edes tiedä, supistiko. Kun vihdoin tultiin kotiin, olin jo aivan poikki, halusin vain sänkyyn makaamaan, kaikki asennot tuntui pahalta. Lämmittelin tuskissani kaurapussia ja otin särkylääkkeen. Sängyssä sitten vajaan tunnin kipristelin, minkä jälkeen helpotti.

Tuskat kesti siis n. Klo 19-23.30. Pidempään en olisi ehkä jaksanutkaan. Olisiko olleet supistuksia ilman kunnollista taukoa, en ole varma. Autoillessa tuli myös hurja paine alapäähän. Nyt oon sit valvonu neljästä asti, kun ei tuu uni. :D on tää loppuraskaus ollu kyllä melko uuvuttavaa aikaa... Huh hei. Mietin, että laukaisiko eiliset tuskat se lauantainen fyys. rasitus vai sunnuntainen rakastelu. Just ku vakuutin miehelle, että seksi on ihan turvallista vielä. :D

Mulla on liitoskivut pahentuneet nyt tosi paljon. Jos on pötkötellyt pidempään niin kävelemään lähteminen on aika kivuliasta. Kyljen kääntäminen sängyssä, huoh, ihan hirveää. Symfyysiluu paukahtelee mukavasti silloin! :grin

Ja tein varmaan oman ennätykseni vessassa ravaamisessa tänä yönä. Kymmenen ja kuuden välissä kävin varmaan kahdeksan kertaa pissalla... Hirveä jano olisi koko ajan, mutta yritän rajoittaa öisin veden kittaamista ettei tarvitsisi juosta jatkuvasti vessassa. Uni karkasi nyt aamulla ja nousin miehen kanssa syömään aamupalaa. Pitää varmaan kömpiä sänkyyn kohta takaisin...

Tsemppiä meille kaikille vaivojen kanssa kärvisteleville!:Heartred Kyllä nämä muutamat viikot jaksaa vielä tsempata kun tietää mikä ihana palkinto sitten odottaa! :love7

Mä oon ollu ihan tosi väsyny viime viikot, enkä pääse koirien kanssa uloskaan liikkeelle ennen ku vasta näihin aikoihin. Koirille tämä tosin sopii, nytkin molemmat makaa omilla peteillään ja odottaa että mamma tokenee. Mun tehtävä on kuskata koirat nyt näin kun mies on vielä (NELJÄ PÄIVÄÄ) töissä.

Tänään heräsin kuitenkin kuudelta vessaan ja söin aamupalaa miehen kanssa. Olin ihan virkeä, en semmonen normitokkurainen. Kuitenkin päätin heittää pitkäkseni ja nukuin/torkuinkin jonkun tunnin. Nyt pitäs käynnistellä moottoria. Vauva on eilisillasta ollu tosi rauhallinen.

Antsku Tuo menkkamainen kipu ja isomman hädän tunne on supistelua. Miulla synnytyskivut tunttuu suurimmaks osaks selässä ja ponnistusvaiheessa tulee tunne, että ois hervoton kakkahätä. Myös jälkisupistukset tunttuu miulla painneena takapuolessa. Mut sen sit oikkeesti tiettää, kun on tosi kysseessä.

Mies rassu joutu taas viime yönä valvommaan miun kuorssaamisen takkii. Alkuyön töni minnuu, mutkun mie en vaan löytäny asenttoo, missä en kuorsais. Varsinkin sillon, kun minnuu väsyttää ihan sikana, kuorssaan alkuyöstä tosi voimakkaasti. Onneks tää vaiva loppuu vauvan syntymmään.

Autumn, mikä on symfyysiluu? Minä olen huomannut, että häntäluu paukahtelee välillä. Kipua siellä ei ainakaan vielä ole tuntunut, mutta kai se enteilee tulevaa kipua alueella... Lantioihin ja alaselkään muuten särkee kyllä vähän väliä. Ja liitoskivut on ihan kauheat :(

Symfyysi on häpyliitos ja häpyluu pubis, eli tarkoittanee varmaa häpyluu/liitos. :)

Käykö muilla raaka paprika/sipuli voimakkaammin kuplimaan nyt viimeisillä viikoilla? Nyt olen muutamana iltana tuntenut itseni todella voimattomaksi ja sitten vielä kun olen mennyt "nauttimaan" päivällisen yhteydessä edellä mainittuja niin kehno vointi on ollut oikein taattu. Lisäksi nyt olen huomannut ensi kertaa miettiväni, että toivottavasti tämä raskaus olisi pian lopussa....vaikkakin tiedän myöhemmin haikeana miettivän näitä masupotkuja...

Baabuska, mä välttelen parhaani mukaan aina (varsinkin raakaa) sipulia ja paprikaa kun ne puplii mulla hulluna! Enpä niitä ole nyt raskaana siis juuri syönyt. Toki ruoan seassa esim.jauhelihakastikkeeseen pilkon sipulia mukaan, mutta mulla lähinnä se raaka sipuli on ehdoton nou nou. Olin raskaana tai en...

Mulla ihan kummallinen uusi oire. Hyvin paikallinen kipukohta vähän sellainen paineentunne tuossa navan yläpuolella. Alkoi joskus viime viikolla ekan kerran ja melkein joka ilta tuo tuttu epämiellyttävä tunnw palaa. Mulla on ke nauvolalääkäri, joten pitää kysyä. Mutta onko kellään muulla ollut vastaavaa?

ajattelin aluks että pikkukaverilla alkaa olla ahdasta ja painaa mun napaa polvella/ jalalla, mutta kun joka ikinen ilta palaa yämä tunne tismalleen samaan kohtaan... Outoa!!

MaMaMehiläinen, joillakin (isosiskoni sanoi myös tätä) maha on jo niin iso ja pinkeä että se voi aiheuttaa kiristävää ja jopa paineen tunnetta. Illalla kun maha tunnetusti on aamu- ja päivämahaa turvonneempi ;) mut en tiedä onko tämä just sitä mitä sinä kuvailit...

Miehen mukaan uutena oireena on tullut kuorsaus. Raukka parka oli viime yön nukkunut sohvalla, kun mä kuorsaan kuivien nenän limakalvojen vuoksi. Laitan ennen nukkumaan menoa kosteuttavaa nenäsuihketta, mutta ei se pitkälle auta. Mies oli töissä asiasta puhunut ja oli saanut vertaistukea. En siis ole ainut, jonka raskausoireena on loppuvaiheessa kuorsaus. Toisaalta mies saa maistaa omaa lääkettään, kun itse kuorsaa aina, jos on yhden oluenkin juonut. :)

Eih, unet karkasi taas... Hipsin olkkariin syömään jääpaloja, on ihan helkkarin kuuma!! Ja kamalan levoton olo!! Voi että, nyt todellakin toivon että ei mene yhtään päivää yliajalle, muuten oon ihan zombina kun en saa nukuttua.

Pari tunnin supistelusessiota kuuden tunnin sisällä, ei auttanu ku nousta ylös miehen peesissä. Jos ruokaa ja sohvalla lokoilua sitten, ennen ku annan itseni oikeasti nousta tähän päivään...

Itkun kanssa nukkumaan. Toivottavasti ultraavalla lääkärillä olisi hetki aikaa kuunnella ultran lisäksi. Olo on niin vaikea kun koko ajan koskee ja ei tämä turvotuskaan voi kohta enää hirveen nornaalia olla. Mulla ei oo enää nilkkoja ja turvotusta on jo reisissö asti. Sormissa taas sormen päissä, koko ajan särisee sormissa ja tunto vähän väliä poissa. Aamu alkaa jääkylmällä vedellä ja särkylääkkeellä. Meikkaaminen sattuu, haarukan ja veitsen käyttäminen sattuu...eikä vaan mitää pikku kipua. Närästys on kaikesta huolimatta niissä sfääreissä että eilenkin oli pakko vaan nousta ylös ja yrittää oksentaa. Eilen lisäksi tuo aikaisemmin mainitsema kutina vaan lisäänty että pakko kai se on pyytää lähete labraan. Jos vain ehtii lääkäri kuunnella eikö vaan ultrata ja laittaa pihalle. Anteeksi taas ainainen valittamiseni :(

Heippa!
Tosiaan olen lakannut ajattelemasta tuota kutinavaivaa kun siitä olen puhunut erinäisten ihmisten kanssa, tuskin siis mulla on sitä hepatoosia tmv. Sain kyllä lähetteen ja ajan labraan, mutta en tiedä olenko kotona silloin enää :D
Viime la-su yönä oli tosiaan niitä supistuksia (ilmeisesti), mutta su päivä meni ihan leppoisasti. Maanantaina mies lähti töihin aamulla kuudeksi ja seiskan aikaan soittelin sen työmaalle, että vois tulla takaisin. Mulla tuli aamusti sellanen kramppi, mitä on raskausaikana tullut muutaman kerran, kiertää yläselän, pallean ja rintakehän alueella kierrostaan. Ensin se helpotti, mutta tuli uudestaan. Meinasi taas helpottaa, kunnes puristava kipu jämähti pallean kohdalle eikä panadol helpottanut, niin kuin aiemmilla kerroilla on helpottanut. Verenpaineet oli ensin 140/90 tai jotain vähän päälle ja siitä sitten pari kertaa mittasin ja aina näytti isompaa. Soitin SATKS synnytysosastolle ja ne ehdottivat, että äippäpolin auetessa klo 8 menisin sinne. No mies tuli kotiin ja käskin suihkuun ja sitten menoksi. Kramppi helpotti ja puristava tunne palleassa, mutta mentiin silti koska verenpaineet ei laskeneet. Polilla annoin pissanäytteen ja tuskin siinä mitään oli plussalla, koska kukaan ei siitä maininnut. Lääkäri katsoi ultralla painoarvioksi 2,7kg ja kaikki vauvalla ainakin hyvin. Mulla olisi nyt ke ollut muutenkin ylimääräinen ultrakäynti, joten lääkäri hoiti sen nyt samalla. Sitten lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, ettei ole vielä auennut, mutta mahtuu hyvin lapsi sitä kautta syntymään. Verenpaineet kun olivat jo laskeneet, päästiin kotiin. Syytä krampeille ei edes erikoislääkäri osannut kertoa.

Noh, lääkärin sisätutkimuksen jälkeen herää kysymys, sohasiko hän jotenkin niin, että aiheutti paikkojen avautumisen. Lääkärin jälkeen tuli vessareissuilla paperiin pyyhkiessä pientä punaista limaa. Sitten se loppui, mutta illalla tuli verisempänä mutta ei varsinaisena vuotona. Yöllä taas niitä vatsan nipistelyitä ja heijastelevaa kipua jaloissa ja alaselässä.... Aamulla kun mies lähti töihin, ei vuotoa ollut. Kun itse heräsin tunti sitten, oli vuoto melko runsasta nestemäistä ja punertavaa joukossa. Pääsen onneksi neuvolalääkärille käymään tässä aamulla, joten selviää onko paikat lähtenyt aukeamaan. Mutta eilisen lääkärireissun jälkeen pakkasin tosiaan sairaalakassin ja katsoin miehelle vauvan vaatteetkin valmiiksi. Hitto, pinnasänkyä olisi pitänyt vielä maalata hiukan ja kasata se.... Tää on kyllä niin jännää, että vähemmästäkin voisi tulla kakit housuun :D

tttiuhtille voimia, kuulostaa huolestuttavalta, mutta tsemppiä ja vaadi kaikki kokeet ja testit!!!!!

Kiitos Antsku! Huomenna labraan, leukkarit hiukan helahtivat ja proteiinit plussalla. Turvotus olo lisääntynyt niin valtavasti että. Ja kerta päänsärkyä ollut ja yksi hetkellinen näköhäiriö niin lääkäri oli ultrassa sitämieltä että täytyy käydä labrassa. Eli raskausmyrkytyksen ja VTI-infektio epäilyn alaisina ollaan. Olo on kyllä niin tukala että, mutta toivottavasti nyt ei kuitenkaa olis kumpikaan tai mielummin tuo vti!

Nii ja sullaki Antsku ollu varsin tapahtumarikasta. Tsemppiä! :)

Huih. Täällähän alkaa olee jokseenkin jännät paikat jo monella. Tsemppiä viime metrien vointeihin!!! tttiuhti varsinkin vaadi nyt testejä vaikka itkun kera, niin saisi selvyyden tilanteeseen! !
Kyllä täälläkin alkaa olla jo vaan ainoastaan valittamista. Jotenkin kaikesta siitä koko puoli vuotta kestäneestä huolesta vaivoineen, että matkalainen pysyisi kyydissä loppuun saakka, jaksoin henkisesti yllättävän hyvin. Ei mielialat heitelly pahasti, en itkeskelly tai ollut muutenkaan mikään hormonihirviö.
MUTTA nyt. Voi elämä että mä olen loppu tähän. Ei jaksa mitään. Ja vaikka hiivatti tiedän ettei enää mitenkään päin ollen kestä kauaa, niin ei jaksais YHTÄÄN.
Joka paikkaan sattuu. Supistelee melkeen 24/7. Välillä kivuttomasti, välillä kovinki kivuliaasti. Muttei kuitenkaan tarpeeks. Aaaaargh!!!! Alaselkä on varmaan kohta poikki. Katki. Rikki. Päänsärky jatkunut tauotta kohta viikon. Ja koko toosa on välillä niin tulessa, ettei tiiä oonko epähuomiossa oikeesti sytyttänyt tulet takan sijaan sinne.
Ja ei. Tää ei varmaan kiusallakaan tule ulos kun savustamalla.
Ei puhettakaan. Ei vaikka kaks aikaisempaa sisarusta on kyllä tulleet etuajassa.
Voi perkele.

Sori. Oli pakko avautua.

Pakko jotain hyvääkin sanoa tähän.
Mies on maailman ihanin. Auttaa ja yrittää parhaansa mukaan ymmärtää. Jaksaa olla siinä. Vierellä. Halaa. Ja rakastaa.
Olen kiitollisempi hänestä kuin osaan ikinä sanoin kuvailla <3

Takaisin