Viimeisen kolmanneksen oireet

En kyllä usko että itselläni ainakaan tuota hepatoosia on, ei kutinaa kämmenissä tai jaloissa. Taitaa olla perus ilmat muuttuu, enemmän päällä ja liian vähä rasvattu iho. Toivottavasti pääset kotiin seurailemaan röpelö!

Täällä ei kyllä turvotukset ole hävinneet minnekkään, niinkun sanoin niin vaa lisääntyy. Mutta ei räjähdysmäisesti kerralla että voisi epäillä rmyrkytystä. Sormet on niin turvonneet että rystyset on montussa. Ei auta kun yrittää olla kärsivällinen, kyllähän nää tästä aikanaan sit sulaa. Jalkojen turvotus on suht helppo sietää, mutta tämä käsien on erijuttu. Se kun aiheuttaa tosiaan sitä jatkuvaa puutumista ja kipua :/

Voimia röpelölle! Hepatoosi on kurja kaveri. Mulla oli ekassa raskaudessa sama tilanne kuin sulla; ensin radi ja sitten hepatoosi. Nykyisin siihen on kai jokin lääke, joka auttaisi laskemaan arvoja?!

Täällä ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tällä kertaa vältyttäisiin noilta ikäviltä vaivoilta.

Kirjoitin vähän huolimattomasti aiemmin rintojen maidon herumisen ja supistusten yhteydestä. Maidon herumiseenn ja supistuksiin vaikuttaa sama hormooni eli oksitosiini. Siksi neuvoivat sairaalassa olemaan koskematta rintoihin. En tiedä, haittaako jos testaa, tuleeko maitoa, mutta se herumisrefleksi on oksitosiinin aikaan saamaa.

Täällä on ollut niin väsynyt päivä, että apua. Mulla laski sairaalassa hb 80:n, kun nesteyttivät niin paljon tipalla. Hb ei ollut korkea ennen sinne menoakaan 102 ja olin juuri hakenut rautatabletit apteekista. Sairaalassa tarkistivat myös ferritiini? arvot ja se oli pyöreä nolla. En muista tätä aiemmin tutkitun, mutta ymmärsin, että rautavarastot ovat tyhjät ja tarkoittaisi anemiaa? Yllättävän vähän mua on väsyttänyt kuitenkaan. Nyt viime perjantain kokeessa Hb oli 102 ja ferritiini 3. Popsin Obsidaneja 2kpl päivässä ja nähtävästi niistä jotain imeytyy.

Nyt suuntaan kylpyyn, toivottavasti en nukahda sinne. Näin viime yönä unta, että hukuin. Se ei kyllä ollut painajainen ollenkaan..

Tuli tuosta hb:sta mieleen että miten teillä on ohjeistettu rautatablettien käytöstä? Itelläni hb pysyny hyvänä, toki laskenut muttei huolettavasti.
Tähän neuvolan täti sanoi että nykyään ei herkästi suositellakkaan rautatablettien aloitusta, sillä monilla ne juuri lisäävät ummetusta ja vatsavaivoja. Mikä ei edistä äidin hyvinvointia varsinkin kun olo jo monilla tukala varsinkin loppupuolella. Toki jos tarve todella vaatii niin sitten. Mielenkiinnosta mietin miten muualla ohjeistetaan. Kuten tässä odotuksen aikana on huomattu että ohjeissa on eroja niin mielenkiinnolla kyselen jo ihan ammatillisessa mielessä :)

Kyllä meillä neuvolassa suositellaan rautatabletteja, jos Hb on alhainen. Onhan se kuitenkin hyvä olla rautavarastoja tulevaa synnytystä varten, kun vuotoa kuitenkin tulee.

Kyllähän ummetusta voi sitten hoitaa erikseen luumunektariinilla, Vi-Siblinillä, Levolacilla ym.
Ja toisille, kuten mulle menee vatsa löysälle rautalääkkeestä (Obsidan)

Siis kyllä tiedän miten ummetusta hoidetaan, mutta kiinnostaa kuulla miten paljon eroja tässäkin on. Kun esim minun th sanoi että täällä lisärautaa suositellaan vasta jos hb menee hyvin alhaiseksi. Käsityksen sain että lähemmäs sataa.
Kun yleensähän puhutaan alhaisesta hb jos arvo menee alle 117, naisella siis.

Juu siis mulla aloitettiin rautalääke vasta kun Hb putos 109. Meillä neuvolassa taitaa rautalääkkeen aloituksen rajana olla 110-115 paikkeilla.

Samaa sanoi minunkin terkka viime kerralla. 110 olis ollut hoitoraja raudalle, oma hb oli vähän sen yli (muistaakseni 112) ja ajattelin nyt vielä seuraavaan kertaan asti kokeilla ilman. Tokihan aloitan raudan jos alkaa siltä näyttämään, mutta tällä hetkellä kun ei ole oikein mitään oireita asiaan liittyen niin en rautaa aloittanut. Ajattelin juurikin tuota, jos alkaa maha regoimaan, nyt kun se mukavasti toimii :) Pinaattilättyjä ja -keittoa olen yrittänyt ensiavuksi vedellä :wink

Mulla aloitettiin rauta, koska se laski huomattavasti normaalistani (mun normi on 150 tienoilla). Oli tippunu 124 niin aloitettiin 3tbl/viikko. Siitähän se vielä laski (tunsin itse muutoksen olossani) ja aloin ottamaan aluksi päivittäin, jolla hb nousi takaisin 120 hujakoille ja nyt olen ottanut joka toinen päivä yhden tabun. Ikävä kyllä vatsa toimii erittäin nopeasti rautapäivinä :/. Saa olla vessan läheisyydessä koko ajan :eek:

Mulla myös sormet edelleen turvonneet, varsinkin aamuisin. Mut huhuhuuu että vauva on alkanut painaa tuonne alas!! Jos pötköttelee sohvalla tai sängyssä ja nousee ylös niin ensimmäiset askeleet on hmmm, vähintäänkin mielenkiintoisia. Näytän varmaan selkävaivaiselta pingviiniltä. Vieläkään ei tunnu siltä että olis keilapalloa haaruksissa, mutta kyllä laskeutumisen ja kiinnittymisen nyt selvästi jo tuntee. Ja sain nukuttua viime yönä ennätyshyvin! :dance018 Muutamat heräilyt toki mutta en valvonut pidempiä pätkiä, mutta parhaat unet pitkiin aikoihin.

Tänään rv 37+5.

Mulle soitettiin tänään neuvolasta että mun eilen antamassa pissanäytteessä oli sekaflooraa. Ei se täti oikein kunnolla selittäny mitä tarkottaa mutta ens viikolla pitää käydä antaa kontrollinäyte. Ilmeisesti ei mitään vakavaa...

Käsien turvotus laskenu tänään ja haloissa on tukisukat, joten nekin tuntuu paremmalle. :D

Mie oon ollu melko väsyny viime aikoina. Oonkin miettiny, että pitäskö alottaa rautakuuri, kun hb oli kuitenkin jo viime neuvolassa käydessä laskenu, mutta ei liikkaa. Taijan ootella ens viikon neuvolaan ja kahttoo tilannetta sitten.

Selekä jumittellee välillä ja kävely aiheuttaa harkkasupistuksia, mutta paikalleenkkaan ei voi jäähä, kun sit on kroppa ihan kippee. Ei tää näin hankallaa ollu kahella edellisellä kerralla. Mut en halluu valittaa liiaksi, koska tiiän että loppujen lopuks oon päässy tosi helpolla. Mie oon kuitenkin vielä töissä ja työ on fyysistä. Ens viikon jälkkeen saan huokasta.

MaMaMehiläinen: sekafloora tarkoittaa sitä, että näytteessä kasvaa useita eri bakteerien pesäkkeitä. Tulehduksessa kasvaa yleensä vain yhtä bakteeria. Eli virtsanäytettä antaessa ihon bakteereita on päässyt virtsan mukana näytteeseen. Ei tarvitse olla huolissaan ja hyvä ottaa se kontrollinäyte ensi viikolla. Kannattaa huolellisesti pestä ja päästää aluksi pyttyyn virtsaa ennen kuin antaa näytteen purkkiin.

Onko tuosta raudasta jotain haittaa, jos sitä kerran kuuluisi ottaa lisäravinteena vasta, kun hb laskee alle 110? Mulle hoitaja suositteli rautalisää, kun oli jokunen kuukausi sitten hb laskenut 146->119 ja olen siitä asti päivittäin kapselin ottanut. Oli edelliseen kontrolliin hb noussutkin 133:een, mutta ei ollut mitään puhetta, että pitäisikö lisärauta jättää pois..

Mulla alotettiin rautalääke viikolla 22 kun oli hb 105, viikolle 30 oli noussu jo 112. Parin viikonpäästä on neuvola niin näkee taas miten noussu.

Eilen oli neuvolalääkäri, juteltiin mun lääkityksen vähentämisestä. Syön paniikkihäiriöön Citlaropamia 10mg/vkr ja maanantaina pitäs vähentää 5mg/vkr, olla sillä kolme viikkoa ja sitte lopettaa lääkitys kokonaan. Jänskättää jo vähän etukäteen että miten pärjään mutta eiköhän se siitä. Tuntu vaan omituiselta kun oli sellanen lääkäri joka oli vahvasti sitä mieltä että pärjään kyllä kun yleensä mulle on tungettu vaan lisää pillerireseptejä kouraan :D

Meinannu itelläki turvottaa, meinaa aina saada kihlasormusta irti sormesta. Asukas on ruennu viihtyyn enimmäkseen poikittain ja pää alaspäin, mieluummin sais olla pää alaspäin kun tuntuu niin itelle ahistavalta itestä se poikittain olo, onneksi pienellä tuuppimisella ja tökkimisellä vaihtaa melko nopeasti asentoa.

mulla määrättiin rautalääkkeet kun hemppa arvot laski 109. Söin pari vko 1 tabletti päivässä ja arvot nousi 120. Nyt olen ottanut joka toinen päivä (tai joka toinen yö vessan reissun yhteydessä:p). Vatsa on ollut toimimatta aina tabletin ottamisen jälkeisen päivän, ei kiva...

Paljon teillä on tullut painoa näille viikoille mennessä? Itsellä taitaa 10kg jo olla pikkuhiljaa rikki:eek:

viikot 34+1

Mulle on tullu noin 16 kg. Meinaa vähän hirvittää mutta eiköhän se siitä tipu normaaliksi kun muistaa syyä oikein ja liikkua :) tänään alko viiko 33.

Mulle tullut n. 15kg ja viikko 35 menossa. Jalat on tukit, mutta eiköhän ne saa normaaliksi sitten synnytyksen jälkeen kunhan pääsee taas kunnolla liikkumaan ja turvotus laskee.

Täällä nyt 34 + 1 kun kellokin on jo sunnuntain puolella, painoa tullu 8-9 kiloa vaa'asta riippuen. Nestettä kehossa aivan hirveästi, mutta se nyt onneksi lähtee synnytyksen jälkeen sulamaan. Aika huojentunut olen ettei ns. kunnon kiloja ole kauheasti tullut kun tuota alkupainoa oli.

Aika pitkälti siis kaikkialla sama 110 /lähemmäs sata on lisäraudan aloittamisraja. En oo kuullu siis th:n suusta muuta haittaa kun se että vaikuttaa vatsantoimintaan, esim ummetus ja ummetus taas lisää turvotuksia yleensä.

Täällä kans turvotusta jaloissa sekä käsissä (rannekanavat vaivaa), kunnes eilen löysin pelastajani. Kylmägeeli, tai oikeammin hevoslinimentti on taivaan lahja. Varsinkin käsien kanssa ollut hankalaa kun puutuvat ja ovat voimattomat, kun en ees koiran fleksiä oo pystyny kunnolla pitämään. Ja alaselkä kiittää kans, teho on ollut paljon parempi kuin Voltarenilla jota olen pari kertaa neuvolan luvalla selkääni laittanut.

Takaisin