Viimeisen kolmanneksen oireet

Jonsku87 koita pärjäillä! Mulla oli helvetin kivulias pukama melkein kaksi viikkoa! Onneks lähti sit ku rasvaili.. :(

Mulla on ollu jo ennen raskautta pukamia, ainakin luulisin niin. Joskus tullut verta pyyhkiessä paljonkin, mutta ei onneksi ole vaiva pahentunut raskauden aikana. Mulla ne taitaa olla sisäisiä, tai kenties ne on vaan haavaumia, en oo koskaan tuntenut mitään pattia tms. Mulla on ollut lapsesta asti maha kovalla ja hidas toimimaan muutenkin, johtuu varmaan siitä.

Mulla ollu joskus muistaakseni sheriproct nimistä voidetta, mutta sen tehoamisesta en osaa sanoa.

Voi TURVOTUS! Koko ajan mulla on ollu turvotusta jonkun verran. Nyt on tänään ollu vasen jalka kipeä, se on vähän kipuillu ja oon aatellu että rasituksesta. Kaikki resorisukat jättää jäljet jalkoihin, kuten myös esim. legginssit saumojen kohalta koko jalan mitalle. Nyt kun tutkailin ja itse asiassa ihan mittasin - mun vasen jalka on päkiän takaa mitattuna 1,5 cm toista isompi - ihan julmettu pölkky!

Kaivoin lentosukat esiin ja iskin jalkaan vaikka oli hieman hankalaa ton pölkyn kanssa. Käveltyä mun tulee päivän aikana (koirat) väkisinkin, en syö suolasta ruokaa. Koko iltapäivän tänään maannu jalka koholla. Jos ei laske kotikonstein ni pitää varmaan soittaa neuvolaan, vaikka en mä tiedä mitä muuta ne sitten neuvoisi. Voi olla tietty raskausmyrkytysoirekin mut en tiiä.

Täällä vaivaa taas aivan järjetön väsymys.. Tähän asti on jollain lailla selvinnyt kymmenellä tunnilla yössä + puolentoista tunnin päikkäreillä, mutta nyt jo parin tunnin valveillaolon jälkeen olisi ihan pakko päästä nukkumaan :rolleyes:. Hemoglobiini on ihan ok, 133 viimeksi mitatessa, syön suht terveellisesti ja ulkoilen päivittäin, joten kai tämä raskaudesta johtuvaa sitten on.

Toinen, hermostuttavakin, oire on verenpaineen nousu.. Tähän asti kotimittauksissa kautta linjan ollut noin 115-120/60-70, mutta nyt useamman kerran yli 130/80. Itselleni "normaaleja" lukemia en saa enää edes heti heräämisen jälkeen. Kuitenkin raskausmyrkytyksen vaara pitäisi olla vasta kymmenen yksikköä korkeammilla lukemilla, eli todennäköisesti neuvolasta vain kehottaisivat seurailemaan, mitä olen koko raskauden ajan tehnytkin.

Yxvaan, mie olen huomannut kanssa tuon verenpaineen pienen nousun. Miulla ollu kotimittauksissa koko ajan 125/65, mutta nyt on ennemminkin 135/75. Ja viime päivinä on ollu päänsärkyäkin havaittavissa. Toivottavasti ei mitään vakavampaa :(

Täällä myös on verenpaine noussut kohti loppuraskautta. Paineet olleet neuvolassa koko ajan n. 100/60 mutta tänään oli 118/73. Ei ollut n-täti kuitenkaan huolissaan kun lähtöarvot noin matalat.

Mulla kans noi paineet on pompsahtanu ihan reteesti uusille lukemille. Kpko alkuraskauden ollu 67-73/113-120, niin nyt viime torstaiata lähtien ollu reippaasti nousujohdanteessa.Nyt siis ollu 88-95/134-149.
Päänsärky helpotti pari pvää sit ja turvotus samaa ollu jo kk:n. Maanantaina neuvola. Seurailen siihen saakka tarkasti vointia. Pissa katottu sillon viime pe polilla ja se silloin puhdas.
Ja väsymys on täysin loputonta täälläkin. Ei meinaa jaksaa edes tätä oleilua.
Vähän huolettaa, mut näillä mennään. .. :/

Mie kyl luulen, että toi verenpaineiden nousu on ihan normaalia raskauden edetessä. Raskausmyrkytykseen vaaditaan varmasti muitakin oireita. Kyllähän naisen kroppa kokee kovia muutoksia raskausaikana muutenkin, kunto heikkenee ja kroppaan kohdistuva rasitus kasvaa. Elikkä ei ihme, että verenpaineetkin nousee. Muta syytä noita kyllä varmasti on tarkkailla!

Mä olen myös ymmärtänyt että verenpaine jonkin verran nousee loppuraskaudessa, mutta toki kannattaa herkästi tarkistuttaa tilannetta.

Hyvä kuulla, että on normaalia. Täällä viikkoja toki vasta 30+3, eli hieman jälkijunassa tullaan moneen muuhun marraskuiseen verrattuna. Jatkan seurailua ja jos noususuhdanne jatkuu, kysäisen neuvolasta :).

Mulle sanoi viimeksi neuvolaasa että alkuraskaudessa rr laskee ja loppuakohden alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Ihmettelin viimekäynnillä nimittäin kun rr oli palautunut alkupudotuksen jälkeen normaali lukemiin :) Onhan se ymmärrettävää keho tekee tällähetkellä hirmuisesti töitä. Raskausmyrkytyksestä rr yleensä pomppaa yläpaineelta 140 ja alapainekin huitelee sadassa, sen verran koulusta vielä muistan että oireita ei välttämättä ole useita. Yleensä rr ja valkuainen virtsassa paljastaa. Mutta tasainen rr nousu on normaalia, kunhan lukemat ei lähde pilviin :)

Mulla on tosi matalat verenpaineet ollu aina ja suht samoissa lulukemissa on pysytty myös raskauden ajan, eli n. 65/95. Syke vaan tuntuu olevan aina enemmän tai vähemmän korkealla ja tämäkin on minulle ominaista, ns. leposyke on 80-125, vaikka yritän aina ennen mittaamista rauhoittua ja hengitellä. Pari vuotta sitten huomasin, että erityisesti makuuasennossa sydämen sykkeet tuntuivat välillä häiritsevän voimakkailta ja kiivailta. Nyt raskauden aikana suunnilleen viikoilla 20 aloin huomaamaan tuon vanhan "vaivan" ja lisäksi syke tuntuu epätahtiselta - tulee muutama nopea lyönti ja sitten pari hidasta. Päivisin en juurikaan huomaa asiaa, tulee vain välillä epämiellyttävä tunne, mutta öisin kun heräilen vessaan tms näitä tuntemuksia on usein.

Minua vaivaa ja pelottaakin nämä havainnot välillä, kysyin asiasta kerran neuvolan th:lta, mutta hän ei osannut sanoa muuta, kuin että varailla lääkäriaikaa, jos oireet jatkuu. Koska olen nuori ja perusterve, niin luulen, ettei mua oteta tosissaan ja itsekin mietin, että onkohan tämä vain jotenkin omassa päässäni? :/

Onko muilla vastaavia tuntemuksia, tai tuttua jolla on ollut tällaista? Ajattelin kysyä asiasta neuvolalääkärissä, vaikka se vähän höntiltä tuntuukin.

Mulle sanottiin että sydämmen tykytykset eli juuri pulssin nopee vaihtelu on normaalia raskausaikana.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on syke ollut neuvolamittauksissa 80-95 paikkeilla vaikka oon istunut paikoillaan jo jonkin aikaa. Normaalisti leposyke on mulla 50-60. Sydän takoo välillä kyllä kovasti, varsinkin kyljellään maatessa sen kuulee siinä korvassa joka on tyynyä vasten. Pieniä tykytyksiä ja rytmivaihteluja ollut myös, mutta ei huolestuttavia.

Ahdistaa ihan älyttömästi, kun kohtu on jo niin korkealla. Ei voi hengittää, eikä syödä, mikään asento ei ole hyvä ja kaiken lisäksi pienet jalat murjoo kylkiluita (jotain positiivista: jos potkitaan kylkiluita niin ollaan aika varmasti raivotarjonnassa). Kunpa pieni laskeutuisi ja kiinnittyisi, niin vois ees hengittää. Ihan sama vaikka sit joutuis kokoajan istumaan vessassa. Mielummin painaisi virtsarakkoa kuin keuhkoja (mä ehkä joudun perumaan sanani myöhemmin, mutta tällä hetkellä se tuntuu pienemmältä pahalta).

Täällä on asukas alottanu uutena harrastuksena rakon sörkkimisen jaloilla. Tuntuu aika mielenkiintoselta.

Tänään oli neuvola ja hb oli jo 112 eli noussu ihan hyvin. Mullaki on verenpaineet ollu vähän tavallista korkeemmat mutta varmaan ihan tavallista kun eivät neuvolassa ole mitään sanoneet. Viime viikolla oli ultra ja lapsi paino jo huimat 1458 g :) menossa rv 30+3.

Röpelö, mulla vauva on kuulemma melko alhaalla lantiossa, painaa mukavasti häpyluuhun ja muutenkin alaspäin. Lisäksi suonikohjua särkee ihan mukavasti. Samaan aikaan kuitenkin mun on aivan älyttömän paha istua ja kummarrella kun toinen tarjoilee peppua ja jalkojaan kylkiluihin :eek: th sanoi et vauva on ihan siro (käsikopelolla vatsan päältä) ja lisäksi mulla on itsellä pitkä selkä (no niin pitkä kuin 164senttisellä voi olla :D). En tiedä seilaako hän sitten edes takaisin ollen välillä alempana ja välillä ylempänä mut todella raivostuttavaa :mad: Ja tuntuu et silloin kun seison, putoo alas ja kun istun tarjoillaan peppua ettei äidin varmasti oo hyvä olla :confused:

Röpelö, mulla kans ahdistaa henkeä istuessa ja maatessa... Ei tunnu hyvältä.

Esikko, kiitos tiedosta! Vähän huojentuneempi olo. Ois kai se neuvolatäti voinu tuon mulle kertoa eikä vaan näyttää huolestuneelta ja voivotella niinku aina, kun kerron jostain huolesta.

Tuli muuten mieleen, että miksi joka paikassa kehotetaan aina juomaan runsaasti, jos supistelee? Mulle ei oo mitään syytä tähän kehotukseen käyny selväksi. Mulla on niin loputon jano, että ei onneksi tuota ongelmia. :D

Takaisin