Vihdoin heinäkuu!

Joo tosiaan yliaikaiseksi vauva katsotaan vasta kun on viikkoja 42+ Mutta todella tiedän tunteen tuosta huolesta. Mutta sitä se elämä äitinä on, jatkuvaa huolta :) Ensin pelätään keskenmenoa ja muuta, onko kaikki hyvin, onko vauva terve, sitten pelätään kohtukuolemaa tai kätkytkuolemaa, lapsen hukkumista tai ihan mitä vaan.. Se on semmosta :) Äidin rakkaus on niin suurta :)

Mites se menikään toissynnyttäjällä, koska sinne sairaalaan pitäs lähtee?? :D

 
Mä joudun kyllä varmaan lähtemään sairaalaan melko pian kun vaan kipeet supistukset alkaa, koska viimekskin kaikki meni niin nopeesti. Mun eka synnytys kesti vaan vajaa 3,5 tuntii, eli neiti synty kolme ja puol tuntii siitä, kun kipeet supistukset alko. Onneks vedet meni jo aiemmin ja sen takii olin jo valmiiks sairaalassa, miten lie olisin muuten kerenny... mut siis sairaalaan mennessä noin kello 13 tilanne oli se, että vedet oli menny (noin kello 10.30) ja olin nelisen senttii auki, eikä mulla ollu vielä tuntunu yhtään kipeetä supistusta... en siis tiiä missä välissä se aukeeminen oli oikeen tapahtunu! Mut jäin sillon sairaalaan oottelemaan supistuksia tai käynnistystä, supistukset alko kipeinä noin kello 16:30 ja synnytysosastolle menin vähän jälkeen kello 19 ja olin täysin auki ja sain alkaa ponnistaa muistaakseni 19:25. Neiti oli maailmassa 19:50.

Et varmaan tokaa kun lähtee synnyttämään, joutuu menee vähä sen mukaan, miten edellinen on menny. Kun ainakin mun käsittääkseni yleensä synnytyksen kesto lyhenee aina vaan. Tai ei ainakaan paljoo pitene, jos samalla lailla menee.

Mä oon jotenkin niin epäuskosena täällä, kun huomenna jo 38 + 0. Huh. Kaks viikkoo jo pidemmällä kun viimeks :)
 
Nii i....mä en tällä hetkellä luota yhtään siihen että osaan tunnistaa koska ne supistukset on ns TARPEEKSI kipeitä siihen että kannattaa lähteä :D
 
^Sama juttu :D Vähä jännittää kun ei tiedä omaa kipukynnystä että koska pitäs lähee.. Ku musta vähä tuntuu että mun pitäs oikeesti olla "kuolemankielissä" ennenku voi lähtee sairaalaan. Että olis ihan kiva jos joku äidinvaisto tai joku muu omantunnontapanen heppu istuis olkapäällä neuvoja antamassa :D
 
Joo toi on kyllä vaikeeta :/ Mut tosiaan kun mulla ei viimeks ollu yhtä ainutta kipeetä supistusta ennen ku sit ku oli jo tosi kyseessä, ni mitä todennäkösemmin mulla on nytkin sitten kiire jo siinä vaiheessa, ku se eka kipee tulee...!! Ja juu kyllä se pelottaa aika lailla.
 
On muuten pelottavan paljon kätilöt yhtämieltä siitä että synnytykset ovat hitaita yms. ja patistavat kotiin. Itse kun olen kaksi jo synnyttänyt ja kummallakin kerralla neljänaikaan kätilö käynyt kurkkaamassa, sanonut että ehkä tänään syntyy ollaan optimistejä ja kas kumpikin lapsi on syntynyt viiden maissa, eli n. tunti kätilön sanojen jälkeen. He eivät voi käsittää että itselläni vedet laukaisee ponnistamisen ja muutenkin homma etenee rip rap. Se jos joku ärsyttää kun siellä salissa ollaan ja edellisessä en edes lääkettä saanut kun en ollut tarpeeksi kipeä, kiirehän siinä sit tulee jos kätilölle valkenee tilanne. Nyt onneks menen käynnistykseen juurikin nopeuden takia, josko siis ottavat homman tosissaan. Myös kummallakin aiemmalla kerralla passitettu kotiin kun olen sinne terkkarin ohjeiden mukaan mennyt ajoissa ja palannut parintunnin päästä ja synnyttänytkin sitten 6h sisään. Avautuminen on kyllä jo sen verran kipeää tehnyt viimeiset 5-6h, että olen tarvinnut lääkettä vaikken ole saanutkaan.
 
Täällä alkaa olla jo ihan kypsät fiilikset odotteluun. Laskettuun aikaan on kuitenkin vielä reilut 2 viikkoa aikaa. Koko ajan on vaan ollut sellanen tunne että tää tulis aikasemmin. Vauva on ollut tosi pitkään alhaalla ja äitipolin ultrassa kaulakanavaa oli kaksi viikkoa sitten 1,5cm. Viimeiset pari päivää on ollut oksettavaa oloa ja mietin jo että iskeekö tässä joku mahatauti vielä. Tänään tosin ollut parempi olo, ruoka ei vaan maistu oikein millään. Supistuksiin on alkanut tulla ytyä eikä ole enää pelkkiä kovettumisia. Varsinkin iltaa kohti niitä alkaa tulla enemmän.

Mua kans jännittää se että osaanko lähteä sairaalaan oikeaan aikaan. Jos synnytys menee samalla kaavalla kun meidän mutsilla niin kunnon kivut tuli vasta kun ponnistusvaihe oli jo alkamassa! Että sitä rataa. Vauva on ollut nyt rauhallisempi liikkeissään, liikkuu kyllä aika ajoin. Liekö valmistautumassa ulostuloon. Nyt pakkaamaan sairaalakassia valmiiksi. 
Tsemppiä muillekin jotka vielä mahan kanssa odottelee ja onnittelut niille jotka ovat jo jakautuneet! 
 
Moi vaan pitkästä aikaa!
Täällä alkais sitten viimeinen viikko, ennen la. Ajatuksissa on synnytys ja se milloin ja miten lähtö tulee. Odottavan aika on pitkä. Sairaalakassi pitäis kai pakata valmiiksi :D Esikoisen synnytys kesti sen 12 h. Joten ehkä tämä ei hetkessä tule syöksymällä maailmaan. Tosin kalvojen puhaisun jälkeen avautuminen oli viimeksi nopeaa, ja typy maailmassa muutamassa tunnissa. Että jos vedet menee ensimmäisenä, niin voi kaikki mennä nopeastikin.
Vointi on ollut ihan hyvä. Jalat kumalla ilmalla turvottaa ja vähän katkonaisia on olleet yöunet, vessassa saa rampata, mutta siinä se. Lievä virtsankarkailuvaiva on ikävintä. Esikoisen synnytyksessä repeämä ei onneksi mennyt ihan niin pitkälle, että virtsankarkailusta olis tullut isompikin ongelma. Vaan nyt pieni painaa rakkoa niin, että saa jatkuvasti olla pöntöllä. Liikkeitä olen seuraillut tarkemmin, kun tuntui alkuviikosta pikkuinen niin rauhalliselta. Vaan kyllä liikkeitä tuntuu tarvittavasti, ja potkusarjojakin ihan napakasti ajoittain. Se aina huojentaa mieltä. :D
Neuvolaan ja saamiini palveluihin olen ollut tyytyväinen. Tuntuu, että aina voi soittaa neuvolaan tai äitipolille, jos joku vaivaa mieltä.
Kaikki alkaa olla mukavasti valmiina. Jos vähän vielä kotia siivois ja petais pinnasängyn ja sen sairaalakassin pakkais... Nyt kotona on rauhallista kun mies ja esikoinen lähti mummolaan yhdeksi yöksi. Pitää kai pitää ensi yö "jalat ristissä" ;D Vaan onneksi mies ajaa noin tunnissa takaisin jos lähtö tulee... Tsemppiä loppumetreille ja onnea synnyttäneille!!
 
Täällä odotus senkun vain jatkuu, tänään 41+2. En enää itseasiassa odota, että käynnistyisi itsestään, enemmän odotan ensi tiistain yliaikakontrollia ja toiveissa että silloin alkaisi tapahtumaan jotain. Onko teille muille joilla jo laskettu mennyt puhuttu tuosta "ballongista"? Minulle sekä neuvolasta että yliaikakontrolliaikaa varatessani Naistenklinikalta sanottiin, että mikäli paikat eivät ole tarpeeksi kypsyneet viikolla 41+5 niin asennetaan tuo ballonki. 

Olen ollut hyvinkin optimistinen ja vakaa koko odotusajan, mutta nyt viimeisten päivien aikana mieltä alkanut painamaan monet kysymykset: Miksi synnytys ei käynnisty itsestään? Onko vauvassa joku vika kun ei synny?
Onneksi kuitenkin vauva liikkuu todella hyvin, joten se tuo pientä huojennusta omiin ajatuksiin.


 
Täällä kanssa mennään viikoilla 41+2. Meillä kanssa yliaikaiskontrolli ens tiistaina ja en usko että tää olis ite siihen mennessä tullu ulos. Vaikka onkin tässä muutaman päivän supistellu kipeesti mutta epäsäännöllisesti. Mulle ei oo ainakaan puhuttu mitään tosta ballongista, tosin ittellä onki ollu jo jonkun aikaa paikat 2cm auki ja kaulaa jäljellä 2cm. Tosin tiiä sitte mikä tilanne tällä hetkellä ku mulla noita supisteluja on ollu. Mulla on kanssa semmonen olo että onko mussa jotain vikaa ku ei vaan meinaa käynnistyy synnytys vaikka supistelee ja limatulppa irronnu yli 3 viikkoo sitte... Alkaa tää odotus ottaa jo päähän, mutta yritän nyt vaan ajatella että kyllä se sieltä lopulta ulos tulee halusi se sitä tai ei.. :)
 
Tuo Ballonki taitaa olla aika uusi käynnistyskeino. Itselläni on käynnistys ballongilla 23.7, 38+6. Ballonki luonnollisesti tekee paineen ja avaa paikkoja, näin ollen synnytys käynnistyy. Yleensä vielä ballongilla vesien menolla, minua ei siitä syystä päästetä kotiin, niinkuin yleensä on tapana. Ballongin laiton jälkeen ainakin Tayssista pääsee kotiin odottelemaan. Se teipataan reiteen kiinni ja pysyy sisällä niin kauan kuin pysyy, käsittääkseni max. vuorokausi. Mutta tehtävänsä se saattaa hoitaa jo muutamassa tunnissa, saattaa siis tulla itsellään ulos.
 
Itselläni ei ole tarkkaa tietoa tuon ballongin vaikutuksesta, mutta NKL:lta sanottiin, että pistää löysät housut jalkaan koska just teipataan reiteen se letku ja pääsen sitten kotiin odottelemaan mitä tapahtuu.
Mietin vain kun basin sanoit, että käynnistyisi vesien menolla ja jos vauva ei ole silloinkaan vielä kiinnittynyt ja minua on ohjeistettu tulemaan ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee, niin tuntuu vähän hassulta käydä laitattamassa ballonki sairaalassa, tulla kotiin ja parin tunnin päästä mennä ambulanssilla takaisin :)
Mielenkiinnolla odotan kuitenkin jo tiistaita.
 
Itsellä, kun ei kokemusta ole niin en tiedä miten homma sit oikeasti käytännössä menee, täälläkään vauva ei ole kiinnittynyt, mutta tuosta ampparikyydistähän on täällä ollutkin juttua että jos vauva on pääalaspäin kyyti ei olisi niin pakollinen, käytäntöjä on yhtäpaljon kun sanojiakin, mulle kun kyydistä ei koskaan sanottu vaikka vauvat eivät ole kiinnittyneet.
Mutta Mumux ilmottele miten homma sit käytännössä toimii, ja lääläri vain sano että on suurempi riski ballongilla alkaa vesien menolla kun tavallisesti ja tavallisesti se taitaa olla 10% luokkaa.
 
mä kävinkin sitten synnyttämässä perjantaina 13. päivä pienen tytön viikoilla 38+5, 48 cm ja 3040 g, mutta päänympärys vähän suurempi kun esikoisella, että pientä jäynää! tuli kyllä ihan puun takaa!!  viimeks meni 40+3 viikoille..

täytyy käydä kirjottamassa tarkempi tarina, mutta synnytys kuitenki alko torstai-iltana klo 20 supistuksilla, jotka vähän hidastu yöks mutta aamusta oli taas alle 5 minsan välein. esikoisen hoitopaikkalaiset joutu itekin sairaalaan joten jouduttiin ettimään uus paikka mikä toi lisäjännitystä. illaksi ehti mummi ja pappa oulusta asti hätiin. onneks päästiin sisälle naistenklinikalle puolenpäivän aikoihin, just ennen kun se suljettiin, saatiin kuulla että muutkin oli menossa kiinni..! kannattaa siis mennä ajoissa!!!

synnytys meni tosi paljon paremmin kun viimeks, ihana kätilö ja ponnistin kolmella supistuksella vauvan ulos. oltiin yksi yö sairaalassa, ja nyt kotona. en mä kyllä muista miten vauvoja hoidetaan!
 
Nyt mä olen kyllä vähän kade satuveelle! emoticon Onnea, ja onnea muillekin jakautuneille!

Mä kävin kipuilun, turvotuksen ja verenpaineen takia tsekkauksessa synnärillä perjantaina, mutta ei mitään toivoa ulostulon suhteen. Paikat edelleen tiiviisti kiinni - kaikesta tästä hemmetin supistelusta huolimatta. Sekä terkkari/kätilö neuvolassa että lekuri synnärillä yrittivät härnäillä paikkoja, jos saatais jotain edistystä tapahtumaan, mutta eipä ainakaan nyt siltä tunnu. Mä en varmaan synnytä ikinä.

Pääsen kuulemma tarpeen vaatiessa osastolle nukkumaan rauhoittavien ja kipulääkityksen avulla, mutta nyt viime yönä sain taas vihdoin nukuttuakin jonkun verran. Jos taas alkaa tulla näitä unettomia ja kivuliaita öitä, niin ei kai tässä auta muu kuin mennä sinne osastolle.
 
Paljon onnea satuveelle! ja muillekin synnyttäneille!

Tänään oli taas äitiyspolikäynti. Vauva voi hyvin ja maksa-arvotkin pysyneet kurissa. Kohdunsuu oli kypsynyt edellisestä, mutta vielä aika epäkypsä. Lääkäri yritti kyllä jotenkin "luomusti käynnistellä" ja pyöritteli kalvoja. Tuntui aika ilkeeltä, mutta jos jotain tapahtuis :) Tuomio oli kuitenkin se, että ensi viikon maanantaina käynnistetään, jollei ennen sitä synny. Vähän hirvittää, kun oli kokoakin jo ultran mukaan 3900 g. Paljonkohan ehtii vielä kasvaa... Alunperin ajattelin, etten millään haluaisi käynnistystä, mutta nyt ajatus tuntuu ihan ok:lta. Tietysti toivoisin, että ennemmin syntyisi ihan itsekseen.
 
Heipat kaikille!

Meille syntyi pieni poika 11.7 käynnistyksellä. 
Monena päivänä olin jo rampannut supistusten takia Jorvissa. Olo oli todella tukala suuren lapsivesi määrän takia. Lääkäreiden kanssa oltiin yhtämieltä käynnistyksestä. Käynnistys tapahtui keskiviikkona 11.7. Synnytys oli kokemuksena paljon parempi kun esikoisen kanssa. Täyden kympin synnytys :) Poika oli syntyessään 53cm pitkä ja painoa 3550g. 
Tämä pieni prinssi on jo kietonut meidät ihan pikkurillinsä ympärille. Rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Esikoisesta tuli isoveli ja se olikin iso muutos. Nyt yritetään päästä arkeen kiinni ja tulevaisuus näyttää ihanalta <3

 
Oikein pajon onnea kaikille jakautuneille, sekä voimia vielä odottajille! :)

Satuvee, hienoa että kaikki meni kohdallasi hyvin :) Kyllä se vauvanhoitotaito palautuu hyvinkin nopeasti mieleen ;)

Meillä mennyt pikkuisen kanssa oikein kivasti. Hyvin rauhallinen ja tyytyväinen heppu. Imetyksen kanssa on ongelmia, niinkuin oli esikoisenkin kanssa, joten korvikkeilla mennään. Vauva ei enää oikein rintaa huoli, joutuu siinä tekemään hurjasti hommia verrattuna pulloon ja multa ei maitoa tule juuri ollenkaan...

Esikoinen on hieman jo rauhoittunut vauvan tulosta, mutta alkaa uhmaikä painamaan päälle. ei oikein usko mitään, tavarat lentää yms... tuee vielä olemaan kova vääntö hänen kanssaan... mutta tämä on elämää ja ihanaa sellaista! :)


 
Hello! Onnea synnyttäneille:)
Täällä tallaillaan masun kanssa vielä tyytyväisenä, ensi viikon sunnuntaina olisi LA. Päivittäin tulee harjoitussupistuksia, nyt lisääntynyt selkä ja alavatsakivut. Polttava selkäkipu onneksi helpottaa, kun mies hieroo alaselästä. Tosin se alkaa hyvin pian uudestaan kun  hieromisen lopettaa. Ihanaa kun on viileitä ilmoja niin ei turvota niin pahasti ollenkaan, tosin paino nousee silti nättiä vauhtia:)
Lauantaina helsingin reissun jälkeen illalla oli lähdettävä polille käymään liikehälytyksen vuoksi. Pikkunen oli liikkunut viimeksi iltapäivällä ja kotona ei oikeestaan ollenkaan. Puoleentuntiin sain laskettua kaksi liikettä. Käyrillä pötkötellessä, muru liikuskeli hyvin ja sykkeet kunnossa. Lopulta minäkin aloin tuntemaan tuttuja napakoita työntöjä. Kätilö oli mitä mahtavin:) Lisäksi näppituntumalla arvioi painoksi n. 3400g. Eli näppärän kokoinen kirppu meillä:) Lääkäri oli valitettavasti kiireinen ja ultrasi vatsan päältä "mielenrauhani" vuoksi. Kätilö kysyi, että ottaisiko mittoja, mutta ei ottanut. Katsoi vain että napavirtaus on kunnossa. Pääasia kuitenkin että kaikki hyvin. Pikkunen oli nätisti edelleen raivotarjonnassa:) Odottavan aika on pitkä, joka päivä juonut kaksi kuppia vadelmalehtiteetä mutta ei vielä mitään vaikutuksia :D Malttamattomalle ei tee yhtään hyvää, kun kaikki kyselee kokoajan, että miten menee onko jo supistuksia, kerrottehan sitten kun syntyy, laittakaa kuvaa ja plaaah vaikka mitä. Jep kerrotaan sitten kun on kerrottavaa:) Huomenna olisi taas neuvola, oman terkkarinkin näkee pitkästä aikaa:)
 
Täällä myös edelleen yhtenä kappaleena, ja onhan tonne laskettuun vielä jonkun verran aikaa. Reilu puoltoista viikkoa. Lauantaina oli täälläkin mahassa tosi hiljasta, lähinnä illalla kun makoilin sohvalla ja yritin tunnustella, niin ei mitään. Kun yleensä on aina iltasin liikkunut tosi paljon, kun itse vaan asettuu tohon sohvalle. Soitin synnärillekin, ja käskivät vaan sitten makoilemaan tunnin ja laskemaan kaikki liikkeet, ja kyllähän niitä sitten alkoi sieltä tulla. Ei tarvinnu lähteä näytille, vaikka miehenkin jo hälytin kotiin kaverilta. No, hyvä niin. Ja sen jälkeen onkin ollut taas normaalimpaa, mutta on selkeesti vähän rauhottunut noi liikkeet aikasempaan verrattuna. Ahdasta ehkä on.

Jännityksessä vaan elellään, kun lauantaina on siskon häät, ja olis hyvinkin suotavaa päästä juhliin... että kunhan ei tää kaveri nyt syntyis sitten perjantaina tai lauantaina ainakaan...!! Mieluiten tänään tai sitten vasta sunnuntaina, kun juhlat on juhlittu :D Nähtäväksi jää.

Semmosia. On tosiaan aika viileitä ilmoja, ite tykkäisin kyllä enemmän vähän kuivemmasta ja lämpösemmästä, mahan kanssa tai ei. Jotenki vaan niin paljon helpompaa elämä, kun on lämmintä. Ovet vaan auki, ja esikoinenkin saa juoksennella ulkona ja sisällä sen kummemmin pukeutumatta erikseen ulos tai sisään. Mutta mikäs tässä tosiaan turvotusten kannalta, joskaan ei mulla vielä kuumallakaan oo ollu pahoja turvotuksia.

Huomenna taas neuvola, oma terkka jäikin nyt lomalle, eli olis sijainen siis. Ja tulee olemaan sijainen ihan loppuun saakka, kun oma terkka tulee vasta elokuun puolivälissä takasin. Eli sit kaiken järjen mukaan homma on jo hoidossa :D
 
Takaisin
Top