Vihdoin heinäkuu!

satuvee: tää terkka on kesälomasijaisena, onneks!! mun terkka on lomalla ja tulee takas sit heinäkuun lopussa. mutta totta tosiaan jos syntyy ennen heinäkuun loppua, joudun sit kuitenki nähä sitä.. pöh.
 
Heissan kaikki,

Olen kirjoitellut viimeksi varmaan ennen rakenneultraa mutta seuraillut kyllä kirjoittelujanne säännöllisesti. Paljon onnea kaikille synnyttäneille, toivottavasti vauva-arki on lähtenyt sujumaan hyvin! Milpurin ja mascin kuulumisia lukisin mielelläni. :)

Täällä on raskaus edennyt kivuttomasti. Laskettu aika on nyt perjantaina mutta olenkohan ainut, joka ei tykkäisi kyttyrää, vaikka menisi ylikin? :D Arki esikoisen kanssa on jotenkin niin kivasti uomissaan, että olen päättänyt omaksua asenteen "kiva, kun voi vielä lähteä suht helposti liikenteeseen, kun on vain yksi lapsi (+koirat) valmisteltavana".. No joo, yksi vaiva kyllä on, se turvotus nimittäin. Tämä on ihan naurettavaa, jalkoihin ei mahdu kuin sellaiset sandaalit, joita voi löysätä joka suunnalta. Ja painoa kertyy. Mutta jospa se sitten synnytyksen kanssa lähtisi alkuun nopeamin poiskin...huoh.

Noissa raskauden ajan seurantaa koskevissa asioissa on varmasti paljon eroja ympäri Suomen. Neuvolapalvelut ovat kaiketi kunnan vastuulla, joten niissä on varmasti vielä enemmän eroja kuin sairaanhoitopiirien palveluissa. Mutta eiköhän siellä kaikki oleellinen tule hoidetuksi, niinhän sitä on kai vähän pakko uskoa. Täällä Helsingissä en muista kuulleeni streptokokkinäytteestä (ei sitä ainakaan nyt loppuraskaudesta ole käyty antamassa) ja synnytystapa-arviota ei kai sitäkään sanan varsinaisessa merkityksessä tehdä kaikille. Vaan sitten, jos on syytä epäillä, että jokin voisi mennä normaalista poiketen. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen saamaani kohteluun niin nyt kuin esikoisestakin odottaessa.

Tsemppiä lämpimiin päiviin kaikille mahan kokoon katsomatta! :)
 
Putte: Aika jännää että terkka sanoi sinulle, ettei testiä tehdä jos ei ole oireita ja juurihan nuo ennenaikaiset supistukset ovat niitä oireita jonka vuoksi testi otetaan! Meillä täällä siis ei mitenkään kans seulota streptokokkia, mutta jos tosiaan supistelee aikaisessa vaiheessa niin näyte otetaan. Mä kävin näytteen ottamassa ihan perus labrassa mihin neuvolasta sain lähetteen.

Täällä vointi jatkuu tasaisesti, ei merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Iskiashermosärky alkaa olemaan jo aika sietämätöntä ja mietinkin, et voisko siihen saada jonkun kipupiikin. Täytyypi kysyä neuvolasta torstaina, mut epäilen et sieltä ei kyllä apua heru tähän asiaan. On niin inhottavaa kun ei pääse kävelemään kun vasen jalka lähtee kivusta alta. Syntyis jo! Voi miten malttamaton olo onkaan. Aamuisin aina pahinta, silloin toivoo että olis tää vauvan syntymäpäivä, mut sit iltasin oon ihan onnellinen, että on saanut jonkun jutun valmiiksi (Meillä siis remontti täällä kesken, joten oikeesti kaikki mitä mies saa päivässä aikaan ja mä vähän siinä sivussa, niin on plussaa ennenku vauva syntyy). Täytyis nyt vaan osata unohtaa tuo synnytys ja luottaa siihen, et kyl sen sit huomaa kun se alkaa ja kyl se sieltä sit tulee kun on valmis.
 
Näin alkaa lähenemään tämäkin taival loppuaan. Juuri oli viimeinen neuvola. Ensi viikolla (mikäli vauva ei ole syntynyt) yliaikaiskontrolli jossa päätetään käynnistysaika. Eli joka tapauksessa ensi viikolla vauva on saatettu maailmaan. Ihanan pelottavaa! :)

Nyt taas jaksaa odottaa kun eilinen selkäkramppi hellittänyt ja pystyy tekemään normaaleja asioita. Tosin ei uskalla enää reuhkasta jottei uusiudu.
Tsemppiä kaikille viimeisille viikoille!
 
Hei kaikille, ja onnea jo synnyttäneille! 

Tulin tuolta elokuisten puolelta, siellä on niin kovin hiljaista niin käyn täällä lukemassa teidän juttuja kun ootte niin ihanan aktiivisia. Ja itsellä LA elokuun 1 päivä joten ei sitä tiedä vaikka heinäkuun puolella tupsahtaiskin. :) 

Mutta siis asiaan.. Ajattelin kertoa mikä käytäntö meilläpäin on tän streptokokki- asian tiimoilta, kun niin kovasti vaihtelevat. Eli mulle antoi neuvolassa näytepakkauksen mukaan ja sanoi että ota itse kotona näyte ja vie labraan, (positiivinenhan se oli :/)  Sanoi mun terkka että ennen aina lähetetty labraan äidit mutta kun testi on niin helppo ottaa itsekin niin nykyään käytäntö tämä. Jotenkin jäi vähän vaivaamaan kun terkka sano että "ei oo mitään vakavaa, suuri osa naisista kantaa tätä" mut sit kuitenkin anto mulle kotiin lapun luettavaksi missä oli tietoa tästä streptokokista ja siinä taas lukee että "voi aiheuttaa vastasyntyneelle vakavan infektion joka voi johtaa hengenvaaraan".. 

No mutta, tarkoitus ei siis ollu pelotella ketään, itseä jäi vaan vaivaamaan.. Onko kellään ohjeistettu että seurataanko vauvaa sitten jotenkin tarkemmin ?

Ihanaa loppuodotusta!
 
Meille syntyi suloinen pieni poika 5.7. aamutuimaan. Kirjoitan synnytyskokemuksista jossain välissä, kun ehdin, mutta lisäsin tiedot tuonne syntyneiden listalle. Kotiuduttiin vasta eilen eli oltiin yksi extrapäivä Kätilöopistolla, kun vei aikaa saada imetys sujumaan luotettavasti. Nyt onnellisina kotona!

Ja kummasti ne mun flunssaoireet katosivat supistusten ja synnytyksen myötä. Tosin synnytyksen aikana otetuissa labroissa, leukosyytit ja crp olivat korkealla ja laskivat vasta vähitellen osastopäivien aikana, mikä voisi viitata siihen, että lämpöilyn aiheutti flunssan sijaan jokin bakteeri-infektio. Varmuuden vuoksi annettiin iv-antibiootti synnytyksen aikana. Se olikin varmaan aiheellista, sillä vauvallakin oli crp vähän koholla ensimmäisenä päivänä synnytyksen jälkeen.

Streptokokin seulonnasta on kansallinen suositus eli suositellaan seulottavaksi raskausviikoilla 35-37. Mutta kun se on vain suositus (ei esim. asetus, kuten vaikkapa uudehko asetus laajasta 4-vuotisterveystarkastuksesta), kunnat voivat vapaasti valita, noudattavatko suositusta. Helsingissä ei seulota. Bakteeri on varsin yleinen, esiintyy noin 15-40 prosentilla naisista emättimen bakteeristossa. Yleensä se on oireeton. Streptokokkia kantavien äitien lapsista noin puolet saa tartunnan (siis n. 8-20 prosenttia kaikista) ja näistä edelleen 1-2 prosenttia sairastuu (eli sairastuneiden lasten määrä putoaa promillien tasolle ja alle). Mutta suositellaan siis seulottavaksi ja lisäksi kaikille seulontapositiivisille suositellaan antibioottia synnytyksen aikana ehkäisemään tartuntaa vauvaan. Oireettomia ei hoideta raskauden aikana, koska bakteeria muhii myös suolistossa eikä sitä saada häviämään raskauden aikaisella hoidolla (jos hoidetaan pois emättimestä, leviää ymmärtääkseni uudelleen suolistosta). Seulontaa ei tehdä virstanäytteestä, vaan juuri tuolla emättimen alaosasta + välilihasta otettavalla viljelyllä. Toki jos raskausaikana on streptokokin aiheuttama virtsatieinfektio, aiheuttaja tutkitaan virtsasta ja selviää. Mutta ei se mikään streptokokin seulonta ole, että on katsottu virtsanäyte.

Jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt ja synnytys käynnistyy lapsiveden menolla, pitäisi tosiaan mennä makuullaan ambulanssilla synnärille. Syy on juuri se, että napanuora tai harvemmin jokin pieni osa luiskahtaa esiin. Helsingissä tämä ohjeistettiin tutustumiskäynnillä synnytyslaitoksella (ainakin Kätilöopiston esittelykierrolla kerrottiin suullisesti + tieto löytyi jaetusta kirjallisesta materiaalista) ja tieto löytyy myös HUSin verkkosivujen ohjeistuksesta synnyttäjille. Varmaan vaihtelee taas tosi paljon paikkakunnittain, annetaanko ohjeet synnytyssairaalan puolesta kirjallisina / netissä vai ei. Ja vastaavasti vaihtelee terveydenhoitajittain, muistavatko mainita äidille asiasta. Pitäisi tietty muistaa.

Meillä on kotiarki vauvan kanssa lähtenyt käyntiin idyllisesti. Olen toipunut synnytyksestä tosi hyvin ja olo on energinen, vaikka unta on tullutkin vähän.

Maaria

 
Minäkin viimeks kirjotellu kesäkuun alkupuolella mut tiiviisti oon kuitenki käyny lueskelemassa kirjoituksianne! Onnea kaikille synnyttäneille näin ensimmäiseksi! :)

Täällä pyörähti tänään käyntiin rv 38 + 4. Raskaus sujunut suhteellisen mukavasti. Viimeisessä lääkärineuvolassa joka mulla oli kesäkuussa 20. päivä, oli pojan koko arvio 2800g ja lääkärin arvio oli, että noin kilon verran ehtii vielä nousta laskettuun päivään mennessä. Synnytystapa arviota ei sen kummemmin ole ollut kun samaisella käynnillä lääkäri totes, että "kyllä se tuolta alhaalta mahtuu tulemaan". :D Nyt raskauden loppua kohden vaivat toki lisääntyneet mm. iskias hermosärky ja turvotukset niin jaloissa kuin sormissa, huuletkin näyttävät iltaisin kuin täytettä olis niihin isketty... Huoh! Muuten ei ole mitään valittamista omassa eikä maha-asukin voinnissa. Viime yönä kuitenkin jouduin ensimmäisen kerran soittamaan kätilöopistolle kipeän vatsan takia. Kipu tuntui oikeassa kyljessä, seisomaan ei kyennyt nousemaan eikä puhumaan kivun aikana saati hengittämään normaalisti vaan hengitys muuttui todella raskaaksi ja jokainen hengenveto oli kuin puukon isku kylkeen. En tunnistanut niitä supistukiksi, mutta kätilö vahvisti ne kipeiksi synnytyssupistuksiksi ja minä jo ajattelin, että "nyt se lähtö tuli"!! No, ohjeeksi sain ottamaan 1g panadolia ja lämmintä kauratyynyä kylkeen kipukohdalle.. Supistusten seurantaa muutama tunti etiä päin niin nähdään lähteekö synnytys käyntiin. Ei lähtenyt! Särkylääke auttoi ja lämmin kauratyyny kyljessä, sain unen päästä kiinni ja supistukset menivät ohitse. Eli eipä sittenkään tullut lähtöä, vielä! Tosin vois vielä hetkosen aikaa mahassa olla öllötellä että sais asioita pikkusen vielä järkkäiltyä, ootellaan edelleen isompaa asuntoa kun mun pienessä yksiössä nyhvötellään edelleen. Perjantaina saadaan ilmotus yksityiseltä että saadaanko haluamamme asunto vaiko suosiiko onnetar jotakuta muuta.. Alkaa sterssiä pukkaamaan kun miettii, että muuton täytyis tapahtua sit, kun vauva on syntynyt maailmaan. No, kaikkeen tottuu! Ihanaa loppuodotusta kaikille, eipä tässä kauaa enää kenelläkään meistä ole laskettuun aikaan :)
 
Mä alan olla ihan loppu. Yhtään hyvää nukkumisasentoa ei enää ole ja aina sattuu johonkin. Jos ei supista, niin sitten sattuu nivusiin, alapäähän tai vatsaan muuten vaan. Osasin ennakoida, että ei tää raskaana oleminen varmaan mitään herkkua ole, mutta en mä arvannut, että se on ihan tällaista helvettiä. Säännöllisiä supistuksia ei ole enää ollut, joten kai tässä vielä mennään yliajallekin.
 
Nukkuminen on täälläkin hankalaa, paikat puutuu ja painuu herkästi. Turvotusta koko ajan enemmän. Jalat ovat kipeät yön jälkeen, kävely ihan sattuu. Lisäksi turvotus käsissä aiheuttaa puutumista ja kipuja. Vauva laskeutunut viimeviikosta ja painaa toisinaan rakkoa todella mukavasti. Alavatsalla tekee toisinaan ihan kipeääkin. Lievästi kipeitä supistuksia tulee päivittäin, mutta eivät ne siitä innostu. Mä olen edelleen ihan malttamaton mamma täällä:)
Meidän neuvolassa streptoa ei automaattisesti oteta, minulta joskus äippäpolilla testattu ja silloin ollut negatiivinen. Masuasukki ei ole vielä kiinnittynyt ja kun kysyin toimintaohjeita synnytystä varten niin ihan normaalisti omalla autolla synnytyssairaalaan meno. Pää kuulemma kuitenkin niin hyvin tukkeena kun lapsi laskeutunut, ettei olisi pelkoa minkään esiinluiskahtamisesta. Ohjeet nähtävästi vaihtelevat paikkakunnittain aika paljonkin... Niin ja meillä jatkaa sama terveydenhoitaja lapsen kanssa, mikä on mielestäni oikein hyvä vaihtoehto:)
Sirtsu tervetuloa tänne höpisemään meidän kanssa:)
Onnittelut jo synnyttäneille:)


 
Meillä sanottiin samaa kuin Berliininmunkille :)
Että tässävaiheessa kun on vauva ollut raivotarjonnassa jo viikkotolkulla ja on muutenkin jo hyvillä viikoilla niin omalla autolla vaan synnärille vaikka vedet tulisikin.

Täällä nyt ollaan "synnytetty" jo 1½ viikkoa (niinku terkka tänään asian ilmaisi) että jo se pieni sais tulla maalimaan. Alkaa olemaan sen verran kiukus tähän olotilaan. 24/7 on jos jonkinmoista jomotusta ja kolotusta (jotka lääkärin mukaan ovat jo alkaneita synnytyskipuja)  ja mikään asento ei oo hyvä viittä minuuttia kauempaa. Mutta ei. Paikat on jo erittäin kypsinä, että sitten kun äksöni alkaa niin sitten todennäköisesti synnytyksestä tulee todella nopea tapahtuma..

Tässä nyt sitten toiveikkaina "nukkumaan"....
 

3.7 klo 00:29 syntyi pieni prinsessa 3130 g ja 51,4 cm alateitse meni imukupin avustuksella. Ollaan vaan oltu vauva teholla Kuopiossa nyt. Huomenna takas omaan sairaalaan ja ensi viikolla toivottavasti kotiin <3<3

 
Onnea hirmusti synnyttäneille, ja voimia toipumiseen ja vauva-arjen alkuun! :) Itelle on kyllä jotenki vieläkin niin käsittämätön ajatus, et omakin synnytys on ihan ovella jo. Huh. Viimeks koko synnytys tuli niin yllätyksenä, kun oli nopee ja neljä viikkoo odotettua aiemmin, niin tää on ihan uus tilanne tää loppuraskaus. Oon ihan ku ekaa odottamassa, ku viimeks en kerenny silleen kunnolla odottamaan (okei, tietty sen ekat 8 kuukautta, mut...), mut nää vikat viikot taitaa oikeesti olla vasta sitä ODOTTAMISTA! :D Kun ei oikeesti tiedä, koska se on menoa. Tuntuu niin hullulta suunnitella menoja ja tekemistä tuleville päiville, ku kaikki on kuitenkin varauksella että JOS. Ihan uus tilanne mulle :D

Meillä kanssa neuvolassa sanottiin kun kysyin, et kun vauva on kumminki laskeutunu ja asettunu raivotarjontaan, niin ei tarvii ambulanssilla mennä. Jos taas vauva olis kovin ylhäällä ja pää vielä liikkuis valtoimenaan, niin sitten tilanne olis toinen. Mullakaan ei ole vielä kiinnittynyt, mutta aika alhaalla on. Kuulemma ensimmäiset monesti kiinnittyy lähtökuoppiin jo ajoissa, mut tokat ja myöhemmät kiinnittyy vasta sitten kun vedet menee ja aletaan hommiin...!! Tiedä sitten. Joka tapauksessa ite soitan ekana synnärille, kun lähdön aika koittaa. Tai kun luulen sen koittavan. Eiköhän sieltä saa sitten ohjeita, että miten toimia.

Ite stressailen tässä eniten sitä lähtöä, että kuka tulee tota neitiä hoitamaan ja koiraa, joka kaiken lisäks on toipilaana ja ties millä lääkekuurilla, kun meni telomaan tassunsa viime viikolla. Sidetarpeita kuluu, enkä tiiä miten mun porukat tai joku muu hoitaja suoriutuu noista tassusiteistä... huoh. No, toivottavasti tääkin synnytys on nopee, niin ei tarvii välttämättä koiralle sen pitempää hoitoa, kun mies sitten pääsee jo sen luokse! Kaikkee sitä pitääkin stressata...

Mutta jep. Jos vaikka ottais mahan syliin ja jatkais suklaan syömistä :)
 
No tulihan se papunen sieltä vihdoin :) Tyttö, 8.7, 3865g, 49cm, sektiolla

Tänään eka päivä kotona ja ihanasti on lähtenyt käyntiin :)
 
Onnea taas synnyttäneille!

....Täällä tuskasen yön jäljiltä edelleen yhtenä kappaleena...
MUTTA, tänään leikkaan nurmikon ja imuroohten ja jos vaan suinki kerkiän niin vielä pesen laattiatki >:)

Mä kans murhehin eniten tota mun haukkuani. Toki pääseehän isäntä näppärästi kotona käymään kun ei ole kuin parin minuutin matka sairaalasta kotio, mutta silti ei se isi ole sama asia ku mamma :D Ikinä oo ollu erossa tuosta koiruudesta yötäkään ja nyt sitte pitäs olla heti päivätolkulla. Ei tuu mitään, Saa isäntä tuoda ton vasikan sairaalan tupakkipaikalle nii pääsee kertomaan toiselle ettei sitä ole unohettu :'D

 
Onnea uusista vauvoista!

Täällä odottelu jatkuu tasaiseen tahtiin. Ei taida olla  muita 41.vkolla olevia?
Iltaisin on aina säännöllisiä supistuksia tuntitolkulla, tosin ei lainkaan kipeitä, joten ihan rauhassa odottelen ensi viikkoon ja käynnistämiseen. Onneksi selkäkipu on hellittänyt ja voi elää normaalia arkea, joten mikäpä tässä odotellessa. :)
 
Onnea kaikille synnyttäneille täältäkin !
Meidän masuasukki ei huoli tulla ilmeisesti millään pihalle, nyt viikkoja 40+5.. Ens viikon alussa on yliaika kontrolli, jospa tämä huolis tulla vähän aikasemmin..
Menin lukemaan sit jostain keskustelusta että kun raskaus menee yli niin kohtukuoleman riski on tosi suuri.. Apua kun kävi pelottamaan ! Viikko sitten käytiin tarkastamas kaverin sydänäänet kun oli niin vähästä liikehdintää masussa, mut onneks kaikki oli hyvin :)
Jaksamisia kaikille.
 
Onnittelut täältäkin jo nyytin saaneille!

Maksalääkitys on tehonnut ja maksa-arvot laskeneet, joten ton raskaushepatoosin kanssa nyt sitten vaan odotellaan... Maanantaina tarkistus taas äitiyspolilla, jollei ennen sitä mitään tapahdu. Koko ajan tarkkailen paniikissa vauvan liikkeitä, mutta on onneksi vielä hyvin liikkunut. Öisin vaan tosi paljon rauhottunut, kun ennen aina riehu. Nyt herään sitten siihen, että ei liiku ja tökin sen hereille :P

Tänään kävin neuvolassakin vaikka tuntu vähän höhlältä, kun just ollut äitiyspolilla, ja eipä siellä ihmeempiä. Terkka rauhotteli vaan mua, kun oon kuitenkin vähän hermona kaikesta, vaikkei tarviskaan. Kävin sit viel neuvolan jälkeen vähän kaupoilla, vaikka jalat olikin ihan tulessa turvotuksesta ja sorruin ostamaan pari tyttömäistä bodya. Kaikkea ne raskaushormonit saakin aikaan :)

 
onnea kaikille vauvan saaneille :)!

ohhoh. nukuin viime yönä vaan kaks tuntia, vaikka otin puolikkaan unilääkkeen kymmeneltä. tänään lähtee kyllä iltapäivällä kokonainen tabletti ja särkkäriä, nyt on pakko saada nukuttua tai ei pysty millään herään esikoista hoitamaan puol seiskalta..! viivyttelen iltapäivään kun mies tulee töistä ja nukun sitten suoraan seuraavaan aamuun, toivottavasti!!!

kipeitä supistuksia tuli eilen ja tänä aamuna jonkin verran, olikin pitkä tauko. nyt haluisin joka yö nukkua silleen, että pystyis sitten lähteen synnyttämään "virkeenä" jos niin käy.

vähän on pelko persuksissa, kun viikonloppuna on sellanen katveaika, että esikoiselle sovitut synnytyshoitajat lähtee kauas mökille, ja miehen porukat pääsis vasta viikon alusta tänne..eli pitää synnyttää huomen aamulla tai sitten vasta maanantaina. tilaisin maanantaiksi..:D

viikonloppuna ehtis sitten vielä siivota loput muuttojäljistä ja tyhjentää noi pari laatikkoa, ja virkata kuteesta pari koria vauvan pikkutavaroille, ja kylppäriin maton ja..jos käsien turvotukselta nyt pystyy.

täytyy kyllä sanoo, että muuton sivutuotteena mun kunto on kohentunu kun on joka päivä joutunu puuhailemaan! paljon parempi olo kun esikoisen kanssa viimisillään, turvotustakin vähemmän. paino oli neuvolassa jopa tippunu kun ei kerkee herkutteleen ja liikkuu silleen monipuolisesti eri siivousasennoissa :)! 
 
Kirjoitin nyt tuonne synnytyskokemusten puolelle oman kertomukseni. Me saatiin kaiken kaikkiaan tosi hyvää hoitoa, ja synnytyksestä jäi hyvä mieli.

Yliaikaisuudesta ja kohtukuolemasta: se yliaikaisuus lasketaan vasta 42+0 jälkeiseksi ajaksi, ei siis vielä lasketusta ajasta eteenpäin. Eikä se kohtukuoleman riski mikään tosi iso ole, vaikka kohoaakin tilastollisesti. Ja toisaalta jossain väitettiin, että selvästi lasketun ajan jälkeen syntyneet vauvat ovat heti alusta asti seurallisempia kuin muut. Se voi olla ihan kivaa :) Mutta ymmärrän kyllä huolen, kun tajusin pian vauvan syntymän jälkeen, että itse pelkäsin loppuun saakka, että raskaudessa ja synnytyksessä menee jotain pieleen eikä kotiin tulekaan vauvaa...



 
Onnea jälleen synnyttäneille:) Masc sinua useasti ajatellut, että mitä kuuluu:) Voimia ja jaksamista sinne sairaalaan!
Tämä malttamatonmamma osti tänään vadelmalehtiteetä, saa nähdä onko siitä mitään apua. Viikkojahan laskettuun mulla vielä on, mutta kyseisen teen pitäisi myös helpottaa itse synnytystä saas nähdä:)
Hienoa Mek että asiat nyt hieman paremmin toivottavasti sujuu loppukin hyvin.

Täällä sairaalaan lähtö ei suuria suunnitelmia aiheuta, mutta toivoisin että mies olisi silloin kotona. Yksi reissumatka hänellä vielä edessä ennen laskettua, mutta hän tulee kotiin aina yöksi. Päivällä soitan itselleni isältäni tai appivanhemmiltani kyydin sairaalaan jonne mies sitten tulee töistä suoraan. Työmatka kohdentuu ihan lähelle meitä, Vierumäelle.
 
Takaisin
Top