Vihdoin heinäkuu!

päivitetään nyt tännekin: 40+3, eli vielä ollaan raskaana... taidan olla ensimmäinen tästä ryhmästä, joka vetelee näin pitkälle :D
 
No niin, nyt on sitten todettu täällä taas raskaushepatoosi ja lääkkeet saatu. Onneksi viikkoja jo 37+5, joten varmaan käynnistävät heti, jos pahaksi menee. Tiistaina taas labrat ja ylävatsan ultra, kun katsotaan ettei oo sappikiviä. Labrojen mukaan sitten käynti äitipolilla, mut viimeistään 16.7. Saa nähdä. Turha varmaan haaveilla itsestään käynnistyvästä synnytyksestä, kun kohdunsuu oli vielä ihan epäkypsä, vaikka supisteleekin koko ajan... koskahan ne alkais sitten jotain saamaan aikaan. Selvisi siellä äitiyspolilla sekin, että mulla olikin viimeksi sekä raskaushepatoosi että alkava pre-eklampsia. Jos nyt selviäisi vaan toisella.
 
Uppunen: täälläkin ollaan vielä hyvin raskaana, vkoja siis 40+2. Välillä on ollut hieman toivoa antavia tuntemuksia, jotka sitten kuitenkin loppuneet yhtä äkkiseltään kuin alkaneetkin.
Vielä en ole ihan kärsimätön odottamiseen, mutta eipä haittais vaikka vauva tulisi jo. :)
 
mä kaaduin eilen, en mitenkään pahasti, mut ehkä vähän venähti paikat alhaalla, koska siitä lähtien on tullu limaa jossa on verta pikkuisen (limatulppaa?), ja sitten tänään vauhkosin vauvan liikkeistäkin ku ei oo tuntunu..mut kyl se nyt taas pari kertaa potkas. taidan tänään loppupäivän kytätä vaan liikkeitä ja tehä muuttohommia vähän rauhallisemmin..

voimia kaikille lasketun ajan ohittaneille, täällä vasta 37+6. eli parisen viikkoa..synnytys kyllä pelottaa välillä ihan tajuttomasti!! mut on tääki inhottavaa ku koko ajan pelkää että se kuolee tonne sisälle..!

tänään oon saanu pinnis- vaunu ja turvaistuintekstiilit viimein pesuun, ja löysin pikkuvaatteitakin :) kohta saa siis kamat kuntoon eikä tartte sitä enää murehtia. jotain söpistelyä ois kiva askarrella pitseistä ja ikean reunasuojuksista, ja vois virkata jonkun korin pikkutavaroille..tälläset on vissiin kaikilla muilla jo valmiina ollu viikkoja..:D
 

Tänään lähti limatulppa!! Ihan kertaheitolla koko löntti :D Enteilisköhän jotain... Toivotaan!!! Onhan tässä viikkojakin jo 40+3. 

Jotenkin on huono olokin. Viime yönä alavatsaa särki niin että heräilin siihen. 

Mulla todettiin tuo streptokokkinäyte positiiviseks eli antibioottia sitten vaan synnytyksessä. Kyllä se silti huolehtuttaa vähän että jos vauvalle kuitenkin tulee JOTAIN niin nehän vie sen sitten tosi herkästi lastenosastolle.... :/ Olis tosi kurjaa jos joutuis oleen erossa vauvasta.. 

Kassi alkaa olla pakattuna ja oikeesti toivon että tuo limatulpan irtoominen olis merkki siitä että ens yönä lähdetään! Voihan se toki olla että menee vaikka viikkokin vielä. 

Perjantain Taysin käynnillä tehtiin myös painoarvio joka nyt on 3600g. Pikkasen hirvittää sekin että jos ehtii kasvaa nelikiloiseks....tuo esikoinen kun oli kolmekiloinen ja siinäkin oli melkonen työ saada se pihalle ja oltiin jo imukuppia virittelemässä kunnes onneks tulikin ihan ite maailmaan :) 

Paikat oli sentin auki, kohdunkaulaa 2cm jäljellä. 

Uppunen tääläkin tosiaan nyt yliajalla :) Esikoinen syntyi käynnistyksellä 42+3 :D

 
iines*, miten sulla lähti viimeks limatulppa? mulla lähti vasta kun supistuksien takia oltiin lähössä sairaalaan, vikalla vessakäynnillä. mut nyt tuntuu että on osa jo lähteny aiemmin..muutenkin tuntuu että ois tulossa aiemmin ku ekalla kerralla, on jo nyt laskeutunu ja kiinnittyny ym.

ja sitte miten toi streptokokkinäyte on teiltä otettu ja koska, ei multa mun mielestä oo..onko se verinäyte vai pumpulipuikkonäyte?

mä en jaksa enää, yritän vaan olla ajattelematta raskautta ja synnytystä. mikä on aika vaikeeta. mies jää lomalle vasta viikon päästä, siihen asti pelottaa et miten sinne sairaalaan kerkee kun sen täytyy ajaa töistä ja esikoinen pitää viedä..mistä mä tiiän että se synnytys alkaa, eikä kestä vielä 2 vuorokautta niinku viimeks ekoista säännöllisistä kunnon supistuksista. yhyy.
 
satuveelle voimia loppuaikaan!

Streptokokki näyte otettiin mulla ainakin pumpulipuikolla jostain tuolta alhaalta, en tiedä oliko kohdunkaulalta vai emättimestä, mut jostain :)

Musta tuntuu, että mäkin alan olla ihan finaalissa. Asiaa ei auta se, että, jos jollekin mainitsen olevani poikki, on vastauksena: "kohtahan sulla on kädet täynnä, kun niitä on kaksi, että nauti nyt." En voi uskoa, että se on hankalampaa olla vauvan ja taaperon kanssa, kuin taaperon kanssa viimeisillään raskaana, mut ehkä se sit voi? Onneksi pidettiin esikoisella vielä paikka heinäkuun tarhassa, kun tuli tuo raskaushepatoosikin ja pitää ravata äitiyspolilla. Kutisee ihan mukavasti, joten yöt aika kauheita. Tsemppiä kaikille, joilla on taapero koko ajan kotona!

Miehellä oli tosiaan nyt viikonloppuna ne synttäribileet ja oli aika raskas viikonloppu mulle. Eipä miestä juuri näkynyt ja nyt makaa sohvalla nukkumassa... Perjantaina oli vielä se äitiyspolikäynti, jossa noita ihania uutisia, joten mukavasti on mennyt stressatessa kaikesta ja taaperon perässä juostessa... Siksikin varmaan nyt aika huonot fiilikset. Ehkä huomenna taas paremmat. Tulee kyllä tänne taloon kamala riita, jos mies meinaa vielä lähiaikoina jonnekin viihteelle alkoholin kera lähteä...
 

satuvee viimeks mulla lähti limatulppa sielä käynnistyksessä kun menin ennen synnytyssaliin siirtymistä käymään vessassa..  

Streptokokkinäyte otettiin tosiaan pumpulipuikolla emättimen suulta ja siitä kohti peräaukkoo.. Mun käsittääkseni se otetaan nykyään kaikilta jotka on synnyttään menossa, otetaan viikoilla jotain 36 muistaakseni? 

Tekis mieli mennä pakkaan kassiin ne loputkin tavarat valmiiksi :D Mutta ei pitäs hötkyillä, voihan tässä tosiaan mennä vaikka viikkokin vielä.. Vielä ei ainakaan oo supistuksiakaan tullu :/ Pitäs varmaan vaan mennä ja ottaa rennosti. 

 
Heippis,

Täällä tänään tasan 38+ täynnä. Lääkärintarkastuksessa käyty ja olin 2-3cm kokonaan auki ja kanavaa oli alle 1cm jäljellä ja paikat kypsät, mutta jotain olennaista puuttuu, nimittäin ne supistukset! Olenkin niistä puolet raskausajastani kärsinyt ja koittanut niitä taltuttaa ja välttää ja nyt kun niitä sais tulla niin EI mitään. huoh, noh täytyy nyt vaan ajatella, että enää max. 4 viikkoa :)

Kävin tuossa perjantaina vyöhyketerapiassakin kun mun iskiashermo menee jumiin kävelessä niin, että vasen jalka lähtee alta. Toivoin saavani helpotusta hermosärkyyn sitä kautta kun en saa oikein mitenkään mahan kanssa enää tuota kohtaa venyteltyä.. ja neuvolassakaan ei osattu auttaa tai antaa mitään vinkkiä venyttelyyn. Vyöhyketerapeutti siinä samalla sitten paineli synnytyksen käynnistys pisteitä, mutta totesi kyllä, että saan odotella 2-3vkoa synnytystä kun kuulemma se paikka mistä tuntee onko synnytys lähellä oli mulla ihan kova vielä ja synnytyksen lähestyessä se pehmenee. Tuli masentunut olo! Olisin ihan valmis jo saamaan nyytin syliin, mut kait sitä pitää vaan malttaa vielä odottaa ja kärsiä näistä hermosäryistä ja vihlonnasta kohdunsuulla ilman tuskastumista.

Eilen illalla multa tuli saunassa laudeliinaan vähän verta ja sen jälkeen muutama kivulias supistus ja ehdin jo innostua käynnistyneestä synnytyksestä, mutta tänään ei taas mitään oireita tai siihen viittaavaa, joten tais vaan olla joku limakalvon haavauma. Vauva onneksi liikkuu vielä kovin aktiivisesti, niin ei ole tarvinnut huolestua sen puolesta.

Kummaa muuten miten erilaisia ohjeita eri neuvoloista saa kun mulle tän viikon neuvolassa sanottiin, että vauva ei oo kiinnittynyt (mikä oli sinänsä outoa, kun jo yli kk sitten on sanottu, et on kiinniitynyt, mut enivei) ja kysyin sitten siitä vesien menosta, niin kuulemma ei tarvii mitenkään huolestua vaan voi hyvin odotella kotona niitä supistuksia jne. vauva kuulemma laskeutuu siitä sitten automaattisesti kohdunsuulle kun vedet menee ja paine kasvaa! Hullua, että toisille sanotaan,et ambulanssilla sairaalaan ja toisten käsketään jäädä kotiin odottelemaan supistuksia.Hieman ahdistavaa! Noh, jos menee vedet niin taidan soittaa sitten synnärille ja kysyä sieltä,et mitä teen.

Mulla kans todettu toi streptokokki, joten sit vaan sitä antibioottia suoneen kun sairaalaan pääsee. Kyllä huolestuttaa kans, et saako vauva silti tulehduksen jne. :( Ei oo kivaa, oon muutenkin ollut muutaman päivän ihan itkuherkkis ja pelottaa, et itelle, vauvalle, esikoiselle, miehelle tai muille läheisille tapahtuu jotain ja pillitän milloin mistäkin syystä kun vaan kuvittelenkin jos jotain tapahtuis. Esikoinen lähti tänään muutamaksi päiväksi mummulaan kesälomalle ja oon jo nyt itkukurkussa miettiny, et jos sille tapahtuu jotain tai jos mulle, enkä nää sitä enää tai tai se ei nää mua, vaikka siis tää ei todellakaan ole eka kerta kun kaveri on kotoa yötä pois. Hulluja nää hormooni heilahdukset. Toivottavasti tää enteilis synnytystä :) Nyt olis hyvä hetki kun esikoisen hoitokin olis järjestetty. hah, turha ees toivoa :)

Onnea kaikille jo nyytin syliin saaneille ja tsemppiä meille vielä odottaville!
 
kiitos *iines ja Mek vastauksista, mulla ei oo siis otettu sitä streptokokkitestiä. voi vitsi, mitenköhän mä kerkeisin sen viä saada..täytyy soittaa huomenna neuvolaan..!!

Mek, oiskin tosiaan aika rankkaa jos mies kävis useemmin bilettämässä tässä vaiheessa..en kestäis yhtään. mutta toisaalta se on joka ilta töissä, että oisko mikään sitten niin erilaista.. no herää se napun 2-vee kanssa aamusin, niin mä saan nukkua kymmeneen, et se on ollu tän raskauden pelastus. en muuten jaksais kyllä näitä päiviä, tuntuu että napu keksii koko ajan jotain jäynää, ettei saa istua sekuntiakaan alas kun se on jo syömässä kissanruokaa tai jotain. aina jotain kiellettyä tai vaarallista.

mä kuvittelen kyllä vahvasti, että mun elämästä tulee tosi paljon helpompaa vauvan ja taaperon kanssa, kun pystyn taas liikkumaan ja nostelemaan ja syömään ja nukkumaan kaikissa asennoissa, eikä koko ajan satu joka paikkaan ja närästä ja pissata ja ja..ja mä pääsen tarvittaessa vähäks aikaa POIS. se tässä raskaudessa on mulle tukalaa kun ikinä ei saa sekuntinkaan taukoa, jonka jälkeen vois taas ottaa vaivat harteilleen uusin voimin..
 
iines*; jos oikein ymmärsin niin se on nilkan sisä syrjällä olevan luun alapuolella oleva alue johon kertyy raskaana olessa turvotusta. Siinä jossakin (en tarkkaan tiedä) on sellainen piste/alue minkä pitäisi olla ihan pehmeä jos synnytys on käsillä, jos taas piste on kova niin synnytykseen on aikaa... Itse kun tuota aluetta kokeilin niin mulla se on kauttaaltaan kyllä ihan kova...
 
Oletteko te pyytäneet ottamaan Streptokokki -testin vai onko se otettu ihan neuvolan toimesta? En ole itse edes miettinyt moista asiaa ennenkuin luin täältä aika moneen käyneen testeissä.

Täällä on ollut "helvetillinen" yö. Tuossa kolmen aikaan heräsin viiltävään selkäkipuun, sain vaivoin tuskanhikeä pukaten raahauduttua keittiöön ottamaan särkylääkkeen ja lämmittämään kauratyynyn. Pari tuntia haudutellessani (turhaan) soitin synnärille ja kysyin että voiko tämä olla jo synnytyksen merkki, mitä itse kyllä epäilin suuresti koska ei ollut mitenkään supistuksia ja jomotus oli jatkuvaa. Sanoivat että jos vauva liikkuu eikä ole vuotoa niin ei ole mitään hätää. Itse epäilin kanssa, että on joku "noidan nuoli" tai jumi... Kipu on yhä aika kovaa, joskin siedettävää, ja sen lisäksi olen oksentanut tuossa vähän aika sitten todella rajusti. Ihanaa tämä loppuraskaus! Pöh! :S
 
heippa pitkästä aikaa!
minä kysyin tosta streptokokki-näytteestä viimeks neuvolassa ollessa. terkka (vastavalmistunut) ei tienny asiasta mitään ja pitiki mua vähä hölmönä, lueskeli jostain oppaasta ja epäili että oon sekottanu johonki hiv- tai kuppanäytteeseen.. :D kerroin sitten mikä se on ja miksi se pitäis ottaa jne.. jep jep. noh, löysi vihdoin sit tietoa siitä oppaastaan ja sanoi ettei sitä missään kontrolloida jos ei ole oireita... aattelin siinä vaiheessa sit et antaapa olla. eipä muutenkaa ollu kovin vakuuttava "täti" kun ei saanu mitattua hb:täkään ku hädintuskin tokalla mittauksella ja väitti että mulla on paksu nahka sormenpäässä.. ja siis normaalisti vuotaa vielä pari tuntia pistämisen jälkeen.. :D nii ja vielä kun runnoi mun mahaa oikee huolella, kyseli samalla että "missäs se vauva oikein on?". paineet osas sentään mitata ja pissan väitti olevan puhdas. eli tämmöstä täällä :D huomenna ois taas meno neuvolaan samalle tyypille ja jo tympäsee ees mennä sinne ku tietää ettei siitä mitää irti saa.

mulla kans ollu raskauden puolivälissä supisteluja ja jouduin aika varhasessa vaiheessa jäädä jo pois töistä ettei vaa vauva synny ennen aikojaan. nyt ku tosiaan sais viikkojen puolesta tulla, ni ei tuu supistuksen supistusta, pöh.. mä halusin jo nyytin syliin jo ihan senki takia ettei tarttis sitä molopää terkkaa enää nähä :D

onnea vielä kaikille synnyttäneille ja tsempit vielä kaikille meille mahakkaille, kyllä se vaan on uskottava että se joskus sieltä ulos tulee, vaikka tuntuu aika niiiiin pitkältä! 
 
Tuo streptokokki näytteen ottaminen rutiinisti tuntuu olevan aika paikkakuntakohtaista, ennen asuimme Hämeessä ja sitä ei otettu, mutta nyt Pirkanmaalla se otetaan kaikilta odottajilta 35-36viikoilla. Vaihtelee siis näytteen ottaminen yhtä paljon kun esimerkiksi ultrien ja lääkärikäyntien määrä.
 
niinpä. voisivat yhdenmukaistaa noita käytäntöjä, että ois valtakunnallisesti samat ohjeet..
 
joo tosiaanki luulis että ois maanlaajuisesti samat käytännöt, noi perustestit ja synnytystapa-arvio pitäis ainaki olla kaikille!! karsis mieluummin niistä höpölöpö neuvolakäynneistä. ite oisin ainakin pari käyntiä voinu jättää väliin ja lahjottaa jollekin joka niitä tarttis jonkun testauksen vuoks. ne pissatestit ja painonhan vois ottaa kotona kuka vaan.

mä soitin neuvolaan, ja tuuraaja sano, että pissatestien yhteydessä kuulemma näky että streptokokkikin on otettu ja negatiivinen. no selvä, miten sen pissasta näkee, vai mitäköhän se tarkotti..!?

putte: joudut varmaan näkeen sitä terkkaa vauvan neuvolakäynneillä, meillä ainakin on sama terkka..? alussahan pitää aika useinkin käydä neuvolassa..:P
 
Jep, neuvolakäytännöt todellakin vaihtelevat alueittain. Meillä sattui juuri viimeksi olemaan puhetta tuosta streptokokista neuvolassa ja terkkari sanoi mulle, että he ei saa ottaa sitä näytettä, vaikka streptokokkia olisi syytä epäilläkin (kuten mulla, kun on noita supisteluja ollut pitkään). Sen saa otettua vaan synnytysvastaanotolla ja täällä eivät sitä kuulemma edes ota. Terkkari vaan totes, että mulla kuulemma voi hyvin olla tuo streptokokki, mutta koska sitä ei tutkita ennen synnytystä, niin lapsi sitten vaan viedään tarvittaessa teholle ja se saa antibiootit. Että sellaista täällä.

Mua kanssa on ruvennut mietityttämään, että mistä ihmeestä mä enää tunnistan milloin sinne synnärille pitää lähteä, kun näitä supisteluja on ollut niin runsaasti jo tähän mennessä.

Mulla on turvotus kohonnut ihan uusiin sfääreihin, jalat on turvoksissa reisiä myöten. En tiedä meneekö mulla enää yhdetkään housut jalkaan.
 
Taitaa olla paikkakuntakohtasta myös se, onko sama terkka äitiysneuvolan ja lastenneuvolan puolella. Meillä on ainakin eri terkka sitten kun vauva on syntynyt, mutta edellisessä asuinpaikassa olis ollu sama.

Ja tosta streptokokkitestistä ei oo kyl ollu neuvolassa puhetta ollenkaan. Et ei kai sitä oteta täällä sitte.

Mulla on huomenna taas neuvola... tuntuu vähä hölmöltä, ku edellinen oli vasta viime torstaina. No, toisaalta, on mulla muutama kysymys, joihin voisin yrittää saada vastauksen ennen ku tarvii synnärille lähteä.

Ja mua kanssa huvittaa toi ku oli niitä supistuksia tossa aiemmin ja piti ottaa levon kannalta, ja nyt ku alkas olee sit ihan ok et tyyppi syntyis, ni ei juurikaan mitään merkkejä näy että koskaan sieltä synnyttäis...!! Kun vaan nyt ei just tähtäis 21.7. kun mun sisko menee naimisiin... millon tahansa muullon :D

Mut tää mamma oli tossa lauantaina vielä baarissa rv 37 + 1, että kyllä sitä jaksaa näköjään vähän isommankin mahan kanssa... :D Ja pilkkuun asti olin kaverin kanssa, ehkä se on seura mikä ratkasee :) Varsinki ku nukkuminen on muutenki mitä on, ni sama se kai missä sitä valvoo :D Ja halvakski tulee ku juo vaan alkoholittomia drinksuja, pitäs ehkä kokeilla joskus muullonki ku vaan pakon edessä...!!

No joops... jotenki niin hassua kun suunnittelee tässä menoja tuleville päiville, ja ku ei oikeesti kumminkaan koskaan tiedä, millon se lähtö tulee. Ja miten. Huomenna olis tarkotus pitää siivouspäivä ja tehä ruokia pakkaseen. Et olis taas vähä valmiimpi olo. Katotaan nyt sitten :)
 
Takaisin
Top