Vesirokkorokote

Ainuska

Satasella mukana keskusteluissa
Meillä lähestyy lapsen puolitoistavuotisneuvola ja en osaa yhtään päättää, pitäiskö toi vesirokkorokote ottaa vai ei. Tuntuu jotenkin ihan turhalta, kun eihän se vesirokko mikään vaarallinen tauti ole ja vielä omassa ikäluokassanikin kaikki sairastivat sen eikä sitä pelätty. Päinvastoin oli näitä "vesirokkojuhlia", joissa se oikein yritettiin saada tarttumaan. Itsellänikin ollut vesirokko verrattain vanhana 12-vuotiaana ja muistan sen hyvin. Mies on kylläkin ottanut rokotteen aikuisena, kun ei lapsena sattunut saamaan tautia, ja olishan tääkin sitten vaihtoehto tulevaisuudessa. Mietin siksi, kun niitä rokotteita annetaan muutenkin niin paljon eikä ne kuitenkaan estä taudin tarttumista, niin onko vaan turhia lääke- ja muita aineita pistää tautia vastaan, joka ei ole edes vakava.🤷‍♀️ Neuvolasta kysyin niin tietenkin vaan suositeltiin kovasti, apua pohdintaan ei kylläkään saanut. Onko muilla ollut tästä aiheesta mietintöjä?
 
Mulla isä sairastui aikuisena vesirokkoon, kun meistä muksuista joku toi sen kotia. Sittten hän tartutti sen tietämättään tätiini, jolla meni omat yo-juhlat pilalle!
Minä olin yli viikon poissa koulusta kuten myös pikkuveli, joka ei päässyt lähtemään maksetulle luokkaretkelle. Olisin kyllä silloin toivonut että minut olisi vauvana rokotettu...
Äiti oli onneksi sairastanut sen lapsena niin pystyi meitä kaikkia hoitamaan.
Mun taapero ja tuleva pieni tulevat kyllä rokotteen rokoteohjelman mukaan saamaan.🙂
 
Esikoinen sairasti sen n. 7-vee ja tosi kevyt tauti oli, taisi riekkua menemään pilkullisena pitkin sohvia ja minä lähinnä toivoin että paranis jo äkkiä et pääsis takas koulunpenkkiä kuluttamaan. Mitä nuorempana sen saa niin sen parempi tai helpompi tuo on. En ajatellut rokottaa omia lapsiani tuota vastaan, saavat kun saavat taudin.
 
Minäkin aikanaan pohdin tuota, että otetaanko vesirokkorokote. Totesin, että kun suurinosa kuitenkin rokottaa, niin mistähän sen taudin kohta enää saisi sitten lapsena 🤔 eli piikki pistettiin. Minun aikanani sen melkein kaikki sairastivat.
 
Ollaan otettu kaikille lapsille vesirokkorokote. Esikoinen sai muistaakseni ekan annoksen vasta vähän vanhempana kun tuli vasta silloin yleiseen rokotusohjelmaan.
Itsekkin olen lapsena sairaalajakson aikana vesirokkorokotteen saanut v.94? Sairastin myös siitä huolimatta vesirokon kouluiässä suht rajuna.
 
Me rokotamme. Lievän vesirokon lisäksi riski saada myöhemmin elämän aikana vyöruusu pienenee todella paljon, jos on rokotettu. Vyöruusu voi nimittäin olla tosi ikävä ja sen voi saada useammin kuin kerran. 😬
 
Ollaan otettu kaikille lapsille vesirokkorokote. Esikoinen sai muistaakseni ekan annoksen vasta vähän vanhempana kun tuli vasta silloin yleiseen rokotusohjelmaan.
Itsekkin olen lapsena sairaalajakson aikana vesirokkorokotteen saanut v.94? Sairastin myös siitä huolimatta vesirokon kouluiässä suht rajuna.
Tätä just mietin, että antaisiko sairastettu tauti rokotetta paremman suojan. Rokote ei kuitenkaan suojaa tartunnalta, mutta ilmeisesti vesirokkoa ei voi sairastaa kahteen kertaan. Ehkä olisi siis vastustuskyvyn kannalta parempi katsoa jos jostain pöpö tulisi ja sitten vanhempana tarvittaessa rokottautua. Ei ole myöskään vissiin varmaa, mikä rokotteen antama suoja on vuosikymmenien jälkeen ja tämäkin mietityttää. Oon kyllä miettinyt, että toisaalta vesirokkoa on varmaan enää suht vähän kierrossa eli ehkä mahis saada voi olla jo pienehkö.

Ollaan kyllä otettu kaikki muut tarjotut rokotteet, mutta tää vesirokon tarpeellisuus vaan pistää miettimään eri kanteilta. Sen jälkeen kun oon itse saanut rokotteesta hankalia oireita pitkäksi aikaa, niin oon tarkemmin punninnut sitä, mikä on mahdollinen hyöty-haitta-suhde. En oo myöskään tehnyt tästä mitään päätöstä vielä, tuntuu niin hankalalta.
 
Muokattu viimeksi:
Tätä just mietin, että antaisiko sairastettu tauti rokotetta paremman suojan. Rokote ei kuitenkaan suojaa tartunnalta, mutta ilmeisesti vesirokkoa ei voi sairastaa kahteen kertaan. Ehkä olisi siis vastustuskyvyn kannalta parempi katsoa jos jostain pöpö tulisi ja sitten vanhempana tarvittaessa rokottautua. Ei ole myöskään vissiin varmaa, mikä rokotteen antama suoja on vuosikymmenien jälkeen ja tämäkin mietityttää. Oon kyllä miettinyt, että toisaalta vesirokkoa on varmaan enää suht vähän kierrossa eli ehkä mahis saada voi olla jo pienehkö.

Ollaan kyllä otettu kaikki muut tarjotut rokotteet, mutta tää vesirokon tarpeellisuus vaan pistää miettimään eri kanteilta. Sen jälkeen kun oon itse saanut rokotteesta hankalia oireita pitkäksi aikaa, niin oon tarkemmin punninnut sitä, mikä on mahdollinen hyöty-haitta-suhde. En oo myöskään tehnyt tästä mitään päätöstä vielä, tuntuu niin hankalalta.
Itse kävin THL sivuilta lukemassa vesirokko artikkelin. Ennen päätöstä jättää rokote jälkikasvulle ottamatta kannattaa se lukaissta ihan ajatuksen kanssa.
 
Minä en omalle syyskuiselle tule antamaan. Sen kerta voi rokotuksesta huolimatta sairastaa ja tietääkseni myöskään sitä ei kahta kertaa voi sairastaa? Minä sairastin sen itse vasta kasiluokalla ja helppo oli.
 
Minä en omalle syyskuiselle tule antamaan. Sen kerta voi rokotuksesta huolimatta sairastaa ja tietääkseni myöskään sitä ei kahta kertaa voi sairastaa? Minä sairastin sen itse vasta kasiluokalla ja helppo oli.
Tuosta piivatin vesirokosta on kaksi tautimuutoa. Se helppo joka sun kohdalle on osunut ja sit se todella vaikea joka meidän perheeseen osui.
Velipoika sai käsittääkseni jonkin kivesvaurion silloin siitä ja kärsii lapsettomuudesta nyt. Mä makasin kosteiden pyyhkeiden alla kovan kuumeen takia kädet sideharsoihin käärittyinä.
Täti joutui sairaalaan, en vaan tiedä miksi, vaan oli tosi oudot yo-juhlat, kun hän ei ollut itse paikalla kun ne pidettiin ilman häntä!

Minäkin aikanaan pohdin tuota, että otetaanko vesirokkorokote. Totesin, että kun suurinosa kuitenkin rokottaa, niin mistähän sen taudin kohta enää saisi sitten lapsena 🤔 eli piikki pistettiin. Minun aikanani sen melkein kaikki sairastivat..
Minäkin pohdin tuota samaa laumasuojaa viime kevään taaperon 1.5v neuvolan lähestyessä. Lehtikirjoisten perusteella sitä tautia tulee maahan rokottomattomien maahantulijoiden mukana, kun rokoteohjelmaa ei kaikissa maissa vain ole. Me reissataan jonkin verran ja riski saada se kansainvälisiltä lentokentiltä on todellinen. Ei olisikin kiva jos kolmen viikon thaimaaloma menisi teineiltä pilalle vesirokon takia.
Rokotteen eka vaiheen taapero sai. Meni tosi hyvin, pientä lämpöilyä siitä vain seurasi. En myöskään kestäisi jos hänelle tulisi aivokalvontulehdus tai syviä arpia kasvoihin varsinaisen taudin seurauksena... Onneksi meillä on rokoteohjelman!
 
Takaisin
Top