Vesirokkorokote

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ainuska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No rokote ei suojaa täysin vyöruusulta. Ja rokote laskee ainakin hetkellisesti vastustuskykyä, kun sen toimintamekanismi on aiheuttaa vasta-ainereaktio tulehduksen avulla.
 
Minusta suositellut rokotteet eivät ole turhia. Mitä tapahtuisi jos valtaosa jättäisi ottamatta?
Varmaan kävisi niin kuin tähänkin asti ennen kuin vesirokkorokote tuli rokotusohjelmaan. Sehän on aika uusi rokote ja nykyiset aikuiset ei ole sitä lapsena saaneet, vaan todennäköisesti sairastaneet taudin. Eli ei kovin dramaattisesti. 🤔 Miusta tässä ei tarvitse keskustella rokottamisesta yleensä, koska se herättää niin suuria tunteita, kuten tässä keskustelussakin on vähän näkynyt. Jokainen vanhempi tavoittelee varmasti lapsensa parasta ja tekee ratkaisunsa sillä tiedolla, mitä on tarjolla. Vaan ajattelin, että asiallista keskustelua voisi käydä ihan vaan tosta vesirokkorokotteesta, joka on suhteellisen uusi rokote eikä kaikki vanhemmat sitä ota. Miusta on perusteltua tehdä tietoon perustuvaa harkintaa, kuten aina pitäisi tehdä ennen terveyspäätöksiä, ja kysyin kokemuksia sen takia, ettei neuvolasta osattu sanoa aiheeseen oikeastaan mitään tämän pohdinnan tueksi.

Kantsii tosiaan lukea THL:n sivut ja pohtia siltä kannalta. Siellä on paljon puoltoja rokotteelle. Täälläkin on esitetty monia hyviä perusteluja rokotteen tarpeellisuuselle. Toisaalta THL:n sivuilla myös lukee, että on todennäköistä saada aikuisena vesirokko, vaikka rokotteet olisi lapsena otettu, koska tauti on niin yleinen. Kyllä itse mietin, voiko esim omalle puolisolle olla vaarallista saada lapselta nyt aikuisena vesirokko, koska hän ei ole sitä sairastanut, vaan saanut vain aikuisena yhden rokotteen. Tuntuisi turvallisemmalta, että hänellä olisi sairastettu tauti takana. Ja myös rokotteesta saatu vesirokkovirus voi jäädä elimistöön ja aktivoitua myöhemmin vyöruusuna, vaikka riski sairastumiseen onkin vähäisempi. Omaan silmään nää ei oo niin mustavalkoisia asioita kuin joskus halutaan esittää.

Tottakqi näissä vaikuttaa myös ihmisten henkilökohtaiset kokemukset ja pelot. Jos on saanut vakavamman vesirokon, sitä pitää tietysti hankalampana tautina kuin sellainen, jonka lähipiirissä se on ilmennyt ihan tavallisena lastentautina. Samaten omalla kohdalla oon saanut "täysin turvallisesta" rokotteesta vakavia komplikaatioita, jotka lievänä seuraa varmaan loppuelämän, mikä on saanut oman katseen rokotteita kohtaan vähän kriittisemmäksi. Molemmat, lapselle vakava vesirokko ja vakavat rokotehaitat on varmaan harvinaisia. Ollaan otettu kaikki tavalliset rokotteet, mutta en ottaisi niitä itse turhan takia, koska en koe, että niiden turvallisuutta täysin voidaan taata. Sen takia arvon tässä, minkä koen olevan oman lapsen kannalta paras ratkaisu.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän esikoinen on saanut 1,5-vuotiaana yhden vesirokkorokotteen, muille en ole antanut. En oikein tiedä mitä teen asian kanssa 🤔 tiedostan että on riskit sekä rokotteessa että taudissa itsessään ja sekin on vähän tuurista kiinni millainen se tauti sairastettuna on. Itselläni kai ei ollut kovin paha.
 
Meidän esikoinen on saanut 1,5-vuotiaana yhden vesirokkorokotteen, muille en ole antanut. En oikein tiedä mitä teen asian kanssa 🤔 tiedostan että on riskit sekä rokotteessa että taudissa itsessään ja sekin on vähän tuurista kiinni millainen se tauti sairastettuna on. Itselläni kai ei ollut kovin paha.
Ole ikävä äiti ja samalla säästä itseäsi ja ota ne rokotteet kaikille...
Mä pystyn näkemään kauhukuvan: neljä rokon hankalaan muotoon sairastunutta hoidettavana yhtäaikaa. 😱
 
Ole ikävä äiti ja samalla säästä itseäsi ja ota ne rokotteet kaikille...
Mä pystyn näkemään kauhukuvan: neljä rokon hankalaan muotoon sairastunutta hoidettavana yhtäaikaa. 😱

Tai sitten ei tule kellekään sen kummempaa tautia! 😄 Vähän sellaista se elämä on, koskaan ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan.
 
Tai sitten ei tule kellekään sen kummempaa tautia! 😄 Vähän sellaista se elämä on, koskaan ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan.
Mä olen työni myötä oppinut ottamaan huomioon aina sen hankalimman muuttujan ja laatimaan pitkät suunnitelmat myös sen varalla. Siihen vedoten meillä nykyään esim gyne+ hammaslääkäri kuuluu työterveyshuoltoon, josta olemme kaikki iloisia...ja juuri siksi minä otan on tarjolla olevat rokotteet sekä itselle että taaperolle.
Vaan vapaus valita on yksiosa demokratian parhaita puolia ...
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen työni myötä oppinut ottamaan huomioon aina sen hankalimman muuttujan ja laatimaan pitkät suunnitelmat myös sen varalla. Siihen vedoten meillä nykyään esim gyne+ hammaslääkäri kuuluu työterveyshuoltoon, josta olemme kaikki iloisia...ja juuri siksi minä otan on tarjolla olevat rokotteet sekä itselle että taaperolle.
Vaan vapaus valita on yksiosa demokratian parhaita puolia ...
Luojan kiitos kukaan ei pakota rokottautumaan.
 
Takaisin
Top