Meillä oli alustava päätös keskeytyksestä olemassa. Järkiperustein olimme kumpikin keskeytyksen kannalta (huoli lapsen pärjäämisestä, vamman tasosta, elämänlaadusta, esikoisemme mahdollisesta kuormituksesta jne.), mutta asia oli minulle huomattavasti kipeämpi, ja mietin kyllä pitkään myös sitä, voinko oikeasti keskeyttää, vaikka tulos olisi positiivinen. On kuitenkin myös tiedossa, että down voi olla lieväkin, ja mahdollistaa suht itsenäisen elämän. Oli tosi raastava ja vaikea päätös eettisesti. Keskeytyspäätöksen tekeminen oli kamalaa, mutta sen jälkeen olo helpottui, ja vaikka oli paha olla, jossain syvällä sisimmässä kuitenkin tuntui siltä, että ei me olla valmiita kehitysvammaisen lapsen vanhemmaksi, vaikka keskeyttäminenkin tuntui jotenkin luonnonvastaiselta.
Sinnittelin itsekin tuon kaksi viikkoa, sitten oli viikko syyslomaa ja viikko saikkua. Oletko työelämässä, oletko jo jäänyt lepäämään?
Voin yllättävän hyvin. Olen käynyt psykologilla muutaman kerran, ja ne käynnit ovat olleet todella puhdistavia ja hyviä. Suosittelen. (Pahimmassa vaiheessa kriisikeskuksesta oli paljon apua!) Lähipiirin kanssa en ole halunnut jutella paljoa, mutta olen saanut sieltäkin tukea, myös tahoilta, joiden pelkäsin kääntävän meille selkänsä. Sekin jotenkin auttoi. Olen edelleen välillä tosi surullinen ja ajattelen asiaa joka päivä, mutta en itke aina kun se on mielessä. Jos on omaa aikaa, kuuntelen mielelläni surumielistä musiikkia ja ajattelen vauvaa ja kaikkea tapahtunutta. Puhuminen on hankalaa, ja tuo helposti itkun pintaan. Olen kuitenkin jotenkin päässyt jo sellaiseen elämä jatkuu -mielentilaan. Iso syy on esikoisessa, koska hän pitää kiireisenä ja tuo hymyn huulille, ja on toki myös elävä todiste siitä, että meidän on mahdollista saada terveitä lapsia.
Vaikka olo onkin ihan ok, niin huomaan, että asian käsittely on kuitenkin vielä kesken. Ja jäähän tämä loppuelämäksi osaksi omaa elämäntarinaa.