Mun mielestä ihan tärkeä aihe keskustella. Hurjasti tsemppiä vaikeaan tilanteeseen
Voin jakaa meidän kesäkuussa pohdintoja, vaikka lopulta trisomiaa ei todettu (pienempi kromosomipoikkeama löydettiin, jonka perusteella emme päätyneet keskeytykseen). Toivottavasti tästä saa jonkinlaista vertaistukea, vaikka diagnoosi onkin eri.
Eli lyhykäisyydessään meillä vauvalla oli yli 4 mm niskaturvotus ja sen perusteella saatiin aika sikiötutkimusyksikköön. Labrojen kanssa trisomioiden riskiluvut olivat korkeat. Sikiötutkimusyksikössä otettiin heti istukkanäyte. NIPTiä lääkäri ei edes suositellut, mutta olisimme voineet päätyä myös siihen. Istukkanäytteestä pystyttiin sitten lopulta tekemään tarkempi kromosomien selvitys kun trisomiatesti oli negatiivinen.
Me olimme aika epätoivoisia kesällä ja ehkä päällimmäisenä ajatuksena oli keskeytys, jos joku trisomia olisi todettu. Tämä tuntui tosi vaikealta ajatukselta, koska ennen raskautta olin ajatellut että esim down-lapsi saa tulla. Sitten kun asia oli hyvin todennäköistä, niin ajatukset olivat päinvastaiset. Tuntui, että olin jotenkin pettänyt itseni, koska siinä hetkessä ei tuntunut olevan muuta vaihtoehtoa. Meillä siis taustalla lapsettomuushoidot ja tämä oli ensimmäinen alkanut raskaus ja tämä tausta lisäsi epätoivoa entisestään. Meillä siis lääkäri oli vähän tökerö ultrassa ja puhui siihen malliin, että hän näkee vauvassa downin/trisomiaan viittaavia piirteitä. Siksi olimme aivan varmoja, että sieltä tulee diagnoosi.
Toki jos joku trisomia olisi todettu, en tiedä mikä meidän lopullinen päätös olisi ollut, mutta tällaisia ajatuksia pyöri mielessä. Meidän vauvalla lopulta todettu kromosomipoikkeama on sellainen, että päätös raskauden jatkamisesta oli selvä. Aika näyttää aiheuttaako poikkeama oireita hänelle vai ei.
Haluaisin sanoa, että ihan sama mihin päätökseen raskauden suhteen päädytte, niin se päätös on teidän perheen kannalta paras mahdollinen.
Vertaistukea tiettyyn oireyhtymään liittyen saa varmasti parhaiten oireyhtymään liittyvän yhdistykseltä. Meitä hyödytti myös hyvät keskustelut kätilön ja perinnöllisyyslääkärin kanssa sikiötutkimusyksikössä. Juttelimme kätilön kanssa muutaman kerran ennen kuin tuloksia oli edes tullut / osa tuloksista oli tullut. Tämä oli tosi arvokasta. Toivottavasti tätä keskustelua tarjotaan teillekin hoitavalta taholta.