Verikokeiden tulokset?

Yhdyn tohon epävarmuuteen.. samoin en pelännyt mitään ekassa raskaudessa, en jotenkin osannut. Toinen oli yhtä stressiä niin kauan kuin sitä kesti.. eli molemmat meni siis lopulta kesken. Tälläkin kertaa alku oli yhtä stressaamista milloin oireista, milloin niiden loppumisesta, tulevasta varhaisultrasta ja sen jälkeen tulevasta nt-ultrasta. Oon tää aikamoista tunteiden vuoristorataa ja ymmärrän tiedonhalun kaikesta mahdollisesta, vaikkei ne aina johtaisi mihinkään suuriin vastauksiin. Toki samoja fiiliksiä voi olla ilman keskenmenojakin. Nyt nt-ultran jälkeen olen viimein osannut rentoutua ja voi että, tuntuu hyvälle :Heartpink
 
Mulle tuli eilen postitse paperi, että seulonnassa kaikki ok. Mitään muuta siinä ei sitten ollutkaan, ei arvoja tai riskilukuja tai mitään. Eikä näy omakannassa edelleenkään mitään merkintää siltä päivältä, kun verikokeissa kävin. Samapa tuo sinänsä, kunhan ihmettelen miksi osalla näkyy ja osalla ei... Ja kaupunkina siis Turku, ihan normireittiä olin sekä labrassa että ultrassa.
 
Minulla ei näy mitään labroja omakannassa, paitsi jos lääkäri on ne sinne liittänyt, kuten esim reumapolilla laittavat liitteeksi. Riskiluvut sain suullisesti ja seulontaverikokeiden arvot piti itse soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä, jotta sai ne kätilölle sinne ultraan. Kaikki arvot saa kyllä tietoonsa, kun itse niitä kysyy! :)
 
Mullakaan ei omakannassa näy labratulokset, mutta nt-ultran kätilön kirjoittamassa tekstissä on kaikki arvot näkyvillä. Itsekin kyllä tykkäisin jos ylipäänsä labratulokset voisi katsoa omakannasta. Turhauttaa yrittää tavoittaa neuvolan tätejä 30min soittoajalla ja vähentäisi se kai "turhien" puheluiden määrää jos tulokset voisi itse katsoa. Toisaalta ymmärrän kyllä tuloksien viivästyttämisenkin...
 
Onneksi perussairauteni seurantakokeiden arvot ja muutkin perusarvot tulevat nykyisin tekstarilla kännykkään. Tiedän hyvin, mitä noiden seurantojen arvojen pitäisi olla, joten jos niissä on poikkeamia, osaan olla yhteydessä hoitavaan tahoon.
 
Olin jo varma ettei meillä tuloksia tule ollenkaan omakantaan, mutta perjantaina ne lopulta sinne ilmestyi (1,5 viikkoa ultrasta, 2,5 viikkoa verikokeista). Kaikki hyvin, Down-ikäriski 1:415, Down-riskisuhde 1:18494 ja T18-riskisuhde 1:100000. NT oli siis 1,35 mm.
 
Onko kenelläkään ollut/ootteko kuullut että olisi tunnistamaton vasta-aine veressä. lisäksi luki että merkityksetön raskauden kannalta mut uudelleen verikokeet viikoilla 24-26.
 
Kävin katsomassa omakannasta esikoisen riskisuhteet kun en niitä aiemmin ole katsonut. Down oli 1:286 ja trisomia 18 1:8527. Terve lapsi syntyi. Hyvä että en näitä etukäteen silloin tiennyt.
Eilen neuvolassa kysyin näitä uusia lukuja. En muista tasan tarkkaan, mutta jotain tähän suuntaan: Down 1:2550 ja trisomia 1:92 000. En ole huolissani noista kun ensimmäisellä kerralla ollut paljon alemmat.
Noista ei kyllä voi päätellä mitään. Ne on vain riskilukuja. Vaikka olisi kuinka hyvät arvot, voi silti syntyä sairas lapsi ja vaikka olisi huonot niin terve lapsi. Tässä näitä tämän illan pohdintoja [emoji4].

Lisäys vielä: en tosiaan tiedä onko sillä vaikutusta noihin tuloksiin kun siskolla oli kromosomi translokaatio, että se tosiaan lisää riskiä minun kohdallani kromosomipoikkeavuuksiin, vaikka kyse ei ole Downin syndroomasta tai muusta yleisestä. Neuvolassa ainakin sanoivat, että on kirjattava ylös tämä tieto lähisukulaisen sairaudesta.
 
Muokattu viimeksi:
Lisäys vielä: en tosiaan tiedä onko sillä vaikutusta noihin tuloksiin kun siskolla oli kromosomi translokaatio, että se tosiaan lisää riskiä minun kohdallani kromosomipoikkeavuuksiin, vaikka kyse ei ole Downin syndroomasta tai muusta yleisestä. Neuvolassa ainakin sanoivat, että on kirjattava ylös tämä tieto lähisukulaisen sairaudesta.
Eikö sitä neuvolassa vaan muutenkin kirjata lähisukulaisten sairaudet ylös, tai ainakin tietyt sairaudet. Itselläni on cp-vammainen veli ja miehellä kehitysvammainen veli. Nämä tiedot näkyy neuvolassa mun tiedoissa. Kummankaan kohdalla kyse ei ole mitenkään geeneistä, vaan huonosta kohtalosta. (Ja sitä huonon kohtalon osumista omallekin kohdalle pelkään). Toinen kärsinyt hapenpuutteesta synnytyksen yhteydessä ja toinen syntynyt liian aikaisin.
 
Joo kirjataan tietysti ylös muutenkin. Meilläkin tutkittu perhe joskus ja kyse pelkästä huonosta tuurista. Ei pitäisi olla periytyvää millään tavalla. Silti sitä pelkää. Siskon elämä oli aika rankkaa. Oli hyviäkin aikoja, mutta kyllä viimeiset kuusi vuotta hänen elämästään oli kärsimystä.
 
Jos kokeissa ei ole ollut häikkää, niin meidän paikkakunnalla nuo luvut saa tietää vasta rakenneultrassa :/ nyt on 2 niskaturvotusultrasta ja sanoivat että jos kokeissa häikkää, soittavat 2-3 viikon kuluttua. Jännässä saa oottaa!
 
Minä sain np-ultran jälkeen vain puhelimitse riskiluvut. Ensin lääkäri sanoi, että jos mitään ei kuulu niin kaikki on kunnossa, mutta halusin soiton joka tapauksessa kun luvut on selvillä.
 
Meille tuli omakantaan viesti, että kaikki ok. Ultraajakin sanoi, että kaikki kunnossa, turvotusta oli 1,6 mm
 
Mulle tuli viimein omakantaan nuo riskiluvut ja arvot näkyviin. Riskiluvuista en ole huolissani, vaan tuosta Pappa arvosta...minun mielestäni se tosi alhainen. Jos lapsi on normaali kromosomeiltaan, niin alhaisuus voi merkitä ongelmia sikiön kasvussa ja riskiä raskausmyrkytykseen. Tuo samainen arvo on ollut alhainen myös esikoista odottaessa, mutta nyt se oli puolet vieläkin alhaisempi. Jostakin luin, että jossain kunnissa äitejä joilla on alhainen arvo seurataan tarkemmin. Ilmeisesti näin ei pk seudulla ole kun ei kukaan ole minulle arvosta mitään kommentoinut. Hohhoijaa taas...voisihan tuota taas muutakin koittaa ajatella..
 
S-PAPPA 227 ja se pappamom 0.26

En tiedä mitään viitearvoja, mutta minusta nää on alhaiset.
 
Minulla oli tuo pappa arvo 232, eikä kukaan ole siitä sanonut mitään. Onhan se paljon pienempi kuin monella täällä on ollut, mutta jos mitään viitearvoja ei ole, ei siitä varmaan kannata liikaa huolestua?
 
Eikös noita yksittäisiä arvoja kuitenkin ole vähän turha miettiä? Kaikki arvot kuitenkin yhdessä ratkaisevat. Viitearvoja tosiaan ei ole ja jos jotain huolestuttavaa olisi niin se olisi varmasti sulle kerrottu :)
 
Sen verran löysin googletellessa eilen, että yli 35v odottajilla saattaa viitata enemmän downiin, jos arvo on matala. Nuoremmilla ei ole samanlaista yhtäläisyyttä varmuudella todettu, mutta voi ennustaa istukan toimintahäiriöitä, ennenaikaista synnytystä, pienikokoista vauvaa tai sitä raskausmyrkytystä. Tai toki myös kehityshäiriötä, mutta ei nuoremmilla yhtä varmasti kuin vanhemmilla äideillä. Vielä ei ole tarpeeksi tietoa, miten matala arvo on merkittävä, eikä siksi ole mitään seurantakäytäntöjä vielä olemassa. Riskiluvut ratkaisevat siis vain.

Matala Pappa oli yhdistetty myös matalaan hedelmällisyyteen, koeputkihedelmöityksellä alkunsa saaneisiin raskauksiin ja joku kolmas oli vielä hedelmöittymiseen viittaava, jota en nyt muista.

Kromosomitutkimuksella voidaan toki tuo down sulkea aina pois. Muihin ei oikein voi vaikuttaa tässä vaiheessa raskautta itse mitenkään, eikä niille voi vielä tehdä mitään. Yleensä istukan toimintahäiröt löydetään seurannassa, kun vauva ei kasva riittävästi. Raskausmyrkytykseen auttaa vain synnytys..
 
Takaisin
Top