Verikokeiden tulokset?

Hypin lokakuisista, mutta sen verran kommentoin, että nuo riskiluvut on tavallaan vähän hämääviä. Jos toisella on 1:10000, niin oma 1:560 (esim) tuntuu suurelta riskiltä, mutta onhan silloin terveen lapsen todennäköisyys 559 lasta 560:stä (näin hassusti ilmaistuna)! Eli edelleen riskin toteutuminen on erittäin epätodennäköistä.
 
Mulle on tullut kaikki muut verikoetulokset viime viikolla, mutta tr1seul labrojen tuloksia ei ollenkaan. Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että täällä ne tulokset pitäisi ottaa ultraan mukaan, mutta miten ottaa kun ei ole tuloksia :eek: luulin siis, että omakantaan tulevat, mutta ei näy. Labrat otettu viime viikon ma. Miksiköhän nuo ei tule...
 
Mistähän tietää että pitääkö tulokset ottaa mukaan ultraan? Kukaan ainakaan oo maininnu asiasta. :confused:
 
AnnaS: Onpa erikoista, että asiasta ei oo ollut mitään puhetta! Mua ainakin neuvolassa ohjeistettiin ottamaan tulokset mukaan. Kannattaa varmaan varalta ottaa ne matkaan, eihän siitä haittaakaan ole :)
 
Minkähän vuoksi mä en löydä noita tarkempia arvoja omakannasta? Kysyin Kätilöopistolla myös noita eikä suostunut antamaan. Sanoi vaan että hän ei ole asiantuntija ja mututuntumalla on normaalit. Mistä mä ne sitten saan? Tarvii varmaan ensiviikolla neuvolasta kysyä miksi näitä pimitetään. En niitä myöskään esikoisesta koskaan saanut. Kirje kyllä tuli jo kotiin ettei ole normaalista poikkeavaa. Mutta mä haluan ne luvut [emoji34].
 
Sitä mäkin Herttarouva täällä ihmettelen, että miksei niitä arvoja tule ollenkaan? Kaikilla muilla tuntuu tulleen ennen ultraa?
 
Mä kävin verikokeessa viikko sitten. Tänään löytyi omaKannasta yllätykseksi myös seulontaverikokeen arvot (oletin siis, että muut saattais näkyä, niin näkyikin, ei ollut hiviä, mutta anemia kyllä). HUS:n alueella ja Huslabissa asioin.

Mitä olen muiden arvoja nähnyt, aika erikoisilta niihin verrattuna näyttää omat: s-pappa 2230 ja S-hCG-B-V 36. Labrat otettiin neuvolan (hölmön) standardin mukaan 11+2, mutta kahden eri alkuraskauden ultran mukaan 10+5, mikä käy täysin yksiin myös mun kierron kans. Eihän tässä toki muu auta kuin odottaa ne yhdistetyt riskiluvut. Huomenna ultra.

Jostain syystä jännittää ihan kamalasti. En muista, että aiemmin olis ollut tällainen maailmanlopun meininki. Toisaalta kuopuksen nt-ultra alkoi niin, että kätilö hakee ja hakee, mitään ei näy ja lopulta kätilö kysyy, että onkohan täällä joskus joku raskaus ollut. Siinä kauhuissani sopertelin, että on kyllä ihan ultrassa näkynyt elävä alkio eikä minkäänlaista vuotoa tai muuta ole ollut, että pakkohan siellä kuitenkin jotain on näkyä. No siinä vaiheessa tuli vasta kätilölle mieleen sanoa, että laite on temppuillut koko päivän ja korjaus kutsuttu. Lopulta vielä ihan sillä samalla laitteella, ilmeisesti kokeneemman kätilön toimesta saatiin ultra tehtyä ja kaikkihan oli lopulta täysin normaalisti. Ehkä toi kokemus nyt kummittelee kuitenkin mielessä, ja sen lisäksi riskit on oikeasti isommat, kun ikää mulla on 10 vuotta enemmän.

Edit. Jaa, luin uusiksi ja tässä ketjussahan olikin pari aika samanlaista settiä arvoja.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla down-riski 1:850, muut 1:100000.
Ikä 26, korjattu NT 2,02 (mitattaessa 2,2), BMI 26. Myös PAPPAsta sanoi että on vähän koholla 1,26 muistaakseni.
Huolestuttaa, niinkö sanoin jo ultran jälkeen. :sad001 Lääkäri ei ole kuitenkaan soittanut mahdollisista lisätutkimuksista. Nenäluu näkyi ultrassa.
Koitan nyt vain olla stressaamatta ja toivon että pienellä rakkaalla on kaikki hyvin. :Heartred


Täällä jo toista odotan kuukauden päästä ja esikoisen kanssa tuli "vale-positiivinen" riskiluku downin syndrooman kanssa 1:123, mutta en halunnut lisäseulontoja kun keskenmenon riski on 1:100 NT oli 2.9. ultrassa näkyi selvä nenäluu ja kaikki käsien ja jalkojen mitat oli normaalit niin positiivisin mielin mentiin loppuun asti ja terve tyttö syntyi :) sun luku ei edes ole paha vielä! :grin Nyt tässä toisessa raskaudessa riskiluku oli n. 1:100000 , mutta ultrassa näkyi vauvan kudoksessa sellainen vaalea kohta joka voi viitata downin syndroomaan jos niitä löytyy useampi kuin 2 joten taaskaan ei ihan huoletta päästä! Mutta ilman lisätutkimuksia taaskin mennään! Ikää mulla 26 :)
 
Minkähän vuoksi mä en löydä noita tarkempia arvoja omakannasta? Kysyin Kätilöopistolla myös noita eikä suostunut antamaan. Sanoi vaan että hän ei ole asiantuntija ja mututuntumalla on normaalit. Mistä mä ne sitten saan? Tarvii varmaan ensiviikolla neuvolasta kysyä miksi näitä pimitetään. En niitä myöskään esikoisesta koskaan saanut. Kirje kyllä tuli jo kotiin ettei ole normaalista poikkeavaa. Mutta mä haluan ne luvut [emoji34].
Niin, kun niillä luvuilla ei tee yhtään mitään. Jos seula on normaali se on normaali. Eikä ne pelkät verikoe arvot sitä riskilukua anna, siihen vaikuttaa ikä, paino, tupakointi, insuliinidiabetes ja aiempi todettu trisomia.

Ja kyllä ne arvot pitäisi Omakannassa näkyä. Ainakin jos avopuolella otettu. Mutta jos on sairaalassa otettu niin sitten ei pakosti näy..?
 
No mä haluan ne luvut ihan oman neuroottisuuteni vuoksi. Ihan HUSLABISSA on otettu noi verikokeet eikä näy omakannassa. Kyllä jokaisella pitäisi olla oikeus saada omat verikoetulokset luettaviksi. Ihan sama onko niillä luvuilla merkitystä. Mulle niillä on. Tiedän, ettei pelkät arvot merkitse vaan muutkin tekijät. Olen perehtynyt ja siksi mä ne haluankin.
 
S-pappas 2900 ja S-hCG-B-V 200 ja ne oli hyvät vaik hyvin korkeilta kuulostaa. Ei niistä pelkistä luvuista kannata murehtii kun eivät yksinään sano mitään joten neuroottisemmaksi vielä vaan menee kun pohtii noita lukuja päässään.
 
Heh, viime raskaudessa sain postissa tiedon luvuista. Nyt tuli vain viesti kätilöltä sähköiseen palveluun; tulokset ovat normaalit eivätkä aiheuta lisätutkimuksia. Tarvittaessa saat synnäriltä lisätietoa. Luotan nyt siihen että hätää ei ole :-) Löytyypä ne minun tiedoista, jos tulee tarvis tarkistaa
 
No mutta noinhan sen pitää ollakin. Tiedot saisi tarvittaessa. Kyllä mä niitä ensi viikon neuvolassa kysäisen.
 
Ymmärrän kyllä että luvut haluaa mutta mielenkiinnosta kyselen: mitäs sitten jos luku olisi esim. 1:500? Täysin normaali siis eikä lisätutkimuksia tehtäisi, saisiko siitä mitään muuta kuin lisää stressiä?
 
Violina: Samaa mieltä. Ne on joissain sairaaloissa kai ennen annettu äideille ja nämä ovat sitten vertailleet niitä muiden äitien arvoihin ja soitelleet sitten äippäpolille täysin turhia puheluita, kun pelästyneet, että jotain on vialla.. Mutta itse ainakin omalla nt-uä käynnillä sain nähdä verikoe tulokset (näkyy omakannassa myös) ja kätilö selitti tosi tarkkaan riskiluvut. Ihmettelin edes miksi selittää niin tarkkaan, kun normaali on kuitenkin normaali :p
 
Meillä np-ultran yhteydessä otettiin keskussairaalassa verikokeet ja sanottiin, että jos on arvoissa jotain häikkää, niin ottavat yhteyttä. Kirjoitti neuvolakorttiin valmiiksi kohdan johon arvot kirjoitetaan kun seuraavaksi menen käymään taas keskussairaalassa rakenneultrassa huhtikuussa. :)
 
No minä en ainakaan kuulu niihin äiteihin jotka soittelisi paniikissa jonnekin äippäpolille omista arvoistaan [emoji3]. Ihan vaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää kun olen muutenkin kiinnostunut lapsettomuudesta, raskaudesta, synnytyksestä, naisten taudeista ym...toivon mukaan joskus ihan alalle opiskelemaan lähteneenä. Siksi kiinnostaa.
Sanottakoon vielä, vaikkei mun nyt sitä täällä netissä tarvisi jakaa että mun edesmenneellä siskolla oli kromosomitranslokaatio jonka vuoksi noi luvut nyt vaan merkitsee mulle.
 
Minä sain verikokeiden tulokset neuvolaan soittamalla. Tarvitsevat luvan, että saavat ne katsoa, mutta suullinen lupa puhelimitse riittää. :)
 
Mä palaan vielä viimeisen kerran tähän aikaisempaan käymääni keskusteluun: Älkää ymmärtäkö mua väärin. En halua haastaa riitaa vaan tuoda esiin omia pointteja. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja se on ihan ok. Tuossa aiemmassa omassa viestissä myös sanoin hieman typerästi etten kuuluisi äippäpolille soittelijoista. Mä en kylläkään näin tekisi, mutta en todellakaan näe siinä mitään pahaa jos joku näin tekee. Taustalla on kuitenkin jokaisen oma elämä ja raskaus. Kun mä odotin esikoista, en osannut edes pelätä keskenmenoa tai muuta vastoinkäymistä. Varmasti moni joka joutuu keskenmenoja kokemaan, on seuraavassa raskaudessa epävarmempi ja haluaisi tietää riskit tarkemmin. Puhun nyt kuitenkin vain omasta kokemuksestani. Mulla yhden keskenmenon jälkeen tää alkuraskaus on ollut hermoja raastavaa aikaa. Peace and love, mun hormonit hyrrää [emoji16].
 
Takaisin
Top