Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältä ei saa kun ns ulkomaisia pakastemarjoja, joita pitää keittää kauan. Ja sit niistä tulee mössöä..noh, kait sitä täytyy tehä päiväks aina pieni satsi valmiiksi..

Ikuinen unelma, tsemppiä! Kannattaa tosiaan syödä mahdollisimman kuitupitoisia tuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia joka aterialla ja mieluummin kuitupitoisia hedelmiä ja juureksia niin pysyy sokrut tasassa, esim hedelmistä omena ja päärynä nostaa hitaammin kun esim banaani tai viinirypäleet. Niin ja pähkinät niitä kannattaa nälkään vetää, ne ei täällä ainakaan nosta juurikaan sokereita!
Rasvoista sen verran että ne hidastaa sokerin nousua joten niitä ei maito tuotteista kannata pois karsia! Mulle käski Th vaihtamaan 40% margariinin 60% että saa tarpeeksi rasvoja! Juoma maito on rasvatonta, mutta sitten muut tuotteet (juustot, rahkat,jugurtti tms) on ihan perusrasva pitoisuuksilla,,ei mitään 0% tai vähemmällä rasvalla. :) toivottavasti tästä sulle edes vähän apua alkuun:)

Aika myöhään olet kyllä tuomion saanut ja vähäisen perehdytyksen asiaan, paljon voimia ja tsemppiä:)

Muokattu viimeksi:
Joo sama neuvo mulle annettu: jugurtti saa esim olla rasvainenkin, kunhan ei ole sokeria. Ja rasvattomaan rahkaan käskivät lisätä kermavaahtoa.

Heikohko perehdytys johtuu osittain kielimuurista. Ma meen uudestaan diabetesklinikalle ja sit pitäis olla paremmin englantia puhuva hoitsu paikalla. Selviän näillä neuvoilla maanantaihin asti. Mulla on vaan niin ikävä hedelmiä ja smoothieta. Karkista ja mehuista, sokerista luopuminen ei oo ongelma, mut noi hedelmät..mun addiktio :)

Onneksi et kauan joudu kituuttamaan ilman hedelmiä. Voimia paljon sinne! Jos tämä on raskasta muutenkin niin saati vielä vieraalla kielellä, tsemppiä!

Eilen sain paljon enemmän infoa asiasta ja sain keskusteltua ruokavaliosta hoitajan kanssa. Meillä oli vieraita viikonloppuna ja ruokarytmitys hankalaa, eikä ravintolaillallinen auttanu asiaa :) Sain nyt lisäaikaa pe asti mittailla sokereita ja sit meen lääkärille juttelee insuliinin tarpeesta loppuajalle. Onneks ei oo montaa viikkoa enää jäljellä...

Tää nälän tunne vie multa hermot kohta! Liikun edelleen paljon raskausviikkoihin nähden ja tuntuu että tällä ruokamäärällä lähtee taju. Oon aina syönyt paljon ja olen luonnostaan hoikka+tosi liikunnalllinen. Nyt kun hoitaja lateli ruokamääriä mitä sais syödä, niin morjens!Kysyi kyllä että onko näillä määrillä nälkä, johon vastasin että on. Ehdotti välipalaksi rahkasmoothieta tai yhtä leipää. Kokeiltu on ja vielä pahempi nälkä kurisee mahassa.. Onko kaikki raskausdiabeetikot ylipainoisia kun ruokamäärät tuntuu ihan hiiren annoksilta? Multa ei sais paino lähteä laskuun, mutta tällä ruokamäärällä se laskee ku lehmän häntä kohta... En voi ainakaan lisätä enää kasviksia, ne tulee korvistakin jo ulos. Ja mun kroppa on ollut aina sellainen, että jaksan kunhan saan hiilareita riittävästi.

Sain ohjeen että kananmunaa saa syödä 2-3kpl viikossa, mutta ei verenseokerin vaan kolesterolin takia kuulemma. Mitä ohjeita ootte saaneet tämän suhteen? Alanko mä paistaa pannulla jauhelihaa ja vedän sitä joka ruokailulla, jotta saan tän nälän kuriino_O

Ikuinen unelma, itte en ainakaa oo ylipainoinen vaan sopusuhtainen ja painoindeksiltä normaali.. nyt raskauden aikanakaan en oo lihonut.. painoa siis on tottakai tullut mut käyrien mukaan meen siinä alakäyrän tuntumassa painon suhteen.. ja mulla on nyt sit todettu tää raskausajan diabetes.. eli ei oo sidonnainen painoon, uskon että enemmänki joku hormonaalinen juttu. ?

Mulle nimenomaan painotettu, että nälkä ei saa missään vaiheessa olla. Annoksien koko ei kai verensokerin kannalta ole niin oleellista kuin sisältö. Melkein sanoisin, että kokeilet syödä sellaisia annoksia, ettei ole nälkä ja jos sokerit on korkeella, ni fiksaat ensin sisältöä. Jos ei auta, ni sit voi olla, että sokeritasapaino ei vain raskaushormoonin vuoksi pelaa ja tarviit avuksi lääkkeen tai insuliinin.

Jos on nälkä koko ajan niin enemmän proteiinia ja rasvaa! Mä teen vaikka kanawokkia ilman pasta tms lisukkeita. Kermaa vaan joukkoon...! Syö herranen aika enemmän... Nyt ei saa laihduttaa eikä nähdä nälkää.!

Otin nyt lounaaksi reilun ruoka-annoksen mutta ohjeistuksen mukaisen sisällön. Tällä lähtee nälkä mut katotaan mitä arvot on tunnin päästä...

Ei tähän radiin niinkään vaikuta äidin paino, enemmän hormoni toiminnasta kiinni! Kannattaa tosiaan miettiä sitä ateria koostumusta, paljon proteiinia ja rasvoja, hiilarit hitaisiin ja suosi juureksia, niissä paljon kuitua mikä pitää nälkää pois:) tosiaan nälkä ei saa olla kun nyt ei saa painoa tiputtaa...

Onnistuin lounaan kanssa loistavasti :happy: Ruoan jälkeinen arvo yllättävän alhainen ja mulla lähti oikeesti nälkä! Täytyy vaan mättää lihaa lautaselle paljon ja syödä ruisleipää. Nyt kun saan noi välipalat kohdilleen, niin ehkä mä sittenkin selviän tästä kunnialla loppuun..

Jos aterialla on reilummin rasvaa ja proteiinia, niin ne ei vaikuta ees sokeriarvoihin... Reilunkokoinen pihvi rasvassa paistettuna esimerkiksi ei välttämättä nosta sokereita yhtään... Jos niinku selvensi toi esimerkki...
Mulle annettiin kans aluksi ne ohjeet jossa oli vaan rasvatonta sitä ja rasvatonta ja kevyttä ja kaikkea tätä ja mä voin tosi huonosti, ja mun arvot oli ihan päin pyllyä koko ajan ja sitä leipää piti sen suosituksen mukaan puputtaa niin paljon,että meni ne hyvätkin arvot ihan vinksalleen..
Sen jälkeen mä sukelsin nettiin ja tänne palstalle ja tää homma on niinku pikkuhiljaa avautunu että mitenkä pitäis tehdä oikeasti...
Kananmuna on oikeasti hyvä ruoka radilaiselle... sillä pysyy nälkä kauemmin loitolla,eikä se nosta sokereita vaan hidastaa niitä hiilihydraatteja (kuten joku mulle täällä kivasti sillon neuvoi...!)

Tosta munasta, mulle neuvolassa sanottiin että sitä saa syödä vaikka joka päivä, näin siis suomen radi neuvolassa sanottiin, muutenkin proteiinin lisääminen auttaa sokereiden hallitsemisessa...
Ne pähkinät on aivan mahtava välipala, taas sokereita mutta ei nosta niitä, suosittelen!

Kävinkin tänään meidän kylän lihakauppiaan luona ostamassa pihvejä :) Isäntä on tyytyväinen kun on kerrankin lihaa kunnolla tarjolla :D
Itekin ajattelin että kyllä noita kananmunia voi varmaan syödä enemmän kun 2 viikossa. Täällä meilläpäin ei ole ongelmaa löytää rasvaisia maito ja juustotuotteita :grin

Ja mulla jokapäiväisenä aamu-, väli- ja iltapalan osana rahka, jossa maustamatonta rahkaa, kermavaahtoa ja marjoja. Rasvaa ja proteiinia, ei lisättyä sokeria. Voi laittaa tilalle vaikka omenaa tai päärynää, kun siellä kerta marjat joudut keittelemään. Ja sitä hiiskatin raejuustoa käskevät kanssa lisäämään ruokiin, syön sitä kyllä mieluummin suoraan purkista...

Tänään ensimmäinen ylitys ruuan jälkeisessä mittauksessa.. Jotenkin ei kyllä yhtään yllättänyt, kun en kyllä syönytkään muuta kun makaronia ja jälkkäriks suklaata.. Kaapissa kun ei ollu sillä hetkellä mitään muuta.. :/ toivottavasti ylitykset jäis tähän, kuitenkin hyvin pysyneet tähän asti..

Mua lohdutti, kun täällä ja muualla sanottiin, et yksittäiset ylitykset ei haittaa. Mullaki menny pari kertaa yli kun ollut joku spesiaalitilaisuus. Muuten nyt ollut ihan tosi hyvät arvot. Meinaa sen takia repahtaa herkkuihin... Toiv. pysyisi sama malli loppuun asti kuitenkin.

Ja mä muuten oon vetäny raejuustoa ja muita maitotuotteita ihan himooni koko ajan, kun normaalisti ei-raskaana maha ei kestä edes laktoositonta yleensä. Säilyisipä tämä kaikkiruokaisuus ja allergiattomuus aina!

Mulle siis tosiaan määrättiin nyt nuo ateriainsuliinit aamupaloille ja tarvittaessa muulloinkin. Otan 0-4 yksikköä oman arvion mukaan. Sinänsä hassua, kun aamusokrut on pääosin ollu alle 7,8, paitsi viimeisimmät, kun kokeilin eri aamupaloja, jolloin ne oli siellä 8,0 paikkeilla... Noh tökkäillään nyt, tarkoitushan on löytää ateriat sellaisiksi, ettei tarvitse tökätä. Sekin oli jännä ohje vaan, kun aamupalalle neuvottiin nyt alkuun laittamaan sen 4, mutta toisaalta neuvottiin syömään aamupala kahdessa osassa... Enhän mä varmaan sillon sitten laita insuliinia, jos kokeilen jakaa sen kahteen pienempään annokseen... Vähän ihmeellistä. Tänään pääsen vasta kunnolla tuota insuliinin vaikutusta testaamaan, kun on kotiruoalla ja se kortisooni ei toivottavasti enää heilauttele sokereita.

Takaisin