Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain tänään niin ihanan rohkaisevan sähköpostin diabeteskätilöltä. Olen itseäni syyttänyt tästä radista ja paska haimasta ja tyhmä maksasta ja monet itkut on tihrustettu. Sain synninpäästön ja vakuuttelun, että en voi tilanteelle ja hormoneille mitään ja kaiken olen tehnyt oikein. Ja että insuliinilla en aiheuta mitään haittaa. Ja sitten, että stressi lisää maksan sokerituotantoa ja siten saattaa nostaa niitä aamuarvoja. Sain siten myös "luvan" nukkua koko yön heräämättä syömään, jotta stressikin helpottais.
Huoh. Ehkä tämä kai vielä iloksi muuttuu ja pääsisi iloitsemaankin tulevasta..

Eihän tälle mitään voi, kroppa vaan tarttee apua välillä :) Yritähän ens yönä, irmelli, nukkua oikein kunnolla :) Ihanaa että diabeteskätilöltä tuli sähköpostia rohkaisevassa mielin :) Itte oon mielenkiinnolla huomista soittoaikaa diabeteshoitajan kanssa. Arvot kyll ny kuosissa ja alle rajojen.

Voi miten ihana tuo sun diabeteskätilö irmeli!! <3
Ittekki oon ihan tosi stressaantunu ollu sen eilisen neuvolakäynnin jälkeen, ja yöllä en sit nukkunu koska pyörin ja syytin itteeni mitenkä täysin kakka ihminen oon :(
Onneks ens viikolla pääsee jo neuvolalääkärille!!

Voi mindis minkäs sitä kropalleen mahtaa! Et sä kyllä mikään paska ihminen ole...

Irmelli ihanan S-postimpa sait :)

Mulla on kyllä mahdottoman paljon parempi mieli kun täällä monta jolla kans meinaa pinna kiristyy mokoman sokerin kanssa. Hyvin pystyn eläytymään ajatukseen kun ärsyttää kun mitään ei voi syödä ja kaikki kiva on kielletty. Makkarasoppakin... Tänään käytiin ultrassa (mähän käyn siellä tosi usein... Ollaan 4 viikon välein käyty. Nyt käyn 3 viikon päästä taas. Tarkkaillaan vauvan kasvua ja mun sokereita.) vauva voi oikein hyvin, noin 1.6 kg painoa arvioitu, kasvaa keskikäyrällä tasan. Onneks lääkäri ei puhu mitään mun painoista tms ja muutenkin tuntuu olevan kannustavampi kuin se diapeteshoitaja ikinä. Ja nyt kun sanoin heti että pari arvoo heitti härän peppua niin aloitin ne pillerit. Sanoi vaan että ei olis välttämättä tarvinnu mut ei siitä ole haittaakaan. Totesin että josko eivät menis kaikki nyt sitten yli.
Onko muilla ongelmana että tietyllä ruokavaliolla jaksaa aina esim viikon... Ja sit yhtäkkiä ei jaksais yhtään. Tekee mieli pistää kaikki sellanen suuhun jota ehdottomasti ei sais...? Mä huomaan että skarppaan aina tovin ja sit se hyytyy ja kaikki menee pieleen... Sit taas kerää itsensä ja muutama päivä sujuu ihan hyvin. Kyllä ihminen on merkillinen otus.

Mulla päiväaikojen syömiset menee ok, mutta iltaisin alkaa nyppimään tuo syöminen ku joudun kaks iltapalaa syömään lääkkeitten takia ku muuten menee vatsa sekaisin. Juurikin että skarppaa aina hetkeksi ja sit hyytyy.

Mulla kanssa ongelma illoissa kun "tottunut" palkitsemaan itsensä kun "nyt jaksoin reippaasti päivän riehua lasten kanssa" tai "olenhan minä nyt syönyt todella fiksusti että ei kai se suklaa pahaa tee" :) alkaa tälleen loppua kohden into ja motivaatio hyytyä...

Varsinkaan kun ei ole tosiaan sellasta luvallista herkuttelupäivää kuten monilla täällä on. Kaikki vierailutkin minimissään ettei tulis syötyä mitään mitä myöhemmin katuu... Kun ei ole siis yhtään välipäivää tässä mittaamisessa,kuten monella täällä on ollut... Mut näillä mennään, ei sille mitään voi...

Olipa taas soittoaika diabeteshoitajan kanssa... Tai se oli koulutuksessa niin oli joku tuuraaja niin kysyi vaan että miten sokerit ja sit sanoi että jatketaan samaan malliin :D Siinä oli se. Ei edes kysyny että miten ne arvot menneet ja mitä arvoja on ollut. Riitti tieto ettei oo yli menny. Enkö sit ois itte voinu ottaa yhteyttä jos lääkkeen nosto ei ois toiminu...

Ei mulle oo kyll annettu mitään luvallista herkuttelupäivää tai lupaa herkkuihin. Oon vaan itte päättäny että aion välillä napsia pari herkkua niin pysyy mieleisenä tää homma :) Tietysti vain sen verran mitä kroppa kestää ja siten että arvot ei heitä yli :)

Oman jojolaihduttamisen perusteella (kesti 25 vuotta oivaltaa tämäkin...) voin ainakin todeta, että kaikki ääripään ruokavaliot kestää just sen viikon helposti, sit alkaa jo kalvaa ja kohta sitä sitten taas repsahtaa. Että kyllä se herkkupäivä ainakin "normaalioloissa" on aivan välttämätön. Toki nyt raskaana vauvan eteen kestää paljon enemmän ja on aika hyvä motivaattori masussa. Mutta silti. Miten voisi herkutella ilman sokerien heittoa? Dippikasviksia, tummaa suklaata, sokeritonta jäätelöä.... Auttaako nuo muka mihinkään... :)
Ja ei ainakaan auta yhtään tuo porkkanakakku mikä paistuu uunissa. Töihin siis oli pakko leipoa vaan... kröhöm...

Juu ei sitä liian tiukille saa vetää ettei tule sitten ihan totaalista repsahdusta. Kyllä mulle ainakin herkuttelu viikonloppuna on semmonen rentoutuminen kaikesta. :) Dippikasvikset, nam! Ja hornetit + dippi. Joku ihana rahka marjoista ❤ mut mä kyllä vedän välillä suklaatakin tai karkkiakin... :|

Itsen just vaihtanut sipsit kasvissipseihin tai dippikasviksiin maitosuklaan tummaan jäätelön jäisiin murskattuihin marjoihin, mutta kyllä sitä sokeria tekee vaan mieli vaikka kuinka yrittää...

Ja nam ihanaa porkkanakakkua paksulla mascarpone-appelsiini kuorutuksella:b

Sokeri on kyll melko addiktoiva aine. Varsinkin silloin kun sitä pitäis välttää :D Onneksi maitorahkaa ja mansikoita voi syödä herkkuna :) Ja puuroon ku oon lisänny marjoja niin sekin tuntuu herkulta jo :) Ennen söin puuron sokerilla ja voilla, nyt en edes kaipaa puuroon niitä :)

Joo, ei se sillon auta jos ei voi syödä niitä herkkuja kun ne arvot sitten on vinksallaan... Mulla ei tee mieli suklaata tai karkkia varsinaisesti. Suklaalevyjä jääkaapissa nytkin monta aloittamatta... Mut mun tekis mieli leivoksia ja kakkuja :D Snickersin jossain vaiheessa kerran parissa viikossa suvaitsin, nyt sekin räjäytti arvot niin vinksalleen,ettei ne meinanneet palautua ollenkaan... Että täällä ei ainakaan auta mikään herkuttelupäivän vietto. Eikä mun herkutteluun kuulu yksikään dippi eikä rahka. Niitä pitää syödä pakosta muutenkin. Puuroa en syö ollenkaan... jos söisinkin niin en mä siihenkään sokeria kaipaa, voita vaan :P
Eikä tumma suklaa oo yhtään sallitumpaa kuin vaaleakaan...
Mut nyt vaan ärsyttää, kun en voi nauttia raskaudesta "niin kuin kuuluu" eli herkutella leivoksella päiväkahvin kanssa jos tuntuu siltä, tai ottaa kulhollinen jäätelöä jos tekee mieli.
Mun luultavasti viimeisestä raskaudesta on viety kaikki "ilo" mitä raskauteen kuuluu. Ja mä kun en oo koskaan lihonnut raskauden aikana, niin se ei oo ollut ongelma... Nyt mä vaan paisun ja kärsin... Niin joo ja luultavasti tässä joudun ottamaan yhteyttä neuvolaankin, sillä hiukan kutinaoireita alkanu tulemaan.. viimeraskauden hepatoosi siellä vissiin uusimassa sitten...

Joskus törmäsin koivusokerilla makeutettuun suklaaseen ja se oli muuten hyvää :p tais olla sokeroimattomien karkkien hyllyssä.

Noi sokerithan voi myös hetkittäin ailahdella vaikka kuinka pitäis ruokavaliosta kii. Ku raskauden aikana sitä muutosta kropassa tapahtuu niin vähemmästäkin heilahtelee. Jaksaa vaan puskea sen hankalan ajan läpi :) ja onhan noita herkkuja monenlaisia sokeroimattomia ja diabeetikoillekin taitaa omat herkkuhyllyt löytyä kun jaksaa etsiä :) ainakin meidän cittarissa on eroteltu näitä tuotteita omiin hyllyihin.

Hitto nyt tekee mieli porkkanakakkua:/ eilen teki mieli omenapiirakkaa vaniljakastikkeella, äh hemmetin himpat!!!

Angeliqa voi että kun sua koetellaan:(

Täälläkin tekee mieli porkkanakakkua nyt sit :D

Kaveri just totesi, että syksy on vaikeinta aikaa saada itseään ruotuun, kun pimeyden tullen keho huutaa makaa, nuku, syö sokeria, älä liiku! Nukkumista meiltä ei onneksi ole kielletty :). Se on sitten eri asia saako unen päästä kiinni.

Tsemppiä meille!

Takaisin