Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua (Helsingissä) ei lähetetty diabeteshoitajalle, vaan sain sokerineuvontaa neuvolassa. Ilmeisesti jos sokerirasituksesa ois ylittynyt useampi arvo, ois lähetetty paremmalle asiantuntijalle. Nyt sain ruoka- ja mitausohjeet eikä muuta. Terkkari oli kyllä kannustava eikä millään lailla syyllistävä, onneksi.

Mutta, mutta. Sain tuomion keskiviikkona ja torstaina olin neuvonnassa. Huomenna alkaa vasta mittailu, kun käskettiin kokonaisia viikkoja mittaamaan ohjeen mukaan. Tähän mennessä oon saanut kehitettyä vain pahan mielen ja ahdistuksen. Yleensä en jaksa murehtia ja stressata juuri mistään, joten kiitos vaan raskaushormonit tästäkin.

Ruuanlaitosta ja syömisestä on mennyt ilo, ei huvita suunnitella ruokia eikä istua ruokapöydässä, kun ajattelen vaan että miten tää vaikuttaa verensokeriin. Mieluummin juon vettä kuin laimennettua tuoremehua ja mieluummin olen ilman suklaata kuin syön vain yhden palan.

Sain siis ohjeen mitata joka toinen viikko paastoarvoja ja joka toinen viikko yhden päiväkäyrän. Jos paastoarvot kertoo lähinnä iltapalan onnistumisesta, en saa ekalla viikolla mitään palautetta muista ruokailuista. Ja sitten seuraavalla viikolla saan palautteen yhden päivän ruuista, vaikka haluaisin saada tietää kaiken tiedon heti. Epätietoisuus turhauttaa. Eikä omia mittauksiakaan voi enemmin tehdä, kun neuloja ja liuskoja annetaan rajoitetusti.

Tiedän että tämä on ihan turhaa marinaa, mutta jotenkin en pääse tästä yli. Oikeasti pitäisi olla tyytyväinen, että musta ja vauvasta huolehditaan ja siitä, että radi ylipäänsä löytyi - eihän mua melkein edes lähetetty sokerirasitukseen, kun ei ole riskitekijöitä ja ekassa raskaudessa sokerirasituksesta selvisin puhtain paperein. Toisaalta sepä vasta riepookin, kun luin Käypä hoito -suosituksista, että jos aiemmassa raskaudessa ei ole ollut ongelmia sokereiden kanssa, on uudessa raskaudessa radin todennäköisyys 1 %:n luokkaa.

No tulipa avauduttua. Nyt on sellainen olo, että menis vaan tää loppuraskaus pian ohi, että pääsis kärvistelemästä, vaikka vielä vähän aikaa sitten odotin auvoisaa loppuraskautta, kun pahoinvointi vihdoin loppui.

Kaksi päivää mittailua takana ja ei se nyt oo ollutkaan niin kamalaa kuin ajattelin. Arvot on pysynyt 4-6.1 välillä. Paastoarvot nelosen luokkaa ja muuten pyörinyt siellä 4-6 paikkeilla. Tuli vielä eilen syötyä kahvin kans herkkuja.Ruokavalio muutosta tarttee miettiä vasta sitten, kun arvot alkaa menee yli vai jos joku arvo on muita hiukan korkeempi, mutta ei yli? Ruokavalioon sain yleiset ohjeistuksen ja diabeteshoitajalle en saanut lähetettä vaan neuvolassa neuvottiin käyttöä. Ensi viikon torstaina olisi puhelinaika neuvolaan, jossa katotaan arvoja. Oon ollut normaalipainoinen ja painoa on tullut noin 8kg rv28+6 mennessä. Vaikka mielestäni oo mitenkään ylimääräistä tullut vaan kaikki enimmäkseen mahan kasvua :p Ei silti tee pahaa syödä terveellisemmin, koska alkuraskaudesta meni normaalia enempi herkkuja.

Muokattu viimeksi:
Ykäriina mulla oli toi samat fiilikset kun edellisessä raskaudessa Radi todettiin, ja kun pääsin mittailemaan niin huomasin että ihan turhaa stressiä podin.
Edellisessä raskaudessa ei kertaakaan mennyt yli rajojen vaikka söin ihan normaalisti.
Toivottavasti sullakin riittää ihan vaan ruoka hoito ja stressi helpottaa kun pääset seuramaan miten kroppa reagoi :)

Hansu sullahan hyvin sokerit on pysynyt... Kyllähän sitä herkutella saa jos ei vaikuta mitenkään sokereihin:)

Täällä neuvolan info to, nyt yritän vähentää herkkuja, mut kielletty hedelmä tuntuu himottavan koko ajan. Varmaan noi ohjeet vaihtelee sen mukaan mimmoset arvot on ja eri ihmisillä toimii eri asiat. Yritän täältä sit poimia ideoita, mitä voi testata omassa radissa :)

Mulla vaan 1h mittaus meni vähän yli, näin maalaisjärjellä ajatellen kannattais sit varmaan syödä pieniä annoksia ja välttää isoja herkkuja? Mitä muilla on toiminu tämmöisessä tilanteessa? Paasto oli normi ja 2h alle rajan kans.

Ilm mutki lähetetään naisten klinikalle diabeteshoitajalla, jos nyt muistan oikein mitä se neuvolan täti puhelimes selitti. Se käski myös vaihtaan puuron leipään (mä aina luullu et puuro vasta terveellistä...) ja jugurtin luonnonjogurttiin. Aattelin alkaa taas syömään munakasta aamuisin :)

Mulla oli vaan neuvolassa se info jonka piti neuvolatäti!!! En ees päässy diabeteshoitajalle!!! Ja neuvolantäti sano että ei herkkuja ja hunaja pois ja kaikki minimiin ja säännöllinen ateriarytmi jne!! Oon ihan maassa :( tekis mieli vaan heittäytyä lattialle parkumaan :'(

Vissii ylidramatisoin tätä, mut neuvolatäti painotti että jos en heti tee täydellistä muutosta arvoissa ni mulle tulee diabetes ja lapsesta tulee diabeetikko :'(

Mullahan siis just se 2h arvo oli siellä sokerirasituksessa yli sallitun, piti olla alle 8.6 ja mulla 9.1

Mindis, kuulostaa neuvolatädin ohjeet lapulta luetuilta. Onhan meillä radilaisilla kohonnut riski napata kakkostyypin diabetes mutta siihen nyt vaikuttaa ruokavalio kokonaisuutena myös raskauden jälkeen. Älähän ny stressaa siitä kun ei tuo arvo paljoa ole koholla ollut :) Aiemmin taisin sanoa, että kokeile eka ihan omalla ruokavaliollasi muuttamatta mitään että miten ne arvot asettuu ja miltä ne näyttää :) Ja tärkeinhän tuo ateriarytmi, sekin voi tehdä paljon :) Me kun ollaan niin erilaisia että samat ohjeet ei välttämättä toimi kaikilla :)

Ja leivässä ja puurossa nyt kannattaa suosia täysjyvätuotteita, mutta kaikillehan ei leivät sovi ollenkaan vaan arvot lähtee huitelemaan niistä. Ittellä sopii ainoastaan ruisleipä, muuten nousee jälkiarvo.

Herkkujen kohdalla ny testaisin ennen kuin jättäisin pois kokonaan. Kun pienestä herkuttelusta tulee kuitenkin välillä niiiiiin hyvä mieli :) Eli vähän herkkuja mutustelee ja tunnin päästä kattoo mitä se mittari sanoo. Ateriarytmikin sit riippuu paljon ihmisestä. Toisen tarttee syödä 2tunnin välein ja toiselle riittää 4tunnin välein. Nämä syömiset on hankalia, mutta sen mittarin kanssa kun pystyy sen itse testaamaan ja siten muokkaamaan ruokavalion ja päivän mieleiseksi ilman ylimääräistä stressiä :)

Tsemppiä, kyll se hyvin menee :) Antaa niiden neuvolatätien pelotella ja kokeillaan itse mikä sopii itse kullekin :)

Hei, älkäähän stressatko :) Mulla oli rasituksessa paasto vähän yli rajan ja se 1h arvo jotai 11 ja vika arvo rajoissa, neuvolassa sain ruokaohjeet (Hus) ja niitä noudattamalla ihan hyvin pärjännyt ja joskus herkkujakin syönyt...Sunnuntaisin on herkkupäivä tarkoittaen että silloin en paljon ohjeita lueskele :D

Nii ja lapsesta ei kyllä äidin radin takia tule diapeetikkoa, vaan äidille saattaa tulla 2 tyypindiapetes suuremmalla todennäköisyydellä.

Mindis leipää ei tarvii pois jättää! Se että vaihdat viljatuotteet (pasta, riisi, leipä) tummiin täysjyväsiin, herkutella saa ja pitää tyyliin kerran viikossa! Kaikkea kohtuudella niin hyvin menee, ja mittaamalla se selviää mikä sulle sopii ja mikä ei, esim puuroa en itse voi syödä kun nostaa mun sokereita liikaa, mutta ruisleipää (näkkäri, hapankorppu) voin syödä eikä juurikaan vaikuta sokruun.
Nytkin söin jälkkäriksi kakku palan, voin tulla sanomaan 45 min päästä mikä on tuomio mutta uskoisin että reippaasti alle rajan... Älkää naiset stressatko vaan pitäkää järki päässä ja syökää kaikkea kohtuudella ja tehkää hyviä valintoja niin hyvin menee!:)

Kiitos saini ja emily ja äippä <3 tuli vaan ihan totaalinen hajoominen tuon neuvolan jälkeen :'(

Mindis meillä syötiin tänään vuohenjuusto-punajuuri risottoa ( vaalea riisi) salaatti, näkkäri ja palakakkua ja arvot oli ennen 4.4 ja jälkeen 5.3... Joten kyllä sitä herkutella voi :)

Emily, kyllä se lapsenkin diabetesriski tällä kasvaa. Molempien. Luin terveyskirjastosta. Riski erit. jos on ylipainoa. Ja se kohonnu riski oli muistaakseni ihan huomattava ainaki äidillä. Että kyllä tää siinä mieles kantsii ottaa vakavasti! Mielummin pari kk tarkalla ruokavaliolla kuin koko loppuelämä! Ja oikee diabetes on aikas ikävä tauti muutenki...

Mut luulis et jos arvot pysyy ok, niin sen mukaan saa syyä. Mun neuvolatäti sano myös et kävellä kantsii paljon. Vaiks ihan joka päivä. Mies tyytyväinen ku mä käyn koiran kans lenkillä "lääkärin määräyksestä" ;)

Tuli vaan tuon neuvolatätin puheista semmonen olo että oon täysin kakka ihminen ja tää on tyyliin kuolemantuomio mulle ja lapselle jos en noudata täydellisesti tuota ruokavaliota :( onneks mulla on lääkärineuvola kohdunsuun kontrollin takia ens viikolla ni pyydän jos se varais mulle ajan diabeteshoitajalle jos se vaikka ois kannustavampi ja sais mut rauhottumaan..

Mä oon luullu et puuro on täysjyvää noin niinku aina? Pitääpä tutkailla noita. Äh, ikinä oo mitää kaloreita sun muita jaksanu miettii. Kunhan kattoo peiliin ja näkee et on riittävän hoikka...

Saisivat kyllä panostaa hoitsujen ja lääkärien koulutuksessa palautteen antamisen ja kannustamisen opettamiseen! Kukaa motivoidu huutamalla ja pelottelemalla!

Niikun kirjotinkin tohon toiseen ketjuun ni meikällä loppu joka päiväinen pistely ! Jee!
Enään mittailen kerran viikossa paaston ja yhden ruuan jälkeisen arvon!
Ja lisäksi yhtenä päivä viikossa mittailen sen 4 kertaa.
Ja siitä yhdestä heitosta mikä oli tullu niin ei oo mittään hälyyttävää.

Täällä ollu aamuarvot taas kuralla ja herkkuja tullu syötyä ku väsyttää ja vituttaa... Supistaa, siitä saikkua nyt.. Ja kutittaa, uusiiko hepatoosi (viime raskaudessa oli)... Pelkkää vaivaa ni ei oo jaksanu kieltäytyä herkuista.. Ja mä kun en osaa ottaa vaan sitä yhtä palaa suklaata ni....

Mutta hoitaja sano jo et arvot lähtee lääkärille ja lääkettä peliin 95% varmuudella. :|

Mindis, jätä se hoitaja omaan arvoonsa. Pian opit mikä vaikuttaa mihinkin! :)

Catherine hyvä että sait saikkua ja toivottavasti levättyä! Mullakin sama väsymys/ nälkä herkuttelu anto aika hurjia lukemia:/ onneksi kuitenkin sekin meni ohi ja toivottavasti saikulla sinäkin saat levättyä jos vaikka sit alkaisi arvotkin parantua! Kannattaa tosta sun kutinasta pyytää tutkimuksia niin tietää mitä se on, toivottavasti ei sitä hepatoosia:/ voimia roppa kaupalla!

Voimia kaikille radilaisille!

Mä soittelin tänään tayssille mun arvoista. Alle kymmeneen tähdätään tunnin arvoissa ja 7-8 oli hoitajan mukaan erittäin hyvä. "Oikeilla" radilaisilla rajat ilmeisesti tiukemmat. Mutta tärkeintä oli saada tietää, että alle kympin arvot tunti ruokailusta ovat hyviä, eivätkä vaikuta esim. vauvan kokoon. Jes! Ja lääkitystäkään ei lähdetä nostamaan, ellei suurin osa arvoista ole yli kymmenen ruoan jälkeen.

Toki siis edelleen mullakin suurin osa arvoista alle sen 7,8, mutta ylityksiäkin tulee, jos vähänkään syön liikaa hiilaria kerralla. Mutta ihana tietää, etteivät mun arvot nyt olleetkaan ihan niin kamalan pahoja. Sain kyllä taas mielenrauhan ja uutta jaksamista tähän vaivaan!

Takaisin