Onko sulla bebe tulossa lääkäri/hoitajakäyntiä jossa tarkemmin käytäisiin radia läpi? Vai ilman mitään tarkempia selityksiä pitäisi itse nyt osata? Mulla oli tunnin aika, jossa kerrottiin tosi hyvin se,miten keho käyttäytyy ja mistä radi syntyy ja tosiaan, että joskus vaan raskaus sen tekee, eikä sillä ole tekemistä elintapojen kanssa. Se oli tärkeä käynti, sillä minusta on sen radin hoidossa kaikkein tärkeintä on ymmärtää just se miksi kroppa tekee miten tekee.
Mulle annettin semmoinen radi-ruokavalio-monistenivaska, joka oli kyllä simppeli ja sen kautta tajus, ettei kyse ole tosiaan mistään kitudietistä vaan ruokavalion muuttamisesta kasvipitoisemmaksi ja enemmän hitaita hiilareita sisältäväksi. Siinä oli semmoinen esimerkki päivän ruuista, jossa sitten eri vaihtoehtoja, ja niistä sitten olen pyrin valitsemaan ja vähän muokkaillu omaan makuuni sopivaksi. Sillä ruokavaliolla tuli kaloreita muistaakseni 1600-1800. Mulla reippaasti ylipainoa, joten siksi myös noihin kalorimääriin ollaan kiinnitetty huomiota. Ei varsinaista laihduttamista,mutta omassa tilanteessani ei haittaisi vaikka kiloja ei tulisi ollenkaan. Nyt on kilon verran ylimääräistä tullut, tämän parin viime viikon aikana noussut vaaka vasta plussalle.
Mutta just tärkeintä on se, että ruoka on oikeanlaista, ja että syödään säännöllisesti eikä napostella, jolloin verensokerin nousut on hallittuja eikä koko ajan koholla (jatkuvasta napostelusta)
Mullakin yksi arvo, se viimeisin oli rajalla, ei edes yli (muut normeja), ja sen takia jouduin seurantaan. ja olenkin nyt kesäkuun lopulta niitä seuraillut, eikä ole kertaakaan ylittynyt arvot, joten nuo ruokarajoituksetkin on höllentynyt (omalla päätökselläni siis). On kuitenkin syytä muistaa,että raskauden edetessä voi arvoihin tulla muutoksia ja siksi tärkeää seurata koko loppuraskaus.
Koita olla stressaamatta bebe, vaikka onkin helpommin sanottu kuin tehty :) Se, että on seurannassa, niin se ei ole ilkeyttään vaan vauvan parasta ajatellen. Ja kun saat mittarit käyttöön (tuleehan sulle kotimittaukset?) niin alat helposti näkemään miten sun kroppa toimii ja pystyt sitä ruokavalioo säätämään helposti kun mittauksella näkee konkreettisesti heti miten mikäkin toimii.
Kuulostaa kyllä tosi tylyltä toi neuvolan meininki! En tiiä miten ite toimisin, jos saisin syyllistämistä ja ikävää käytöstä osakseni.. Onko mahdollista vaihtaa hoitajaa?