Vauvojen sairaudet sun muut olot ja oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noonis86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilinen oksentelu talttui sairaalassa annetun lääkkeen jälkeen, tänään onkin sitten jäätävä ripuli. Joka kerta kun poika menee kyykkyyn niin housuissa turisee oikein kunnolla, poikaa se lähinnä hämmentää ja huvittaa :) Kiinteää meni just ekan kerran vuorokauteen, vähän soseutettua perunaa ja porkkanaa. Muuten juo paljon maitoa ja apteekista ostettua glukoosiliuosta, nimeä en tiedä suomeksi. Poika on tosi väsynyt, just meni nukkumaan kolmannet päikkärit, muuten iloinen ja touhukas oma itsensä :Heartred

Meilla poika on sairastanut yhden ripulijakson paivakodin aloituksen jalkeen. Se kesti n. 3-4 paivaa, ihan vetista kakkaa. Sitten oli pari paivaa, ettei kakkaa tullut lainkaan, ja sitten tuli tosi iso ja kivikova moykky.
Me ostimme apteekista sellaista laaketta, jossa toisessa kuoressa oli suolaseosta, toisessa jotain yrttiseosta. Molempien kuorien sisalto sekoitettiin veteen ja annettiin pojalle tuttipullosta. Ma en nyt enaa muista sen laakkeen nimea, vaikka ei siita niin kovin kauan aikaa edes ole... En osaa sanoa, oliko tuosta liuoksesta hirveesti hyotya, vai olisiko ripuli mennyt ohi omia aikojaan... Poika oksensi vain kerran tuon ripulijakson aikana. Sen lisaksi on oksentanut kahteen eri otteeseen, eri paivina, sen tarhan aloittamisen jalkeen... Oksennustaudiksihan noita ei kuitenkaan voi laskea, onneksi.

Nyt pojalla on ollut varmaankin kolme viikkoa jo nuhainen nena. Viela viime viikolla imettiin rakaa 2-3 kertaa paivassa. Nyt nessu ei enaa rohise, eika tiputtele kovin paljon. Kuitenkin sen verran, etta joutuu liinalla pyyhkiin...

Aika vahalla me olemme loppujen lopuksi selvinneet. Tarhan johtajahaukkanainen sanoi, etta kaikki lapset sairastuvat tarhan aloittamisen jalkeen ja se on kuulemme ihan normaali ja ohimenevaa. Yks hoitaja sanoi, etta poika ei ole tottunut tarhan bakteerikantaan, ja siita johtuu ripuli. Mutta olihan se aika kamalaa, miten pikkunen karsi. Kakka oli polttanut pyllyn niin tulipunaiseksi ihan koko matkalta, etta pyllyn iho oli mennyt niin araksi, ettei kestanyt edes kosteuspyyhkeella koskea siihen...

Miten muuten siellä Espanjassa on, voiko lasta jäädä hoitamaan jos lapsi on kipeenä, vai mitä te sitten teette?

En tiedä mikä on normaali käytäntö, mutta kyllä mä ainakin jään kotiin luvalla kun poika sairastaa. Ehkä Littlered osaa vastata paremmin :)

Toki sairasta lasta voi jaada kotiin hoitamaan. Meidan terveyskeskuksen paivystava lastenlaakari kirjoittaa saikkupaperit duunipaikkaa varten ihan kuin omalaakari kirjoittaa siina tapauksessa kun itse vanhempi on kipee. Noin siis lain mukaan, mutta kaytannossa mun on vahan vaikea olla pois, jos olen esim. yksin tyovuorossa. Riippuu ihan tilanteesta, onko toista henkiloa paikalla ja milla aikataululla jne. Pojan sairastapauksessa se olisi luultavasti meilla mies, joka jaisi hoitamaan kotiin, silla miehen tyo on luonteeltaan enemmankin tiimityota. Kuitenkaan mun kasityksen mukaan ne siella tarhassa eivat ole kovin nirsoja, jos vie sinne sairasta lasta. Kaikki kuumeet, nuhat, yskat, ripulit ja oksennukset on tahan mennessa tarhahenkilokunnan taholta selitetty "normaaleiksi" jutuiksi, mita lapset nyt sairastaa, "johtuu bakteereista" tai "sita on liikkeella"... :rolleyes:

Varmaan lapsi ois terveempi, jos se ois vain kotona vanhempiensa kanssa, mutta minkas teet... Tarhat voivat olla oikeita bakteeripesia. Miehen sisko kertoi, kuinka oli vienyt muutama vuosi sitten oman 1-v:n tarhaan. Yks paiva olivat jonkun toisen mamman kanssa osuneet paikalle ruokailun aikaan. Hoitaja oli koonnut kolme taaperoa ymparilleen syottotuoleihin ja ruokkinut heita kaikkia yhtaikaa samalla lusikalla, samasta lautasesta ja samasta nokkamukista!!! Jokaiselle yks lusikallinen ruokaa vuorollaan. Kysyttaessa oli selittanyt jotain, etta se on helpompaa ja nopeempaa, ja etta kaikkien kolmen massut tayttyvat yhtaikaa, joten hoitajan on helpompi siirtya ruokailusta seuraavaan tekemiseen yhtaikaa kaikkien kanssa!
Voi luoja minua olisi sapettanut niin paljon, etten olisi sinne enaa lasta vienyt! Miten joku voi olla noin valinpitamaton viela nykyaikana?? Kylla jokainen lapsi ansaitsee syoda omalla lusikallaan!. He olivat sitten valittaneet kyseisesta hoitajasta eteenpain, joka oli luvannut ruokkia lapset hygieenisesti yks kerrallaan, mutta kuitenkin sinne taustalle oli jaanyt kytemaan sellainen epaluottamus, etta miehen sisko siirsi poikansa toiseen tarhaan.
Etta kaikenlaisia tarhoja ja hoitajia sita vaan on olemassa!

Öh. Hyi!! Söisikö itse samasta lusikasta muiden kans!! :O mistäs sitä tietää millaisista perheistä toiset lapset on, saattaa olla vaikka hiv tms tarttunut äidiltä ja sitte syödään samoilla ruokailuvälineillä! :O

No hyi tosiaan! :eek:

Meillä tuli eilisistä rokotteista kuumetta, ja tänään oli perhekerhoaamu. Ja kun mä vedän sitä kerhoa niin en oikein voi olla sieltä pois, mutta kun olen sen kolme tuntia töissä, niin mies sai sitten ihan luvan kanssa jäädä hoitamaan kipeää lasta kotiin, ja tekee tänään puolikkaan päivän. Ja nyt on vähän että kehtaanko sanoa, mutta mulla oli ennätyshelppo kerho, kun sain ihan rauhassa keitellä kahvit ja tiskata meidän astiat eikä tarvinnut huolehtia muksun ruokaa tms. Ja kun tulin kotiin, niin mies oli just saanut vauvan nukkumaan, ja onnistunut jossain, missä itse en ole moneen kuukauteen onnistunut: tyhjentämään astianpesukoneen neidin hereillä ollessa. :grin

Meillakin on nyt poika TAAS VAIHTEEKSI pikkukuumeessa. Ressukka on ollut tosi karttynen koko hereillaoloaikansa ja nukkunut kahdet paikkarit. Nyt nukkuu youniaan. Tarhassa olivat antaneet nestemaista kuumelaaketta, jolle poika oli irvistellyt ja sitten sammahtanut pinnasankyyn, heraten vasta sitten, kun tultiin hakemaan. Mies oli oikein saikahtanyt, etta miksi poika on niin veltto, mutta kotiin paastyaan alkoi riehua ja jokeltaa kuin papukaija.
Tuntuu, etta poika on koko ajan vain kipee, tarhan aloittamisen jalkeen. Siis ei ihan oikeasti sairas, mutta koko ajan on jotain pienta probleemaa: pikkukuumetta, vuotavaa nokkaa, yskaa... Ja sitten se ripuliviikko... :sad001
Kuitenkin poika on jaksanut leikkia ja touhuta koko ajan, mutta silti. Ei ainoatakaan tervetta viikkoa. :sad001
Toisaalta ei pitaisi valittaa, kun ei mitaan sen suurempaa ole ollut...

Mulle sanottiin että ekan tarhavuoden aikana lapset ovat yleensä kotona kipeenä 40% päivistä, joten tälle vuodelle on turha odottaa mitään ihmetekoja tuolla töissä o_O

Niin ja poika on nyt taas oma itsensä, paitsi että yläposkihampaita on tulossa ja niitä taitaa itkeä vähän väliin :sad001 Maanantaina uusi yritys aloittaa päiväkoti, jos ensi viikolla pystyisi olemaan enemmän kuin ne 2h :grin

Asiasta toiseen. Ei netin kautta tai nimimerkkien takaa opi koskaan tuntemaan toista ihmista oikeasti, mutta olen sita mielta, etta Lattemamma sopii kuin perhekerhonvetajaksi kuin naula seinaan! :)

Asiasta toiseen. Ei netin kautta tai nimimerkkien takaa opi koskaan tuntemaan toista ihmista oikeasti, mutta olen sita mielta, etta Lattemamma sopii kuin perhekerhonvetajaksi kuin naula seinaan! :)

Oh, kiitos. :) Meninpä minäkin melkein sanattomaksi. :rolleyes:

Täälläkin jälleen pikkuinen toista päivää lenssussa! Eeeeiiih!
Ja eilen se lisäksi tuli sohvalta naamalleen lattialle ja huuli halkesi kahden hampaan leveydeltä ja sitä huutoa ja veren määrää, kesti hyvän aikaa saada selville mihin oli sattunu, säikähdin jo, että hammas ois katkennut..! Loppuillan tyttö vietti rinnalla ja siinä oli vaisu, mutta rauhallinen (nuo ehkä kuulostaa synonyymeiltä, mutta tietänette mitä ajan takaa).
Tänäänkin yhteenvetona pahapahapaha päivä ja nukkumaan meni jo 7 jlk, joskin heräilyä vähän väliä.
Josko se siitä! Pahaa tekee toisen puolesta kun koko ajan on kaatumassa ja kompastelemassa.

Meillekin iski räkätauti :( Eipä noita voi välttää (ja kai se vastustuskyky siinä sitten kasvaa), mutta ajoitus on huono, kun ehdittiin yksi yö tassutella unikoulun merkeissä ja tokana yönä alkoi nokka vuotaa.

Takaisin