Vauvojen puuhat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ///e\\\
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime yönä herätin viiden tunnin unien jälkeen tissille ja kun poikkeuksellisesti jopa ite pysyin hereillä ni lähdin vielä pumpulle tytön syömisen jälkeen. Yleensä tyty vetää aika pienen satsin korviketta ennen iltapesua, sit pesun jälkeen tissiä kunnes nukahtaa niin herää yöllä syömään useammin. Mut nyt meille kävi vieraita tunkemaan tytön nukahtamisaikaan ennen kahdeksaa niin eihän se nukkunut. En tiedä häiritsikö vieraat vai se et äitillä oli hermo kireenä sit vieraiden takia... Ni oli yhdeksältä pakko vielä antaa korviketta kun oli ihan täysin hereillä ja tissin jo tyhjäksi imenyt. Miulla taas kun on yhä maidonlisäys toiveissa ni olisin ihan tyytyväinen jos tyttö heräis sen 2-3 tunnin välein aina syömään ni ei tartteis ite laittaa kelloa herättämään...

Onko kenenkään muun vauvalla ollu flunssaa ja lämpöä näin pienenä? Meillä tyttö on ollu tukkonen jo pari päivää mutta tänään lähti lämpö nousemaan. Vielä ei oo kuumetta mutta oon huolissani silti. Alle 3kk ei vissiin saa vielä antaa suppoa mutta onko jotain muuta vinkkiä millä vois helpottaa pienen sairastajan oloa?

hei muuten te jotka annatte pullolla vauvalle maitoa, paljonko teidän vauvat juo kerralla?
kun meille sanottiin tuosta vauvan painosta, että on hoikka ja pitkä poika, että painoa saisi olla enempikin. vielä pari viikkoa sitten poika söi tissiä ja nukahti 10 maissa illalla ja heräsi ensimmäistä kertaa syömään yleensä aamulla 5 maissa. nyt sitten nukkumaan ruvetaan samoihin aikoihin, mutta poika herää "jo" 1-3 välillä ensimmäistä kertaa syömään.

eilen illalla sitten annoin normaalisti tissiä iltapesujen jälkeen. poika ei kuitenkaan nukahtanut tissille ja kokeilin hetken päästä lämmittää pikku purkin nannia, josta poika joi 120ml! :eek: minusta se määrä tuntui isolta, kun ensin on syöty molemmat tissit ja oon ihan luullut, että multa tuota maitoa tulee reilusti... poika oli hetken vielä hereillä, mutta nukahti sitten itsekseen petille ja heräsi 5 maissa syömään, ihan niin kuin ennen. ajattelin sitten, että rupean iltoisin antamaan tissityksen jälkeen vielä nannia, niin tiedän ainakin että poika menee masu täynnä yöunille.

Meillä tyttö syö pullosta mun omaa maitoa kerralla korkeintaan 140ml mutta illalla saatan syöttää tissistä 2-3 kertaa alle tunnin välein ennen kun tyttö nukahtaa pitkille yöunille ja oletan että siinä tankataan isompi määrä kun toi 140ml.

Nestemäisessä pandolissa menee siinä "ruiskussa" ihan kilojen mukaan noi annokset. Ite antasin sitä nyt kuumeeseen. Sitä ei oo meillä vielä ollut, mut ostin jo lääkettä niitä 3kk-rokotuksia ajatellen...

Pitääpä käydä yliopiston apteekista kysäsemässä tota nestemäistä panadolia!

Meillä on ollut takana valitettavasti jo kaksi flunssaa. Ensimmäinen vain kymmenen päivän vanhana vappuna, josta olin ihan tosi stressaantunut itse. Toinen sit tuossa touko-kesäkuun taitteessa, meni enemmän jo rutiinilla.

Ensimmäisestä flunssasta soittelin neuvolaan. Sieltä ohjeet olivat, että jos vauva syö ja kakkaa suht normaalisti, eikä lämpöä ole yli 38.5, voi olla "huoletta". Pienellä pitää tarkkailla erityisesti sitä, ettei pääse kuivumaan, jos voimat heikkenee. Painautunut aukile on merkki tästä.

Meillä Hymykuoppa auttoi Babymist nenäsuihke + nenäfriidalla imeminen tuohon tukkoisuuteen, suosittelen. Tuo suihke on siis sellainen, että sen tarkoitus on saada vauva aivastamaan räkä ulos. Meidän tytöllä ainakin toimi.

Jos kuume nousee yli 38.5, niin itse vähintään soittaisin päivystykseen oman mielenrauhan takia. Paranemisia pikku potilaalle!

Meillä isoin määrä mitä tyttö on vetänyt kerralla on ollut 180 ml (tissimaitoa + korviketta), aamulla herätessä (tissin oli tyhjentänyt jotain tuntia aiemmin eli pelkkää pulloa veti) ja tuosta kyllä tuli pukluna suuri osa saman tien ulos. Nykyään vetää yleensä vain korkeintaan 100ml kerralla, monesti vähemmän, mutta syö tunnin puolentoista välein päivisin.

Jos oon pumpannut pulloon niin nykyään semmoinen 120-140ml menee, tissiä ku imee niin paha sanoa, mut en usko että tuon enempää tyttöön mahtuu koska usein tissin jälkeen puklaa, joten vissiin sieltä vähän enemmän välillä tulee.

Meillä kans on vähän pieniä flunssan oireita, yskii välillä mut hyvin kuivasti, ja aivastelee kyl räkää mikä on uus juttu! Välillä ku sieraimiin katson niin näkee räkää ja yritän saada tytön aivastaa sen pois, mut ei se kuitenkaan hengitystä kuulosta haittaavan eikä kyllä tyttöä itseään, äitiä vaan :rolleyes:

Meillä koitetaan pulloa vaan pahimpaan iltakiukkuaikaan, silloin menee vaihtelevasti n. 50ml. Eikä ees joka päivä kokeilla.

Nyt meni taas viime yö eri tavalla, kuitenkin levottomasti. Kävi nukkumaan klo 22 (koska oltiin ilta-ajelulla klo 19-21, huus sitte autossa ja nukahti, oli muuten ajokunto juhannuksena varmaan ekaa kertaa täysikäsenä...) ja sit heräs 01.30, 02.30, 04.00 (turautti koko vaipan täyteen kakkaa, et meni yökkärit vaihtoon ja ONNEKS osui sängyssään tyynyliinaan, ettei koko lakanaa tarttenu tällä kertaa vaihtaa...) sit olikin taas heräilyjä tunnin välein ja klo 06.30 halus herätä, vein taas ulos ja nukkui 45 min! Sinnittelin sitten tyttö vieressä klo 10.30 asti...välillä kitis ja söi. Sit piti herätä.

Nää levottomat yöt alko heti, kun tyttö oppi jokeltamaan, ni voiskohan sitä asiaa nyt sitten kelata öisin...aamulla klo 6.30 nimittäin "jutteli" kovaan ääneen sängystään. Ja mä en öisin sen juttuihin reagoi, vain päivisin.

mää kirjottelinki tonne kesäkuun ketjuun meidän tytön nuhasta ennenku huomasin tämän. Ei siis olla ainoita...

täällä tyttö juo pullosta n. 100ml kerrallaan, riippuu vähän syöttöväleistä.

tuo unirytmi on ollut kyllä meillä hämmästyttävän sama jo pariviikkoisesta lähtien. Joka yö nukahtamisen jälkeen eka herääminen on n.4.5h päästä (yleensä 23-23.30 aikaan nukahtaa ja 3,30-4 herää) ja toka herääminen 3-3,5 h tokasta eli 6.30-7. Sitten nukutaan vielä klo 9-10 asti jolloin tyttö herättää mut ihanalla kujerruksellaan ja tuhinallaan <3. Tuo on siis niin maailman parasta ku silmänsä avaa ja näkee ekana hymyilevän,oman pienen joka siinä potkiskelee ja käsiään heiluttaa ja Se juttelu "kujerrus" <3. Ei vois päivä paremmin alkaa!

ai niin tohon nukkumiseen piti sanomani että ti-ke mentiin nukkuun 23.30 ja ku tyttö sitten Eka kertaa alko tuhiseen nii aattelin Eka että "nyt jo" ja katoin sitten kelloa niin 6.30! Eka kerta ku nukku oikeastaan koko yön heräämättä,olin ihan järkyttyny ja tissit poksahtamaisillaan. No, tuo onkin sitten jääny toistaiseksi ainoaksi kerraksi mutta onpahan koettu :)

Meillä poika syö tosi vaihtelevasti.. mutta suurin osa syömisistä ni kaikki maidot mitä musta irti lähtee (veikkaisin että n.50-70ml) ja sit röyhtäsee ja menee vielä 1dl korviketta.. ja ei pulauttele :eek: Meillä syödään n. 2 tunnin välein. Nyt onneks saa alkaa kokeileen niitä kiinteitä+ sitten tietty mun maitoa lisäks :) Tavotteena on ettei tarvis korviketta kohta enää antaa ollenkaan :) Ku syömisväli pitenee ni saa musta varmaan enemmän irti ja toivottavasti riittäis - toivon ainakin :rolleyes:

Mutta herranjumala tota höpötyksen määrää! :) Ja kun poika odottaa vastausta jokasen tauon kohdalla.. pakkohan se on jotain vastata kun muuten alkaa komentamaan :grin Mutta ihanaa kun on tullut tätä vuorovaikutusta ettei vaan tuijottele ja ilmeile enää :p Kovasti harjoitellaan tavaroihin tarttumista ja mun hiukset saa kyllä kyytiä kun poika sylissä on, taidan leikata lyhyeksi :rolleyes: Yrittääkö muiden vauvat sylissä ollessaan kammeta istumaan? :eek: Meidän poika jaksaa nostaa yläkroppansa jo istuma asentoon ja joutuu väkisin piteleen vähän makuullaan - ei nyt ihan vielä sais istua :grin Kääntyminen selältä mahalleen unohtu tossa välissä, nyt ei oikein edes kiinosta moinen toiminta :confused:

Ei viel istumisesta tajuta mitään :D mutta tää höpöttely on kyl jotain niin ihanaa <3 varsinkin nää uusimmat äänteet "äiääää" ja "guuuuu" on kyl mun suosikit :p Ja nyt oon löytänyt tytön naurunappulan, rupee heti nauraa kun mennään sylissä ylösalas semmosella yhtäkkiä vauhdilla <3

Itsellä on jotenkin mennyt pari viikkoa ihan tosi nopsaa enkä ole näköjään unirytmeihin ym.. kiinnittänyt huomiota. Koska yritin miettiä mitä meidän rytmistä kirjoittelisin niin ei tullut (tälle hatarapäälle) mitään mieleen. Yötä vasten tankataan huimia määriä ja sitten nukutaankin kellonympäri yhdellä välisyötöllä. Toissa yönä 13,5h :eek: . Päivisin on tosi epämääräistä. Kai tämä seuraamattomuus johtuu esikoisesta, joka vonkuaa tekemistä kokoajan niin ei aika riitä miettiä paljon muuta :D

Muokattu viimeksi:
Alle 3 kk ikäinen vauva pitää aina käyttää lääkärillä ennen kun antaa lääkityksiä. En oo itse ees ostanut vielä suppoja kaappeihin "vanhentumaan", vasta sitten kun vauva on lähempänä sitä kolmea kuukautta. Mä antaisin paaaaljon maitoa vauvalle ja veisin lääkäriin jos ois kipeä, taikka soittaisin päivystykseen kantsiiko sinne lähteä ajelemaan.

Hassua muuten kun nyt juhannuksen aikoihin oon pumpannut omaa maitoa vauvalle, niin 125 ml muutamassa osassa juo ja sitten saattaa vielä haluta päälle. Tulee mietittyä kuinka paljon maitoa rinnoista mahtaa tullakaan.

Viime yönä vauva veti sellaiset kilarit, että huusi yöllä kolmeen-neljään väsymystään ja mahaansa. Huoh. Kyllä väsyttää!!! Nyt nukkuu vielä, enkä muista ees mihin aikaan oon imettänyt...

Mä en voi muuta ku ihmetellä miten meijän tyttö osaa öisin nukkua niinkin "normaalisti"! Eilen oltiin tosi väsyneitä ja nukuttiin pitkin päivää ja heräs vasta illalla kasin aikaan ja väsähti uudelleen heti kymmenen jälkeen. Olin varma et herää kolmen neljän aikaan yöllä nälkään, mut eiku vasta puol kuus! Ja senkin jälkeen nukuttiin vielä ysiin :eek: Nyt ollaankin pirteänä oltu siitä asti :)

Juu mä konsultoin noissa sairausasioissa aina ihan ekana mun kotilääkäriä eli isää puhelimitse ja sit vasta meen paikanpäälle lääkäriin jos se on tarpeen enkä anna mitään lääkettä vauvalle (tai ote itekään) ilman lääkärin suositusta :) Neljän lapsen isänä se mun kotilääkäri tuntuu olevan aika hyvä apu jos joku asia vauvan voinnissa huolestuttaa!

Kyllä meidän tyttö juo korviketta ( Tuuti1) 120ml melkein joka aterialla, 2-3 tunnin välein. Aamuisin kun omaa maitoa on enemmän, saattaa syödä vain jotain 50-70ml.

Tukkoisuutta on ollut meilläkin, mutta ei onneksi vielä mitään varsinaista flunssaa.

Meillä on myös aika valvova vauva, nukkuu öisin 3 + 3 tuntia ja päivisin ehkä yhteensä 6 tuntia, noin tunnin pätkissä. Muuna ainaka haluaa seurustella jatkuvasti. Mukavaan se on, mutta kaksikuisen viihdyttäminen on joskus vähän haastavaa :)

On kyllä ihanaa :Heartred seurata vauvaa sitterissä. Kädet ja jalat viuhtoo, kun maratonia olis juoksemassa. Välillä kiljahteleekin ja ääntelee sekä heittää hyviä hymyjä. Onneksi sitä kestää aika kauan, koska HERRA ON vaan niin SÖPÖ :Heartred. Nyrkkikin on löytynyt ja moni sormista ,joita lutsutetaan.

Takaisin