Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin on helpottunut tuo nukahtaminen viimeisen kuukauden aikana niin, että nykyään voi vaan viedä yläkertaan pinnikseen, ja poika nukahtaa sinne. Ei juurikaan enää venkoile tai nouse ylös. On yleensä kyllä jo niin väsynytkin, että ihan mielellään menee nukkumaan. Että hallelujaa sille, että se kävely sujuu, eikä sitä tarvii enää sängyssä harjoitella! :D
Joskus, jos uni ei ihan heti tule, niin poika alkaa laulaa itselleen unilaulua. Semmosta hiljaista hyminää. Se on kyllä pidemmän päälle aika ärsyttävän kuulosta (teki sitä mahataudin aikana keskellä yötäkin, kun ei saanut herättyään heti unesta uudestaan kiinni).

Jebsu, voi raasu pientä kun itsellensä unilaulua laulaa :woot::Heartred itellä vähän huono omatunto siitä, etten ole monestikkaan pojalle laulanut... En vaan osaa enkä tykkää yhtään omasta äänestä. Joskus oon pojalle laulanut kun ollaan kahdestaan oltu kotona, mutta muuten siitä ei tuu mitään :oops:

En tiedä, pitäiskö alkaa taas laulaa iltalaulu pojalle.. Se jäi silloin kun laulu enemmän villitsi kuin rauhoitti :D

Ostin tänään pojalle tyynyn. Jospa pysyis peitto päällä, kun ei sitä tarvi mytätä pään alle :rolleyes:

Oli pakko ottaa pojan kans iltatorkut. Saas nähä miten yö unien kans nyt käy :confused: ei voi mitään, oli pakko saada ite nukkua hetki kun meinasin nukahtaa pystyyn :oops:

Ihanan pitkiä unipätkiä saadaan jo ajoittain. Toissayönä jätkä nukkui isänsä kainalossa klo 20-05 putkeen! Tällä hetkellä huono yö tarkoittaa noin kolmea herätystä (silloinkin kyllä yleensä nukutaan pian uudestaan parilla paijauksella), mikä on sekin ihan luksusta parin kuukauden takaiseen "0,5-2 tunnin välein tissillä" -öihin. Meillä se tärkein tekijä öiden rauhoittamisessa oli imetyksen loppuminen kokonaan. Pojalla oli aina niin kovin tissi mielessä, ettei pelkästään yösyöttöjen lopettaminen yksinkertaisesti onnistunut, vaikka parikin kertaa vedettiin unikoulut läpi.

Hups, kyllähän ne puolen tunnin iltatirsat vaikutti. Nyt vasta meni poika nukkumaan... Tai jtn höpötystä vielä kuuluu :hungry: toivottavasti nukkuu aamulla vähän pidempään.. Ite pitää vielä mennä pesulle :dead:

Juu iltatirsat vaikuttaa täälläki heti, siks pyrin ettei niitä tulis tai jos laps on ihan poikki ni annan nukku 30min.. se yleensä siirtää nukkumaan menoa 1-2h. Nautin niin paljon omasta ilta-ajasta että ennemmin kitkuttelen alkuillan väsyneen muksun kanssa ja aikaistan vaikka tunnilla hänen yöuniaan ku että annan nukkua ja se aika on pois omasta ajasta - julmaa :grin

Olipas tänään ihanat päikkärit pojan kans kun kerkesin ite heräämään ensin ja tekeen ruoankin melkein valmiiksi :happy: ihanaa olla levänneenä ja ravittuna :p

Tyttö oli eilen isin "vastuulla" iltaan asti, kävivät kylässä jne. Nukkumaanmeno oli sitte yhtä huutoa (en tiedä oliko sattumaa) vaikka väsyny oliki. Yöllä heräs tuttia huutamaan aika monesti, aamulla 7.30 luulin että ois jo herätys mutta aina ku tyttö nous istumaan ni lötkähtiki takas torkkumaan :D ihan ku äitinsä ("joojoo mä nousen kohta"):joyful: kerkesinpä juoda ekan kupin kahvia rauhassa:grin

Olisiko hyviä vinkkejä, miten ipanan voisi pikkuhiljaa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn? Se ei ole tämän meidän pojan kohdalla ikinä onnistunut. Ihan pikkuvauvana nostin nukkuvana pinnikseen, sittemmin siirryttiin perhepetiin. Nyt alkaa perhepeti käydä vähän ahtaaksi, kun jäbä hakeutuu siihen poikittain. Omassa sängyssä ei rauhoitu millään, äsken kokeilin nukuttaa sinne päikkäreille ja kahden tunnin kuluttua luovutin. Hirveä huuto siitä vain tuli. Nukahti sitten kainaloon minuutissa. Vai aletaanko vaan katsella leveämpää parivuoderatkaisua...

Hmm en tiiä "virallisia suosituksia" omaan sänkyyn totuttamiseen , mutta kerron jotain menetelmiä mitä meillä on käytetty.

Ku tyttö siirty omaan sänkyyn (pinnikseen) ni sängyssä piti olla "tavaraa" eli siis että se ei oo ns. avara. Siellä oli unileluja , peitto ja tyyny. Olin alkuun aina vieressä että näki mut, nykysin ei tarvii olla (parina iltana on tarvinu, joku läheisyyskausi vissiin menossa). Sit on tottakai niitä iltoja ku huudetaan ettei tahdo olla siellä. Oon ollu vieressä ja jos ei 0.5-1h sisällä rauhotu ni toivotan hyvät yöt ja lähden pois, katon kelloa ja palaan x min päästä hyssyttelemään. Eka se oli 2min, seuraava 4min, sitten 6min jne. kunnes nukahtaa.. Meillä on myös iltasin soittorasia (tai mikä lie, saa kiinni sänkyyn ja siinä kuuluis roikkua lelu muttei pidetä lelua siinä enää. Pelkkä soitin osa), laitan sen soimaan.. nyt kesällä pinniksessä on pelkkä lakana peittona ja tyyny. :)

Mä uskon että meillä on auttanut jopa se että oo aina siirtänyt pojan omaan sänkyyn kun on nukahtanut. Sitten pikku hiljaa oon siirtänyt aikaisemmin, eka sikiässä unessa, myöhemmin ettei nii syvässä unessa, puoli unessa jne, nyt siirrän sänkyyn kun on vielä hereillä. Paljon läheisyyttä illassa ja sylittelen ennen kun lasken sänkyynsä, muutama hentoinen kuiskaus ja poistun huoneesta.
Toki tähän vaikuttaa paljon vauvan luonne. Toivotaan että löydät pian ratkaisun hannanna!

Meillä kans tuli ongelmaksi perhepedissä se että poika pyörii ja nukkuu mitenkä päin huvittaa.. Onneks aikalaila itsestään on oppinut nukkumaan yönsä omassa sängyssä ja ilman tissiä! Jospa teilläkin hannanna tapahtuis ihme :angelic:
Ja en tiedä olisiko meillä voinut vaikuttaa se että oon aina laittanut pojan iltapuuron ja hampaiden pesun jälkeen pinnasänkyyn odottamaan, että itse korjaan puuro kulhot yms siivoan sotkuja ja yleensä kerään lelutkin pois tieltä, jos poika on siinä niin tottunut pinnasänkyyn, että eihän se ole kurja paikka. Yleensä leikkinyt siellä leluilla ja odotellut mua. Sitten vaihdetaan vaippa ja laitetaan yöpukeet päälle, imetän ja poika menee nukkumaan.

Meillä toteutin sen pehmeä matka höyhensaarille kirjan oppien mukaan että melkein unessa olevana siirsin sänkyynsä ja annoin käsien olla alla että nukahtaa, tätä toistetaan niin kauan että jää sinne ja sitten useampi päivä. Seuraavaksi tehdään niin että melkein unessa olevana siirretään ja otetaan kädet heti pois ja jatketaan useampi päivä.. Kaiken a ja o on se että nukahtaa siellä omassa sängyssä, ettei tule sitä että nukahtaa muualla ja sitten herää kauhuissaan kun onkin eri paikassa..

Meillä alusta asti nukkunut omassa sängyssä ja sinne "nukutettu". Nykyään nukahtaa itsekseen ku sylissä viedään "vauva"-asennossa ja sanotaan kaikille hyvät yöt matkalla. Pusutellaan ja halitaan. Meillä on semmonen nukahtamismusiikki siellä yhessä päätyssä.

Tuli tänään mieleenki että lasken sen pohjan sängystä viimein ihan alas. Poika on muualla alkanut kiipeileen niin pitää ennakoida ettei satu mitään pinniksen kans. Tosin keskitasokin oli aika matala. Tais poika sitä tänään ihmetellä eikä meinannu asettua sitten unille..

Sen jälkeen kun meillä opittiin seisomaan, niin ei oo enää pystynyt jättää tyttöä nukahtamaan itekseen. Nousee nimittäin koko ajan ylös, jos ei pidä kädellä kiinni. Aika ärsyttävää kun just oltiin niin ilosia kun pysty vaan jättää tytön sänkyynsä ja nukahti sinne itekseen.

Takaisin