Mä uskaltaudun nyt ensimmäistä kertaa avaamaan sanaisen arkkuni. Meillä on 2,5kk vanha tyttö joka nukkuu perhepedissä meidän kanssa. Mulla on kuitenkin pieni ongelma nukutuksessa (joka ei ehkä ole ongelma, mutta häiritsee kovasti kun ensimmäinen lapsi kyseessä eikä oikein tiedä miten näiden kuuluu käyttäytyä).
Eli voiko vauva nukkua liikaa? Teen yleensä niin että kun on nukkumaanmenoaika, niin vien tytön pirteenä sänkyyn ja imetän hänet yleensä vielä makuullaan siellä. Tässä viimeisessä imetyksessä olen jo laittanut valot pois että vauva tietää (vai tietääkö?) että on yö. Sen jälkeen laitan hänelle tutin suuhun ja makaan itse vieressä vielä valveilla (jotta varmistan että tyttö nukahtaisi). Monesti saattaa mennä tuntikin ennenkuin tutin maiskutus hiljenee ja vauva nukahtaa. Koskaan hän ei mitään kitise, paitsi jos tutti tippuu suusta jolloin nostan sen takaisin. Yleensä hän kylläkin kiemurtelee ja ähkii sängyssä, mutta mitään itkun tapaista ei tule. Jos tekisin saman päivällä, niin lapsi itkisi aivan varmasti. Olenkin päätellyt että tuo pimeys saa hänet olemaan hiljaa itsekseen.
Ja sama ongelma on aamuisin heräämisen suhteen. Tyttö alkaa ähistä ja kiemurrella aina aamuyöstä. Joskus kun vilkaisen, niin hänellä on jo silmät täysin auki mutta jos olen sitä mieltä että äiti tahtoo vielä nukkua, niin olen hiiren hiljaa vieressä ja leikin nukkuvaa. Tai sitten tungen tissin suuhun. Vauva nukahtaa aina lopulta uudestaan. Hän ei ole kuin yhden kerran herännyt yöllä itkien, näyttää siis nälän öisin tuolla puhinalla.
Onko siis väärin tällainen "nukkumaan pakottaminen"? Vai onko se normaalia? Tulee välillä todella huono äiti -fiilis, kun itse ei jaksaisi nousta vaikka lapsi tahtoisi selkeästi seurustella. Päivisin kyllä seurustellaan sitten senkin edestä. Päivisin nukkuminen onkin sitten yleensä 5-15 minuutin pätkissä, tosi harvoin tulee pidempiä päikkäreitä. Paitsi vaunulenkeillä ja automatkoilla.
Kertokaa joku fiksumpi että onko tämä normaalia? Tai ihan vain mielipiteitänne. Pitääkö mun alkaa nousta aamuisin sängystä aikaisemmin jos lapsi niin tahtoo, ja onko törkeää pitää vauvaa tunnin verran iltaisin pimeässä huoneessa. Kai se isommilla lapsilla menee juurikin noin se nukutus, mutta tuntuu pahalta kun tyttö on vielä niin pieni. Voiko sille muka vielä opettaa että nukkumaan mennään aina klo 23?