Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meilläkään nukahtais jos ei olis tuttia päivisin, ku jotain pitää olla suussa. Se kyl helpottaa, harmi ku ei teillä huoli.

Meilläkin tänään ihan maks 15 min nukkunut. Huudetaan pää punaisena ja kävellään sylissä vatkaten. Nukahtaa mutta ei saa laskea mihinkää. Herää aina parkasten väsyneenä eikä saa nukutettua takas. Eikä itekseenkää rauhoitu. Onneksi tunnin tai kahden päästä yöunet alkaa niin saa hengähtää. Onneksi esikoinen tais nukahtaa! Mieskin tulee niin myöhäseen kotiin että täällä taitaa olla jo hiljaista.

Täällä meni vauva tänään oikein nätisti ja aikaisin (normaaliin verraten) nukkumaan. Mutta nyt onkin sitten esikon nukuttamista ollut ilta ja taitaa vielä jatkua. Vauva tais viedä isoveikan unet :p

Meillä ens viikolla tulee tuo 3kk täyteen, ja meillä tuntuu unet piteneen kasvun myötä. Myös Vellin mukaan ottaminen maidon lisäksi on tehnyt ihmeitä. Tuosta sylistä-sänkyyn siirtämisestä: oon itse huomannut että siihen saattais liittyä se kun syli on niin lämmin, niin sitten havahtuu kun lämpö katoaa. Kun meillä oli tuota samaa aikaisemmin, että havahduttiin heti kun laski sylistä, niin tein niin että pidin mun ja vauvan välissä (ja vähän vauvan ympärillä) aika paksuakin peittoa, joka oli lämmin edelleen kun laski sitten sylistä. Mulla oli myös käytössä ryynipussi ja lämminvesipullo, joilla toisinaan lämmitin pedin vauvalle valmiiksi, ennen kuin siirsin sylistä. Toimi kyllä aika hyvin, ja sitten kun oli oikein hankalaa, niin heijailin vauvaa vielä pimeässä/hämärässä ja samaten siirsin hämärässä myös vuoteeseen. En tiedä toimiiko muilla, mutta itellä onnistui tuo siirtäminen paljon paremmin näillä konsteilla.

Meillä on alkanu nyt menemään yöt yhdellä syötöllä. Äiti ei vaan vielä unissaan tajua aina asiaa. Eka väli on sellaset 4,5-5tuntia ja toinen 4. Eli siis kun nukahtaa viim. Yhdeksän aikaan/jälkeen syö noin kahden maissa ja nukkuu sitten noin kuuteen. Vielä ei vaan aina tosissaan unissaan hoksaa ettei tuo vielä ruokaa halua kun uneksii niin oon saattanut nostaa liian aikaisin viereen. Viime yökin meni niin että nostin yhden jälkeen viereen kun luulin että on valmis syömään mutta nukku vaan vieressä sinne kahteen. Neljän viiden maissa rauhoittu ininät kun käden laitto viereen.

Hölmö huolen aihe mulla, mutta onkohan normaalia että vauva nukkuu vieläkin paljon päivällä? Tiistaina tulee siis 3 kk täyteen, ja tyttö valvoo n. 1-2 tunnin pätkiä ja nukkuu aina 1-3 tuntia, joskus harvoin neljäkin tuntia putkeen. Jatkaisi unia imetyksen jälkeen edelleen, jollen herättelisi vaipan vaihtoon. Nyt on muutaman yön nukkunut mun ja tissin vieressä mahakkain, joten en ole ihan varma monesti syö yössä. Varmaan pitkin yötä naukkailee vähän. Itse havahdun kitinään, autan tissin suuhun ja nukahdan melko pian uudestaan.

Eikös kuitenkin vielä vauvat nuku vähintäänkin puolet vuorokaudesta...? Täällä on normaalina päivänä, kun ei vatsa vaivaa tms., nukuttu melkein jokaisen syötön välissä se tunti tai jopa kaksi ja saman verran hereilläoloa. Iltapäivästä saattaa kyllä olla sellainenkin väli että ei nukuta lainkaan. Yöt tämä nukkuu myös kohtalaisen hyvin, herää jossain kahden ja neljän välillä ja sitten viiden ja seitsemän välillä. Aamupäivänokoset ovat myös pitkät, kolme tuntia vähintään.

Kai se sitten on normaalia, kun ei ole mitään hajua paljonko tämän ikäisen vauvan pitäisi nukkua, eikä mistään löydy tietoa vaik miten hakee. Eli nukkukoon rauhassa, saanpahan itsekin tehtyä jotain tai olla tekemättä. :-)

Meillä tyttö nukku vielä 6kk ikäsenä 2x 3h päikkärit ja illalla vielä 30min-1h. Hereillä oli ihan max 2h kerralla. Kesä pilasi sitte päikkärit. Vaunuissa pakkasella pihalla unet sujui parhaiten..

Ja ite oon kyllä sitä mieltä että se on ihan sama mitä tuommoselle 1-3kk ikäiselle 'opetat'. Kasvun myötä rytmit ja tavat menee vielä monta kertaa uusiksi ennen kuin lapsi täyttää edes vuotta. Lapsen luonnekin ratkaisee mitä iän myötö tapahtuu..

Antakaa vaan vauvan nukkua! :) turha estellä, eikä rytmiä kannata vielä ohjailla, kun muuttuu koko ajan. Meillä ei oo päivällä mitään kovin tarkkaa, mut puol viiva kaks tuntia jaksaa valvoa. Nukkunut viimeiset 4 yötä 19-07 yhellä syötöllä, joka on klo 3-4. :) Eli kerkeen kivasti tottua tähän ennen sitä 3kk tiheän imun kautta :D ja yöt nukkuu omassa sängyssä.

Nukutus kestää n. Puoli tuntia ja siihen sisältyy maitotankkaus. Syö molemmat puolet ja siellä lepää. Ennen syöttöä huutaa kyl 5-10 min, mut aika helpolla nyt pääsee. Esikoisen opetin nukkumaan ja siihen meni 2-3kk ja joka ilta meni 2h vähintään. Onko se sit niin, et oltiin ekan kanssa ihan pihalla ja nyt "osaa"?

Kotitöitä sais varmaan tehtyä hyvin, jos vauva nukkuisi pitkiä päikkäreitä... Yli tunnin pituiset päiväunet on meillä harvinaisuus, niitä on kerran päivässä tai ei ollenkaan. Hyvin saattaa valvoa neljäkin tuntia unien välissä, ja ne päiväunet voi olla kestoltaan vaan 5-20 minuuttia. Yöunet on n. 21-07, heräämisiä vähintään kaksi per yö.

Täällä saattaa välillä nukkuu "koko päivän", välillä ei juuri ollenkaan

No nyt menikin vauvan unet ihan sekaisin! Nukkui kuuden tunnin päiväunet (?) 16-22, sitten söi ja puklaili 22-03 niin että välissä torkahdettiin korkeintaan puoleksi tunniksi. Kolmelta vihdoin nukahti vähän pidemmäksi aikaa, heräsi syömään viideltä ja taas nyt seitsemältä... Nyt toivon hartaasti että nukahtaisi vielä tämän syötön jälkeen, oon ite aivan poikki, koska yllättäin en käynyt nukkumaan neljältä iltapäivällä...

Täällä yllätettiin! Kävin illalla balancessa ja kun tulin kotiin, mies hyssytteli vauvaa ja sanoi ettei ollut ottanut pulloa. Kävin suihkussa ja vauva nukkui. Suistui nätisti syömään tissiä ja nukahti ja nukkui aina klo 21- 02! Itse kävin nukkumaan klo 22 ja heräsin tietysti klo 00 ihmettelemään että joko syödään. Heräsi taas vähän klo 04 syömään ja klo 5.30 oli jo virkeänä, mutta nukahti tissille. Sitten lopulta herättiin 7.30. :)

Muokattu viimeksi:
Mä uskaltaudun nyt ensimmäistä kertaa avaamaan sanaisen arkkuni. Meillä on 2,5kk vanha tyttö joka nukkuu perhepedissä meidän kanssa. Mulla on kuitenkin pieni ongelma nukutuksessa (joka ei ehkä ole ongelma, mutta häiritsee kovasti kun ensimmäinen lapsi kyseessä eikä oikein tiedä miten näiden kuuluu käyttäytyä).

Eli voiko vauva nukkua liikaa? Teen yleensä niin että kun on nukkumaanmenoaika, niin vien tytön pirteenä sänkyyn ja imetän hänet yleensä vielä makuullaan siellä. Tässä viimeisessä imetyksessä olen jo laittanut valot pois että vauva tietää (vai tietääkö?) että on yö. Sen jälkeen laitan hänelle tutin suuhun ja makaan itse vieressä vielä valveilla (jotta varmistan että tyttö nukahtaisi). Monesti saattaa mennä tuntikin ennenkuin tutin maiskutus hiljenee ja vauva nukahtaa. Koskaan hän ei mitään kitise, paitsi jos tutti tippuu suusta jolloin nostan sen takaisin. Yleensä hän kylläkin kiemurtelee ja ähkii sängyssä, mutta mitään itkun tapaista ei tule. Jos tekisin saman päivällä, niin lapsi itkisi aivan varmasti. Olenkin päätellyt että tuo pimeys saa hänet olemaan hiljaa itsekseen.

Ja sama ongelma on aamuisin heräämisen suhteen. Tyttö alkaa ähistä ja kiemurrella aina aamuyöstä. Joskus kun vilkaisen, niin hänellä on jo silmät täysin auki mutta jos olen sitä mieltä että äiti tahtoo vielä nukkua, niin olen hiiren hiljaa vieressä ja leikin nukkuvaa. Tai sitten tungen tissin suuhun. Vauva nukahtaa aina lopulta uudestaan. Hän ei ole kuin yhden kerran herännyt yöllä itkien, näyttää siis nälän öisin tuolla puhinalla.

Onko siis väärin tällainen "nukkumaan pakottaminen"? Vai onko se normaalia? Tulee välillä todella huono äiti -fiilis, kun itse ei jaksaisi nousta vaikka lapsi tahtoisi selkeästi seurustella. Päivisin kyllä seurustellaan sitten senkin edestä. Päivisin nukkuminen onkin sitten yleensä 5-15 minuutin pätkissä, tosi harvoin tulee pidempiä päikkäreitä. Paitsi vaunulenkeillä ja automatkoilla.

Kertokaa joku fiksumpi että onko tämä normaalia? Tai ihan vain mielipiteitänne. Pitääkö mun alkaa nousta aamuisin sängystä aikaisemmin jos lapsi niin tahtoo, ja onko törkeää pitää vauvaa tunnin verran iltaisin pimeässä huoneessa. Kai se isommilla lapsilla menee juurikin noin se nukutus, mutta tuntuu pahalta kun tyttö on vielä niin pieni. Voiko sille muka vielä opettaa että nukkumaan mennään aina klo 23?

Meillä vien tytön nukkumaan aina klo 21, pimee huone nimen omaan että on selkee yö ja päivärytmi (illalla muutenki hämärämpää, enkä puhu mitään). Imetän pimeessä ja siirrän sitte omaan sänkyyn (sivuvaununa), välillä nukahtaa melko pian, joskus menee 1,5h. Yöllä myöski jos pitää vaihtaa vaippaa ni teen sen tosi hämärässä ja imetän pimeessä. Aamusta ei meilläkään nousta sillon ku tyttö ekan kerran heräilee, koska en jaksa nousta ennen seiskaa millon yleensä on enemmän hereillä. Sillon minäkin imetän vielä ja jatketaan unia 8-9. Makkaris on pimennysverho että pysyy melko pimeenä aamullaki. Että ihan normaalia on ja jos vauva nukkuu aamustaki ni ei se sitä sillon haittaa :)

Meidän tyttö alkaa ähisemään neljän aikaan, ei koskaan itkemään. Tutilla rauhoittuu ja aina nukahtaa n. Puoleksi tunniksi kerrallaan ja taas tuttia ja puoli tuntia. Kuuden aikaan nousen syöttämään ja puoli unessa imaisee pullollisen. Jos haluan itse vielä jatkaa unia nii otan viereen, mölisee omiaan jonkun aikaa ja nukahtaa uudelleen ja heräilee kahdeksan jälkeen. Taas jaksaa hetken seurustella ja syödä ja ysin aikaan laitan vaunuihin ja ulos nukkumaan, nukkuu 2-4h. Taas syödään ja seurustellaan. Iltapäivällä nukkuu muutamat tunnin unet. Jaksaa illalla valvoa jopa sellaiset 3h milloin sitten kylvetään, seurustellaan ja tankataan maitoa yötä varten. Nukahtaa syliin ja siirretään omaan sänkyyn 20-21 kun on täysin unessa. Joskus herää kun sänkyyn siirtää nii hetken aikaa pidetään kädestä kiinni nii nukahtaa nopeasti. Meidän tyttö ei oikeastaan ollenkaan itke paitsi jos en ymmärrä viedä tarpeeksi ajoissa vaunuihin. Siinäkin sammuu samantien kun laittaa pipon päähän ja on unessa jo kun kärrään vaunut ulos.

Meillä tyttö kohta 3kk.. yleensä alkaa kitisemään 20-21, vaipan vaihto, yökkäri päälle, ainoastaan yövalo päälle & itkuhälyttimestä pimpelipom musiikki soimaan ja pullo suuhun :) Röyhtäytyksen jälkee sänkyyn. Yleensä jo nukkuu ku laittaa sänkyyn. Jos tyytyväinen ja hereillä nii annan itekseen nukahtaa :)

02-04 välillä herää, hämärässä vaipan vaihto, sama pimpelipom soimaa ja syömään.

Seuraan kerran herää sit joskus 06-09, hommat samalla kaavalla ku edellisetkii.. Yleensä ite nukahan tässä vaiheessa ennen tyttöä :grin Seuraan kerran ku herää nii sit avaankii jo verhot ja aloitetaan "aamutoimet" :)

Päivällä nukkuu sit yhet lyhyet päikkäit joko sängyssä tai sit halipaikalla rinnanpäällä ja pitemmät sit vaunuissa :)

kyllä oon ite tietoisesti opettanu et pimeellä nukutaan ja että sänkyyn voidaan itekseenkin nukahtaa ku kaikki on hyvin..

Nukutatteko päikkäreitä omassa sängyssä huone pimennettynä? Meillä ap unet vaunuissa työntäen n 40 min..en oo saanu nukkumaan pidempiä jaksoja? Alkaa kiljua vaunussa, otatteko pois sieltä jos lenkillä ootte? Tätä oon ennenki miettiny..nyt en oo enää ottanu sylii lenkillä jos oon matkalla vielä vaan rauhotellu juttelemalla ym, mut ei tuo huutaessaan mitää varmaa kuule..ennen otin sylii ja laskin takas mut ihan yhtälailla,ellei enemmänkin huusi silloin..miten te teette? Niin ja siis ip päikkärit omaan sänkyyn, pimpeli itkuhälyttimestä ja nukahtaa kyllä mut ei nuku yli 40 min. Miten saisin nukkumaan pidempiä pätkiä? Sit pilkkii sylissä ym missä vaa aina noin tunnin välein kuitenki. Tyttö nyt 2kk ja viiko päälle.

Takaisin